Santiago de Compostela — Aktualizováno 12.40: Nejméně 78 obětí na životech a 141 zraněných si vyžádalo železniční neštěstí na předměstí galicijské metropole Santiago de Compostela na severozápadě Španělska. Souprava Talgo 250 řady 730 Renfe vykolejila v těžce přístupném koridorovém úseku, přičemž první čtyři vozy po vykolejení skončily mimo trať, některé až patnáct metrů od koleje. Jeden z článků jednotky byl zcela zničen, další v důsledku nárazu vyletěl do výšky pěti metrů a skončil na přilehlém silničním nadjezdu. Zadní hnací díl po nehodě začal hořet. Podle prvních výpovědí strojvůdce souprava jela rychlostí téměř 190 km/h, přestože se místo nehody nachází pouhé čtyři kilometry od nádraží a kvůli směrovým poměrům zde platí omezení na 80 km/h.
Krátce po vykolejení v 20.41 SELČ se na místo začaly sjíždět jednotky záchranářů, kterým ovšem přístup komplikoval rozsah škod i těžce přístupné místo nehody. Pomoc přeživším cestujícím poskytovali také místní obyvatelé, kteří dokonce rozvezli část raněných do okolních nemocnic. Hasiči a zdravotníci ještě desítky minut po nehodě nacházeli živé cestující, uvězněné pod troskami vykolejených vagonů. Část obětí se záchranářům ani do čtvrtečního rána nepovedlo identifikovat.
V kontrastu s prvními zprávami, které mluvily o 35 obětech, se bohužel tragická bilance včerejší nehody v průběhu noci vyrovnala železničnímu neštěstí z roku 1972, kdy při vykolejení v Seville zahynulo 77 osob. Zároveň jde o vůbec první tragickou nehodu na španělské vysokorychlostní síti AVE, jež od roku 1992 postupně propojuje všechna významná centra v zemi. Místo neštěstí se tak nachází na relativně nové traťové přeložce, zbudované právě kvůli vysokorychlostnímu napojení regionu Galicie. Deník El Mundo ovšem připomíná, že již v době dokončení stavby označovali odborníci tento úsek za problematický kvůli velmi malému poloměru oblouků. Traťové předpisy proto přikazují při vjezdu do oblasti snížit rychlost z traťových 250 na pouhých 80 kilometrů v hodině.
Tragická nehoda zasáhla Santiago v předvečer svátku sv. Jakuba. Toto datum je zároveň nejvýznamnějším dnem celého regionu Galicie a hlavní město při této příležitosti zažívá největší slavnost letní sezóny. V reakci na železniční neštěstí už regionální vláda pozastavila veškeré oslavy a zrušila plánovaný program, zatímco zdravotníci bojují o život přibližně dvou desítek cestujících. Jedna z původních verzí neštěstí přitom zmiňovala možnou explozi v jednom z vozů jednotky; první zprávy z vyšetřování ovšem mluví o fatálním nedodržení povolené rychlosti. Vlak, v tu chvíli opožděný o pět minut, měl v momentu nehody jet rychlostí až 220 km/h. Odborníci španělského správce infrastruktury Adif přesto upozorňují, že jen rychlost samotná by pravděpodobně nezpůsobila havárii s tak tragickými následky.
Španělská média zveřejnila údajné výroky strojvedoucího do vysílačky bezprostředně po nehodě, silně naznačující jeho vinu. Ještě v době, kdy netušil, že se právě zúčastnil jednoho z největších železničních neštěstí ve španělské historii, prý prohlásil: "Jsme jen lidé, jsme jen lidé," a poté v šoku doplnil "Doufám že nejsou mrtví, protože by to bylo na moji zodpovědnost". V současné době se čeká na analýzu černých skříněk ze soupravy.
Zdroj: El país, El mundo, Diario Información, RTVE 24
Koukám na obázky, vypadá to jako souprava s pasivním naklápěním skříní, ten systém nevypadá moc odolný proti vykolejení.
Protože se to stalo ve Španělsku, předpokládám, že provoz souprav bude dočasně zastaven, všechny soupravy prohlédnuty a případně upraven řídící systém, pak možná bude upraveno i místo nehody tak, aby vlak musel snížit rychlost.
O 2 řádky níž jsem zapomněl "l" "expLozí"
AVV a podobné systémy by měly pracovat tak, že pokud ztratí informace o povolené rychlosti tak vlak zastaví, jinak jsou k ničemu.
Pokud se jednalo o teroristický útok, mohl ho připravit někdo, kdo ty soupravy dobře zná, mohl to vymyslet tak, že počítač dostával chybné informace a domníval se, že traťová rychlost není omezená, třeba místo čidla rychlosti zapojil falešné čidlo.
Tohle je o něčem jiném, u jednoho nejmenovaného dopravce se při selhání čidla topného agregátu zapojuje do rozvaděče rezistor, jehož hodnota se rovná odporu čidla při normální činnosti kaloriferu a čidlo se odpojí. Většinou to končí expozí pojistky ve VN skříni, no ale když vůz musí vydělávat a ne čekat na opravu... Tak tohle mohlo být něco podobného.
To tedy nechápu proč, když stejný scénář byl použit v Madridu v roce 2004 (12 bomb do jedoucích vlaků + 1 na VRT trati). Tady šlo o vlak kde bylo hodně lidí cestujících na jedno z nejznámějších křesťanských svatých míst, takže pro islamisty jasný prioritní cíl.
http://www.youtube.com/watch?v=U_LFIUkcPNM
Pokud se rychlost AVE řídí obdobou českého AVV, které využívá třeba 471, bude příčina ve vazbě mezi vlakovou a traťovou komponentou systému. Teď už jen vyšetřit, jestli šlo o vyšší moc, anebo v tom měl prsty člověk. Terorismus bych vyloučil, neboť ten se soustřeďuje na větší masy, než je "pár cestujících" v jedoucím vlaku. To by bylo spíš vééélké BADABUM ve stanici.
- traťový úsek stavaný na 80 km/h, pred ním je však traťová 250 km/h (trochu to pripomína nehodu 471.005 v Ústí)
- vlak mal mať v momente nehody rýchlosť medzi 180-190 km/h
- strojvedúci skončil s ľahkými zraneniami a zapojil sa do záchrany cestujúcich
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.