..: RegioJet představil nabídku pro osobní vlaky Bratislava - Komárno :..

VT643.09 RegioJet, Dunajská Streda, 31. 1. 2012, foto: Juraj Kováč Bratislava/Dunajská Streda — Železniční dopravce RegioJet v úterý 31. ledna 2012 představil novinářům a pozvaným hostům jak motorové jednotky Bombardier Talent, tak tarifní nabídku, které nabídne cestujícím od 4. března v osobních vlacích mezi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnem. Provoz na této lince zajistí na základě devítileté smlouvy o závazku veřejné služby, kterou uzavřeli začátkem roku 2011. Novinkou bude taktový jízdní řád se základním intervalem 1 hodina mezi Bratislavou a Dunajskou Stredou, resp. 2 hodiny mezi Bratislavou a Komárnem. Ve špičkových časech budou navíc vedeny posilové zrychlené spoje mezi Bratislavou-Novým Mestom a Dunajskou Stredou.

VT643 Talent, RegioJet, interiér 1. třídy, foto: Juraj Kováč Po roce příprav není dokončený koncept návazných autobusových spojů objednávaných Trnavskou župou, ale RegioJet deklaroval, že věc intenzivně vyjednává. Hotová není ani optimalizace jízdních řádů v Bratislavě, aby na sebe navazovaly osobní vlaky RJ s tramvajemi a autobusy Dopravného podniku Bratislava (DPB). Dalším krokem by mělo být i zapojení do Bratislavské integrované dopravy (BID), které by umožnilo cestování na společný jízdní doklad jak v samotném hlavním městě, tak při cestě do něj. Uzavřená zatím není ani další z podmínek smlouvy s MDVRR - uznávání dokladů RegioJet a ZSSK navzájem. RegioJet odhaduje, že společné doklady se zavedou na přelomu léta a podzimu. Zdržení vysvětlují nutnými úpravami systémů. Prozatím byl tarif slovenského RegioJetu přizpůsobem tarifu ZSSK včetně nejnovější slevy Regional. Přesto zde panují odlišnosti — RJ bude levnější na nejkratších úsecích a za hranicí 60 km, kde končí sleva ZSSK Regional. O použití kreditové jízdenky Student Agency se RegioJet během tiskové konference ani v materiálech nezmínil, přesto nastínil existenci zákaznického jízdného. Prodej jízdních dokladů zajistí v Bratislavě hlavné stanici, Bratislavě-Novom Mestě a Dunajské Stredě nově otevřená zákaznická centra RegioJet, v Komárně bude smluvním prodejcem ZSSK, v ostatních stanicích a zastávkách pak budou jízdenky prodávat zaměstnanci ŽSR. Prodej jízdenek bude zahájen 20. února.

761.001 METRANS, VT643.09 RegioJet, Dunajská Streda, 31. 1. 2012, foto: Martin Grill Trať 131 Bratislava - Komárno bude malým demonstrátorem, který má prokázat smysl investice do veřejné dopravy na Slovensku. Zástupci Ministerstva dopravy, výstavby a regionálního rozvoja potvrdili, že pokud se podaří přivést nové cestující z individuální dopravy do vlaků, bude to argument pro Ministerstvo financí SR, aby přidalo finance na dopravu. V roce 2011 na trati proběhla modernizace 35km úseku Podunajské Biskupice - Dunajská Streda. Opravovaly se nejen nástupiště, přístřešky a mobiliář, ale také svršek, modernizovalo se zabezpečovací zařízení na trati a některých přejezdech. Účelem bylo mj. navýšit dopravní kapacitu. V Dunajské Stredě sídlí kontejnerový terminál společnosti METRANS, kdy její dopravci v posledních letech zvýšili počet vlaků vedených po trati 132 a počítá se s dalším nárůstem v následujících letech. Pro RegioJet tato oprava znamená jen nepatrné zkrácení jízdních dob - v původním návrhu zastávkový spoj urazil cestu z Dunajské Stredy do Bratislavy-Nového Mesta za 56 minut, resp. zrychlený za 36. Nyní jsou cestovní časy na 54, resp. 38 minutách. Samotný RegioJet investoval do mobiliáře některých zastávek a na přelomu ledna a února zahájil vystavbu P+R parkovišť v Dunajské Stredě a Kvetoslavově. V roce 2012 plánuje ŽSR podobnou komplexní rekonstrukci v úseku Dunajská Streda - Komárno.

RegioJet slibuje na první prezentační jízdy pro veřejnost v druhé polovině února s tím, že i po startu 4. března bude v prvních týdnech nabídnuta zvláštní relační sleva. Vyzkoušet bude možné i palubní služby - palubní wifi síť, v ranních spojích denní tisk a občerstvení z nápojového automatu.

Zdroj: RegioJet, MDVRR SR, ŽSR, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 6.2.2012 (1:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Tarify

More from Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
Registered user Sim 
24.02.2012 (9:32)  
SYN > omlouvam se, ze reaguju az ted; samosebou jsou investice s rychlou navratnosti, s pomalou a pak ty, ktere se nemusi vratit nikdy. A pak jsou ty, ktere uz od pocatku neni vhodne povazovat za investice, protoze je jasne, ze tam ani neni sance, aby se to vratilo.

A prave v tomhle duchu se snazim rozlisovat, jestli penize, ktere na danou zmenu pouziju, v konecnem dusledku pomuzou, nebo naopak pritizi danemu rozpoctu. Konkretne:

- budu mit starou rozbitou klikatou silnici, spojujici obec s fabrikou; po teto silnici jezdi nekolikrat za den autobus, ktery diky tomu jezdi pomerne velkou oklikou a najizdi zbytecne kilometry navic. Obec dotuje polovinou jizdneho provoz tohoto busu a vyplati se to.

Pokud postavime primou silnici s cenou XXX, je vcelku jasne, ze jen tenhle bus ji nezaplati, presto tomuto busu pomuze se snaze uzivit - mesto to pak bude muset dotovat jen z jedne ctvrtiny a tak neco usetri.

- obec Y chce zlepsit svuj turisticky potencial, tak vybuduje u reky akvapark. Na jeho provoz musi prispivat urcitou sumou, ktera je umerna poctu uzivatelu, protoze odpovida nakladum za cisteni vody. V hodinovem intervalu jezdi z namesti do akvaparku bus a navazi lidi, pricemz provoz busu je dotovany z jedne poloviny jizdneho.

Uvazuje se o navyseni poctu spoju na dvojnasobek, protoze jednou za hodinu je pro lidi malo a malo vyuzivaji akvapark, a "kdyz uz to stalo ty prachy, at to aspon lidi vyuzivaj". Takze se udela studie, kde vysledkem je navrh navyseni poctu spoju na dvojnasobek, pricemz naklady na jejich provoz budou take dvojnasobne a tedy bude pozadovana dvojnasobna vyska dotace od obce.

Jenze, pokud se tohle stane, platba na bus se navysi, zaroven se take navysi platba na akvapark, diky narustu poctu uzivatelu ... ve vysledku ta "investice" do zlepseni dopravy jeste vic pusti zilou rozpoctu.

V prvnim pripade je tedy nejaky vydaj, ktery ale znamena snizeni pravidelnych plateb; druhy pripad je spirala vydaju, kde navyseni na jedne strane neznamena usetreni jinde, ale naopak dalsi vydaje.
Registered user SYN 
14.02.2012 (16:18)  
Sim: sám zmiňujete efektivitu investice... takže ani zdaleka ne vždy se vyplatí nějaké drahé (pokud je drahé) narovnání oblouku kterým se ušetří pár metrů... chci říct že ne vždy je dostatečný prostor pro zefektivnění provozu formou přímých investic do tratě tak aby se už nem,useli dotovat dopravci...
A jen tak orientačně, co nám vyjde když sečteme investice do tratí za několik let (třeba posledních 10 nebo tak - předpokládám že to budou stovky miliard?) a srovnáme je s výší příspěvku za ZDO pro ČD za stejné období (desítky miliard)? Nebude ono náhodou trochu neproduktivní vydat investičně řekněme dvakrát tolik abychom tu druhou položku vynulovali??
Pozor, tím nechci říct že se do tratí nemá investovat, chci jen říct že by to byla blbost dělat jen proto aby se nemusela platit přímá dotace dopravcům...
Registered user Sim 
13.02.2012 (8:06)  
Joska > jojo, to je presne ono. Spousta lidi uz primo pod slovem dotace vidi neefektivitu. Nicmene je spousta cinnosti, ktere se bez dotaci neobejdou v principu - jsou to ruzne socialni programy, charita a tak dal; tam proste prima navratnost neni a nikdy nebude uz z podstaty (bohatsi prispiva na chudsiho, ktery mu to nema jak vratit) a je tu pouze neprima forma v podobe prevence kriminality a nakladu na zdravotnictvi, pricemz oboje nelze jednoznacne spojit s prinosem konkretni dotace.

Doprava vseobecne (zeleznici nevyjimaje) nesobestacnost jako fyzikalni velicinu nema. Takze pokud ji nekdo nekde podporuje, je zadouci, aby to bylo hlavne foru investic (treba narovnani trate tak, aby se zkratila vzdalenost a doba jizdy a cestujici byli ochotni za to zaplatit vic pri mensich nakladech, diky cemuz se muze z cervenych cisel prehoupnout rozpocet do plusu, aby nepotreboval dotace) a teprv az tam, kde tento pristup selze se snazit aplikovat mensi zlo (podle situace bud presun do efektivnejsiho busu, tam kde to neni zadouci nebo mozne pak teprv dotaci).

A to, co me mrzi v nasi kotline, je zcela opacny pristup (samosebou ne vsude, ale je to tak nejak narodni sport). Radsi lejt penize (z cizoho krev netece), nez resit efektivitu (radsi budem hledat duvody, proc to nejde). Takze ve vysledku kolikrat chudsi prispiva nedobrovolne na bohatsiho a jeste ten bohatsi ani nema pocit, ze by za to mel byt nekomu vdecny.
12.02.2012 (16:47)  
Dotace? Uhrada? Ja myslim, ze by to kraje mely priblizne v polovine pripadu evidovat pod nazvem "Voknem vyhozeny penize" - autobusy a sukafony pro tri lidi...
11.02.2012 (22:48)  
Sim: jestli je to dobry nebo spatny, to urcujou uplne jiny kriteria, nez jakej tomu dame nazev.

S tím samozřejmě souhlasím, ale situace je bohužel taková, že ten název daňového poplatníka dráždí. Pokud je něco "dotováno", kouká se na to skrz prsty. Možná že to slovo bylo kdysi neutrální, ale dnes už je chápáno negativně. Je to asi jako se slovem "šukat", jehož význam se od dob, kdy babička Boženy Němcové šukala po světnici, zcela změnil.
Registered user Sim 
11.02.2012 (21:37)  
Josef Petrák > ja to jako ohybani neberu, naopak; nelibi se mi, kdyz se nekomu nelibi pojem dotace a nahradi to libivejsim pojmem uhrada jen proto, aby jeden a ten samy projekt dokazal lidem lepe prodat.

Ja v pojmu dotace jako takovem nevidim vubec nic spatneho - proste je to jedna z forem, jakou se muze dany projekt podporit. Jestli je to vhodne nebo ne, to nema s pouzitym vyrazem nic spolecnyho.

V prenesenem slova smyslu na to koukam podobne, jako na oznacovani prislusnika jiste nasi narodnostni mensiny... ja nerozlisuju, jesli je to rom nebo cikan. Stejne jako je mi uplne fuk, esi me tito prislusnici oznacuji gadzo nebo bilej. Nic to nerika o tom, jestli je danej jedinec slusnej, nebo je to grazl.

A nemam rad, kdyz nekdo automaticky vklada rovnitko mezi dotace=spatny a uhrada=dobry ... jestli je to dobry nebo spatny, to urcujou uplne jiny kriteria, nez jakej tomu dame nazev.

Pokud bych to mel znazornit na prikladu, vezmeme si gumokol. Pri nakupu auta si priplatim za verzi s uspornejsim provozem ... jednoznacna investice, ktera se mi (zpravidla) vrati po prekroceni urciteho najezdu kilometru.

Protipolem toho bude priplatek za metalickej lak a ozdobnou koncovku vejfuku; na vlastni provoz to nebude mit zadnej pozitivni vliv, ale stoji to pri porizeni penize navic. Muzu mit pak z takovyho auta vetsi radost, lepsi pocit, zvetseny ego nebo cokoliv ... ale ciste ekonomicky to obhajitelny neni, protoze tam chybi to zasadni, co investice (aspon ta uspesna) mit ma - navratnost.

Kazdopadne uznavam, ze zrovna v takovemto pripade asi pojem dotace neni optimalni ... a sam v tuhle chvili nevim, jak takovyto priplatek (jakozto protipol investice) nazvat.
Registered user Pazzy 
11.02.2012 (13:39)  
Tak jsem si pomohl trochu wikipedií (vím, není to úplně košér) "Pojmem dotace se v ekonomii rozumí peněžitý dar nebo daru podobná peněžitá úhrada ze strany státu (zpravidla vlády nebo zákonodárného sboru) nebo územněsprávního celku (v Česku kraj, obec nebo městská část) nějakému subjektu v zájmu snížení ceny určitého statku, jehož poskytování je ve „veřejném zájmu“. V některých oborech, například u veřejné osobní dopravy, se dotace provádějí formou úhrady prokazatelné ztráty, případně zákonem definovaného přiměřeného zisku. Často bývá poskytnutí dotace vázáno na jistou míru vlastní spoluúčasti příjemce (například dotace tvoří určitý procentní podíl z částky vynaložené příjemcem dotace)."
Podle encyklopedie universum: "forma transferových plateb z rozpočtu"
Vzhledem k této formulaci není výstavba železnice dotací. Avšak když se nad tím zamyslíte, tak je to dotace nepřímá. Nejsem si jistý, jestli subjekty, které využívají koleje platí všechny náklady výstavby. Jaký je rozdíl pokud stát dá pekaři milion na novou pec za 10 milionů, nebo mu tu pec koupí a pekař platí poplatek, přičemž celkově za pec zaplatí jen 9 milionů (pokud odhlédneme od úroků)???
10.02.2012 (18:24)  
Už jsem tu jednou uváděl příklad z dopravy.
Jedna firma pro stát opraví železniční trať a stát jí za to zaplatí. Taková firma je veřejností vnímána jako soběstačný subjekt, který se uživí bez dotací.
Druhá firma pak pro stát na té trati jezdí a stát jí za to platí. Tady se ale vžil pojem "dotace" a tato firma se pak jeví jako vyžírka neschopný uživit se sám.

Slovo "dotace" mi nevadí třeba u Švestkové dráhy. Nadšenecký spolek chtěl dělat co ho baví, ale obával se o rentabilitu projektu. Proto oslovil obce, vysvětlil jim o co jde a poprosil je o nějaký příspěvek. Obce usoudily, že takováto činnost jim prospěje a s placením toho příspěvku souhlasily. Dopravce dostal DOTACI na činnost, jejíž obsah si SÁM ZVOLIL.
Trať Bratislava - Komárno je ale jiný případ. Stát měl poměrně jasnou představu co očekává a hledal někoho, kdo to bude dělat. Nadiktoval si jízdní řád, kvalitu vozidel a služeb, možná i tarif. A dopravce dostává ÚHRADU za to že dělá to, co po něm STÁT CHTĚL.

Nedávno pan prezident cestoval vlakem Regiojetu, přičemž Kancelář prezidenta republiky (organizační složka státu) za tuto cestu zaplatila jízdné. Jednalo se o úhradu za vykonanou přepravu, nebo to byla dotace?
Registered user Pazzy 
10.02.2012 (17:06)  
Úhrada vs. dotace. Jen maličký vstup.
Tohle je jen úřednická hantýrka, jsou to dva druhy dotace, nic víc....
Pokud dám dotaci podnikateli na jeho rozvoj, tak stát očekává (často mylně) rostoucí zaměstnanost, rostoucí výběr z daní a další. Při "úhradě" dopravci stát očekává větší počet spojů, tak aby se lidi dostali do práce = vyšší výběr z daní, rostoucí zaměstnanost. Pokud bychom to směrovali na tvz. ekologičnost, tak je to tak, že dám firmě dotaci na úsporný kotel = snížení emisí, dám dopravci úhradu a tím snížím emise. Co vy na to? Kde je rozdíl??? Jen se tomu prostě říká jinak...
10.02.2012 (11:49)  
Sim: Tohle je ale už nechotné ohýbání výrazů úhrada a dotace. Úhrada je přece platba za službu, kterou mi poskytují - veřejná doprava podle diktátu objednatele. Dotaci pošlu někomu, ať si za to něco koupí - třeba vozidlo, se kterým jezdí tu ZDO. Když mu nepošlu dotaci, stále si to může pořídit a splácet z mých úhrad za to, že jezdí pro mě.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko