Brusel — Evropská komise vidí oddělenost jednotlivých rezervačních a prodejních systémů jako překážku v liberalizaci železniční dopravy. Dokladem může být rozdílná nabídka jízdenek a místenek, které lze zakoupit v pražských pokladnách dopravců Českých drah a RegioJetu. Komise 5. května schválila návrh nařízení C(2011) 2962, které obsahuje technickou specifikaci interoperability (TSI) pro telematické aplikace v osobní dopravě. Příští rok pak Komise plánuje vydat druhé nařízení, které od přepravců bude vyžadovat přechod na standardizované počítačové systémy a postupy, které umožní vzájemnou výměnu dat, prodej jízdních dokladů a rezervací.
Jak např. uvádí tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, není problém si zakoupit jízdenku z Berlína do Kolína, protože rezervační systém Deutsche Bahn je propojený s rezervačním systémem Českých drah. Horší situace nastává, pokud by chtěl koupit cestující jízdenku například do Španělska. Zde mají České dráhy přehled jen o hlavních spojích, nikoliv o spojích regionálních. Při hledání problémů ale nemusíme chodit daleko – zatímco český rezervační systém ARES pokrývá výhodné tarify od ČR na východ, rezervační systém Galileo DB naopak zná tarify západní. Na pokladnách ČD tak sice získáte mezinárodní jízdenku do větších měst Německa, na mnohé výhodné nabídky DB ale nedosáhnete, stejně jako vás nezvládnou odbavit do všech cílových stanic a zastávek. "Chceme–li nalákat cestující do vlaků a má–li železnice konkurovat letecké dopravě, musíme cestujícím nabídnout jednodušší systém rezervací vlakových jízdenek tak, aby bylo možné podobně snadno jako v letecké dopravě zakoupit jízdenku z Berlína do Bratislavy či z Barcelony do Bruselu," říká evropský komisař pro dopravu Siim Kallas.
Návrh této TSI vznikl na půdě Evropské železniční agentury (ERA). Více než jeden nový monolitický systém norma specifikuje standardy, jak jednotlivé existující rezervační systémy evropských železničních správ vzájemně propojit a sdílet tak všechny informace potřebné pro prodej jízdenek všemi prodejními kanály, rezervace, platby, odbavení zavazadel i další komunikaci mezi zázemím a jedoucím vlakem.
Zdroj: BBC News, Tourism Review, Euractiv, Independent, Naříženi C(2011) 2962 (v PDF)
ze bych Otu do svyho vnitrniho systemu nepustil
To neděláte dobře, protože Oto vám může přihrát nové zákazníky. Ti vám zaplatí stejně, jako kdyby si kupovali jízdenku přímo u vás, tudíž oproti "klasickému prodeji" nic netratíte. Nebo je pro vás ideologicky nepřijatelné, že kromě vás by na tom vydělal i nějaký přeprodávač? :-)
Přiznávám se, že také nerozumím, proč si DB účtuje tak nehorázné poplatky za přístup do jejich API (viz předešlý příspěvek), ale jejich veřejný éšop je zdarma.
Asi před půl rokem jsem zjišťoval, zdali a za jakých podmínek nabízí DB nějaké API do jejich rezervačního systému. Ano, nabízí ho, ale za jednorázový poplatek v řádu tisíců ojro a poté tuším 100€ měsíčně. Na důvod se mně neptej, sám to také nechápu.
Foxx: Letecky spolecnosti se musej sakra snazit aby lidi leteli zrovna jejich letadlem a proto maj snahu nabidnout co nejlepsi nabidky co nejvice lidem. Uz jen proto, ze vedi, ze kdyby nenabidli jednoduchou cestou slusnou cenu, tak by taky mohli nektery zakaznici zacit jezdit treba vlakem... Statni zeleznicni dopravci nejsou ve stoprocentne trznim prostredi. Pokud muze ministr vymenit reditele CD Cargo, tak snad muze taky rict, ze CD budou umoznovat prodej svrjch produktu prostrednictvim dalsich subjektu. Samozrejme chran buh nutit do toho dopravce, kterej jezdi po svejch kolejich, svejma vlakama a za svy penize.
Osobně také moc nevěřím, že centrálně nařízený systém bude fungovat. Systém sice někdo naprogramuje, ale už nikdo (stejně jako u letenek) nemůže dopravcům nařídit, jaké tarify mají nabízet. Prostě ČD mohou sdílet základní tarif, ale všechny speciální nabídky nemusí sdílet, nebo si vybrat prodejce který je bude prodávat. Pokud by měl kopírovat systém leteckých společností.. Problém je, že v letectví je rezervační systém chtěné dítě všech. Dopravci díky němu distribuují svůj produkt, provozovatel má peníze za využívání nebo vstupy do systémů, prodejci své provize a zákazník jednodušší cestu k letence... Tady si nejsem jistý, zda bude tato základní podmínka plněna.
ano, s tim nic.cz mas pravdu. tady subalterni konkurence opravdu pomohla. jenze... ... ja tomu proste neverim.
ale ne, to je jen frustrace z toho, ze ze zahranici koukam na to, jak se rodna hrouda meni v bahno - pomalu, ale jiste. a samozrejme nerikam, ze C&K mocnarstvi by to zmenilo. jen uz nevim, koho volit a proc. blondata bestie me vyskolila - a to dokonale.
a v tom, ze eu to nedokaze rozjet efektivne a smysluplne se oprbadu shodnem - dle meho bude na vine neskutecne prebujely administrativni aparat, ve kterem i dobry pocin je vetsinou pretvoren do podoby neskutecneho paskvilu. asi tak.
Ale jinak neverim, ze EU by ten system dokazala rozjet tak, aby skutecne fungoval. V tom se asi shodnem.
Jistěže zlepším. Určitá míra monopolů a státních regulací bude v dopravě vždy. Ale tímhle dostanu konkurenci alespoň do toho prodeje.
Podívejte se na takový CZ.NIC. Dříve registroval české domény sám, težkopádně, draze. Když umožnil subregistrátory, ceny klesly (CZ.NICu ubyla agenda s prodejem) a všichni se předhánějí v doprovodných službách. Přitom se prodává stále to samé monopolní zboží - .cz domény.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.