Salzburg — Neděle 11. prosince 2011 se zcela jistě zapíše do dějin železniční dopravy v Rakousku. Pravidelný provoz zde totiž zahájí první soukromý dopravce v dálkové železniční dopravě. Společnost WESTbahn, která je od dubna certifikovaným dopravcem, začne za 40 dní na trati Vídeň – Salzburg nabízet své služby na komerční bázi. Jízdní řád i tarif byl již zveřejněn; k dispozici je denně celkem jedenáct párů vlaků, které při cestě obslouží stanice Wien Hütteldorf, St. Pölten, Amstetten, Linz, Wels a Attnang-Puchheim. Jízdní doba je 2 hodiny a 59 minut při dosažení průměrné rychlosti 106 km/h na 317 kilometrů dlouhé trati. Na stejné relaci nabízí státem vlastněné Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) takřka trojnásobný počet spojů, na něž nasazuje mj. komfortní soupravy railjet (Siemens Viaggio Comfort).
Vlaky WESTbahnu odjíždí ze stanice Wien Westbahnhof vždy ve 32. minutu sudé hodiny, ve špičce však vlaky vyjíždí i v lichou hodinu. V opačném směru jsou odjezdy stanoveny na 26. minutu liché hodiny, v nejvytíženější časy rovněž posílené o odjezd v sudou hodinu.
Tarifní nabídky WESTbahn jsou založeny na možnosti zakoupení jednorázové jízdenky nebo určitého množství kilometrů prostřednictvím kilometrické banky, kterou nabízí i České dráhy. Rakouský protějšek ale kilometrický účet vede v elektronické podobě, nikoliv formou knihy. Jednorázová jízdenka z Vídně do Salzburgu stojí 23,80 eur (asi 595 korun). Kilometr vás vyjde na zhruba 1,88 Kč. To přesně odpovídá polovině obyčejného jízdného ÖBB. Stejné nabídky, jako zákazníci WESTbahnu, dosáhnou pouze držitelé Vorteilscard (rakouská obdoba In-karty za částku 100 eur ročně). Nejlevnější jízdenka ÖBB, zakoupená předem, je k dostání za 19 eur (přibližně 475 korun).
Kilometrickou banku si lze zakoupit na 1 000, 5 000 nebo 10 000 km, jeden kilometr poté stojí od 0,069 do 0,073 eur. Jízdenky se dají zakoupit ve vlaku nebo na internetu. Do vlaku je možné nastoupit bez rezervace místa. Rezervační systém bude spuštěn později, za rezervaci místa bude vybírán dodatečný poplatek. V přípravě jsou další nabídky. Zajímavou možností je nabídka WESTclub – za příplatek si zajistíte, že sedadlo vedle vás či proti vám nikdo neobsadí.
Majitelem 100 % akcií provozní společnosti WESTbahn je firma RAIL Holding AG s následující majetkovou strukturou:
- 26 % SNCF
- 26 % Stefan Wehinger
- 26 % Hans Peter Haselsteiner
- 22 % švýcarský finanční investor Augusta
SNCF do projektu WESTbahn vstoupila až 22. srpna 2011 a rozhodně nepatří mezi iniciátory a zakladatele projektu. Touto osobou je jednoznačně bývalý šéf osobní dopravy ÖBB Stefan Wehinger, který se po odchodu od státních drah v roce 2008 rozhodl založit vlastní společnost. Na svou stranu se mu podařilo získat průmyslníka Hanse Petera Haselsteinera, předsedu představenstva stavebního koncernu STRABAG.
WESTbahn nakoupila u společnosti Stadler sedm kusů dvoupodlažních jednotek Stadler KISS, které technicky odpovídají jednotkám SBB RABe 511. Na rozdíl od nich mají kapacitu 501 cestujících v jedné vozové třídě a maximální rychlost 200 km/h. Pravděpodobná kupní cena byla celkem 110 milionů eur (2,75 miliardy korun). Údržbu jednotek převezme společnost LogServ (dceřiná společnost voestalpine Stahl GmbH), která pro tento účel připravila nové prostory v Linci. Údržba bude probíhat pouze v nočních hodinách, protože všech sedm jednotek je denně využito na pravidelných vlacích. Do Lince jsou proto v okrajových polohách dne vedeny ještě další vlaky – v úseku z Vídně jich jede třináct denně a v úseku do Salzburku dvanáct denně.
Společnost tvrdí, že nechce rozpoutat cenovou válku; cílem je konkurovat zásadně kvalitou služeb. Jednotky nabízí pouze jednu vozovou třídu. V celém vlaku je k dispozici bezplatný internet, každý vůz obsluhuje z bistra jeden stevard, instalovány jsou oddělené záchody pro muže a ženy a k dispozici je i kuřácký oddíl.
V souvislosti se zahájením provozu spojů WESTbahn se v Rakousku objevují naprosto stejné kritické komentáře o vyzobávání rozinek, jaké dobře známe z České republiky. V této souvislosti je třeba uvést, že Rakousko je – co se týče otevírání osobního železničního trhu dalším dopravcům – ještě mnohem pomalejší, než Česká republika. Dosud nemají jasno například ani v tom, zda dálkovou dopravu bude objednávat stát, spolkové země nebo si na sebe musí vydělat sama. To se ukazuje nyní stále jasněji, nejen v souvislosti s WESTbahn, ale i s plánovaným omezením IC vlaků mezi Salzburgem a Grazem od prosince 2011.
Zdroj: bahnforum.info,ÖBB, WESTbahn, Der Standard,Wiener Zeitung
no. zaplat panbuh mam porad na to, abych si tebou zmineny drobnosti tak nejak koupil. takze tahle stranka veci by me netrapila ani ve vlaku.
co me ovsem trapi znacne, je pohodli, a prozakaznicke chovani personalu. u CD se to posledni jmenovane zlepsuje. sice pomalu, ale zaplat panbuh za to.
takze ano, ve vlaku si klidne koupim kafe i jidlo, i ty noviny zaplatim, bude-li to pozadovano. ovsem pohodlnou sesli si ve vlaku fakt nekoupim, ta tam musi byt. stejne, jako tam musi byt profesionalni palubni personal. ten si taky nikdo nekoupi..
Karel Kovarik se ptal na to, jak jsem se dostal k ucetnim uzaverkam, ne k vyrocnim zpravam.
vysvetleni: jeden znamy mi cosi poskytl, jenze jsem slibil,ze to bude neverejny. navic mi hned pote doslo, ze prava sranda o financovani CD by vysla najevo az po zverejneni nekolika auditu - ktere jsou ovsem neverejne a taky neverejne zustanou. v uzaverkach ani ve vyrockach totiz nelze najit rozdeleni financnich prostredku z dotacnich politik statu - na rozdil od auditu, kde je to sepsany hezky kolonka od kolonky...
nezlobte se, ale jsou zdroje, ktery nemam v umyslu zverejnit.
Že tam maj nějakou banku jsem si všim, ale přesto na Linec-Salcburk to plivne nějakou pevnou, patrně relační cenu. Nebo to třeba jen na Salcburk-předměstí nestaví, takže to vyjde zhruba nastejno. U Jančury jsou relační ceny v několika levelech dle způsobu rezervace a placení vyzdvihovány coby přednost, u ČD zavrhovány coby chaos, to už jsem si zvykl.
Většina dopravců má pochopitelně nějakou kombinaci kilometrickýho a relačního tarifu, plus různý slevy a banky. Jenom u ČD se to vydává za nepřehledný a u liberal-ultraz za dokonale přehledný, protože to vypadne z internetu. No prosim, ale to na jizdenka.cz platí myslim i pro dráhy.
ČD běžnej tarif je pokud vim 8 Kč plus 1,20 na km a kartovej 6 Kč plus 0,90 na km .. v rámci ČR s přesností na jednu až dvě koruny. Proč to maj zakamuflovaný v tabulce se dvěma stovkama položek mi neni známo. Každopádně je to tarif odhadnutelnej, což ke pro orientovanýho zákazníka "turistu" kterej dokáže odhadnout přibližný vzdálenosti docela plus. Na rozdíl od tarifu čistě relačního, kde je to kolo štěstí Mounfield. Pokud na daný relaci existuje nějaký sporo nebo jiná relačka, je to jen plus (resp. minus, protože sleva), ale ten základ je prostě spočitatelnej jako daná výchozí úroveň.
a vlastně právě na základě tohoto poznání mentality cestujícího je přístup ČD (nenabízení slev) velmi špatnej....
jen ještě nostalgickou vzpomínku, na něco podobného jsem poukázal už, když zde byla zpráva o zavedení tzv. zákaznického jízdného..... to by jste zíral, kolik lidí na mě vyrukovalo, že je to správné protože přeci je spoustu lidí, kteří si to předražené jízdné chtějí zaplatit
nezlobte se, ale vy jste opravdu jancura ultraz, tvrdit že 3 spoje v každém směru jsou bezva na základě porovnání poměru....
to je opravdu výraz objektivity a nezaujatosti....
je jasné, že nějak se musí začít a že Jančura tenhle stav neplánuje na delší dobu, to by nám ale nemělo sebrat schopnost objektivního uvažování, a na základě toho uznat, že 3 spoje denně jsou z pohledu současného cestujícího málo a tudíž to není dostatečný počet pro vytváření nějaké stabilní skupiny zákazníků....
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.