..: Vykolejení v Santiagu: 79 mrtvých, příčinou vysoká rychlost :..

Vykolejení vlaku Alvia Renfe, Santiago de Compostela (24. 7. 2013), foto: RTVESantiago de CompostelaAktualizováno 12.40: Nejméně 78 obětí na životech a 141 zraněných si vyžádalo železniční neštěstí na předměstí galicijské metropole Santiago de Compostela na severozápadě Španělska. Souprava Talgo 250 řady 730 Renfe vykolejila v těžce přístupném koridorovém úseku, přičemž první čtyři vozy po vykolejení skončily mimo trať, některé až patnáct metrů od koleje. Jeden z článků jednotky byl zcela zničen, další v důsledku nárazu vyletěl do výšky pěti metrů a skončil na přilehlém silničním nadjezdu. Zadní hnací díl po nehodě začal hořet. Podle prvních výpovědí strojvůdce souprava jela rychlostí téměř 190 km/h, přestože se místo nehody nachází pouhé čtyři kilometry od nádraží a kvůli směrovým poměrům zde platí omezení na 80 km/h.

Krátce po vykolejení v 20.41 SELČ se na místo začaly sjíždět jednotky záchranářů, kterým ovšem přístup komplikoval rozsah škod i těžce přístupné místo nehody. Pomoc přeživším cestujícím poskytovali také místní obyvatelé, kteří dokonce rozvezli část raněných do okolních nemocnic. Hasiči a zdravotníci ještě desítky minut po nehodě nacházeli živé cestující, uvězněné pod troskami vykolejených vagonů. Část obětí se záchranářům ani do čtvrtečního rána nepovedlo identifikovat.

V kontrastu s prvními zprávami, které mluvily o 35 obětech, se bohužel tragická bilance včerejší nehody v průběhu noci vyrovnala železničnímu neštěstí z roku 1972, kdy při vykolejení v Seville zahynulo 77 osob. Zároveň jde o vůbec první tragickou nehodu na španělské vysokorychlostní síti AVE, jež od roku 1992 postupně propojuje všechna významná centra v zemi. Místo neštěstí se tak nachází na relativně nové traťové přeložce, zbudované právě kvůli vysokorychlostnímu napojení regionu Galicie. Deník El Mundo ovšem připomíná, že již v době dokončení stavby označovali odborníci tento úsek za problematický kvůli velmi malému poloměru oblouků. Traťové předpisy proto přikazují při vjezdu do oblasti snížit rychlost z traťových 250 na pouhých 80 kilometrů v hodině.

Tragická nehoda zasáhla Santiago v předvečer svátku sv. Jakuba. Toto datum je zároveň nejvýznamnějším dnem celého regionu Galicie a hlavní město při této příležitosti zažívá největší slavnost letní sezóny. V reakci na železniční neštěstí už regionální vláda pozastavila veškeré oslavy a zrušila plánovaný program, zatímco zdravotníci bojují o život přibližně dvou desítek cestujících. Jedna z původních verzí neštěstí přitom zmiňovala možnou explozi v jednom z vozů jednotky; první zprávy z vyšetřování ovšem mluví o fatálním nedodržení povolené rychlosti. Vlak, v tu chvíli opožděný o pět minut, měl v momentu nehody jet rychlostí až 220 km/h. Odborníci španělského správce infrastruktury Adif přesto upozorňují, že jen rychlost samotná by pravděpodobně nezpůsobila havárii s tak tragickými následky.

Španělská média zveřejnila údajné výroky strojvedoucího do vysílačky bezprostředně po nehodě, silně naznačující jeho vinu. Ještě v době, kdy netušil, že se právě zúčastnil jednoho z největších železničních neštěstí ve španělské historii, prý prohlásil: "Jsme jen lidé, jsme jen lidé," a poté v šoku doplnil "Doufám že nejsou mrtví, protože by to bylo na moji zodpovědnost". V současné době se čeká na analýzu černých skříněk ze soupravy.

Zdroj: El país, El mundo, Diario Información, RTVE 24


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 24.7.2013 (23:23)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Španělsko


  1 ... 16 17 18 19 20      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
25.07.2013 (3:11)  
Maximalni povolena je v tomto miste 80
registrovaný uživatel Addams 
25.07.2013 (2:38)  
Talgo 250 ( http://www.rail.sk/arp/europe/tlg/tlg250.htm ) ma medzilahle "podvozky" odlisne od TGV - TGV ma 2-osovy podvozok, ale Talgo 250 tam ma len 1 os, tak neviem, ci sa to da nazyvat podvozkom - vozne ma kratsie (13 140 mm voci TGV 18 700 mm), t.j. na nizsiu zataz zvolili jednoduchsiu verziu, ktora vsak je nie vyhodnou v takomto pripade ... :-(
dopisovatel nebo člen ŽP Zlámalík  mail  
25.07.2013 (2:15)  
No mazec. Zaráží mne, jak snadno se souprava roztrhá na jednotlivé vagóny. Pokud vím, TGV uvádí právě jako výhodu to, že vozy s Jakobsovými podvozky tvoří "housenku", která nevybočí (jako v Eschede). Tato idea, adaptovaná na místní podmínky (Talgo) asi není tak odolná...
registrovaný uživatel Addams 
25.07.2013 (2:15)  
Alvia 130 / Talgo 250 je sice vysokorychlostna suprava, ale usek, kde sa stala nehoda je obluk s velmi malym polomerom, t.j. s max. povolenou rychlostou okolo 80 km/h, mozno 100. Urcite nie viac ...
Akou rychlostou vlak naozaj isiel, ukazu az nasledujuce dni a tyzdne vysetrovania.
registrovaný uživatel M 
25.07.2013 (1:44)  
Bender - pokud jsem videl fotky, tak mi ta zed neprijde jako PHS (je to proste zarez a najezd na most). Navic vlak do PHS asi nenarazi celne, ale spis to zafunguje jako svodidlo si myslim.

Co pusobi opravdu extremne a dokladuje intenzitu nehody je ten vagon nahore. Ten na tech 80 kmh nevypada.
registrovaný uživatel Bender  mail  
25.07.2013 (1:18)  
Mě neděsí, jakákoliv technická závada (už jsem měl čest projet v Číně trasu, kde se srazily dva vlaky a následně spadly z viaduktu...) - mě trochu trýzní možnost výbuchu, ne mechanicky způsobeného, ale lidsky...
http://cs.wikipedia.org/wiki/Teroristick%C3%A9_%C3%BAtoky_v_Madridu_v_roce_2004 ...jenom pro osvěžení paměti...
25.07.2013 (1:04)  
@Bender: Sám sa chystám znova do Španielska budúci mesiac, a čaká ma aj cesta Alviou, ale nervózny z toho nie som. Podobné nešťastia obvykle mávajú viac než jednu elementárnu príčinu, počkajme si na výsledky vyšetrovania.

Inak Talgo250 má skutočne variabilný rozchod; ale práve v tom by som príčiny nehľadal. Systém od Talga je vo svojej podstate úžasne jednoduchý, a funguje na čisto mechanickom princípe. Nie je to niečo, čo by sa dalo ovplyvniť elektronikou alebo ľudskou chybou. Zhodou okolností sú dokonca tieto súpravy stavané na vyšší bezpečnostný štandard, pretože operujú napr. na LAV Madrid - Valladolid cez 27km tunel Sierra de Guadarama, a tam platia extra bezpečnostné opatrenia. Ako však vidieť, táto nehoda bola príliš - a ak sa potvrdí výbuch, bude to ešte horšie.
registrovaný uživatel Bender  mail  
25.07.2013 (0:48)  
Tak co pánové z ČVUTé? Nějaký nový argument pro PHS?
Smutná událost, vyhrající mou osobu do deprese, protože mě čeká návštěva Madridu a Španělsko bych rád poznal z vlaku...
25.07.2013 (0:37)  
Svátek Sv. Jakuba (25. července) je nejvýznamnější právě v Santiagu, kde tento světec údajně působil a snad byl i pochován (převezeny ostatky z Jeruzaléma, kde byl umučen).

Santiago je jedním ze tří nejvýznamnějších poutních míst křesťanství - po Římu a Jeruzalému.
24.07.2013 (23:51)  
K vykolejení došlo u jednotky Alivia, která má konvertibilní rozchod, k nehodě došlo na koridoru s rozchodem UIC. Existuje také hypotéza, že šlo o atentát. Dle rozhovoru je vlak většinou naprogramovaný a rychlost kontroluje software automaticky a rychlost se načítá z baliz v trati.
  1 ... 16 17 18 19 20      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko