..: RegioJet do nového JŘ vjede pozvolna, poprvé ale překročí hranice :..

162.115 RJ se soupravou IC RegioJet, Starý Kolín (22.10.2011), foto: Louis ArmstrongBrno — Otevření jízdního řádu 2011/2012 pro RegioJet nebude tak grandiózní, jak společnost původně doufala. Podle oficiálního vyjádření žlutého dopravce dostává zachování kvalitativní úrovně služeb přednost před skokovým nárůstem denních spojů, jenž by provozní zálohy RegioJetu ztenčil na minimum a vystavil tak firmu vážným rizikům v případě mimořádností, na které je zimní období obvykle více než štědré. Od neděle 11. prosince proto stávající nabídku žlutých vlaků doplní pouze polední IC 1009 s odjezdem 10.33 z Prahy a večerní obratový IC 1018, který vyjede z Havířova v 18.27. Další spoje do cílového počtu devíti párů chce firma doplnit v následujících měsících. Nový jízdní řád ale přesto do zdejších železničních končin přinese jednu zásadní novinku: vůbec poprvé zahájí středoevropský osobní dopravce pravidelnou vlakovou linku dále než do pohraniční stanice. Na mapu destinací Regiojetu tak ještě před Vánoci přibude slovenská Žilina, kde společnost zároveň otevře své prodejní místo. Konkurovat zde bude službami a vnitrostátním tarifem, soupeřit ale bude muset s rychlejšími expresy a pendolinem. Žlutých vlaků se navíc dočkají také obyvatelé Těšínska, byť zatím pouze jednou denně.

Opatrnost dostává přednost, spoje budou přibývat postupně

Lokomotiva od plzeňské Škodovky a vagony od Rakouských spolkových drah.„Ze zkušeností víme, že kvalita má přednost před kvantitou. Tato zásada musí bezpodmínečně platit i u našich vlaků. Proto jsme se přiklonili k rozhodnutí přidávat další spoje postupně a nestavět naše zákazníky před kompromisy,“ objasňuje soukromý dopravce pozdní změnu plánů na svém oficiálním facebookovém profilu. Přidáním jednoho nového páru spojů místo původně zamýšlených čtyř se tak firma částečně chrání před možným katastrofálním výpadkem, který by jí hrozil v případě vyčerpání všech provozních záloh. Teprve ke konci roku obdrží z dílen poslední sérii repasovaných vozů řad ABmz a Ampz, které v současnosti využívá jako přechodné řešení, než budou dodány zcela nové osobní vagony z rumunského Aradu. První z nich očekává RegioJet na jaře, přičemž v průběhu příštího roku by kromě velkoprostorových vozů druhé třídy chtěl postupně doplnit i třídu první a prémiovou.

I přes svou pragmatickou podstatu je nicméně prosincový odklad nasazení dodatečných spojů dalším z řady nepříjemných zpoždění, která žluté vlaky provázejí od samého počátku projektu dálkových vlaků Student Agency. Na dosavadních prodleních se podepsaly jak komplikace s homologací lokomotiv Škoda 99E2, tak i komplikované financování nákupu nových vozidel. Negativní nádech oznámené změny se RegioJet snaží mírnit upozorňováním na svou snahu o zachování maximální možné kapacity u stávajících spojů v zákaznicky zajímavém vánočním období. Přidání dalšího denního páru slibuje na 1. února, zatímco zbylé tři dvojice vlaků InterCity by nabídku měly doplnit na konci prvního kvartálu 2012, patrně v návaznosti na dodání prvních nových vagonů.

V souvislosti s novým jízdním řádem prozatím RegioJet nepředstavil ani žádné úpravy cen jízdného. Podle mluvčího Aleše Ondrůje bude dopravce zvýšení DPH reflektovat nejdříve od ledna nového roku. Finančně by firma naopak neměla bezprostředně pocítit neobsazení rezervované kapacity dopravní cesty – podle informací MF Dnes totiž dosud nemá podepsaný klíčový dodatek smlouvy se SŽDC, který od dopravců požaduje, aby platili i za nevyježděné výkony. Toto nové pravidlo se už naopak vztahuje na dalšího konkurenta, LEO Express, stejně jako na dominantní České dráhy.

Jeden dopravce přes hranici aneb Praha - Žilina vnitrostátně

Stevard IC RegioJet, foto: Josef PetrákPřestože prosincový start žlutých vlaků bude výrazně zaostávat za očekáváním veřejnosti i dopravce samotného, jedno zásadní prvenství RegioJet přesto získá. Jako vůbec první v regionu střední Evropy totiž využije eurolicenci k provozu mezistátních osobních vlaků čistě ve vlastní režii. Dvojice spojů tak od 11. prosince bude pokračovat z Havířova přes Český Těšín, Třinec a Čadcu až do Žiliny. Z pohledu provozního i tarifního zcela odpadne tradiční komplikace v podobě předávání vlaku v pohraniční přechodové stanici, kombinování jízdného nebo rozdílné úrovně palubních služeb, které jsou dnes mezi Bohumínem a Žilinou zcela běžnou praxí. Jízdní doklad podle jednotného ceníku umožní zákazníkům jízdu v celé trase stejně, jako je tomu u stávající vnitrostátní linky.

Do centra Žilinského kraje dorazí večerní IC 1013 v 20.45, na cestu do Prahy se pak vydá ráno v 6.54, jen půl hodiny po prvním pravidelném expresu ZSSK/ČD. Cestu do české metropole urazí soukromý spoj za 5 hodin a 39 minut, tedy o 6 minut pomaleji než konkurenční Ex 150 Jan Perner a dokonce o hodinu pomaleji, než nové ranní pendolino, jež bude jako SC 32 vyjíždět rovněž ze Žiliny. Večerní souboj na slovenské lince bude RegioJet svádět především s Ex 129 Hradčany, který ovšem jede jinou trasou. Oproti několika uplynulým rokům se nicméně v novém GVD prakticky srovnávají jízdní doby valašské a ostravské trasy – Hradčany díky tomu svou trasu absolvují za 5 hodin 8 minut, zatímco o 20 minut pozdější IC RegioJet jen za 5 hodin 12 minut. Pendolino v podobě SC 33 sice do Žiliny dorazí až před desátou, zato ale nabídne zcela nové pozdní spojení z Prahy s odjezdem 17.12, tedy hodinu po posledním dosavadním denním spoji směřujícím na sever Slovenska.

Odraz slunce v SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef PetrákCo žlutému dopravci chybí na poli rychlosti nebo četnosti spojů, chce potenciálním zákazníkům vynahradit palubním servisem a cenami. Rozsah služeb bude konstantní v celé délce trasy, včetně občerstvení a bezdrátového připojení k internetu, které navíc na Slovensku bude moci těžit z výrazně lepšího pokrytí signálem 3G. I ceník jízdného je oproštěn od nutnosti jízdné dělit podle státní hranice, případně cestovat dle drahého mezinárodního tarifu SCIC-NRT. Akční internetovou jízdenku z Prahy do Žiliny bude možné pořídit už za 390 Kč/15,90 €, mezi Žilinou a Ostravou bude cena začínat na 120 korunách (4,90 €) a do Olomouce cesta vyjde 210 Kč (8,90 €). Tarifní podmínky pro cesty na Slovensko jsou navíc shodné s těmi, jež platí na lince Praha - Havířov, což přeshraniční cestování neuvěřitelně zpřehledňuje. Stejně jako u In-karet ČD bude navíc RegioJet poskytovat 25% slevu z obyčejného jízdného pro držitele zákaznických karet ZSSK, pokud jízdenku zakoupí osobně na pokladně.

Porovnání nabídek RJ a ČD pro vybrané trasy (nákup dokladu v ČR)
  Akční Internetová Obyčejná SCIC-NRT
(s/bez IN25/RailPlus)
Dělené jízdné*
(s/bez IN25/RailPlus)
SporoTiket Slovensko
Praha - Žilina 390 430 590 600 795 445 575 405
Olomouc - Žilina 210 230 290 237 311 220 275 228
Ostrava - Žilina 120 140 180 150 195 122 144 237
* u děleného jízdného se počítá s jízdenkou CityStar Slovensko v úseku Čadca Gr. - Žilina - Čadca Gr. (výsledkem je polovina ceny zpátečního dokladu)

Pokud se porovnání konkurenčních cen ve vnitrostátní dopravě ukázalo být docela problematickým, pak solidní porovnání mezistátních tarifů představuje opravdovou výzvu. Z desítek až stovek možných tarifních kombinací se tabulka snaží vytáhnout ty aktuálně nejvýhodnější nebo nejdostupnější:

  • Ceny Regiojetu pro akční, internetové a obyčejné jízdné
  • Ceny mezistátních jízdenek "koupím jeden papír a neřeším", a to s In-kartou IN 25/RailPlus nebo bez ní
  • Ceny děleného jízdného, pořízeného u ČD jako kombinace vnitrostátní jízdenky do tarifního bodu Čadca st.hr. a dále zpáteční jízdenky CityStar Slovensko (je o něco výhodnější, než SCIC-NRT jízdenka se slevou RailPlus, aniž by zákaznickou kartu vyžadovala). Opět se zde rozlišuje použití slevy IN 25 na vnitrostátní úsek ČD.
  • Ceny point-to-point internetových nabídek SporoTiket, dostupných na e-shopu v limitovaném kontingentu a s časovým omezením.

Celou situaci samozřejmě dále komplikuje fakt, že finální cenu u mezistátních dokladů ovlivňují i faktory jako místo a čas nákupu, zákaznické aplikace atp. Úplně samostatnou kapitolou jsou pak žákovské a studentské slevy vyžadované státem, jež se přes hranici obvykle neuznávají a nesou s sebou další specifické podmínky.

Jak je vidno ze stručného porovnání, cenová hladina Regiojetu při cestách do Žiliny není výrazně nižší oproti nejvýhodnějším nabídkám ČD. Její největším trumfem je jednoduchost – mezistátní doklad lze snadno zakoupit na internetu nebo z kreditové/otevřené jízdenky přes SMS, bez nutnosti vyzvedávat nebo tisknout fyzický doklad, bez nutnosti znát specifika tarifů a dělit jízdné na státní hranici podle dopravců. Právě v principu jeden dopravce - jeden tarif - jeden ceník - jedna úroveň služeb bude spočívat hlavní a největší výhoda mezinárodního provozu žlutých vlaků. Je to něco, k čemu se státní dopravci ani po dlouhých letech modernizace nedokáží dopracovat, čímž zákazníky bez podrobné erudice v jemnostech tarifů pravidelně odrazují a znemožňují využití moderních prodejních kanálů, které jinak ve vnitrostátní dopravě všemožně prosazují.

Žlutá pro Těšínsko i region Kysuc

Interier vozu Apmz RegioJet, foto: Matouš DanielkaKromě přímého spojení s Žilinou samozřejmě prodloužení jednoho páru umožní i vznik nových vnitrostátních relací Praha - … - Český Těšín - Třinec a Čadca - Žilina. Od začátku platnosti nového grafikonu ovšem do Třince nezačne jezdit druhý plánovaný pár vlaků IC 1004/1015 – podobně jako ostatní "odložené" vlaky bude jeho prodloužení z Havířova dále na východ provedeno až v prvních měsících příštího roku. Cestující mezi metropolí a Českým Těšínem zaplatí za cestu minimálně 290 Kč, do Třince pak ještě o desetikorunu víc. Základní internetové jízdné se pro obě města drží shodně na 340 korunách a plnou jízdenku zákazníci pořídí za 470, resp. 480 Kč. Mezi Žilinou a Čadcou dají držitelé kreditovek za jednu jízdu 1,60 €, pří nákupu u pokladny pak rovná dvě eura. Tato cena zřejmě odradí čistě regionální cestující, kteří jinak na zdejší trati expresy rádi využívají místo osobních vlaků pro každodenní dojíždění do/z Žiliny. Aktuální cena jízdenky u ZSSK s novou slevou REGIONAL je stanovena na 1,50 € a se zákaznickou kartou klesá dokonce až na 1,32 €.

Expanze krůček po krůčku

Žlutý dopravce má za sebou těžký rozběh, poznačený řadou komplikací. Konec roku pro něj ale nebude o nic jednodušší. Ačkoliv se počet jeho spojů od 11. prosince přehoupne přes polovinu plánovaného rozsahu dopravy, oproti původním ambicím bude "železniční silvestr" letos u Regiojetu přeci jenom poněkud skromný. Potěšující zprávu mají Jančurovci pro obyvatele Těšínska a severozápadního Slovenska; ani tato předvánoční novina ale nebude bez nahořklé příchuti polovičního počtu přímých vlaků do Třince. Skutečně převratný tak bude nový grafikon zejména pro cestující z oblasti Žiliny – ti se jednak dočkají žlutého servisu s pohodlným nákupem jízdného a přehledným tarifem; paradoxně ale možná ještě větší službu jim RegioJet udělá nepřímo, skrze dopady konkurenčního boje: ostravské expresy výrazně zrychlí a přímo do Žiliny zavítá pendolino, které historicky prvně pokoří hranici pěti hodin při cestách do Prahy. Díky této kombinaci tak cestující ze Slovenska dostanou pod stromeček ty nejlepší změny bez kompromisů.

Zdroj: RegioJet, ŽelPage, SŽDC


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 18.11.2011 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Slovensko Žilinský Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 18      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tarten 
22.11.2011 (16:36)  
_Starbucks_: Chtěl jsem se zeptat co je zač ten rumunský Arad
Ivan_B: http://www.astra-passengers.ro/index_en.html

K odkazu na jejich stránky (SC ASTRA Vagoane Călători SA = Astra Passenger Coaches Plc) s poslední novinkou kolem září 2010 dlužno dodat ještě toto Bé, co se objevilo mj. i v souvislosti s krachem Vagónky Studénky:

16.11.2010
"Výroba vagónky Astra Vagoane, kterou IRS také vlastní, sice stále běží, také ona ale již požádala o ochranu před věřiteli. Termín nejbližšího slyšení před soudem byl stanoven na 26. ledna roku 2011."
http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/rumunske-podniky-irs-celi-konkurzu

8.6.2011
"Výroba vagónky Astra Vagoane, kterou IRS také vlastní, sice stále běží, také ona ale již požádala o ochranu před věřiteli. Od konce ledna je také v insolvenčním řízení."
http://www.konkursni-noviny.cz/clanek.html?ida=2699

Takže Jančurovy rumunské vagóny mám za poněkud nejisté, pokud jde opravdu o tuto fabriku a ne jinou. (Možná jich je v Aradu víc.) Na žádost o fotky z výroby jejich vagónů na asociální síti FB zazněla odpověď že "by to laikům stejně nic neřeklo"...
:-/
22.11.2011 (10:52)  
Ťululum: tak nemam chut pracovat a tim padem vytvaret zisky takovymto lidem kteri tu skodovku vlastni...
napr po tom co predvedla skodovka bych u ni pracovat nechtel,takze davam prednost Siemensu

Takže vy znáte vlastnickou strukturu Siemensu a jeho vlastníkům jste ochoten vytvářet zisk?
Vy jste fakt jelito :-)

MZ: ale prodloužily se prostorové oddíly, takže kapacita trati se snížila.
Kde se mezi hl.n.c.F.J.1.-W. a Lachau prodloužily prostorové oddíly? Já mám pocit, že tam návěstidla zůstala jak byla, navíc je tam dokonce další cesťák v tunelu, kterej tam původně nebyl.

Já být „modrým" dopravcem, tak koupím páteční a nedělní nebo pondělní konkurencí nevyužité trasy
Pokud je vyjezdíte, nic proti. Pokud je ale jen "budete mít" a nejezdit, tak vám je RaJa vykoupí zpátky, až mu vozy dorazej...
22.11.2011 (9:47)  
R.U.R. (18.11.2011 (21:15) - pozdní přistavování RJ na HLN je známá písnička. Mezi SŽDC a ČD nejsou žádné idylické vztahy, ale to, co bolševikova ideologie nazývala třídní antagonismus ...
SŽDC je vlastníkem výrobních prostředků a vykořisťuje vlastníky výrobních sil - tedy dopravce.

„Pozdní" přístavba, resp. minimální pobyt žlutého vlaku je prostě dán zastaralostí trati = zabezpečovacího zařízení. Provozní interval činí 5 minut. Pokud jede v x.12 ze Smíchova vlak, další spoj může jet až v x.17. To prostě není žádný šprajc.
Ryze teoreticky by mohl odjet vlak ze Smíchova po odhlášce z Vyšehradu - to lze ovšem jen z osobního, nikoli ze „společného", protože v té době ruší jízdní cestu ze společného postavena jízdní cesta pro „plzeňský" vlak, který jede z HLN v x.10, Vyšehradem je v x.15, na Smíchově zastavuje v x.17.
Až poté, co je uvolněna jízdní cesta do osobního, postaví se jízdní cesta ze společného. Pokud je rychlík z HLN drblý, tak prostě musí souprava na společném počkat. Příprava vlakové cesty má svoje pravidla a technologické časy, kdy musí být postavena.
Pokud by měl odjíždět žlutý vlak ze společného dříve, pak by to muselo být nejpozději v x.07, za předpokladu, že na HLN bude v té době volná kolej. Odjezd v x.07 má jedině souprava pro RJ 1011, kdy je zjevně v kolejiště HLN volno.
Prostě hlavní nádraží není nafukovací, modernizace koridoru sice zvedla rychlost jak na trati, tak přes stanice, ale prodloužily se prostorové oddíly, takže kapacita trati se snížila.
I kdyby se mezi Smíchovem a HLN postavil autoblok s oddíly po 500 metrech, což z hlediska rychlosti je odpovídající zábrzdná vzdálenost, tak to zase jako NEJDE, protože jakási NORMA (právně nezávazná) stanoví, že oddíly autobloku musí mít nejméně 1 000 metrů, což by se dalo vyřešit čtyřznakým autoblokem, leč ten se zase NEDĚLÁ, resp.tam kde byl se zrušil a jediný pozůstatek je mezi Stromovkou a Bubenčí ..., ačkoli za „bolševika" na DZZ trati z Plzně do Chebu výrazně zvýšil propustnost jednokolejného úseku ...

Farkač Karel : o přidělení kapacity dráhy se žádá nejpozději 8 měsíců předem ... Když tedy žlutý pán žádal o balík tras, tak snad věděl, jak to bude s vozidly a podle toho mohl svoji objednávky upravit. Ono se tomu říká velké oči.
Já jsem si teoreticky zkreslil oběhy na kompletní provoz. Turnusová potřeba je sedm lokomotiv a souprav. Při inventárním stavu 9 lokomotiv zrovna nic moc - přece jen mám nějaké zkušenosti se sestavováním oběhů lokomotiv a plánováním organizace údržby lokomotiv. A to jsme měli depo v centru města a řemeslníky, kteří dokázali udělat výměnu trakčního motoru za nějakých 6 hodin ... takže mistr se kolem 13.00 mohl přijít pochlubit s tím, že mašina jede ve 14.00 na zkušební jízdu a večer na vlak ...
Ty oběhy mají svoje slabá místa ve velmi ostrém obratu (teoreticky na HLN 62 minuty, s technologickou jízdou na Smíchov a zpátky necelých 30 minut).
Z toho plyne, mít v záloze jednu provozní soupravu, resp. osmé turnusové náležitosti nebo takovou ostrou operativu, kdy se nebude dodržovat sled turnusových dní X > Y > Z, ale ze Z se přejde do X, z X do Y a z Y do Z. To lze, případně se dá ten oběh náležitostí rozkreslit na 49 dní ... oběh bude nepravidelný, náležitosti budou třeba dva nebo tři dny po sobě točit stejné vlaky ...

Jistý problém může být v personálu, žlutá společnost má zjevně personál z "Prahy" a ze "Slezska", mající určitý personální tusnus, který by se výrazně narušil ...

Provozní záloha 2 lokomotivy sice vypadá hezky, ale stačí dva bouchlé trakčáky (v zimě nic neobvyklého - pravda „na půl" se s tou mašinou dá jezdit), nějaká mimořádnost v podobě hodinového nebo většího zpoždění a systém se hroutí ... Při průměrném denním proběhu cca 1050 km se zvýši i nároky na údržbu ....
Navíc ty mašinky najezdí za nějaký čas kilometry do dílenské opravy - nevím nakolik se budou používat ujeté kilometry „model ČD", ale to při takových probězích najedou lokomotivy za necelý rok ...
Na někdejší Masaryčce se posílala do Vrútek i při nižších probězích jedna mašina řady E 499.2 (ex 150) měsíčně. A výraznou pomocí byla tzv. „střední redukovaná oprava" spočívající pouze ve výměně podvozků, protože jsme měli jedny nebo dvoje podvozky navíc, které se průběžně měnily ...

*****

Podle vyjádření tiskového mluvčího SŽDC (MFDnes 18.11.) může SŽDC prodat nevyužité žluté trasy jinému dopravci, pokud projeví zájem.
Já být „modrým" dopravcem, tak koupím páteční a nedělní nebo pondělní konkurencí nevyužité trasy, takže až žlutá společnost bude mít dostatek vozů, bude moci jezdit od pondělí do čtvrtka a o víkendu ... ale nepojede z Prahy v exponované páteční odpoledne apod.
To by z hlediska „konkurenčního" boje byl dost tvrdý direkt ...
registrovaný uživatel tarten 
22.11.2011 (9:25)  
pekař: RUR: jestli někdo dokázal přilákat NOVÉ cestující, bylo to Pendolino, RJ pouze přetahuje ty STAVAJICI, kteří by vlakem jeli tak i tak.

No tak mě by to ani nepřekvapovalo. Je přeci mnohem snazší změnit zvyky ohledně dopravce na té stejné trati vlaku, než změnit zvyky ohledně druhu dopravního prostředku, to může být i na léta. A je k tomu celkem dost potřeba co RJ zatím moc nemá: jezdit často. Takže podle mě je zatím příliš brzo tohle nějak soudit, doufám že nové cestující přitáhne během delší doby. A že tou dobou bude mít víc vozů než tři na vlak.
registrovaný uživatel tarten 
22.11.2011 (9:17)  
prastravak Phantom O5Z5 : znáte to přísloví: "Nechci mít stejnou kotzu jako má soused, ale chci aby ta jeho chcípla"?

Dobrý postřeh! Zatímco Jančura se netají s tím, že chce kozu ČD zničit, jeho vlastní koza kulhá dobře na tři nohy.

A kritizován není obvykle za to že jezdí, ale naopak že jezdí příliš málo, zatímco na velkohubosti neubírá...
registrovaný uživatel tarten 
22.11.2011 (9:11)  
M: Tak tohle mi prijde jako neco v tomto smyslu -

Např. z poslední doby - kromě několika kšeftů na Slovensku (Prešov, Bratislava, Žilina a Košice, ...) - Ukrajinu, Bulharsko, Rumunsko, Litvu, Lotyšsko a Čínu nemáte na východě? Oproti třeba Itálii nebo Polsku?
No, ne vždycky se trefíte...
registrovaný uživatel M 
21.11.2011 (17:21)  
skodovka se orientuje hlavne na vychode
Tak tohle mi prijde jako neco v tomto smyslu - v zahranici jsem byl jednou v zivote, v Ziline - na dotaz, kam nejcasteji jezdim do ciziny pak odpovim "nejcasteji na vychod":))
21.11.2011 (15:50)  
pacey:kouknete se na skodovku,myslite si ze by tady jezdili elefanty,kdyby bylo normalni vyberove rizeni?a co 380?skodovka ma uspechy hlavne v cesku,neco po malych serii na slovensku,litve,USA,.. kazdopadne jim to preji,siemens se orientuje hlavne na zapade a skodovka na vychode,ale kdyz si predstavim,ze jsou kolem skodovky v soucasnosti problemy ohledne Appianu atd. tak nemam chut pracovat a tim padem vytvaret zisky takovymto lidem kteri tu skodovku vlastni
21.11.2011 (14:08)  
pacey: 12:47
Naprostý souhlas
arogance osobní se tá ignorovat,
arogance systémová, placená navíc i z našich daní, těžko
registrovaný uživatel pacey  mail  
21.11.2011 (14:04)  
Ťululu: Vaše cestovní důvody chápu. To ale podle mne není důvod pro nesympatie. Jednoduše tu je RegioJet zatím jen pro jinou cílovou skupinu lidí, než tu Vaši...

Myslíte, že Siemens nikdy žádnou podobnou ,,sviňárnu" neudělal? Můj názor je takový, že firmám podobných velikostí, a to po celém světě, je etické chování hodně cizí.
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 18      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko