..: Komentář: Výpravčí ve vestách, aneb Bezpečnost především :..

zaměstnanec ČD Komentář — V půlce června nastal víkend převratných změn na železnici. Během handrkování se o konání či nekonání stávky v dopravě přistála v e–mailových schránkách zaměstnanců železnice zdánlivě nezajímavá depeše o novelizaci předpisu SŽDC (ČD) Op16, který řeší bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Čtyřstránkový dokument skrýval tu nejzajímavější informaci až na poslední straně: nejnovější „produkt“ Odboru řízení provozu a organizování drážní dopravy (O11) Generálního ředitelství Českých drah jasně nařizuje, že výpravčí musí použít výstražnou vestu při každém vstupu do kolejiště, a to i v prostorách přístupných cestující veřejnosti. Toto nařízení se tak vztahuje nejen na situace při mimořádných událostech, ale i na běžné činnosti typu zjišťování volnosti vlakové cesty či zpravování vlaků písemnými rozkazy. Není to tak dávno, co jsme se potutelně usmívali na výpravčí u Železnic Slovenské republiky (ŽSR), kteří mají povinnost nosit výstražné vesty již několik let. Tak trochu skrz prsty jsme nahlíželi na degradaci uniformy, která v současné době čeká i české výpravčí. Nejnovější nařízení O11 přeneslo tuto povinnost do české kotliny, byť těsně před svým uvedením do praxe bylo opět pozastaveno. O výpravčích v oranžové se tedy na Nábřeží ještě bude rozhodovat, již teď je ale možné představit si, jak případné schválení nových pravidel železnici změní.

Památná věta, říkající „můžete s tím nesouhlasit, můžete proti tomu protestovat, ale to je asi tak všechno, co s tím můžete dělat,“ která zazněla z úst známého cimrmanologa Zdeňka Svěráka, přesně vystihuje situaci, kde se nyní nachází všichni výpravčí, kteří mají co do činění s vnější službou. Je diskutabilní, nakolik tato změna prospěje bezpečnosti výpravčích. Poslední případ, při němž byla usmrcena výpravčí na brněnském hlavním nádraží, jasně naznačuje, že jsou okamžiky, kdy by nepomohlo, ani kdyby byly vesty opatřeny blikajícími světelnými pásy. Na větších nádražích naopak dojde k tomu, že výpravčí splyne s davem pracovníků, kteří se starají o údržbu kolejí, zabezpečovacího zařízení, nebo jen uklízejí perony či vlakové soupravy. Je sice povinen nosit stejnokrojovou čepici, ale ta je, především ve větších uzlech, modrá. Ruku na srdce – kdo z běžných cestujících, nezasažených láskou k železnici, čeká v modré čepici výpravčího? Sám jsem zažil mnoho situací, kdy se mě cestující ptali, zda s takovou a onou jízdenkou mohou jet do Prahy. Poslední šancí na odlišení od vlakových čet byl identifikační štítek, kterého si alespoň jeden z deseti cestujících všiml, ale ten bude na oranžové vestě opravdu jen velmi špatně rozlišitelný.

Toto nařízení může zkomplikovat také konečné oddělení živé dopravní cesty od ČD, které mělo nastat 1. července a zatím bylo odloženo na září. 9500 zaměstnanců obsluhy dráhy (výpravčí, signalisti, hláskaři…) se mělo přesunout pod křídla SŽDC, státní organizace. Vesty na všech pracovištích jsou ovšem opatřeny mohutným logem Českých drah a s ohledem na uzavření výstrojních skladů v souvislosti s tímto přesunem je víc než pravděpodobné, že vesty se správným logem se na pracovištích jen tak neobjeví.

Jedno pozitivum tato změna ale přeci jen má — ocení ji především kolegové a kolegyně, kteří jsou přesvědčeni, že ušmudlaná bundokošile s flekem od oběda, která prodělala desátou směnu, aniž by viděla pračku, je to jediné a pravé reprezentativní oblečení na pracoviště. Oranžová vesta z velké části zakryje všechny tyto nedostatky a zahalí je do reprezentativní oranžové s reflexním pruhem.

Zdroj: Předpis SŽDC (ČD) Op16


Martin Hanzal | 9.7.2011 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
09.07.2011 (3:16)  
Mno, budou z nás ,,IGRÁČCI,, to bude švandy kopec. :-( A pak zas může přijít nějakej ,,blbej,, tatínek a vysvětlovat svému pětiletému synkovi, že jestli se nebude dobře učit tak skončí jako ten pán v tý oranžový vestě. To bude vážně k popukání.
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
09.07.2011 (1:28)  
"...až k červené čepici, která řídí stanici."
Hmmm, kdopak asi přebásní knížečku O veselé mašince tak, aby nevštěpovala dětem bludy neodpovídající dnešní realitě, když Jan Čarek je už 55 let po smrti...???
09.07.2011 (1:20)  
určitou logiku to má, ale proč není možné místo oranžové vesty na uniformě šít elegantní a reflexní oblečení, které bude praktické, pohodlné a zároveň bude ukazovat, že železnice pokročila velký krok ku předu, výpravčí bude po 70 letech opět ozdobou železnice a zároveň říkat, že nastala moderní doba..

inspirace: aerolinky, či například CHR: http://www.lifeofguangzhou.com/node_10/node_37/node_251/node_469/img/2007/04/19/117694891718348_3.jpg

>> která prodělala desátou směnu >> předpokládám, že to autor bral s hodně velkou nadsázkou...
dopisovatel nebo člen ŽP mRKEF  mail  
09.07.2011 (1:05)  
červenou čepici už v řadě stanic ani nemají :-) to byl první způsob jak zaříznout důstojnost výpravek
09.07.2011 (0:39)  
Souhlasím....výpravčí bude vypadat jak posunovač....copak nestačí červená čepice,která je dostatečným výstr.signálem?....to bude tragedie...
09.07.2011 (0:29)  
Finální degradace výpravčího jest zakončena. Vážnost té práce je stejně tatam už dlouhý čas, tak proč ho tedy nezahalit stejně jako uklízeče odpadků či popeláře. Zajímavé to bude hlavně ve stanicích, kde výpravčí ještě prodávají jízdenky. Cestující jistě ocení, že jim lístek prodává "popelář". Koneckonců taková skvrna od oběda bude jistě dobře vidět i na té slušivé vestičce :-)
Vítejte v pekle jménem absurdistán.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko