Komentář — V půlce června nastal víkend převratných změn na železnici. Během handrkování se o konání či nekonání stávky v dopravě přistála v e–mailových schránkách zaměstnanců železnice zdánlivě nezajímavá depeše o novelizaci předpisu SŽDC (ČD) Op16, který řeší bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Čtyřstránkový dokument skrýval tu nejzajímavější informaci až na poslední straně: nejnovější „produkt“ Odboru řízení provozu a organizování drážní dopravy (O11) Generálního ředitelství Českých drah jasně nařizuje, že výpravčí musí použít výstražnou vestu při každém vstupu do kolejiště, a to i v prostorách přístupných cestující veřejnosti. Toto nařízení se tak vztahuje nejen na situace při mimořádných událostech, ale i na běžné činnosti typu zjišťování volnosti vlakové cesty či zpravování vlaků písemnými rozkazy. Není to tak dávno, co jsme se potutelně usmívali na výpravčí u Železnic Slovenské republiky (ŽSR), kteří mají povinnost nosit výstražné vesty již několik let. Tak trochu skrz prsty jsme nahlíželi na degradaci uniformy, která v současné době čeká i české výpravčí. Nejnovější nařízení O11 přeneslo tuto povinnost do české kotliny, byť těsně před svým uvedením do praxe bylo opět pozastaveno. O výpravčích v oranžové se tedy na Nábřeží ještě bude rozhodovat, již teď je ale možné představit si, jak případné schválení nových pravidel železnici změní.
Památná věta, říkající „můžete s tím nesouhlasit, můžete proti tomu protestovat, ale to je asi tak všechno, co s tím můžete dělat,“ která zazněla z úst známého cimrmanologa Zdeňka Svěráka, přesně vystihuje situaci, kde se nyní nachází všichni výpravčí, kteří mají co do činění s vnější službou. Je diskutabilní, nakolik tato změna prospěje bezpečnosti výpravčích. Poslední případ, při němž byla usmrcena výpravčí na brněnském hlavním nádraží, jasně naznačuje, že jsou okamžiky, kdy by nepomohlo, ani kdyby byly vesty opatřeny blikajícími světelnými pásy. Na větších nádražích naopak dojde k tomu, že výpravčí splyne s davem pracovníků, kteří se starají o údržbu kolejí, zabezpečovacího zařízení, nebo jen uklízejí perony či vlakové soupravy. Je sice povinen nosit stejnokrojovou čepici, ale ta je, především ve větších uzlech, modrá. Ruku na srdce – kdo z běžných cestujících, nezasažených láskou k železnici, čeká v modré čepici výpravčího? Sám jsem zažil mnoho situací, kdy se mě cestující ptali, zda s takovou a onou jízdenkou mohou jet do Prahy. Poslední šancí na odlišení od vlakových čet byl identifikační štítek, kterého si alespoň jeden z deseti cestujících všiml, ale ten bude na oranžové vestě opravdu jen velmi špatně rozlišitelný.
Toto nařízení může zkomplikovat také konečné oddělení živé dopravní cesty od ČD, které mělo nastat 1. července a zatím bylo odloženo na září. 9500 zaměstnanců obsluhy dráhy (výpravčí, signalisti, hláskaři…) se mělo přesunout pod křídla SŽDC, státní organizace. Vesty na všech pracovištích jsou ovšem opatřeny mohutným logem Českých drah a s ohledem na uzavření výstrojních skladů v souvislosti s tímto přesunem je víc než pravděpodobné, že vesty se správným logem se na pracovištích jen tak neobjeví.
Jedno pozitivum tato změna ale přeci jen má — ocení ji především kolegové a kolegyně, kteří jsou přesvědčeni, že ušmudlaná bundokošile s flekem od oběda, která prodělala desátou směnu, aniž by viděla pračku, je to jediné a pravé reprezentativní oblečení na pracoviště. Oranžová vesta z velké části zakryje všechny tyto nedostatky a zahalí je do reprezentativní oranžové s reflexním pruhem.
Zdroj: Předpis SŽDC (ČD) Op16
Vysočina sice žádný výrazný hřeben nemá, ale mezi Znojmem a Strážnicí byste ho hledal ještě obtížněji. Mimo to, např Novohradské hory a Český les táké žádný výrazný hřeben nemají. Jsou to jen "výběžky Šumavy" a kotlinku vám také ohraničují.
Bohužel se, zejména od roku 1993, tento zeměpisný pojem čím dál častěji používá v médiích jako náhrada za Českou republiku a například na nově Vás v pohodě a s úsměvem na tváři klidně informují o tom, že "bouřky a přívalové deště po dvou dnech konečně opustily Moravu a míří na západ do České republiky"...
Omlouvám se za OT diskuzi, kterou jsem způsobil, jen jsem chtěl upozornit na geografickou chybu ve článku.
Komentář v médiích
Novinová praxe
Komentář v žurnalistické praxi je krátký textový útvar, který zpravidla vyjadřuje buďto stanovisko příslušného autora nebo i daného periodika (či jiného informačního média) k nějaké (obvykle společenské) problematice.
Takže bych se určitého zabarvení textu nebál.
Moravu a "rakouske" Slezsko mi prijde hloupe do "Ceske kotliny" pocitat - pohled do mapy s reliefem terenu je asi relativne vymluvny.
A ze zemepisneho pohledu ten pojem asi nebude spravny ani pro Cechy, protoze v takto definovane "kotline" je spousta dalsich reliefnich typu (vrchoviny, hornatiny, niziny atd.).
Zaver je ten, ze pojmu "Ceska kotlina" bych se u clanku vyzadujicich presnost spise vyhnul...
2. I na dalších webech se spojení česká kotlina používá pro označení celého státu.
Takže čekám na silnější argumenty.
V tom je právě ten problém, že není. Morava je od české kotliny oddělena ČM vrchovinou, takže buďto je ve článku faktografická chyba, nebo je nařízení skutečně platné pouze pro část zaměstnanců
Firmu jsme vybavili na léto v podstatě slušivou polokošilí v normované oranžové barvě s reflexním pruhem a na horší počasí máme bundu ze které se dá udělat rychle vesta. Logo je už otázka pár korun i v barevném provedení.
V počtu, který by SŽDC potřebovala by to určitě bylo o lobování a soutěži, ale je to k užitku .Při dnešních možnostech je potřeba aby právě teď odbory třeba začaly vyjednávat o podstatných věcech třeba volba oblečení.
Pritom sotousi (ale nejen oni) se podobnou vestou vybavuji dobrovolne, dokonce je mozne ji po vybaveni logem povazovat i za jakousi "uniformu" prislusnosti mediu, kde sve fotky publikuji....
Kolega pracuje jako bezpecak a u nej je krasne videt, jak si lidi vymysleji, proc neco nejde; napred to nejde proto, ze to nemaji (napriklad prilbu) ... takze jim ji chce za firemni penize poridit, mnohdy s nimi dokonce resi i typ ... a najednou jsou proti porizeni, protoze by je museli nosit.
Co se degradace uniformy tyka ... ano, je samosebou mozne mit reflexni prvky zabudovane primo v uniforme - priklad je mozne si vzit vsude mozne, klidne i z jinych oboru - treba obleceni na motorku nebo na kolo krasne ukazuje, ze to jde i jinak. Ale stoji to prachy a neni to hned. Kdezto vesty hned jsou ... a jestli to bude stat vic nebo min, to uz zavisi na kompetentnich, jestli z toho udelaji obvykly tunel nebo ne.
Muj nazor je takovy, ze je mi v principu jedno, jestli listekprodavajici zamestnanec bude svoji cinnost provozovat s vestou nebo bez vesty. Mnohem vic ocenim, kdyz bude znat tarifni maglajz sveho chlebodarce a kdyz jeho komunikacni schopnosti nebudou zacinat "to nevim" a koncit "odpoledne nic nejede".
Celkove na to koukam tak, ze i kdyby to zabranilo treba jednomu zraneni rocne, smysl to ma. Ovsem toto kvantifikovat je zcela nemozne.
Opět mám dojem, že řešení problému oranžovými vestami je pro naše (nejen drážní) prostředí příznačné.
Proč se snažit o promyšlené, elegantní a důstojné řešení problému, když stačí nakoupit vesty a vydat befel.
Opět připomínám, že vedení, které nemá úctu k zaměstnancům, z nichž aspoň někteří konají svou náročnou práci z nadšení a lásky k železnici, si pod sebou podřezává větev.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.