..: WESTbahn připravena na start za 40 dní :..

jednotka Stadler Kiss WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbH Salzburg — Neděle 11. prosince 2011 se zcela jistě zapíše do dějin železniční dopravy v Rakousku. Pravidelný provoz zde totiž zahájí první soukromý dopravce v dálkové železniční dopravě. Společnost WESTbahn, která je od dubna certifikovaným dopravcem, začne za 40 dní na trati Vídeň – Salzburg nabízet své služby na komerční bázi. Jízdní řád i tarif byl již zveřejněn; k dispozici je denně celkem jedenáct párů vlaků, které při cestě obslouží stanice Wien Hütteldorf, St. Pölten, Amstetten, Linz, Wels a Attnang-Puchheim. Jízdní doba je 2 hodiny a 59 minut při dosažení průměrné rychlosti 106 km/h na 317 kilometrů dlouhé trati. Na stejné relaci nabízí státem vlastněné Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) takřka trojnásobný počet spojů, na něž nasazuje mj. komfortní soupravy railjet (Siemens Viaggio Comfort).

Vlaky WESTbahnu odjíždí ze stanice Wien Westbahnhof vždy ve 32. minutu sudé hodiny, ve špičce však vlaky vyjíždí i v lichou hodinu. V opačném směru jsou odjezdy stanoveny na 26. minutu liché hodiny, v nejvytíženější časy rovněž posílené o odjezd v sudou hodinu.

Tarifní nabídky WESTbahn jsou založeny na možnosti zakoupení jednorázové jízdenky nebo určitého množství kilometrů prostřednictvím kilometrické banky, kterou nabízí i České dráhy. Rakouský protějšek ale kilometrický účet vede v elektronické podobě, nikoliv formou knihy. Jednorázová jízdenka z Vídně do Salzburgu stojí 23,80 eur (asi 595 korun). Kilometr vás vyjde na zhruba 1,88 Kč. To přesně odpovídá polovině obyčejného jízdného ÖBB. Stejné nabídky, jako zákazníci WESTbahnu, dosáhnou pouze držitelé Vorteilscard (rakouská obdoba In-karty za částku 100 eur ročně). Nejlevnější jízdenka ÖBB, zakoupená předem, je k dostání za 19 eur (přibližně 475 korun).

Kilometrickou banku si lze zakoupit na 1 000, 5 000 nebo 10 000 km, jeden kilometr poté stojí od 0,069 do 0,073 eur. Jízdenky se dají zakoupit ve vlaku nebo na internetu. Do vlaku je možné nastoupit bez rezervace místa. Rezervační systém bude spuštěn později, za rezervaci místa bude vybírán dodatečný poplatek. V přípravě jsou další nabídky. Zajímavou možností je nabídka WESTclub – za příplatek si zajistíte, že sedadlo vedle vás či proti vám nikdo neobsadí.

Majitelem 100 % akcií provozní společnosti WESTbahn je firma RAIL Holding AG s následující majetkovou strukturou:

  • 26 % SNCF
  • 26 % Stefan Wehinger
  • 26 % Hans Peter Haselsteiner
  • 22 % švýcarský finanční investor Augusta

SNCF do projektu WESTbahn vstoupila až 22. srpna 2011 a rozhodně nepatří mezi iniciátory a zakladatele projektu. Touto osobou je jednoznačně bývalý šéf osobní dopravy ÖBB Stefan Wehinger, který se po odchodu od státních drah v roce 2008 rozhodl založit vlastní společnost. Na svou stranu se mu podařilo získat průmyslníka Hanse Petera Haselsteinera, předsedu představenstva stavebního koncernu STRABAG.

WESTbahn nakoupila u společnosti Stadler sedm kusů dvoupodlažních jednotek Stadler KISS, které technicky odpovídají jednotkám SBB RABe 511. Na rozdíl od nich mají kapacitu 501 cestujících v jedné vozové třídě a maximální rychlost 200 km/h. Pravděpodobná kupní cena byla celkem 110 milionů eur (2,75 miliardy korun). Údržbu jednotek převezme společnost LogServ (dceřiná společnost voestalpine Stahl GmbH), která pro tento účel připravila nové prostory v Linci. Údržba bude probíhat pouze v nočních hodinách, protože všech sedm jednotek je denně využito na pravidelných vlacích. Do Lince jsou proto v okrajových polohách dne vedeny ještě další vlaky – v úseku z Vídně jich jede třináct denně a v úseku do Salzburku dvanáct denně.

Společnost tvrdí, že nechce rozpoutat cenovou válku; cílem je konkurovat zásadně kvalitou služeb. Jednotky nabízí pouze jednu vozovou třídu. V celém vlaku je k dispozici bezplatný internet, každý vůz obsluhuje z bistra jeden stevard, instalovány jsou oddělené záchody pro muže a ženy a k dispozici je i kuřácký oddíl.

V souvislosti se zahájením provozu spojů WESTbahn se v Rakousku objevují naprosto stejné kritické komentáře o vyzobávání rozinek, jaké dobře známe z České republiky. V této souvislosti je třeba uvést, že Rakousko je – co se týče otevírání osobního železničního trhu dalším dopravcům – ještě mnohem pomalejší, než Česká republika. Dosud nemají jasno například ani v tom, zda dálkovou dopravu bude objednávat stát, spolkové země nebo si na sebe musí vydělat sama. To se ukazuje nyní stále jasněji, nejen v souvislosti s WESTbahn, ale i s plánovaným omezením IC vlaků mezi Salzburgem a Grazem od prosince 2011.

2.patro vloženého vozu WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbH2.patro vozu WESTbahn-křesla, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHhorní patro WESTbahn stoly, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHhorní patro WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHbistro spodní patro WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHWC spodní patro WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHspodní patro WC dámy WESTBAHN, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHpřebalovací pult spodní patro WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbH

Zdroj: bahnforum.info,ÖBB, WESTbahn, Der Standard,Wiener Zeitung


konca | 31.10.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Rakousko


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Keprt 
02.11.2011 (13:23)  
Nejde mi editovat poslední příspvěk, tak na jonášův edit musím odpovědět novým příspěvkem.

Spíš než trend "využití příměstských jednotek pro dálkovku" bych to nazval tak, že na bázi jedné typové řady se dá postavit jak jednotka vyhovující příměstské dopravě, tak dálkovce. Což je jistě dobře jak pro výrobce (z mnoha důvodů), tak pro uživatele (pokud provozuje obé, pokud ne, je mu to jedno, ale nikomu to nebude vadit). A ještě - není to pro provozovatele problém, pokud ví, co chce a umí si vybrat z dostupné nabídky a ukočírovat dodavatele. Toto píšu proto, abych eliminoval případné reakce na téma "Škodovka nutí ČD na dálkovku kupovat elefanty, fůůůj" - toto přestane být problém, až ČD budou umět říci, kam chtějí s jakým vlakem jezdit a co od něj požadují. Potom klidně bude možné dodávat elefanty pro nějak definovanou skupinu dálkovách vlaků.
02.11.2011 (13:20)  
To bych předpokládal, ale v tom případě asi budou mimo tu část, co maj u Stadlera v brožurce pro westbahno nakreslenou. Možná jeden v abteilungu pro kola a dětský kočáry jako tady http://www.stadlerrail.com/media/uploads/factsheets/KISS_DOSBBZ0908e.pdf

Stejně je to zajímavý, jsem myslel že využití příměstských jednotek (Ešus, LeoExpress) pro dálkovku je jen naše nouzová improvizace, a von to nakonec bude trend. ;-)
registrovaný uživatel Keprt 
02.11.2011 (12:28)  
jonáš: invalidní WC samozřejmě není na představku, ale v přízemí. WC na představku jsou standardní.
02.11.2011 (11:51)  
No podle Stadlera to má dva hajzlíky v každym vložáku proti sobě na jednom konci, tak se aspoň nemusí běhat na druhou stranu ;-) akorát mi uniká význam vybavení pro invalidy, když jsou v mezipatře nad podvozkem. A na opačnym konci vložáku je bistro .. http://www.stadlerrail.com/de/referenzen/presseinformation-der-westbahn/
registrovaný uživatel Jenki 
02.11.2011 (10:03)  
Je zajímavé jak konkurence vede ke snaze poznat a uspokojit potřeby zákazníků.

Jawohl... třeba v mém případě nebudu až tak řešit cenu (do Salzburgu jezdím služebně), ale pohodlí - je tam totiž Raucherabteil. Ještě si musím obstarat nějaký fajnový doutníček :)
02.11.2011 (9:59)  
Oddělené záchody? Je zajímavé jak konkurence vede ke snaze poznat a uspokojit potřeby zákazníků. Koho by něco takového napadlo? Nebo je to položka, kterou pan Wehinger pravidelně nacházel v marketingovém výzkumu OeBB a vždycky mu všichni kolegové řekli: To ale nejde.....?

Tento požadavek čtu poprvé, takže spíš bych řekl, že to je jen marketingový nápad od stolu, aby bylo co psát do reklam. Ve vlaku je prostor omezený - v praxi budou cestující spíš naštvaní, že musí čekat frontu, která kvůli dvěma druhům záchodů bude průměrně delší.

Napamatuju se taky, že bych tohle někdy viděl například v letadle, a to jsem letěl už s 20 různými společnostmi.
02.11.2011 (6:38)  
Oddělené záchody? Je zajímavé jak konkurence vede ke snaze poznat a uspokojit potřeby zákazníků. Koho by něco takového napadlo? Nebo je to položka, kterou pan Wehinger pravidelně nacházel v marketingovém výzkumu OeBB a vždycky mu všichni kolegové řekli: To ale nejde.....?
02.11.2011 (0:33)  
M: zhruba stejně často, jako Tobě urputné bitvy o každé slovíčko ve zdejších diskusích, takže v zásadě si nemáme co vyčítat.
01.11.2011 (20:41)  
Pánové,
proč nenecháte dohadování o modrých a žlutých. Připomíná mi to antický Řím. Tam měly tými taky barevně rozlišeny. A poslední dobou se věčinou dají číst jen komentáře k foto.
registrovaný uživatel M 
01.11.2011 (20:05)  
Flexaretista - stava se ti casto, ze se nekdo smeje a ty nevis cemu?
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko