Plzeň — (Aktualizováno) Nekončící odysea kolem nákupu 16 netrakčních jednotek Siemens Viaggio Comfort pro České dráhy dnes dostala další pokračování. Plzeňská Škoda Transportation podala odvolání k antimonopolnímu úřadu, kterým odkládá účinnost prvostupňového rozhodnutí o přibližně další měsíc. Serveru E15.cz to osobně potvrdil generální ředitel společnosti Josef Bernard. Stejně jako v případě původního námitky k ÚOHS podala Škodovka své odvolání v poslední možný den zákonné lhůty. Státem vlastněný dopravce má přesto reálnou šanci smlouvu s dodavateli podepsat, pokud ÚOHS zruší předběžné opatření ze začátku srpna, které dosud pětimiliardový obchod blokuje. Pokud se tak nestane, bude na rakouských drahách a Siemensu, zda nabídku podruhé prodlouží.
Podle informací serveru Ekonom mají ČD pořád šanci na uzavření kontraktu v termínu. Rozkladová komise totiž v pondělí doporučila předsedovi ÚOHS Petru Rafajovi, aby zrušil dříve vydané předběžné opatření. Šéf antimonopolního úřadu má teď 10 dnů na prostudování podkladů, načež by měl rozhodnout, zda podpis smlouvy odblokuje. Pokud se tak nestane, může odvolací řízení trvat až do poloviny října – v takovém případě ale bude porušena jedna z podmínek, která drahám umožňuje zakázku zadat bez otevřené soutěže.
Pokud by Škoda Transportation s odvoláním skutečně uspěla i přes podpis kupní smlouvy, bude moci požadovat náhradu škody, kterou prokáže jako ušlé příjmy z potenciální zakázky. Pro tento případ by však výrobce musel dokázat, že byl schopen dodat adekvátní soupravy v požadovaném termínu a ceně. Právě ke konkretizaci své nabídky odpovídajících vozidel se až dosud Škodovka stavěla s nelibostí. Odvolávala se přitom na vyšší princip ochrany hospodářské soutěže.
Plzeňský výrobce se však otevřených tendrů na vozidla domáhá v době, kdy skupinu Škoda Holding začala vyšetřovat protikorupční policie. Tu zajímá způsob, jakým se koncern dostal do vlastnictví skupiny Appian; zkoumá ale také její vlastnickou strukturu a možný střet zájmů, do kterého se měl v minulosti dostat dlouholetý ředitel Škodovky Martin Roman. Ten nějakou dobu působil jako člen dozorčí rady Českých drah, které zadávaly většinu zakázek právě Škodě Transportation. Později se Roman stal generálním ředitelem polostátního gigantu ČEZ, z jehož dividend vláda v roce 2008 financovala odprodej majetku ČD Správě železniční dopraní cesty. Dvanáct miliard, určených na tento odkup, mělo být určeno právě na pořízení nových vozidel, z nichž ovšem většina pochází právě od plzeňské Škody, často bez otevřeného výběrového řízení.
Patrová IC si objednávají i DB ...
Mne by sice zajímalo, kam plánují ČD nasadit ty RJ. Skutečnost, že jsou schválené pro provoz v Rakousku / Německu / Švýcarsku / Maďarsku (pro Slovensko by neměl být proto problém) ještě neznamená, že tamní dopravci spolupracující v mezistátní dopravě budou ochotni tyto soupravy na mezistátní EC pustit.
Představa, že RJ vytlačí z mezistátní EC soupravy ostatních (zahraničních) dopravců je iluze vyplývající z neznalosti povinnosti naturální vyrovnávky kilometrů ...
Aby nakonec ten "projekt" RJ neskočil jako projekt Pendolino - podle "memoranda" měla Pendolina hoblovat koleje mezi Berlínem, Prahou a Vídní ... v současné době hoblují z uvedeného úseku koleje akorát mezi Prahou a Břeclaví ...
DB ani ÖBB se totiž nikdy nezavázaly k tomu, že Pendolina na svoje koleje pustí na vlaky mezi Berlínem a Vídní ...
rozhodl jsemse že jestli railjety nekoupíme tak už nikdy nehodlám ani vlastnit auto škoda!
- mohl bych vědět proč?? Ale prosil bych nějaký seriózní důvod, ne nějakou naprostou hovadinu.
poznámka pro všechny rejpaly a pomaleji myslící, Ti smajlíci jsou tam proto, že to je míněno jako sranda, jedná se o reminiscenci na dřívější mnohá tvrzení, že SIVIC alias Railjet nepotřebujeme, protože mimo jiné je moc rychlý
rozhodl jsemse že jestli railjety nekoupíme tak už nikdy nehodlám ani vlastnit auto škoda!
vím že škoda auto a škoda transportation nemají nic společného ale slovo škoda mi začíná být odporné ať ho slyším odkudkoliv. mám škodu octavii a jsem z větší části spokojený ale po stránce technického zpracování mne štve, rozčiluje mne že po 4 letech interiér vrže:-((
Roznášet do každého vozu do automatu je zdlouhavé a tím pádem drahé. A když v jednom automatu TO něco dojde, tak lidi lítající přes celý vlak taky nepotěší.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.