..: RegioJet vyjíždí: letecký tarif, luxusní servis a lehké sushi :..

162.114 RegioJet, Sv 1010, Ostrava-Svinov, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Praha — Slova o revoluci v české železniční dopravě, Radim Jančura trhající papírový ceník, i nechuť k velkým psům a baleným bagetám – to vše bylo k vidění na středeční tiskové konferenci Student Agency, na niž dceřiná společnost RegioJet poprvé podrobně prezentovala tarif, služby, přepravní podmínky a specifika svých připravovaných vlakových spojů, které vyjedou 26. září na trať Praha - Havířov. Již v průběhu dne jsme o nejdůležitějších bodech průběžně informovali prostřednictvím Facebooku a Twitteru, teď je čas na kompletní shrnutí informací, kdy, čím, jak a za kolik bude možné žlutým vlakem cestovat. V duchu tradice nejkompletnějšího železničního zpravodajství na českém webu si ale povíme také to, jakou částku dopravce vrátí při zpoždění, nebo jak to bude s cestujícími z Karviné.

Co už je: e-shop, personál, technika

RegioJet spustil své nové webové stránky v noci z úterý na středu. Nový internetový domov dopravce už méně připomíná reklamní blog, a více se soustředí na rezervační systém, který ostatně žluté vlaky sdílejí s autobusovými linkami Student Agency express. Než stihla společnost novinku před polednem odprezentovat, bylo již prodáno přes sto jízdenek na první spoje, které vyjedou v pondělí 26. září. Webové stránky i nadále procházejí určitými úpravami a aktualizacemi, ve svém cílovém stavu ale cestujícímu nabídnou grafickou volbu místa k sezení na podrobném plánku vagonu, stejně jako společné odbavení s navazujícími autobusovými linkami.

Do ostrého provozu žlutý dopravce vyrazí s třemi vlaky denně v každém směru. Spoje IC 1003, IC 1005 a IC 1007 vyjíždějí z Prahy v 7.27, 11.27 a 17.27. V opačném směru pojedou vlaky IC 1010 a IC 1016 z Havířova v 12.27 a 16.27; první spoj dne jezdí rozdílně v pracovní dny a víkendy. Celková jízdní doba představuje 4 h 4 min ve směru do metropole; cestou zpět pak 4 hodiny a 1 minutu. Vlaky na své cestě zastaví v 11 "žlutých destinacích", z nichž některé se zastavování spoje vyšší kvality dočkají vůbec poprvé.

Podzimní jízdní řád vlaků IC RegioJet
IC 1002
(pracovní dny)
IC 1004
(ostatní dny)
IC 1010 IC 1016   IC 1003 IC 1007 IC 1015
9.31 10.31 16.31 20.31 Praha hl.n. 7.27 11.27 17.27
9.24 10.24 16.24 20.24 Praha-Libeň 7.35 11.35 17.35
8.26 9.26 15.26 19.26 Pardubice hl.n. 8.30 12.30 18.30
7.53 8.53 14.53 18.53 Ústí nad Orlicí 9.00 13.00 19.00
7.13 8.21 14.21 18.21 Zábřeh na Moravě 9.33 13.33 19.33
6.47 7.55 13.55 17.55 Olomouc hl.n. 10.01 14.01 20.01
6.15 7.23 13.23 17.23 Hranice na Moravě 10.32 14.32 20.32
5.49 6.57 12.57 16.57 Ostrava-Svinov 11.02 15.02 21.02
5.41 6.48 12.48 16.48 Ostrava hl.n. 11.09 15.09 21.09
5.37 6.44 12.44 16.44 Ostrava-Stodolní 11.13 15.13 21.13
5.20 6.27 12.27 16.27 Havířov 11.28 15.28 21.28

Výběr zastávek žlutých expresů se v několika místech výrazně odchyluje od dvacetileté tradice spojů InterCity v Česku. V zajímavé shodě s někdejším doporučením Drážní společnosti při Dopravní fakultě ČVUT třeba všechny spoje obslouží stanici Praha-Libeň v zájmu lepší dostupnosti severovýchodní části metropole; zato ale nezastaví v mnohokrát diskutované České Třebové. Zcela nové rychlé spojení s Prahou a Moravou nabídne RegioJet obyvatelům Ústí nad Orlicí, kde dosud staví pouze rychlíky. Větší frekvenci spojů nejvyšší dopravní vrstvy pak RegioJet přinese cestujícím z okolí Zábřehu a Hranic, kde dnes expresy Českých drah staví jen omezeně, nebo od nového grafikonu zastavovat přestanou. Samostatnou kapitolou je Ostravsko: tady žluté IC zastaví hned čtyřikrát – kromě Svinova a hlavního nádraží také přímo v centru Ostravy na Stodolní, a následně v konečné stanici Havířov. V blízké budoucnosti navíc firma počítá se zastavováním ve stanici Ostrava střed.

Úvodní nasazení pouhých tří párů spojů vychází z aktuálních dispozic vozového parku Regiojetu. Ten v této chvíli čítá celkem deset lokomotiv a 28 osobních vozů, z nichž šest prochází větší modernizací a zbytek je v kolínských dílnách upravován pro specifické potřeby palubních služeb. Dopravce tak zahájí ostré jízdy se dvěma pětivozovými soupravami jediné vozové třídy. Společně s dodávkami nových vozů pak od začátku platnosti nového jízdního řádu postupně doplní počet spojů na finálních 9 párů denně, včetně prodloužení jednoho páru do Žiliny. O rok později chce společnost linku rozšířit až po východoslovenskou metropoli Košice.

721.151 + 162.114 RegioJet, Praha-Smíchov, 24. 8. 2011, foto: Josef Petrák Z pohledu technického a personálního zajištění již dnes RegioJet disponuje základnami v Praze a Havířově. Zatímco hlavní technické zázemí se nachází v areálu bývalého podniku SKV na pražském Zličíně, na severu Moravy je umístěno centrum palubního personálu. Trojici klíčových pracovišť uzavírá pražský Smíchov, kde sídlí část dispečerského aparátu dopravce. Pro potřeby manipulace s vozidly zakoupil RegioJet jednu dieselovou lokomotivu řady 721, která již dnes působí ve výrazném firemním žlutém nátěru na pražských tratích. Dopravce má rovněž k dispozici 53 vyškolených členů palubního personálu, z nichž část má za sebou také dopravní zkoušky. Firma se přitom chlubí, že přibližně čtvrtina stevardů a stevardek má vysokoškolské vzdělání a všichni do jednoho ovládají cizí jazyk. Vedle funkce vlakvedoucího bude část palubních zaměstnanců vyhrazena prakticky výlučně na přípravu občerstvení.

Co bude: palubní služby, odbavení bez papíru, káva a zákaz vstupu bagetám

162.114 RJ, Sv 1010, Hoštejn, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Pokud existuje oblast, na niž se RegioJet soustředí naprosto výjimečně, jedná se o nabídku palubních a doprovodních služeb. Představitelé společnosti se rádi nechávají slyšet, že jsou posedlí čistými a voňavými toaletami; obecně ale slibují nejlepší standard služeb ze všech středoevropských dopravců. Základem palubního komfortu mají být vozy samotné: v soupravě budou střídavě řazeny velkoprostorové vozy dnešní řady Ampz 18-91 a oddílové vagony původní řady ABmz 30-90, převzaté od Rakouských spolkových drah (ÖBB). S 48 místy k sezení v každém z nich se bude jednat o nejméně kapacitní vozy na české železnici, přičemž za stejnou cenu cestujícím nabídnout čtyři různé kvalitativní úrovně.

Vozy Ampz nabízejí 32 kožených sedadel v příčném uspořádání 2+1, z nichž polovina je rozmístěna proti sobě s rozkládacími stolky uprostřed, zatímco zbytek je uložen v "leteckém" uspořádání za sebou se sklopnými stolky. Nepochybným lákadlem vozů s přívlastkem Relax nicméně budou čtyřmístní oddíly, které ÖBB provozují pod značkou BusinessAbteil s 15€ příplatkem nad rámec ceny klasické první třídy.

Vozy ABmz, po úpravách možná spíše Bgmz, naopak nabídnou osm oddílů po šesti sedadlech. Čtyři a čtyři kupé se liší jak roztečí, tak stylem sedadel; i ty "nejhorší" ovšem pořád odpovídají úrovni oblíbených vozů řady Bmz245 u ČD. Zbylé dva oddíly byly nahrazeny kuchyňským prostorem, určeným k přípravě čerstvého občerstvení. Střídavé řazení velkoprostorových a oddílových vozů tak zajistí fyzickou blízkost občerstvení všem cestujícím v soupravě.

Od prosince letošního roku začne RegioJet přebírat nově vyrobené vozy z vagonky ASTRA Vagoane Călători z rumunského Aradu. Ty rozsah palubních služeb rozšíří o další možnosti – a kromě velkoprostorové druhé třídy a kombinované první třídy nabídnou rovněž variantu vozu s dětským koutkem, jež bude navíc uzpůsobena pro transport cestujících na vozíku a přepravu jízdních kol. Právě bicykly žlutý dopravce prozatím přepravovat nebude, a stejnou smůlu mají i majitelé velkých psů, které se nevejdou do přenosné schránky. V souvislosti s plánovaným dětským koutkem stojí za zmínku také skutečnost, že RegioJet po vzoru leteckých společností považuje samostatné děti do 15 let za tzv. unaccompanied minors, a umožní jim pohyb po soupravě pouze v doprovodu stevardky.

Z pojetí palubních služeb v žlutých vlacích jde jasně cítit rukopis Student Agency, která – aspoň soudě podle vývoje počtu zákazníků – vždycky nějak dokázala skloubit vlastní úsporu nákladů se zjednodušením nákupu pro zákazníka. Jak ukázala akční scénka v podání Radima Jančury přímo na tiskové konferenci, u vlaků tomu nebude jinak. Cestující v podstatě pro odbavení nepotřebuje žádný fyzický doklad, a to dokonce ani v podobě PDF souboru v počítači nebo na displeji smartfonu. Úplně postačí kód kreditové jízdenky, který si časem zapamatuje každý. Představitelé Regiojetu se zároveň dušují, že u nich cestující nebudou slyšet legendární "Přistoupili?" – frázi, kterou u svých zaměstnanců nerady slyší i České dráhy (a mají na to předpis!). Místo toho stevard/ka podle svého tabletu rovnou zjistí, zda je na dané sedadlo prodaná jízdenka, a teprve pokud žádná rezervace neexistuje, osloví cestujícího se žádostí o zakoupení jízdního dokladu. Pokud v takovém případě je ve vlaku volné sedadlo, zaplatí cestující jízdné bez přirážky a může v cestě pokračovat. Naopak v případě, že by spoj byl v určitém úseku vyprodán, může last-minute cestující setrvat na palubě pouze do chvíle, než budou všechna místa vyprodána.

Dalším klíčovým faktorem v obchodním modelu Student Agency je palubní servis. Ten v žlutých expresech s určitými variacemi odpovídá standardu dálkových autobusů společnosti. Cestujícímu tak okamžitě budou k dispozici:

  • zásuvky 230 V a klimatizace – vše, co si vozy přivezly z Rakouska
  • bezplatný denní tisk a časopisy, které si zákazník může vzít s sebou
  • zdarma přístup k internetu přes Wi-Fi, který RegioJet koncipuje po vzoru poslední generace svých autobusů kategorie Fun&Relax. Systém využívá souběžně signál čtyř mobilních operátorů s otevřeným a nešifrovaným přístupovým bodem v každém vagonu. Součástí technologického balíčku je i GSM/UMTS repeater pro ty, kdo potřebují vlastní mobilní internet
  • balená neperlivá voda ihned po nástupu do vlaku
  • americká káva nebo mátový čaj s domácím medem po výjezdu z Prahy a Ostravy. Kdykoli později v průběhu cesty si může cestující zdarma objednat teplé nápoje, včetně několika druhů kávy značky Illy, s donáškou až na místo.

K otázce dalšího občerstvení se zatím RegioJet příliš podrobně nevyjadřuje. Jisté už nicméně je, že v nápojovém lístku poskytne prostor malým českým pivovarům, jejichž produkci si cestující bude moci koupit přímo z pojízdného minibaru. Ten zároveň nabídne výběr nealkoholických nápojů. V porovnání se spoji SuperCity Českých drah, které mimochodem od září rozšířily nárok na bezplatný studený nápoj na všechny cestující, chce žlutý dopravce zcela odlišně pojmout palubní jídla. Podle Radima Jančury se firma striktně vyhýbá baleným bagetám a dalším "trvanlivým" pokrmům. Místo toho se má palubní catering soustředit výhradně na čerstvé pokrmy s maximálně 24hodinovou dobou spotřeby. Ve vyhrazených oddílech by tak specializovaná část posádky měla připravovat mj. čerstvé sendviče, středomořské saláty nebo sushi, které si zákazník objedná u své stevardky a dostane je přímo na místo.

Co bude navíc: parkování, taxi a lounge

RegioJet prodejna jižní, foto: Josef Petrák Palubní servis a cenové nabídky nejsou jedinými známkami dopravce, který se snaží přilákat cestující. S výjimkou slovenské ZSSK to už pochopila i většina postkomunistických železničních dopravců, a tak RegioJet v budování ekosystému doprovodních služeb nemůže zaspat. Při zakoupení zpáteční jízdenky z Ostravy proto nabídne zákazníkům možnost bezplatného parkování v parkovacím domě KOMA u svinovského nádraží. Po příjezdu do Prahy naopak cestující budou moci využít zvýhodněnou taxislužbu, nebo levnější pronájem osobního vozu. Obě služby již přitom v současnosti nabízejí České dráhy, ať už v podobě nedávno uvedeného konceptu ČD Taxi, nebo ve formě spolupráce s autopůjčovnou Hertz. Důležitost návazné dopravy od a k vlaku chápe i další soukromý bojovník o české koleje – LEO Express. Ten chce dopravu automobilem "od dveří ke dveřím" poskytovat v rámci své nejvyšší cestovní třídy Premium Class. Cestujícím z pražského hlavního nádraží Regiojet nabídne čekárnu typu lounge, kterou otevře v prostorách své druhé pobočky. Její interiér navrhoval designér Patrik Kotas, který stojí mj. také za řešením interiéru první otevřené prodejny dopravce v Praze, nebo za vizuální podobou žluto-černých vagonů.

Tady je tarif, ale zapomeňte na něj

Prodejna RegioJet severní, foto: Josef Petrák Bez ohledu na komfort nebo doprovodné služby představuje i trasa Praha - Ostrava trh, na němž se značná část cestujících vždy bude orientovat primárně podle ceny jízdného. RegioJet na včerejší prezentaci konečně odhalil všechny detaily svého tarifu, jen aby vzápětí majitel společnosti ceník veřejně zlikvidoval a vyzval všechny přítomné, ať na tabulky zapomenou. Student Agency se ze všech sil snaží naučit zákazníky na "letecký tarif" – zájemce si na webu vybere odkud, kam, kdy a kdo, a systém sám navrhne nejvýhodnější možnost. V komplikovaných, ale přesto stojatých vodách evropských železničních tarifů to může působit jako převratná myšlenka, i když ve skutečnosti tuto filosofii již nějaký pátek úspěšně aplikuje celá řada dopravců, v čele s Deutsche Bahn, nebo ve větším měřítku třeba britský National Rail. K inteligentnímu e-shopu se ostatně v minulých dnech dopracovaly i České dráhy, ale k tomu se ještě vrátíme v samostatném článku.

Žluté vlaky mohou být na českých kolejích novinka, dostupnost prodejních kanálů je ale už teď překvapivě slušná. Jízdenku na některý z IC RegioJet tak je nebo bude možné zakoupit:

  • na internetuwww.regiojet.cz nebo www.studentagency.cz (včetně výběru konkrétního sedadla)
  • s využitím otevřené jízdenky formou SMS
  • na všech pobočkách Student Agency
  • na pokladnách Regiojetu – aktuálně Praha hl. n., od 15. září postupně také v Pardubicích, Olomouci, Havířově, Ostravě-Svinově a na ostravském hlavním nádraží
  • u partnerských prodejců – provizní prodej na nádraží v Ústí nad Orlicí, Zábřehu a Hranicích a výhledově u dalších partnerů
  • na palubě za plnou cenu, ale bez přirážky

Stejně jako u žlutých autobusů, i ve vlacích uznává dopravce tři základní typy jízdních dokladů:

  • Kreditová jízdenka je bezplatnou elektronickou peněženkou, která nevyžaduje ani fyzický nosič (kartu) a je přenosná. Umožňuje jak zvýhodněný nákup na internetu, tak i využití přímo při odbavení na palubě. Pro založení stačí registrace na internetu a nabití minimální částky 300 Kč.
  • Otevřená jízdenka je zaplaceným dokladem určité hodnoty, který lze následně přes internet nebo SMS vztáhnout na konkrétní spoj. Stejně jako Kreditová jízdenka přináší cenové zvýhodnění.
  • Jízdenka na pevné datum je základním dokladem, technicky nejbližším tradičním jízdenkám ČD. Je vázaná na konkrétní spoj, avšak umožňuje využití dodatečných slev – přesto ale nedosahuje výhodnosti Kreditové nebo Otevřené jízdenky.

162.114 RJ, Sv 1010, Zábřeh na Moravě, 25. 8. 2011, foto: Josef Petrák Všechny spoje IC RegioJet jsou z principu povinně místenkové. Rezervace je ovšem bezplatná, flexibilní a její absence nezabraňuje cestujícímu v nástupu. Staniční hlášení nicméně budou upozorňovat cestující bez platné místenky, aby před nástupem do soupravy oslovili palubní personál – ten díky online rezervačnímu systému dokáže ihned zjistit, zda jsou ve vlaku ještě volná místa, a tudíž zda cestující může nastoupit. Stojící cestující se tedy v žlutých vlacích až na naprosto mimořádné případy vyskytovat vůbec nebudou. Na rozdíl od loňského Žlutého jara na železnici nebudou stevardky dálkových spojů vybaveny terminálem POP, ale zařízením Tablet PC, napojeným bezdrátově na palubní datovou síť.

Propojení s rezervačním systémem v reálném čase tak umožní kontrolu jízdenky u cestujícího bez toho, aby bylo nutné cestujícího vůbec oslovit. V úvodních měsících provozu nicméně zákazníkům na palubě nebude dostupná možnost platby platební kartou, jak tomu bylo loni v žlutých desirech. Dopravce s touto možností přesto do budoucnosti počítá; prozatím ale platebními možnostmi zůstávají pouze hotovost a kreditová jízdenka. Již potvrzenou rezervaci k otevřené nebo kreditové jízdence lze bezplatně zrušit nebo změnit do 15 minut před plánovaným odjezdem, opět jak přes web, tak přes SMS. U kreditové jízdenky lze rezervaci stornovat i méně než 15 minut před odjezdem, ovšem s poplatkem ve výši 30 % ceny jízdenky.

Zatím nevyřešenou zůstává otázka společného odbavení mezi Regiojetem a Českými drahami, typicky v případě využití přípojných spojů druhého dopravce. Podle zástupců Student Agency probíhají jednání o jednotném nákupu jízdenek již více než rok, k dohodě ale zatím nedošlo. Další pokus o vytvoření oboustranně výhodné smlouvy má proto následovat příští týden.

Tady je tarif, pokud zapomenout nechcete (aneb Co s In-kartou?)

I když se nás Radim Jančura vystoupením, u něhož by Steve Jobs mohl blednout závistí, snažil přimět k tomu, abychom na tarify a ceníky zapomněli, jsme přeci jenom železniční server, a starých zvyků se zbavuje těžko. Tady je tedy cenová logika Regiojetu v celé své kráse:

Existují tři základní hladiny jízdného, plus povinné slevy, plus tři komerční slevy. Přestože dopravce již v současnosti prodává mezinárodní jízdní doklady přes terminál DB a Galileo, sám zatím mezinárodní jízdenky neakceptuje v žádné formě, takže toto temné zákoutí drážních tarifů zůstane pro dnešek nepovšimnuté. Vnitrostátní tarif, který se patrně beze změn plynule rozšíří až po Žilinu, případně Košice, se celkem bez problémů vejde na tři stránky A4, a to i s velkorysými mezerami. Základní typy jízdného tedy jsou:

  • Akční jízdné pro držitele kreditových a otevřených jízdenek – nejvýhodnější možnost s rezervací po internetu nebo přes SMS. Platí jen ve vybraných relacích a počet míst je omezený na "několik desítek procent kapacity vlaku". Neumožňuje žádné další slevy ani speciální nabídky; na druhé straně cestující nemusí podniknout žádné speciální kroky. Systém akční cenu přizná automaticky, vejde-li se cestující do vyhrazeného počtu zvýhodněných míst.
  • Zvýhodněné jízdné – pro všechny cestující s kreditovou nebo otevřenou jízdenkou, kteří se nevejdou do podmínek akčního jízdného.
  • Obyčejné jízdné – klasická jízdenka na konkrétní datum a spoj, zakoupená na pobočkách, nádražích, ve vlacích nebo na internetu bez kreditové nebo otevřené jízdenky. Lze stornovat do 15 minut před odjezdem.

Poslední možnost – obyčejné jízdenky, na jaké je zvyklá většina zákazníků ČD – přesto ale můžou být výhodnější oproti plné ceně, která se až na pár korun přibližuje obyčejnému jízdnému ČD. RegioJet totiž z plné ceny poskytuje tři druhy komerčních slev:

  • 25 % u karet RailPlus – i když žlutý dopravce nevydává tradiční vlastní zákaznickou kartu, přiznává slevu všem držitelům průkazů RailPlus, tedy i majitelům In-karet/RailPlus ČD bez ohledu na aplikaci (rozhodující je logo RailPlus), nebo držitelům zákaznických karet ZSSK, DB, ÖBB a dalších. Podmínkou je nákup jízdenky na pobočce.
  • 20 % pro skupiny do 6 cestujících. Slevu dostane 3. až 6. cestující ve skupině, a to i v kombinaci se zvýhodněným jízdným nebo slevou RailPlus.
  • 10 % při zakoupení zpáteční jízdenky, a to opět z obyčejného nebo zvýhodněného jízdného, případně v kombinaci se slevou RailPlus.

V praxi to znamená, že příležitostní cestující s In-kartou zaplatí za cestu stejně, jako zákazník s kreditovou nebo otevřenou jízdenkou, který zrovna nedosáhl na nejlevnější akční jízdné. Pikantní je, že držitele aplikace IN25 cesta s Regiojetem vyjde ještě o pár korun levněji, než stejná trasa s ČD.

  Akční jízdné Zvýhodněné jízdné
Obyčejné jízdné Nejlevnější SporoTiket ČD Běžná jízdenka ČD
  kreditová nebo otevřená jízdenka, počet omezen kreditová nebo otevřená jízdenka, nebo RailPlus jednorázová fixní jízdenka bez In-karty s In-kartou, 7 dní předem, počet omezen bez In-karty, 7 dní předem, počet omezen bez In-karty IN25 (110-330 Kč/rok) IN50 (1330-2990 Kč/rok)
Praha - Havířov 280 330 450 240 320 458 344 229
Praha - Ostrava 230 295 420 230 310 440 330 220
Praha - Olomouc 190 220 290 160 220 310 233 155
Pardubice - Ostrava 190 230 290 160 220 315 237 158
Praha - Zlín 230 260 350 200 270 384 288 192

Zvláštní jízdné přiznává dopravce všem skupinám, na něž se vztahuje vyhláškou Ministerstva financí. Žádnou z těchto slev nelze kombinovat s nejlevnějším akčním jízdným.

  • Děti do 6 let cestují zdarma
  • Žáci od 6 do 15 let mají nárok na slevu ve výši 63,5 % v době a na trase vyznačené v žákovském průkazu
  • Studenti od 15 do 26 let mají nárok na slevu ve výši 25 % v době a na trase vyznačené v žákovském průkazu
  • Důchodci nad 60 let dostanou slevu 50 %
  • Držitelé průkazu ZTP dostanou slevu 75 %, s bezplatnou přepravou průvodce v případě ZTP/P

Vlak + bus: do Karviné, do Zlína a při výlukách

Od momentu, kdy Student Agency poprvé oznámila záměr vstoupit na železniční trh, kolovaly úvahy o možném propojení žlutých vlaků s autobusovými spoji společnosti. Model "návozu cestujících" k vlakům ostatně sám Radim Jančura zmiňoval už v našem rozhovoru z roku 2008, kdy byl ještě na stole později opuštěný projekt HighJet. Společně se startem Regiojetu na dráze teď myšlenka kombinované osobní dopravy opět ožívá, a to v docela konkrétních obrysech.

Od 1. října tak na olomouckém hlavním nádraží vznikne přestupní bod mezi vlaky IC RegioJet a návaznými autobusy ve dvou směrech: Nový Jičín - Příbor - Frýdek-Místek - Karviná a Otrokovice - Zlín. Stanoviště autobusů se bude nacházet přímo v nedávno dobudovaném terminálu MHD před nádražní budovou a cestujícím dopravce slibuje odbavení na jednu jízdenku. Je samozřejmostí, že přípojné autobusy do Zlína a Karviné budou čekat na zpožděné vlaky.

Žluté autobusy navíc budou u Regiojetu zaskakovat i při výlukách a mimořádných situacích, byť jen na nejkratším možném úseku trasy. Zbytek mimořádností bude firma řešit ve spolupráci s dalšími soukromými železničními dopravci.

Kompenzace na žlutý způsob: při zpoždění za polovic, nebo úplně zadarmo

Představitelé Regiojetu rádi zdůrazňují, že firma nebude využívat přechodného období, které si v českém parlamentu prosadily České dráhy vůči Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1371/2007 o právech a povinnostech cestujících v železniční dopravě. Právě výjimka od českých zákonodárců zprostila národního dopravce povinnosti poskytovat kompenzace cestujícím za výpadky kvality nebo opožděné spoje, a to rovnou na pět let. Smluvní přepravní podmínky Regiojetu naopak jednoznačně vymezují, na co má cestující nárok – a není toho málo:

  • Při zpoždění z důvodu na straně dopravce má cestující nárok na vrácení
    • 10 % ceny jízdného při zpoždění 30 až 59 minut
    • 50 % ceny jízdného při zpoždění 60 až 119 minut
    • 100 % ceny jízdného při zpoždění nad 120 minut
  • Při zpoždění z jiných důvodů má cestující nárok na vrácení
    • 25 % ceny jízdného při zpoždění 60 až 119 minut
    • 50 % ceny jízdného při zpoždění nad 120 minut
  • 50 % z ceny jízdenky dostanou zpět cestující při nefunkčnosti klimatizace nebo topení, pokud teplota ve voze klesne pod 15 °C, nebo naopak překročí 30 °C
  • zdarma pojede cestující, jemuž byla vystavena rezervace do vozu, který v soupravě mimořádně není zařazen. Zákazník se může rozhodnout, zda bude cestovat vybraným spojem ve stoje, nebo si počká na další spoj, kde dostane bezplatnou rezervaci.

Start bude náročný, vedení chce slyšet komentáře

Vozy 1. třídy od Siemensu poslouží jako univerzální třída pilotního provozu IC RJ, foto: Juraj Kováč Když RegioJet vybíral palubní personál, poslal část svých manažerů, aby se zúčastnili výběrových řízení na místa stevardů u leteckých společností. Radim Jančura s potěšením připomíná, že všichni prošli, a tak by zároveň měli mít představu, jaká úroveň služeb se očekává. Přesto žlutý dopravce vyzývá cestující svých prvních spojů, aby využili dostupných prostředků k upozornění na nedostatky. Několik týdnů by ve žlutých vlacích měli pravidelně jezdit přímo manažeři dopravce, aby viděli fungování služeb a palubního personálu na vlastní oči.

Ostře sledované žluté vlaky tedy pozvolna vyjíždí na svou první pravidelnou linku. Až čas ukáže, jak velkou změnu přinesou do osobní železniční dopravy v Česku. Již teď jsou ovšem patrné doprovodní efekty hrozící konkurence, jež provázely třeba i naznačovaný příchod RTexpressu před čtyřmi lety: České dráhy rozšiřují služby, urychlují nekonečné přípravy na zavedení Wi-Fi, aktualizují e-shop a od nového grafikonu patrně přistoupí také k úpravě cen na své jediné komerční lince. Na rozdíl od roku 2007 teď navíc konkurence opravdu vyjíždí – a za rok přijde další, která karty na ostravské lince nepochybně zamíchá ještě víc. Jak se síly na trhu nakonec rozdělí, je zatím těžko předvídat. Jisté je ale to, že cestující v následujících dvou letech zažijí nevídané, a o to přeci při zatraktivňovaní železniční dopravy jde.

Zdroj: RegioJet


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 8.9.2011 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 43      Zpráv na stránku:   
19.09.2011 (16:53)  
Neviem čo máte mnohí proti Jančurovi. To vám tak vadí, že niekto je schopný prevádzkovať dopravu za peniaze cestujúcich (namiesto vyciciavania štátneho rozpočtu), a ešte pri tom generovať zisk? Železnice v ČR aj SR sú dnes v takom stave, v akom bola autobusová doprava pred príchodom Student Agency. Napriek miliardovým ročným dotáciám z rozpočtov sa vozíme prevažne v otrasných súpravách, medzi odpornými stanicami, a ešte nám všetci tvrdia, že to je to najlepšie, čo môžeme chcieť. Ja dám veľmi rád šancu RJ. Navyše sa mi páčia Jančurove názory o zbytočnosti mnohých regionálnych tratí a režijných výhod.
19.09.2011 (16:07)  
acolmiztli : Chci jet do Ostravy popít na Stodolní, navštívit babičku, či podpořit odbory

A to jste odborář? :-)))
registrovaný uživatel tarten 
19.09.2011 (15:55)  
acolmiztli: Nejsem-li fanda železnice a tarifů ČD a zapnu-li e-shop ČD poprvé, vyťukám koupení jízdenky v hlavním menu a nabídka sedí na 425 Kč. že by mi ČD vtíraly jinou možnost jet levněji nepozoruji.

Pokud zároveň ignorujete reklamu jako tele "Nový eShop ČD / Vyzkoušejte zde / Vyhledá nejnižší cenu / Nákup bez registrace / ..."
tak potom ano. Pokud na ni ale kliknete, tak první, co vám začne vnucovat, jsou právě ty sporoTikety.

S mnohem lepší dostupností té Jančurovy karty máte ale naprostou pravdu.
19.09.2011 (15:49)  
Já soukromníkovi v principu fandím, protože bude tlačit dráhy k efektivitě.
Pan Jančura jako úspěšný podnikatel i ČD jako národní dopravce mají své přirozené zájmy, které jdou z velké části proti sobě. Veřejná správa by měla nastavit jednoduchá a přehledná pravidla hry a důsledně vyžadovat jejich dodržování. Jelikož je ovšem stát vlastníkem ČD, jde o poněkud schizofrenní situaci...

Jako dopravní inženýr doufám, že se trh v dálkovce do pár let "zaintegruje" ve smyslu prokladu tras, vzájemného prodávání navazujícího jízdného atd.

Což ovšem není problém ČD ani pana Jančury, nýbrž těch, kteří nastavují mantinely (MD, SŽDC, teoreticky i kraje)...
Případným rejpalům (ať už proti Regiojetu či proti ČD) doporučuji pročíst si tuhle brožurku (německy či anglicky). Zde je shrnuto, proč švýcarskou veřejnou dopravu obdivuje celý svět, a jak se vypořádali se spoluprací různých dopravců.
http://www.voev.ch/Fakten_und_Argumente.html

Švýcarské železniční společnosti již před válkou pochopily, že největší riziko není konkurenční dopravce, ale automobilová doprava. Plánovaný jízdní řád Regiojetu je dobrý start, ale dlouhodobě udržitelná je pouze nabídka "váš vlak jede každou hodinu". Ať už vlastními silami nebo v prokladu s dráhou.
Pan Jančura ostatně v rozhovoru uvedl "Bez dotací se jezdí dobře, ale s dotacemi ještě lépe." Ministerstvo a kraje mají tedy šanci vytvořit férovými výběrovkami v ČR švýcarský dopravní systém - ať už s modrým, žlutým, červeně puntíkovaným dopravcem - nebo třeba se všemi dohromady.
registrovaný uživatel tarten 
19.09.2011 (15:23)  
Kafka:
Myslel jsem, že Jančura tenhle žvanivou, prolhaně diletantskou polohu sebeprezentace opustil. Mýlil jsem se.
Asi se mu přece zdá, že tím u neinformované veřejnosti nasbírá víc bodů a vztah k nějakým drážním partnerům mu žíly netrhá.
19.09.2011 (15:19)  
ještě k p Jančurovi v E - je dobré vědět, že:

ten rozhovor proběhl 7.září v Louvru při prezentaci RJ. Pan Jančura byl asi v rauši,jak mu to pěkně šlape, protože jinak by nemohl vypouštět perly typu, že ČD prodělají na Ostravě za rok miliardu.

Také je dobré vědět, že pan Šindelář,co vedl s RJ rozhovor, nemá evidentně šajna o železnici a nechá RJ povídat,co se mu namane. Viz.dotaz ohledně Pendolin,kde mu RJ odpověděl na něco úplně jiného.

Je fajn, že přibyla konkurence,ale je potřeba trochu používat hlavu a neskočit na špek bezdbřehému PR /vizprezentace RJ na facebooku a reakce lidí/
registrovaný uživatel acolmiztli  mail  
19.09.2011 (15:02)  
Rozdíl mezi RJ a ČD.

Nejsem pravidelný cestující ani zaměstnanec ČD, vynecháme tedy In-Gold a režijku.

Chci jet do Ostravy popít na Stodolní, navštívit babičku, či podpořit odbory. Nemám/nechci použít auto, pojedu tedy vlakem.

Abych mohl jet na nějakou In-Kartu s ČD, potřebuji se s předstihem zastavit na nádraží, vystát větší či menší frontu, odevzdat fotografii a zaplatit sumu přesahující cenu jízdenky několikanásobně, abych dostal příslib budoucí slevy.

Protože se mám rád, rozhodnu se toto neabsolvovat a kartu, která je ke všemu nepřenosná, si nezařizovat.

Přečtu si diskuzi na ŽP a zkusím si koupit Sporotiket, který je údajně ještě levnější. Výborně, zapnu net, e-shop ČD, vyberu obyčejné jízdné (protože nejsem "IN") a zadám datum dostatečně dopředu, tedy 30.9. Za 310 Kč zaplacených kartou mi vyjede jízdenka bez místenky na mé jméno, která se nedá změnit ani vrátit. K tomu se ale nejříve musím na eshopu zaregistrovat a lístek si vytisknout, protože ČD na ty e-tickety moc nedá.

Zkusím RJ. Nevybírám nejdříve slevu, ale spoj, který mi vyhovuje. Vyberu si ho a vidím cenu 295 Kč bez jakékoliv karty. Faaajn, to zní dobře, ale RJ mi ještě nabízí možnost si ZDARMA a jednoduše pořídit kreditovou jízdenku, se kterou je další sleva. Zaregistruji se tedy tjako jsem musel na ČD e-shopu, nabiji kartu na hodnotu lístku se slevou (tedy 230 Kč), vyberu si místo ve vagonu, jaké mi vyhovuje. Potvrdím a to je vše! Žádné tisknutí, nebezpečí, že si zapomenu lístek doma atd.

Tak kdo je výhodnější?

P.S. Nejsem-li fanda železnice a tarifů ČD a zapnu-li e-shop ČD poprvé, vyťukám koupení jízdenky v hlavním menu a nabídka sedí na 425 Kč. že by mi ČD vtíraly jinou možnost jet levněji nepozoruji.

Hledat levnější variantu mezi kategoriemi + nebo přeprava psa mne ani nenapadne.
registrovaný uživatel Laborec425  mail  
19.09.2011 (14:56)  
Helmut Kafka: Díky za odkaz na ten rozhovor. Zase mě pan Jančura ještě víc přesvědčil, že bych s ním nejel :). To je jako poslochat zprávy na TV Nova :). Prostě jemu dav ovcí uvěří, ale spíš by to chtělo trochu víc přemýšlet :).
19.09.2011 (13:28)  
Martin Michl

protože berete apriori vlastnictví in karty ČD ... a to je manipulace. Já ji nemám a tak nebudu se dívat kdo ji má ... ne? ... a dal za ní 660,990,3000,65000Kč.... protože ....to je pak argumentačně stejné jako to, že pokud budu mít vlastní vlak .... nepotřebuju drahou in kartu ČD i kdyby mě ji dali 30.6.2011. ve 22:10 za 150,-Kč ...

.... to bychom mohli taky odůvodnovat ... proč vlastně vůbec někam jezdit, že? Třeba do smradlavé Ostravy ...

bez inkarty je tam cena 310Kč ČD a ta je vyšší než 230Kč Jančury ... ...

In karta je věc která ihned přináší profit drahám, za příslib a MOŽNOST v budoucnosti jet o pár drobných levněji JAKO SLEVU ZE ZLODĚJSKY PŘEDRAŽENÉ CENY? To snad ne e.

To je klasický tunel Vaší peněženky ... po 20 letech různých multilevlů, kde tato praxe běžně probíhá by Vám to mělo být jasno ... někdy podobné malé domů probíhají za jiným slovem registrace ..., prostě lidi jsou vynalézaví a pořád se Vás snaží obtáhnout... proto obtáhnutí neberu jako poctivé a nehodlám zlodějinu stavět na roveň byznysu.

?

M.U.
registrovaný uživatel Martin Michl  mail  
19.09.2011 (13:10)  
s tou kozenkou uz me nestvete, ja kozenku v relaci praha Ostrava videl naposledy pred 5 lety. ovsem nejezdim kazdy den, ale denne vidim soupravy vyjizdet z ONJ smerem hlavni nadrazi a pak ostrava a kozenku jsem fakt nevidel.

Jestli se tam jednou objevi jako nahrada tak co tak by jsi mel byt vlastne rad ze se vezes v historickem voze :-D za beznou cenu . kolik te stoji jizda historickym vlakem kousek za prahu tady to mas v cene...

tady to ovsem berte s rezerveou uz si z toho tak trosku delam srandu
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 43      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko