Plzeň — (Aktualizováno) Nekončící odysea kolem nákupu 16 netrakčních jednotek Siemens Viaggio Comfort pro České dráhy dnes dostala další pokračování. Plzeňská Škoda Transportation podala odvolání k antimonopolnímu úřadu, kterým odkládá účinnost prvostupňového rozhodnutí o přibližně další měsíc. Serveru E15.cz to osobně potvrdil generální ředitel společnosti Josef Bernard. Stejně jako v případě původního námitky k ÚOHS podala Škodovka své odvolání v poslední možný den zákonné lhůty. Státem vlastněný dopravce má přesto reálnou šanci smlouvu s dodavateli podepsat, pokud ÚOHS zruší předběžné opatření ze začátku srpna, které dosud pětimiliardový obchod blokuje. Pokud se tak nestane, bude na rakouských drahách a Siemensu, zda nabídku podruhé prodlouží.
Podle informací serveru Ekonom mají ČD pořád šanci na uzavření kontraktu v termínu. Rozkladová komise totiž v pondělí doporučila předsedovi ÚOHS Petru Rafajovi, aby zrušil dříve vydané předběžné opatření. Šéf antimonopolního úřadu má teď 10 dnů na prostudování podkladů, načež by měl rozhodnout, zda podpis smlouvy odblokuje. Pokud se tak nestane, může odvolací řízení trvat až do poloviny října – v takovém případě ale bude porušena jedna z podmínek, která drahám umožňuje zakázku zadat bez otevřené soutěže.
Pokud by Škoda Transportation s odvoláním skutečně uspěla i přes podpis kupní smlouvy, bude moci požadovat náhradu škody, kterou prokáže jako ušlé příjmy z potenciální zakázky. Pro tento případ by však výrobce musel dokázat, že byl schopen dodat adekvátní soupravy v požadovaném termínu a ceně. Právě ke konkretizaci své nabídky odpovídajících vozidel se až dosud Škodovka stavěla s nelibostí. Odvolávala se přitom na vyšší princip ochrany hospodářské soutěže.
Plzeňský výrobce se však otevřených tendrů na vozidla domáhá v době, kdy skupinu Škoda Holding začala vyšetřovat protikorupční policie. Tu zajímá způsob, jakým se koncern dostal do vlastnictví skupiny Appian; zkoumá ale také její vlastnickou strukturu a možný střet zájmů, do kterého se měl v minulosti dostat dlouholetý ředitel Škodovky Martin Roman. Ten nějakou dobu působil jako člen dozorčí rady Českých drah, které zadávaly většinu zakázek právě Škodě Transportation. Později se Roman stal generálním ředitelem polostátního gigantu ČEZ, z jehož dividend vláda v roce 2008 financovala odprodej majetku ČD Správě železniční dopraní cesty. Dvanáct miliard, určených na tento odkup, mělo být určeno právě na pořízení nových vozidel, z nichž ovšem většina pochází právě od plzeňské Škody, často bez otevřeného výběrového řízení.
Nevím, k tištěným novinám nemám přístup.
ten článek v novinách je zcela vycucaný z prstu, proto ho taky OEBB dementovali. do 30.9. je přece vše otevřené. a ten nešťastník z ČRo si asi myslel, že chytil sólokapra. Nechápu, proč ještě tu jeho snůšku nesmyslů dávali ve zprávách v 18,00 hodin jako zprávu číslo 2,když v tu dobu byly známy i informace Ekonomu apod.
Dle mého názoru - teď je důežité rozhodnutí předsedy ÚOHS, pokud rozhodne pro railjety, nic s tím škodivka neudělá. Takže SNAD není nic ztraceno.
Myslíte, že stomilionové nebo stamilionové částky si Škodovka nevšimne?
(EDIT) Už je to dva roky, kdy to mělo být pouhých 80 MKč. Je ale klidně možné, že na to penále bude třeba smluvní strop 200 MKč.
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/doprava/70667-skode-hrozi-200milionova-pokuta-za-zpozdene-lokomotivy/
O skutečnou výši se může třeba soudit.
Nojo, jenže tohle já v původním článku nikde nevidím :-D
http://derstandard.at/1316390014050/Bahnfahren-Railjet-von-Italien-auf-Suedbahn-verschoben
Busman: Použití patrových jednotek v "dálkové" dopravě při "velikosti" ČR bych se vskutku neštítil
Ani já bych nic proti patrům na IC nic neměl, ale jen za podmínek:
1) Byly by potřeba. Totiž že by se jednopodlažní nevešla na koleje nebo k dlouhým nástupištím a ani 15min. takt už by nestačil. Což u nás moc nehrozí. Naše IC nijak extrémně dlouhé nejsou a po nástupu soukromníků se koncentrace cestujících naopak ještě trošku rozředí. Takže ne.
2) Byly by aspoň částečně zvládnuté nevýhody, které patra mají. Tedy průchodnost vlakem aspoň horním patrem bez neustálého šplhání po schodištích tam a zpátky při hledání bistra + průjezdnost minibarem. (Tedy ne, že by se do vlaku co jede celý den nehodil fitness ale neměl by být povinný. :-D ) Také zvládnutí poněkud klaustrofobického patra lepším využitím průjezdného průřezu aspoň do šířky. Tedy žádný CokoliElefant, ale úplně jiný vlak.
3) Jezdily by opravdu jen jako IC a nikoho by nenapadlo je zbytečně rvát na delší EuroCity linky. No a EuroCity jsou jako na potvoru právě ty, kam ČD primárně s RailJety počítají ale kam se chtěla vecpat Škodovka s papírovými slony.
Jinka už v té rozhlasové reportáži byla řeč o tom, že hlavním důvodem obav / rezignace OBB je právě spor ŠT u UOHS.
danz:
Ten komentář (článek) z rádia byl natolik pomýlený, že ho museli po dementi od ÖBB od základů předělat. Mylná verze: http://www.rozhlas.cz/zpravy/ekonomikavevrope/_zprava/rakusane-jsou-skepticti-ohledne-dohody-s-cd-o-koupi-railjetu--950736
Předělaná verze: http://www.rozhlas.cz/zpravy/ekonomikavevrope/_zprava/rakusane-pochybuji-o-tom-ze-se-jim-podari-do-cr-prodat-railjety--950778
Nicméně na rozdíl od předchozích diskusí zde ŽP, tam zazněla i informace, že OBB jsou vázány těch 16 jednotek koupit a pokud je nekoupí budou muset zaplatit pokutu (myslím cca 2mln. EUR), tj. není to pouze opce.
Tohle je mi jasné. Ale není pro mě srozumitelné, o čem je, když reaguje na rozlišení pojmů příjem a zisk. (No, z tohohle teda už asi zajímavá diskuse nebude - takže nic.)
V aktualizovaném článku na daném odkazu zaznělo:
„My věříme, že úřad rozhodne v náš prospěch. Podle nás existují právní argumenty ke zrušení předběžného opatření,“ řekl mluvčí drah Radek Joklík.
„Nechceme reagovat na postup Škody. Pro ČD a Siemens bylo důležité rozhodnutí úřadu o zastavení správního řízení,“ řekl mluvčí Siemensu Pavel Kaidl. K případnému prodloužení opce se nevyjádřil.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.