..: Vykolejení v Santiagu: 79 mrtvých, příčinou vysoká rychlost :..

Vykolejení vlaku Alvia Renfe, Santiago de Compostela (24. 7. 2013), foto: RTVESantiago de CompostelaAktualizováno 12.40: Nejméně 78 obětí na životech a 141 zraněných si vyžádalo železniční neštěstí na předměstí galicijské metropole Santiago de Compostela na severozápadě Španělska. Souprava Talgo 250 řady 730 Renfe vykolejila v těžce přístupném koridorovém úseku, přičemž první čtyři vozy po vykolejení skončily mimo trať, některé až patnáct metrů od koleje. Jeden z článků jednotky byl zcela zničen, další v důsledku nárazu vyletěl do výšky pěti metrů a skončil na přilehlém silničním nadjezdu. Zadní hnací díl po nehodě začal hořet. Podle prvních výpovědí strojvůdce souprava jela rychlostí téměř 190 km/h, přestože se místo nehody nachází pouhé čtyři kilometry od nádraží a kvůli směrovým poměrům zde platí omezení na 80 km/h.

Krátce po vykolejení v 20.41 SELČ se na místo začaly sjíždět jednotky záchranářů, kterým ovšem přístup komplikoval rozsah škod i těžce přístupné místo nehody. Pomoc přeživším cestujícím poskytovali také místní obyvatelé, kteří dokonce rozvezli část raněných do okolních nemocnic. Hasiči a zdravotníci ještě desítky minut po nehodě nacházeli živé cestující, uvězněné pod troskami vykolejených vagonů. Část obětí se záchranářům ani do čtvrtečního rána nepovedlo identifikovat.

V kontrastu s prvními zprávami, které mluvily o 35 obětech, se bohužel tragická bilance včerejší nehody v průběhu noci vyrovnala železničnímu neštěstí z roku 1972, kdy při vykolejení v Seville zahynulo 77 osob. Zároveň jde o vůbec první tragickou nehodu na španělské vysokorychlostní síti AVE, jež od roku 1992 postupně propojuje všechna významná centra v zemi. Místo neštěstí se tak nachází na relativně nové traťové přeložce, zbudované právě kvůli vysokorychlostnímu napojení regionu Galicie. Deník El Mundo ovšem připomíná, že již v době dokončení stavby označovali odborníci tento úsek za problematický kvůli velmi malému poloměru oblouků. Traťové předpisy proto přikazují při vjezdu do oblasti snížit rychlost z traťových 250 na pouhých 80 kilometrů v hodině.

Tragická nehoda zasáhla Santiago v předvečer svátku sv. Jakuba. Toto datum je zároveň nejvýznamnějším dnem celého regionu Galicie a hlavní město při této příležitosti zažívá největší slavnost letní sezóny. V reakci na železniční neštěstí už regionální vláda pozastavila veškeré oslavy a zrušila plánovaný program, zatímco zdravotníci bojují o život přibližně dvou desítek cestujících. Jedna z původních verzí neštěstí přitom zmiňovala možnou explozi v jednom z vozů jednotky; první zprávy z vyšetřování ovšem mluví o fatálním nedodržení povolené rychlosti. Vlak, v tu chvíli opožděný o pět minut, měl v momentu nehody jet rychlostí až 220 km/h. Odborníci španělského správce infrastruktury Adif přesto upozorňují, že jen rychlost samotná by pravděpodobně nezpůsobila havárii s tak tragickými následky.

Španělská média zveřejnila údajné výroky strojvedoucího do vysílačky bezprostředně po nehodě, silně naznačující jeho vinu. Ještě v době, kdy netušil, že se právě zúčastnil jednoho z největších železničních neštěstí ve španělské historii, prý prohlásil: "Jsme jen lidé, jsme jen lidé," a poté v šoku doplnil "Doufám že nejsou mrtví, protože by to bylo na moji zodpovědnost". V současné době se čeká na analýzu černých skříněk ze soupravy.

Zdroj: El país, El mundo, Diario Información, RTVE 24


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 24.7.2013 (23:23)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Španělsko


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 20      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel dalik2 
26.07.2013 (15:56)  
ad dohlib: Ale nějak na tom videu nevidím žádné rychlostníky. Že by to měli až tak automatizované?
26.07.2013 (15:52)  
Původní fabookový profil strojvůdce byl smazán. Toto jsou pouze jeho kopie, ale obsah odpovídá tomu původnímu.
registrovaný uživatel dalik2 
26.07.2013 (15:48)  
Jestli si to na Facebooku někdo vymyslel, tak to je teda zrůdnost nejvyššího řádu! Taky se mi nechce věřit, že by taková osobnost jako strojvůdce mohl ze sebe dělat frajera a záměrně riskovat.
registrovaný uživatel Mraky_  mail  
26.07.2013 (13:34)  
prosím Vás, tu kachnu ohledně FB neberte vážně - s velkou pravděpodobností je to fake profil (stačí se podívat na ty časy přidání příspěvků, případně i videa ...)
registrovaný uživatel dohlib 
26.07.2013 (13:33)  
:deiwi
Spíše čas 31.min za tunelem Santiago...však tam i ukázkově zpopalil. Po trati jsou nějaké značky, takže splést tunel by si fírové neměli, je označen Santiago...
editor nebo admin ŽP JRtrain  mail  
26.07.2013 (12:22)  
ad zprávy o chlubení se na FB:
že jel 200 km/h - nikde se tam netvrdí, že něco porušil, na trati se smí jet 250, konkrétní jednotka 220, tak když tam měl 200, kde je problém? a blbý komentáře, o policajtech a radarech bych vubec nebral na zřetel, zde se evidentně novináři chytaj kde jaké kraviny...

jak jsem psal níže, je zřejmé, že fíra zareagoval pozdě, že "zaspal", a nevěřím tomu, že do inkriminovaného oblouku jel záměrně 200. Je zde také zřejmé, že je něco špatně na zabezpečovačce, neboť ta nezareagovala, nebo zareagovala pozdě, zda technickou závadou, nebo obejitím ze strany fíry, nebo zda již bylo něco špatně projekčně, to ukáže až vyšetřování.
26.07.2013 (12:18)  
Ty kecy o rychlosti a Facebooku jsou jen bulvár. To by potom byla nelegální i tahle reklama DB. :) http://www.youtube.com/watch?v=TLTlJ9IRJhY
26.07.2013 (12:12)  
Noo, ty zprávy o jeho chlubení na xichtbooku bych bral s nadhledem. Kdybych v práci denně jezdil s něčím, co umí 350 km/h, asi bych z toho měl taky radost a možná bych se tím i chlubil.

Ale přece je to strojvedoucí, který prochází pravidelnými školeními, psychotesty a kdoví čím ještě, a kromě toho, záznamy z rychloměrů se snad kontrolují? To není jako v autě, když si řidič řekne "Je tu sice devadesátka, ale stodvacítkou to ještě dám."

Že se na internetu chlubil "Koukněte, jezdím v práci rychleji než Schumacher", to je jeho věc, ale že by vědomě porušoval předpisy jen tak pro zábavu, tomu snad nevěříte. Kromě toho, snad to nebyl takový hlupák, aby nevěděl, co se stane, když vjede do oblouku víc než dvojnásobnou rychlostí.
26.07.2013 (12:06)  
Ta kampaň proti strojvůdci je podivná. Nedovedu si předtsavit, že se bude chlubit překračováním rychlosti a nikdo ho nezkontroluje. To by totiž nebylo selhání jeho ale vedení železnic. A pokud se bulvár chytá toho, že se vytahuje, že jezdí 200 km/h, kde se to smí, pak je to cílená manipulace bulvárních médií.
registrovaný uživatel deiwi 
26.07.2013 (12:04)  
Video zachycující celou trať, ne jen ten krátký štěk v El País. Inkriminovaný úsek začíná kolem 29. minuty záznamu.

http://youtu.be/QvvvL3OTtXk
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 20      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko