..: WESTbahn připravena na start za 40 dní :..

jednotka Stadler Kiss WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbH Salzburg — Neděle 11. prosince 2011 se zcela jistě zapíše do dějin železniční dopravy v Rakousku. Pravidelný provoz zde totiž zahájí první soukromý dopravce v dálkové železniční dopravě. Společnost WESTbahn, která je od dubna certifikovaným dopravcem, začne za 40 dní na trati Vídeň – Salzburg nabízet své služby na komerční bázi. Jízdní řád i tarif byl již zveřejněn; k dispozici je denně celkem jedenáct párů vlaků, které při cestě obslouží stanice Wien Hütteldorf, St. Pölten, Amstetten, Linz, Wels a Attnang-Puchheim. Jízdní doba je 2 hodiny a 59 minut při dosažení průměrné rychlosti 106 km/h na 317 kilometrů dlouhé trati. Na stejné relaci nabízí státem vlastněné Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) takřka trojnásobný počet spojů, na něž nasazuje mj. komfortní soupravy railjet (Siemens Viaggio Comfort).

Vlaky WESTbahnu odjíždí ze stanice Wien Westbahnhof vždy ve 32. minutu sudé hodiny, ve špičce však vlaky vyjíždí i v lichou hodinu. V opačném směru jsou odjezdy stanoveny na 26. minutu liché hodiny, v nejvytíženější časy rovněž posílené o odjezd v sudou hodinu.

Tarifní nabídky WESTbahn jsou založeny na možnosti zakoupení jednorázové jízdenky nebo určitého množství kilometrů prostřednictvím kilometrické banky, kterou nabízí i České dráhy. Rakouský protějšek ale kilometrický účet vede v elektronické podobě, nikoliv formou knihy. Jednorázová jízdenka z Vídně do Salzburgu stojí 23,80 eur (asi 595 korun). Kilometr vás vyjde na zhruba 1,88 Kč. To přesně odpovídá polovině obyčejného jízdného ÖBB. Stejné nabídky, jako zákazníci WESTbahnu, dosáhnou pouze držitelé Vorteilscard (rakouská obdoba In-karty za částku 100 eur ročně). Nejlevnější jízdenka ÖBB, zakoupená předem, je k dostání za 19 eur (přibližně 475 korun).

Kilometrickou banku si lze zakoupit na 1 000, 5 000 nebo 10 000 km, jeden kilometr poté stojí od 0,069 do 0,073 eur. Jízdenky se dají zakoupit ve vlaku nebo na internetu. Do vlaku je možné nastoupit bez rezervace místa. Rezervační systém bude spuštěn později, za rezervaci místa bude vybírán dodatečný poplatek. V přípravě jsou další nabídky. Zajímavou možností je nabídka WESTclub – za příplatek si zajistíte, že sedadlo vedle vás či proti vám nikdo neobsadí.

Majitelem 100 % akcií provozní společnosti WESTbahn je firma RAIL Holding AG s následující majetkovou strukturou:

  • 26 % SNCF
  • 26 % Stefan Wehinger
  • 26 % Hans Peter Haselsteiner
  • 22 % švýcarský finanční investor Augusta

SNCF do projektu WESTbahn vstoupila až 22. srpna 2011 a rozhodně nepatří mezi iniciátory a zakladatele projektu. Touto osobou je jednoznačně bývalý šéf osobní dopravy ÖBB Stefan Wehinger, který se po odchodu od státních drah v roce 2008 rozhodl založit vlastní společnost. Na svou stranu se mu podařilo získat průmyslníka Hanse Petera Haselsteinera, předsedu představenstva stavebního koncernu STRABAG.

WESTbahn nakoupila u společnosti Stadler sedm kusů dvoupodlažních jednotek Stadler KISS, které technicky odpovídají jednotkám SBB RABe 511. Na rozdíl od nich mají kapacitu 501 cestujících v jedné vozové třídě a maximální rychlost 200 km/h. Pravděpodobná kupní cena byla celkem 110 milionů eur (2,75 miliardy korun). Údržbu jednotek převezme společnost LogServ (dceřiná společnost voestalpine Stahl GmbH), která pro tento účel připravila nové prostory v Linci. Údržba bude probíhat pouze v nočních hodinách, protože všech sedm jednotek je denně využito na pravidelných vlacích. Do Lince jsou proto v okrajových polohách dne vedeny ještě další vlaky – v úseku z Vídně jich jede třináct denně a v úseku do Salzburku dvanáct denně.

Společnost tvrdí, že nechce rozpoutat cenovou válku; cílem je konkurovat zásadně kvalitou služeb. Jednotky nabízí pouze jednu vozovou třídu. V celém vlaku je k dispozici bezplatný internet, každý vůz obsluhuje z bistra jeden stevard, instalovány jsou oddělené záchody pro muže a ženy a k dispozici je i kuřácký oddíl.

V souvislosti se zahájením provozu spojů WESTbahn se v Rakousku objevují naprosto stejné kritické komentáře o vyzobávání rozinek, jaké dobře známe z České republiky. V této souvislosti je třeba uvést, že Rakousko je – co se týče otevírání osobního železničního trhu dalším dopravcům – ještě mnohem pomalejší, než Česká republika. Dosud nemají jasno například ani v tom, zda dálkovou dopravu bude objednávat stát, spolkové země nebo si na sebe musí vydělat sama. To se ukazuje nyní stále jasněji, nejen v souvislosti s WESTbahn, ale i s plánovaným omezením IC vlaků mezi Salzburgem a Grazem od prosince 2011.

2.patro vloženého vozu WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbH2.patro vozu WESTbahn-křesla, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHhorní patro WESTbahn stoly, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHhorní patro WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHbistro spodní patro WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHWC spodní patro WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHspodní patro WC dámy WESTBAHN, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHpřebalovací pult spodní patro WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbH

Zdroj: bahnforum.info,ÖBB, WESTbahn, Der Standard,Wiener Zeitung


konca | 31.10.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Rakousko


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   
31.10.2011 (17:54)  
pro 1000 relací už ho jednoduchej neuděláte, protože by měl půl milionu položek. ;-)

Ale ať to klidně má půl milionu položek. Cestující je znát nepotřebuje. Přijde do IDOSu, zdá relaci a uvidí cenu. Případně mu cenu řekne pokladní. Ani teď přece nepočítá kilometry, KJŘ už nikdo nemá ...

já bych to u většiny takových lidí spíš viděl na nechuť se těmi cenami blíže zabývat....

Proč by s jimi měl cestující blíže zabývat? To je věcí dopravce, aby mu cenu ukázal. Jinak žádná sleva neplní svůj účel - přilákat cestujícící
registrovaný uživatel Kakov 
31.10.2011 (17:53)  
rpet:pri znalosti jejich ucetnich uzaverek fakt nechapu vy znáte účetní uzávěrky ČD?? a kde se k nim dá prosím dostat?
registrovaný uživatel rpet  mail  
31.10.2011 (17:52)  
@ Ťululu:
jakto ze jeste nemate soukrome letadlo a helikopteru,urcite by byla rychla a pohodlnejsi

protoze moje Volvo S80 T6 je srovnatelne pohodlny jako soukromej bizzjet. ovsem porizovaci ceny jsou nesrovnatelny -;)
31.10.2011 (17:47)  
Jonáš) To si nemyslím. WESTbahn má kilometrický tarif, který může fungovat na libovolný počet bodů - kilometrické vzdálenosti jsou na trati stejné pro všechny. :-) Nebo mi chcete říct, že kilometrická banka je relační tarif?
registrovaný uživatel Kakov 
31.10.2011 (17:47)  
karel.f: ad Vaše přítelkyně, použitý slovník je zbytečně agresivní, ale určitě by bylo možné i v jejím případě jet levněji než na obyč. jízdné (ne každá sleva požaduje vlastnit průkaz)

já bych to u většiny takových lidí spíš viděl na nechuť se těmi cenami blíže zabývat....
31.10.2011 (17:45)  
Sim: Ja vim, ze vam vyhovuje modry dopravce, protoze rezervaci mista povazujete za burzoazni prezitek, kdyz si muzete pohodlne sednout na zemi na predstavku u hajzliku.

Já zase vím, že vám vyhovuje žlutý dopravce, protože jízdu na stojáka považujete za socialistický přežitek, když si můžete pohodlně počkat na nástupišti na další žlutý vlak, ve kterém (možná) bude volné místo.

Ale než tady na sebe takhle prskat, radši si uvědomme, že každý má při cestování jiné priority. Někdo si potrpí na čistotu, internet, kafe, noviny. Jiný (např. já) dá přednost nižší ceně a flexibilitě.

Až vám zas někdo bude ve vlaku ČD funět na krk, mám pro vás radu. Přímo před tím člověkem vysvětlete průvodčímu, že by se měl chovat stejně prozákaznicky jako steward Regiojetu a toho narušitele vašeho klidu neměl do vlaku vůbec pouštět.
31.10.2011 (17:35)  
Tak jistě, pro cca 10 spojovaných lokací může být relační tarif jednoduchej a přehlednej, v tom bude mít RJ i WB jasnej náskok .. pro 1000 relací už ho jednoduchej neuděláte, protože by měl půl milionu položek. ;-)
31.10.2011 (17:25)  
Sim) Ťululu nechápe. :-) Podívejte se na WESTbahn, na jeho web, čemu se říká jednoduchý a výhodný tarif.
31.10.2011 (17:21)  
Zajímavý srovnání bude WESTbahn vs. Leo Express. Kdo myslíte, že bude z těch dvou lepší?
31.10.2011 (17:14)  
sim: nejdriv bych doporucoval lekce čteni,kazdopadne kdyz si date cd.cz - vlakem po čr - jizdenka - sporotiket česko - http://www.cd.cz/assets/vnitrostatni-cestovani/jizdenka/jizdne-a-slevy/ptv-sporotiket-cesko.pdf ,kazda sleva ma svoje podminky,ktery je taky potreba cist,doctete se ze plati do Ostravy hl.n.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko