Plzeň — (Aktualizováno) Nekončící odysea kolem nákupu 16 netrakčních jednotek Siemens Viaggio Comfort pro České dráhy dnes dostala další pokračování. Plzeňská Škoda Transportation podala odvolání k antimonopolnímu úřadu, kterým odkládá účinnost prvostupňového rozhodnutí o přibližně další měsíc. Serveru E15.cz to osobně potvrdil generální ředitel společnosti Josef Bernard. Stejně jako v případě původního námitky k ÚOHS podala Škodovka své odvolání v poslední možný den zákonné lhůty. Státem vlastněný dopravce má přesto reálnou šanci smlouvu s dodavateli podepsat, pokud ÚOHS zruší předběžné opatření ze začátku srpna, které dosud pětimiliardový obchod blokuje. Pokud se tak nestane, bude na rakouských drahách a Siemensu, zda nabídku podruhé prodlouží.
Podle informací serveru Ekonom mají ČD pořád šanci na uzavření kontraktu v termínu. Rozkladová komise totiž v pondělí doporučila předsedovi ÚOHS Petru Rafajovi, aby zrušil dříve vydané předběžné opatření. Šéf antimonopolního úřadu má teď 10 dnů na prostudování podkladů, načež by měl rozhodnout, zda podpis smlouvy odblokuje. Pokud se tak nestane, může odvolací řízení trvat až do poloviny října – v takovém případě ale bude porušena jedna z podmínek, která drahám umožňuje zakázku zadat bez otevřené soutěže.
Pokud by Škoda Transportation s odvoláním skutečně uspěla i přes podpis kupní smlouvy, bude moci požadovat náhradu škody, kterou prokáže jako ušlé příjmy z potenciální zakázky. Pro tento případ by však výrobce musel dokázat, že byl schopen dodat adekvátní soupravy v požadovaném termínu a ceně. Právě ke konkretizaci své nabídky odpovídajících vozidel se až dosud Škodovka stavěla s nelibostí. Odvolávala se přitom na vyšší princip ochrany hospodářské soutěže.
Plzeňský výrobce se však otevřených tendrů na vozidla domáhá v době, kdy skupinu Škoda Holding začala vyšetřovat protikorupční policie. Tu zajímá způsob, jakým se koncern dostal do vlastnictví skupiny Appian; zkoumá ale také její vlastnickou strukturu a možný střet zájmů, do kterého se měl v minulosti dostat dlouholetý ředitel Škodovky Martin Roman. Ten nějakou dobu působil jako člen dozorčí rady Českých drah, které zadávaly většinu zakázek právě Škodě Transportation. Později se Roman stal generálním ředitelem polostátního gigantu ČEZ, z jehož dividend vláda v roce 2008 financovala odprodej majetku ČD Správě železniční dopraní cesty. Dvanáct miliard, určených na tento odkup, mělo být určeno právě na pořízení nových vozidel, z nichž ovšem většina pochází právě od plzeňské Škody, často bez otevřeného výběrového řízení.
Více snad dodávat nemusím...
Jinak já pomalu přestávám věřit, že se RJ dočkáme. Je jasné, že odvolání Škodovka měla připravené už dávno a jenom to protahuje - pochopitelně pro jejich zisk, protože doufá, že Siemensu dojde trpělivost. ICElefant by byl stejně jako Elefant patrový. Ono obecně patra do dálkovky, kde by měl být zajištěn nějaký komfort... Výhled shora je pěkný, ale jak se tam dostanou např. s minibarem? A dolů taky, protože dole je to nízkopodlažní kvůli stropu, nad podvozkem nic nízkopodlažního být nemůže. Stále se musíme dostat do norem pro maximální výšku vozidel, takže nepřipadá v úvahu ani zvedací plošina pro invalidy do úrovně podlahy nad podvozkem...
A nezapomeňme, že ty vozidla jsou stále ještě na papíře. A jak to s těmi "papírovými" vozidly dopadlo známe všichni z řady 380. RailJety sice také nejsou vyrobené, ale bude to určitě trvat kratší dobu než u Škody...
Ano, jistě. No, proč mi to vlastně připomínáte, myslíte že píšu něco v rozporu - nebo o čem přesně se mnou diskutujete?
Řekl bych, že konkurenční boj má korektní chování nastavené trošku jinak, než se někomu líbí. Trocha té dravosti se toleruje. Tohle myslím lajnu dravějšího soupeření se Siemensem snad ani nepřešvihlo; zato lajnu partnerství s ČD rozhodně ano a o dost. Kámošům se tohle rozhodně nedělá. Jenže tohle chlapci z šedé ekonomiky asi neumí vnímat.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.