..: Komentář: Výpravčí ve vestách, aneb Bezpečnost především :..

zaměstnanec ČD Komentář — V půlce června nastal víkend převratných změn na železnici. Během handrkování se o konání či nekonání stávky v dopravě přistála v e–mailových schránkách zaměstnanců železnice zdánlivě nezajímavá depeše o novelizaci předpisu SŽDC (ČD) Op16, který řeší bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Čtyřstránkový dokument skrýval tu nejzajímavější informaci až na poslední straně: nejnovější „produkt“ Odboru řízení provozu a organizování drážní dopravy (O11) Generálního ředitelství Českých drah jasně nařizuje, že výpravčí musí použít výstražnou vestu při každém vstupu do kolejiště, a to i v prostorách přístupných cestující veřejnosti. Toto nařízení se tak vztahuje nejen na situace při mimořádných událostech, ale i na běžné činnosti typu zjišťování volnosti vlakové cesty či zpravování vlaků písemnými rozkazy. Není to tak dávno, co jsme se potutelně usmívali na výpravčí u Železnic Slovenské republiky (ŽSR), kteří mají povinnost nosit výstražné vesty již několik let. Tak trochu skrz prsty jsme nahlíželi na degradaci uniformy, která v současné době čeká i české výpravčí. Nejnovější nařízení O11 přeneslo tuto povinnost do české kotliny, byť těsně před svým uvedením do praxe bylo opět pozastaveno. O výpravčích v oranžové se tedy na Nábřeží ještě bude rozhodovat, již teď je ale možné představit si, jak případné schválení nových pravidel železnici změní.

Památná věta, říkající „můžete s tím nesouhlasit, můžete proti tomu protestovat, ale to je asi tak všechno, co s tím můžete dělat,“ která zazněla z úst známého cimrmanologa Zdeňka Svěráka, přesně vystihuje situaci, kde se nyní nachází všichni výpravčí, kteří mají co do činění s vnější službou. Je diskutabilní, nakolik tato změna prospěje bezpečnosti výpravčích. Poslední případ, při němž byla usmrcena výpravčí na brněnském hlavním nádraží, jasně naznačuje, že jsou okamžiky, kdy by nepomohlo, ani kdyby byly vesty opatřeny blikajícími světelnými pásy. Na větších nádražích naopak dojde k tomu, že výpravčí splyne s davem pracovníků, kteří se starají o údržbu kolejí, zabezpečovacího zařízení, nebo jen uklízejí perony či vlakové soupravy. Je sice povinen nosit stejnokrojovou čepici, ale ta je, především ve větších uzlech, modrá. Ruku na srdce – kdo z běžných cestujících, nezasažených láskou k železnici, čeká v modré čepici výpravčího? Sám jsem zažil mnoho situací, kdy se mě cestující ptali, zda s takovou a onou jízdenkou mohou jet do Prahy. Poslední šancí na odlišení od vlakových čet byl identifikační štítek, kterého si alespoň jeden z deseti cestujících všiml, ale ten bude na oranžové vestě opravdu jen velmi špatně rozlišitelný.

Toto nařízení může zkomplikovat také konečné oddělení živé dopravní cesty od ČD, které mělo nastat 1. července a zatím bylo odloženo na září. 9500 zaměstnanců obsluhy dráhy (výpravčí, signalisti, hláskaři…) se mělo přesunout pod křídla SŽDC, státní organizace. Vesty na všech pracovištích jsou ovšem opatřeny mohutným logem Českých drah a s ohledem na uzavření výstrojních skladů v souvislosti s tímto přesunem je víc než pravděpodobné, že vesty se správným logem se na pracovištích jen tak neobjeví.

Jedno pozitivum tato změna ale přeci jen má — ocení ji především kolegové a kolegyně, kteří jsou přesvědčeni, že ušmudlaná bundokošile s flekem od oběda, která prodělala desátou směnu, aniž by viděla pračku, je to jediné a pravé reprezentativní oblečení na pracoviště. Oranžová vesta z velké části zakryje všechny tyto nedostatky a zahalí je do reprezentativní oranžové s reflexním pruhem.

Zdroj: Předpis SŽDC (ČD) Op16


Martin Hanzal | 9.7.2011 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
11.07.2011 (9:53)  
co si tak pamatuju z Rakouska, tak tam jsem je takto vídal zcela běžně. Jednoznačně schvaluji, i když nepochybuju o tom, že se na tom někdo parádně napakuje a reflexku v nákladové ceně cca 40 CZK nakonec dráhy vysoutěží za lidových 200 CZK/kus. Ale velmi rád se budu mýlit...
registrovaný uživatel MirekM  mail  
11.07.2011 (9:00)  
Já jsem koncem června několik výpravčích v oranžových vestách viděl. A proč se zase odsouvá čtvrté (nebo kolikáté už) dělení Českých drah?

mat.mt: Pokud Vám dělá takový problém rozlišit*, kdy se přídavné jméno český týká Čech a kdy Česka, zkuste vymyslet, jak to rozlišit.

* Česká kotlina je ohraničena Šumavou, Krušnými, Lužickými a Jizerskými horami, Krkonošemi, Orlickými horami, Jeseníky, Beskydy a Bílými Karpaty. A proč by ČD vydávaly nařízení jenom pro něco přes půlku svých zaměstnanců dané profese?
10.07.2011 (20:28)  
Zbývá ještě možnost zavést něco, co bude ve výstražných barvách a současně bude vypadat jako uniforma. Třeba mundůry hasičů nebo záchranky vypadají celkem reprezentativně a současně jsou reflexivní.
registrovaný uživatel mat.mt  mail  
10.07.2011 (20:14)  
Jiří Pekárek: ...Nejnovější nařízení O11 přeneslo tuto povinnost do české kotliny...
o Moravě ani slovo
10.07.2011 (19:47)  
Flaiser: I strojvedoucí ČD je mají a mají povinnost je nosit všude tam, kde není přístupová cesta a ke stroji musí přijít přes koleje. Takže i v depech. Nevím jak je to u Carga, ale u ČD je toto zavádění pomalé. V podstatě kdo si ji chce vzít, tak si ji vezme. Zatím to není niják finančně odměňováno... Příslušný dokument jsem zatím nečetl, ale pokud jsem správně od kolegů informován, tak tam není napsáno viditelně. Takže vestu můžou mít klidně nasazenou pod stejnokrojem a povinnost splnili...
A pokud jsme u vest, tak ji např. musí mít nafasovanou mechanici, kteří jezdí k neschopným strojům a pohybují se kolem něho.
10.07.2011 (19:37)  
Flaizer: Strojvedoucí (minimálně ČD Cargo) už je mají...
mat.mt: A tam je snad jiný provozovatel dráhy, než SŽDC? Není, tak proč by neplatilo!

Jinak průvodčí ve vestách - připomněl jste mi RegioJet a jeho stewardky za Žlutého jara. Už ji vidím, jak vychází ve vestě z desira...
registrovaný uživatel mat.mt  mail  
10.07.2011 (19:05)  
Bude toto nařízení platné i pro výpravčí na Moravě?
10.07.2011 (12:12)  
ad Martin Ben z 09.07.2011 (20:31):

poslední odstavec - ano, právě proto, že to tu čtou kolegové, které osobně znám a vím, že pro ně není problém vystavit na bundošce flek od klobásy či od nanuka. A to prosím opakovaně po dobu několika směn. Pro mě osobně je nepředstavitelné, že bych si stejnou košili vzal na dvě směny. Naopak mnohy jedna na směnu nestačí, proto i já vlastním zásobu bílých košilek ve skříni, dokonce i vím, co je deodorant a vím, jak ho použít. Bohužel, ne každý z nás je takový...
10.07.2011 (10:38)  
Na tento počin nemohu nereagovat... Proč to přes 100 let šlo bez vesty a teď najednou ne, ono se není ani čemu divit, že vedení (a to nejenom dráhy) vymýšlí takové bejkárny, protože přeci ty vysoké platy musí být zásluhou nějaké té práce, nemůžou být odměnou za nicnedělání, že. Fascinuje mne myšlenka sjednotit zaměstance do stejnokroje, to je blbost nad vší blbostí... Jak je možné, že před léty v dobách největšího provozu a tudíš značného množství cestujících, vlaků, personálu byl výpravčí vždy jasná a důležitá osoba bez kterého se prostě vlak nerozjel a už zdálky se dal poznat podle červené čepice, nemluvně od jiných osob personálu, to si jako někdo s platem za 10 normálněpracůjících jen tak řekl(dle nějakého vyjádření k bezpečnosti), že jde o bezpečnost zaměstnanců, tak to budou nosit všichni? pche, to je k smíchu... Výpravčí není žádnej šotouš, kterej nahání snímek a nevšímá si možného střetu s vlakem (jasný, jak který) takže když to tak beru, tak vesta výpravčimu nijak k bespečnosti nepolepší ať oranžová nebo žlutá... Raději bych volil na uniformě bezpečnostní prvky, kdy bude alespoň v noci tak nějak lépe identifikovaný, ale vesty, to fakt výpravčím ne... to už by museli mít všichni, výpravčí, průvodčí a to včetně strojvedoucích... a to aby si třeba zahraniční cestující nespletl personál ...
registrovaný uživatel Jorya 
10.07.2011 (8:18)  
Tak a ještě vybavit oranžovými vestami dopravod vlaku a na nádraží to bude samá oranžová, v tom se pak už nikdo nevizná. Jediné co mě napadá za víhodu je, že je to barva teplá a tak se cestující možná budou cítit příjemně i za chladných zamních ran....je to blbost
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko