..: Vykolejení v Santiagu: 79 mrtvých, příčinou vysoká rychlost :..

Vykolejení vlaku Alvia Renfe, Santiago de Compostela (24. 7. 2013), foto: RTVESantiago de CompostelaAktualizováno 12.40: Nejméně 78 obětí na životech a 141 zraněných si vyžádalo železniční neštěstí na předměstí galicijské metropole Santiago de Compostela na severozápadě Španělska. Souprava Talgo 250 řady 730 Renfe vykolejila v těžce přístupném koridorovém úseku, přičemž první čtyři vozy po vykolejení skončily mimo trať, některé až patnáct metrů od koleje. Jeden z článků jednotky byl zcela zničen, další v důsledku nárazu vyletěl do výšky pěti metrů a skončil na přilehlém silničním nadjezdu. Zadní hnací díl po nehodě začal hořet. Podle prvních výpovědí strojvůdce souprava jela rychlostí téměř 190 km/h, přestože se místo nehody nachází pouhé čtyři kilometry od nádraží a kvůli směrovým poměrům zde platí omezení na 80 km/h.

Krátce po vykolejení v 20.41 SELČ se na místo začaly sjíždět jednotky záchranářů, kterým ovšem přístup komplikoval rozsah škod i těžce přístupné místo nehody. Pomoc přeživším cestujícím poskytovali také místní obyvatelé, kteří dokonce rozvezli část raněných do okolních nemocnic. Hasiči a zdravotníci ještě desítky minut po nehodě nacházeli živé cestující, uvězněné pod troskami vykolejených vagonů. Část obětí se záchranářům ani do čtvrtečního rána nepovedlo identifikovat.

V kontrastu s prvními zprávami, které mluvily o 35 obětech, se bohužel tragická bilance včerejší nehody v průběhu noci vyrovnala železničnímu neštěstí z roku 1972, kdy při vykolejení v Seville zahynulo 77 osob. Zároveň jde o vůbec první tragickou nehodu na španělské vysokorychlostní síti AVE, jež od roku 1992 postupně propojuje všechna významná centra v zemi. Místo neštěstí se tak nachází na relativně nové traťové přeložce, zbudované právě kvůli vysokorychlostnímu napojení regionu Galicie. Deník El Mundo ovšem připomíná, že již v době dokončení stavby označovali odborníci tento úsek za problematický kvůli velmi malému poloměru oblouků. Traťové předpisy proto přikazují při vjezdu do oblasti snížit rychlost z traťových 250 na pouhých 80 kilometrů v hodině.

Tragická nehoda zasáhla Santiago v předvečer svátku sv. Jakuba. Toto datum je zároveň nejvýznamnějším dnem celého regionu Galicie a hlavní město při této příležitosti zažívá největší slavnost letní sezóny. V reakci na železniční neštěstí už regionální vláda pozastavila veškeré oslavy a zrušila plánovaný program, zatímco zdravotníci bojují o život přibližně dvou desítek cestujících. Jedna z původních verzí neštěstí přitom zmiňovala možnou explozi v jednom z vozů jednotky; první zprávy z vyšetřování ovšem mluví o fatálním nedodržení povolené rychlosti. Vlak, v tu chvíli opožděný o pět minut, měl v momentu nehody jet rychlostí až 220 km/h. Odborníci španělského správce infrastruktury Adif přesto upozorňují, že jen rychlost samotná by pravděpodobně nezpůsobila havárii s tak tragickými následky.

Španělská média zveřejnila údajné výroky strojvedoucího do vysílačky bezprostředně po nehodě, silně naznačující jeho vinu. Ještě v době, kdy netušil, že se právě zúčastnil jednoho z největších železničních neštěstí ve španělské historii, prý prohlásil: "Jsme jen lidé, jsme jen lidé," a poté v šoku doplnil "Doufám že nejsou mrtví, protože by to bylo na moji zodpovědnost". V současné době se čeká na analýzu černých skříněk ze soupravy.

Zdroj: El país, El mundo, Diario Información, RTVE 24


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 24.7.2013 (23:23)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Španělsko


  1 ... 16 17 18 19 20      Zpráv na stránku:   
25.07.2013 (10:22)  
K tej horľavosti - ako už zaznelo nižšie, práve S-130 sú stavané ešte trochu odolnejšie, pretože sa pri výrobe počítalo s mimoriadnosťami v extra dlhých tuneloch. Na toto ale asi nemôže byť pripravený žiadny vlak...
25.07.2013 (10:14)  
Nemusí jít o konstrukční chybu, pokud znají systém, můžou obejít i ochranu proti jeho napadení.
Koukám na obázky, vypadá to jako souprava s pasivním naklápěním skříní, ten systém nevypadá moc odolný proti vykolejení.
Protože se to stalo ve Španělsku, předpokládám, že provoz souprav bude dočasně zastaven, všechny soupravy prohlédnuty a případně upraven řídící systém, pak možná bude upraveno i místo nehody tak, aby vlak musel snížit rychlost.

O 2 řádky níž jsem zapomněl "l" "expLozí"
registrovaný uživatel dsPIC 
25.07.2013 (9:38)  
tenzor: Pokud teroristé způsobí, že vlak překročí povolenou rychlost, pak se primárně jedná o konstrukční chybu systému. Tyhle velké nehody vždy mají více příčin, které se zrovna sešly v jeden okamžik. Teroristický útok, byť mohl být jednou z nich, téměř s jistotou nebyl příčinou toho, do jakých měřítek to celé nakonec vygradovalo.
25.07.2013 (9:31)  
Hořel hnací vůz, pokud tam došlo ke zkratu, mohly začít hořet kabely, i zkratovaná baterie dokáže udělat velký žár. Ono není všechno takové, jak si představujeme, i španělské vozidlo může obsahovat plno nečistot, stačí usazený prach ve strojovně a pak hoří všechno co jen trochu může. A komponenty deklarované jako nehořlavé mohou být dovezané z Asie.

AVV a podobné systémy by měly pracovat tak, že pokud ztratí informace o povolené rychlosti tak vlak zastaví, jinak jsou k ničemu.

Pokud se jednalo o teroristický útok, mohl ho připravit někdo, kdo ty soupravy dobře zná, mohl to vymyslet tak, že počítač dostával chybné informace a domníval se, že traťová rychlost není omezená, třeba místo čidla rychlosti zapojil falešné čidlo.

Tohle je o něčem jiném, u jednoho nejmenovaného dopravce se při selhání čidla topného agregátu zapojuje do rozvaděče rezistor, jehož hodnota se rovná odporu čidla při normální činnosti kaloriferu a čidlo se odpojí. Většinou to končí expozí pojistky ve VN skříni, no ale když vůz musí vydělávat a ne čekat na opravu... Tak tohle mohlo být něco podobného.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
25.07.2013 (9:18)  
Hrůza, zrovna jsem ve Španělsku v Salamance a do Santiaga jsem chtěl. Opravdu se mi nezdá, aby vlak v zástavbě jel 220, i to AVE se "plouží" po Madridu a trať má snad dost bezpečnostních prvků, aby nebylo možné takové fatální překročení rychlosti a strojvedoucí snad trochu pudu sebezáchovy.
25.07.2013 (8:59)  
Rád bych se zeptal. Po nehodě se objevil požár. Předpokládám, že nové soupravy jsou vyrobeny s co nejméně vznětlivých a hořlavých materiálů. takže jediné látky, které by mohly hořet, jsou transformátorový olej a mazací olej a při vyšších teplotách pak asi nějaké kovové slitiny. I takhle nový stroj používá takové "obyčejné hořlavé" oleje? Nebo by mohlo hořet ještě něco jiného?
registrovaný uživatel tenzor 
25.07.2013 (8:44)  
Terorismus bych vyloučil, neboť ten se soustřeďuje na větší masy, než je "pár cestujících" v jedoucím vlaku. To by bylo spíš vééélké BADABUM ve stanici.
To tedy nechápu proč, když stejný scénář byl použit v Madridu v roce 2004 (12 bomb do jedoucích vlaků + 1 na VRT trati). Tady šlo o vlak kde bylo hodně lidí cestujících na jedno z nejznámějších křesťanských svatých míst, takže pro islamisty jasný prioritní cíl.
25.07.2013 (8:36)  
Přímo mne jímá hrůza nejen z tohoto neštěstí, ale i z pomyšlení, že by se u nás něco podobného stalo mezi nedemontovatelnými "protihlukovými" stěnami.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
25.07.2013 (8:32)  
Někdo tu vzpomínal, že má 250 variabilní rozchod. Ano, má, ale bez toho "průjezdného adaptéru", který vypadá jako myčka na vozy, se rozchod upravit nedá. Není tam žádné tlačítko a na trati se nikde nenachází komponenty, které mechanicky působí na podvozek a mění tak rozchod. To jen aby si nikdo nemyslel, že se to samo, anebo že fíra omylem zmáčknul tlačítko:

http://www.youtube.com/watch?v=U_LFIUkcPNM

Pokud se rychlost AVE řídí obdobou českého AVV, které využívá třeba 471, bude příčina ve vazbě mezi vlakovou a traťovou komponentou systému. Teď už jen vyšetřit, jestli šlo o vyšší moc, anebo v tom měl prsty člověk. Terorismus bych vyloučil, neboť ten se soustřeďuje na větší masy, než je "pár cestujících" v jedoucím vlaku. To by bylo spíš vééélké BADABUM ve stanici.
25.07.2013 (4:20)  
UPDATE:
- traťový úsek stavaný na 80 km/h, pred ním je však traťová 250 km/h (trochu to pripomína nehodu 471.005 v Ústí)
- vlak mal mať v momente nehody rýchlosť medzi 180-190 km/h
- strojvedúci skončil s ľahkými zraneniami a zapojil sa do záchrany cestujúcich
  1 ... 16 17 18 19 20      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko