..: WESTbahn připravena na start za 40 dní :..

jednotka Stadler Kiss WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbH Salzburg — Neděle 11. prosince 2011 se zcela jistě zapíše do dějin železniční dopravy v Rakousku. Pravidelný provoz zde totiž zahájí první soukromý dopravce v dálkové železniční dopravě. Společnost WESTbahn, která je od dubna certifikovaným dopravcem, začne za 40 dní na trati Vídeň – Salzburg nabízet své služby na komerční bázi. Jízdní řád i tarif byl již zveřejněn; k dispozici je denně celkem jedenáct párů vlaků, které při cestě obslouží stanice Wien Hütteldorf, St. Pölten, Amstetten, Linz, Wels a Attnang-Puchheim. Jízdní doba je 2 hodiny a 59 minut při dosažení průměrné rychlosti 106 km/h na 317 kilometrů dlouhé trati. Na stejné relaci nabízí státem vlastněné Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) takřka trojnásobný počet spojů, na něž nasazuje mj. komfortní soupravy railjet (Siemens Viaggio Comfort).

Vlaky WESTbahnu odjíždí ze stanice Wien Westbahnhof vždy ve 32. minutu sudé hodiny, ve špičce však vlaky vyjíždí i v lichou hodinu. V opačném směru jsou odjezdy stanoveny na 26. minutu liché hodiny, v nejvytíženější časy rovněž posílené o odjezd v sudou hodinu.

Tarifní nabídky WESTbahn jsou založeny na možnosti zakoupení jednorázové jízdenky nebo určitého množství kilometrů prostřednictvím kilometrické banky, kterou nabízí i České dráhy. Rakouský protějšek ale kilometrický účet vede v elektronické podobě, nikoliv formou knihy. Jednorázová jízdenka z Vídně do Salzburgu stojí 23,80 eur (asi 595 korun). Kilometr vás vyjde na zhruba 1,88 Kč. To přesně odpovídá polovině obyčejného jízdného ÖBB. Stejné nabídky, jako zákazníci WESTbahnu, dosáhnou pouze držitelé Vorteilscard (rakouská obdoba In-karty za částku 100 eur ročně). Nejlevnější jízdenka ÖBB, zakoupená předem, je k dostání za 19 eur (přibližně 475 korun).

Kilometrickou banku si lze zakoupit na 1 000, 5 000 nebo 10 000 km, jeden kilometr poté stojí od 0,069 do 0,073 eur. Jízdenky se dají zakoupit ve vlaku nebo na internetu. Do vlaku je možné nastoupit bez rezervace místa. Rezervační systém bude spuštěn později, za rezervaci místa bude vybírán dodatečný poplatek. V přípravě jsou další nabídky. Zajímavou možností je nabídka WESTclub – za příplatek si zajistíte, že sedadlo vedle vás či proti vám nikdo neobsadí.

Majitelem 100 % akcií provozní společnosti WESTbahn je firma RAIL Holding AG s následující majetkovou strukturou:

  • 26 % SNCF
  • 26 % Stefan Wehinger
  • 26 % Hans Peter Haselsteiner
  • 22 % švýcarský finanční investor Augusta

SNCF do projektu WESTbahn vstoupila až 22. srpna 2011 a rozhodně nepatří mezi iniciátory a zakladatele projektu. Touto osobou je jednoznačně bývalý šéf osobní dopravy ÖBB Stefan Wehinger, který se po odchodu od státních drah v roce 2008 rozhodl založit vlastní společnost. Na svou stranu se mu podařilo získat průmyslníka Hanse Petera Haselsteinera, předsedu představenstva stavebního koncernu STRABAG.

WESTbahn nakoupila u společnosti Stadler sedm kusů dvoupodlažních jednotek Stadler KISS, které technicky odpovídají jednotkám SBB RABe 511. Na rozdíl od nich mají kapacitu 501 cestujících v jedné vozové třídě a maximální rychlost 200 km/h. Pravděpodobná kupní cena byla celkem 110 milionů eur (2,75 miliardy korun). Údržbu jednotek převezme společnost LogServ (dceřiná společnost voestalpine Stahl GmbH), která pro tento účel připravila nové prostory v Linci. Údržba bude probíhat pouze v nočních hodinách, protože všech sedm jednotek je denně využito na pravidelných vlacích. Do Lince jsou proto v okrajových polohách dne vedeny ještě další vlaky – v úseku z Vídně jich jede třináct denně a v úseku do Salzburku dvanáct denně.

Společnost tvrdí, že nechce rozpoutat cenovou válku; cílem je konkurovat zásadně kvalitou služeb. Jednotky nabízí pouze jednu vozovou třídu. V celém vlaku je k dispozici bezplatný internet, každý vůz obsluhuje z bistra jeden stevard, instalovány jsou oddělené záchody pro muže a ženy a k dispozici je i kuřácký oddíl.

V souvislosti se zahájením provozu spojů WESTbahn se v Rakousku objevují naprosto stejné kritické komentáře o vyzobávání rozinek, jaké dobře známe z České republiky. V této souvislosti je třeba uvést, že Rakousko je – co se týče otevírání osobního železničního trhu dalším dopravcům – ještě mnohem pomalejší, než Česká republika. Dosud nemají jasno například ani v tom, zda dálkovou dopravu bude objednávat stát, spolkové země nebo si na sebe musí vydělat sama. To se ukazuje nyní stále jasněji, nejen v souvislosti s WESTbahn, ale i s plánovaným omezením IC vlaků mezi Salzburgem a Grazem od prosince 2011.

2.patro vloženého vozu WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbH2.patro vozu WESTbahn-křesla, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHhorní patro WESTbahn stoly, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHhorní patro WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHbistro spodní patro WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHWC spodní patro WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHspodní patro WC dámy WESTBAHN, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHpřebalovací pult spodní patro WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbH

Zdroj: bahnforum.info,ÖBB, WESTbahn, Der Standard,Wiener Zeitung


konca | 31.10.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Rakousko


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
01.11.2011 (17:40)  
Ach jo tak i rakouskou železnici bude ničit nějaký Jančura je mi kolegů v Rakousku moc líto!
registrovaný uživatel Luxian  mail  
01.11.2011 (15:55)  
Jestli vyjede LeoExpres, tak situace bude vlastně stejná v ČR i Rakousku. ČD i ÖBB budou jezdit RailJety, soukormí dopravci Stadlery. Jediný rozdíl bude v počtu jejich pater :)
01.11.2011 (14:08)  
rpet a M: trochu mi uniká, proč tu ze sebe děláte skoro soukromou BIS, když je dráhy mají na webu:
http://www.ceskedrahy.cz/skupina-cd/fakta-a-cisla/vyrocni-zpravy/-5596/
01.11.2011 (9:34)  
M : prave jsme si precetli tvuj prispevek v diskuzi,takkze rpet uz to tajit nemusi

Vlastíček : jeste potreba dodat ze personal OeBB taky nezna vsechny slevy a tarifi jako personal ČD
registrovaný uživatel M 
01.11.2011 (0:26)  
rpet - prodam ti ucetni zaverku CD za rok 2010. Za 500 korun, platit muzes pres paypal. Ale nikomu nesmis rict, ze ji mas ode mne, ja sam jsem tento tajny dokument taky draze koupil!
31.10.2011 (22:41)  
K cenové politice WestBahnu a RegioJetu bych řekl asi tohle (spíš to vztahuju na Westbahn):

Je pro mě těžko stanovitelné, jaký příjem má ÖBB z prodeje jejich slevových karet. Ale asi tak: Bavil jsem se s rakouským studentem, který mi říkal, že do 26ti let jezdil jenom vlakem (karta za 20 Eur na rok, Sommerticket v létě). Protože je zde normální studovat trošku déle (podle mě je zde studium náročnější, ale existují zde také dávací univerzity), je už trošku starší než 26 let a 100 Euro za kartu prostě nedá, začal jezdit všude autem, přijde mu to nějak lepší, pohodlnější a vůbec... Tudíž mě přijde pro obě strany (zákazník x obchodník) výhodnější jezdit bez zákaznického jízdného, přičemž obyčejné jízdné bude ve výši nynějšího zákaznického. To přesně dělá WestBahn a já myslím, že to dělá dobře.

Ad rpet a chování personálu: Personál ÖBB v terénu je podle mě dost na úrovni (nepřijde mi tak strhaný a otrávený jako personál ČD). Pokladní jsou také úplně jiný level než u nás. Co mě zde trošku vytáčí, jsou otevírací doby na nádraží, třeba v Innsbrucku tuším do 21 a pak už jen automat, což WestBahn kritizoval. Službám ÖBB tedy nemůžu víceméně nic vytknout, takže zde zůstává opravdu možnost konkurence cenou. A už jsme zase u toho.

Ještě se zde diskutoval vyhledávač ÖBB Scotty. Podle mě nemají ÖBB problém s jinými dopravci, protože jim nelezou do zelí. Přímá konkurence ala ČR zde prostě není, kdy autobus zde funguje jako místní doprava a nekopíruje trasu vlaku. Působením WestBahn zde tato konkurence vzniká.
31.10.2011 (21:14)  
@rpet:
jeste trochu OT (treba vas i trochu vzdelam;) - Ucetni zaverka je povinnou soucasti Vyrocni zpravy (viz Zakon o Ucetnictvi), v pripade CD oba dva dokumenty, plus opet povinne Zpravy o vztazich, audituje Deloitte.
V roce 2010 v ceske verzi si napr.prectete na strane 45 vyrok auditora, co v nem stoji, treba prekvapi.
registrovaný uživatel Kakov 
31.10.2011 (20:36)  
ad cenová válka + WB:

já to prohlášení o cenové válce chápu asi takto (mimo jiné jak u WB tak u Jančury)- mi nechce cenovou válku, budem jezdit levněji ať nalákáme lidi, ale chceme, aby jste vy zůstali dražší než mi
31.10.2011 (20:12)  
Lukáš Balcárek : Ne.
registrovaný uživatel Rohlick  mail  
31.10.2011 (20:03)  
přebalovací pult a místo i pro kočárky, to mě teď nejvíc zajímá při cestování. WESTbahn vyzkouším při cestě do Salzburgu nebo Linze.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko