..: Vykolejení v Santiagu: 79 mrtvých, příčinou vysoká rychlost :..

Vykolejení vlaku Alvia Renfe, Santiago de Compostela (24. 7. 2013), foto: RTVESantiago de CompostelaAktualizováno 12.40: Nejméně 78 obětí na životech a 141 zraněných si vyžádalo železniční neštěstí na předměstí galicijské metropole Santiago de Compostela na severozápadě Španělska. Souprava Talgo 250 řady 730 Renfe vykolejila v těžce přístupném koridorovém úseku, přičemž první čtyři vozy po vykolejení skončily mimo trať, některé až patnáct metrů od koleje. Jeden z článků jednotky byl zcela zničen, další v důsledku nárazu vyletěl do výšky pěti metrů a skončil na přilehlém silničním nadjezdu. Zadní hnací díl po nehodě začal hořet. Podle prvních výpovědí strojvůdce souprava jela rychlostí téměř 190 km/h, přestože se místo nehody nachází pouhé čtyři kilometry od nádraží a kvůli směrovým poměrům zde platí omezení na 80 km/h.

Krátce po vykolejení v 20.41 SELČ se na místo začaly sjíždět jednotky záchranářů, kterým ovšem přístup komplikoval rozsah škod i těžce přístupné místo nehody. Pomoc přeživším cestujícím poskytovali také místní obyvatelé, kteří dokonce rozvezli část raněných do okolních nemocnic. Hasiči a zdravotníci ještě desítky minut po nehodě nacházeli živé cestující, uvězněné pod troskami vykolejených vagonů. Část obětí se záchranářům ani do čtvrtečního rána nepovedlo identifikovat.

V kontrastu s prvními zprávami, které mluvily o 35 obětech, se bohužel tragická bilance včerejší nehody v průběhu noci vyrovnala železničnímu neštěstí z roku 1972, kdy při vykolejení v Seville zahynulo 77 osob. Zároveň jde o vůbec první tragickou nehodu na španělské vysokorychlostní síti AVE, jež od roku 1992 postupně propojuje všechna významná centra v zemi. Místo neštěstí se tak nachází na relativně nové traťové přeložce, zbudované právě kvůli vysokorychlostnímu napojení regionu Galicie. Deník El Mundo ovšem připomíná, že již v době dokončení stavby označovali odborníci tento úsek za problematický kvůli velmi malému poloměru oblouků. Traťové předpisy proto přikazují při vjezdu do oblasti snížit rychlost z traťových 250 na pouhých 80 kilometrů v hodině.

Tragická nehoda zasáhla Santiago v předvečer svátku sv. Jakuba. Toto datum je zároveň nejvýznamnějším dnem celého regionu Galicie a hlavní město při této příležitosti zažívá největší slavnost letní sezóny. V reakci na železniční neštěstí už regionální vláda pozastavila veškeré oslavy a zrušila plánovaný program, zatímco zdravotníci bojují o život přibližně dvou desítek cestujících. Jedna z původních verzí neštěstí přitom zmiňovala možnou explozi v jednom z vozů jednotky; první zprávy z vyšetřování ovšem mluví o fatálním nedodržení povolené rychlosti. Vlak, v tu chvíli opožděný o pět minut, měl v momentu nehody jet rychlostí až 220 km/h. Odborníci španělského správce infrastruktury Adif přesto upozorňují, že jen rychlost samotná by pravděpodobně nezpůsobila havárii s tak tragickými následky.

Španělská média zveřejnila údajné výroky strojvedoucího do vysílačky bezprostředně po nehodě, silně naznačující jeho vinu. Ještě v době, kdy netušil, že se právě zúčastnil jednoho z největších železničních neštěstí ve španělské historii, prý prohlásil: "Jsme jen lidé, jsme jen lidé," a poté v šoku doplnil "Doufám že nejsou mrtví, protože by to bylo na moji zodpovědnost". V současné době se čeká na analýzu černých skříněk ze soupravy.

Zdroj: El país, El mundo, Diario Información, RTVE 24


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 24.7.2013 (23:23)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Španělsko


  1 ... 14 15 16 17 18 ... 20      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
25.07.2013 (14:38)  
Čtu to až nyní - to je teda síla! Dodám pár faktů.

Požár - jednalo se nikoliv o jednotu S-130 ale o hybridní jednotku S-730 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:RENFE_Class_730_Viaducto_Martin_Gil.jpg s požádnou zásobou nafty, protože část trati do Galicie není elektrifikována.

Rozchod - na této, prozatím izolované, LAV je rozchod 1668 mm, aby byl homogenní s ostatní infrastrukturou v okolí. Nicméně jsou instalovány polyvalentní pražce, aby mohla být v budoucnu trať během několika krátkých výluk přebudována na UIC 1435 mm.

Místo: LAV před Santiago de Compostela v podstatě končí posledním tunelem, který je ještě v přímé a ihned následuje ostrý levotočivý oblouk, kterým se přimyká k původní neelektrifikované trati. Tam zřejmě došlo k vykolejení a pokračovalo to díky ohromné kinetické energii v mezi přímé pod dálničním přivaděčem do města.

Na 99% je tato nehoda důsledkem překročení rychlosti v prvním oblouku. Ale co bylo příčinou tohoto překročení, to si musíme počkat až na finální zprávu vyšetřovacího úřadu.
25.07.2013 (14:34)  
No to jsou mi tedy hezké zprávy. Jen doufám, že se skutečně nejednalo o teroristický útok.

Co mě ale opravdu zaráží, jestli trať nešlo kvůli zástavbě řešit jinak, než s přechodem z 250 na 80 km/h, pak bych v takovémto problematickém místě očekával nějaká spolehlivá opatření právě proti tomuto. Zvláště na VRT, kde by liniový zabezpečovač a cosi jako AVV mělo být snad normou.
25.07.2013 (14:10)  
Taky sem si to myslel, ale zdroje hovori jasne.
Tahle trat je zatim odlehla od zbytku VRT site, tak asi proto.
registrovaný uživatel Addams 
25.07.2013 (14:06)  
honzatvs:
Nemas pravdu.
VRT/LAV su nove trate, vratane tejto, a tie su budovane LEN na 1435 mm. Mensi rozsah rekonstrukcii na rychlosti 160 - 220 km/h sa niekedy robi na tratiach 1668 mm (napr. Barcelona - Alicante).
Vsetky VRT na Zemi - okrem tych na RZD - maju rozchod 1 435 mm.
25.07.2013 (13:58)  
Rozchod se tam nemeni, cela trat je proste na 1668.
V budoucnu se ma predelat na 1435.
registrovaný uživatel Addams 
25.07.2013 (13:53)  
RadoR:
Vdaka za video. Na nom je jasne vidiet, ze najprv sa vykolajili podvozky v oblasti 2., ci 3. vozna, a nasledne zvysok supravy. Vybuch bol nasledkom, nie pricinou nehody.
registrovaný uživatel Addams 
25.07.2013 (13:46)  
honzatvs:
VRT/LAV su nove trate, vratane tejto, a tie su budovane LEN na 1435 mm. Mensi rozsah rekonstrukcii na rychlosti 160 - 220 km/h sa niekedy robi na tratiach 1668 mm.
Od Santiaga vedie LAV na sever i na juhovychod, t.j. vlak by na par km musel menit rozchod 2x, co je hlupost ...
Dieselovy pohon je potrebny v usekoch Medina del Campo - Ourense a La Coruna - Ferrol, kde je vlak ide po nezadrotovanom useku rozchodu 1668 mm.
registrovaný uživatel RadoR 
25.07.2013 (13:35)  
Tu to je vidiet.....http://youtu.be/o32nxuHshv4
25.07.2013 (13:20)  
Podle španělské Wikipedie je trať zatím širokorozchodná... pokud to správně chápu.

Každopádně pokud byla příčinou rychlost, tak je to opravdu zvláštní. VRT musí mít určitě solidní vlakový zabezpečovač (nedočetl jsem se jaký), který by tomuhle měl 99,99% zabránit. Tenhle úsek je evidentně také nový (jen využívá trasování staré trati, která se v tomto místě připojuje), takže jestli tam na zabezpečovači šetřili... Ale i tak je hodně zvláštní, že by úsek se zabezpečovačem skončil někde na 200 km/h (a víc), když už, tak by měl vlak dovést do té 80ky...
25.07.2013 (12:57)  
M - klasický problém hustěji obydlené oblasti, kde se kompromisy hledají obtížně. Co jsem se díval, tak moc možností na jiné trasování nebylo
  1 ... 14 15 16 17 18 ... 20      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko