..: Komentář: Výpravčí ve vestách, aneb Bezpečnost především :..

zaměstnanec ČD Komentář — V půlce června nastal víkend převratných změn na železnici. Během handrkování se o konání či nekonání stávky v dopravě přistála v e–mailových schránkách zaměstnanců železnice zdánlivě nezajímavá depeše o novelizaci předpisu SŽDC (ČD) Op16, který řeší bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Čtyřstránkový dokument skrýval tu nejzajímavější informaci až na poslední straně: nejnovější „produkt“ Odboru řízení provozu a organizování drážní dopravy (O11) Generálního ředitelství Českých drah jasně nařizuje, že výpravčí musí použít výstražnou vestu při každém vstupu do kolejiště, a to i v prostorách přístupných cestující veřejnosti. Toto nařízení se tak vztahuje nejen na situace při mimořádných událostech, ale i na běžné činnosti typu zjišťování volnosti vlakové cesty či zpravování vlaků písemnými rozkazy. Není to tak dávno, co jsme se potutelně usmívali na výpravčí u Železnic Slovenské republiky (ŽSR), kteří mají povinnost nosit výstražné vesty již několik let. Tak trochu skrz prsty jsme nahlíželi na degradaci uniformy, která v současné době čeká i české výpravčí. Nejnovější nařízení O11 přeneslo tuto povinnost do české kotliny, byť těsně před svým uvedením do praxe bylo opět pozastaveno. O výpravčích v oranžové se tedy na Nábřeží ještě bude rozhodovat, již teď je ale možné představit si, jak případné schválení nových pravidel železnici změní.

Památná věta, říkající „můžete s tím nesouhlasit, můžete proti tomu protestovat, ale to je asi tak všechno, co s tím můžete dělat,“ která zazněla z úst známého cimrmanologa Zdeňka Svěráka, přesně vystihuje situaci, kde se nyní nachází všichni výpravčí, kteří mají co do činění s vnější službou. Je diskutabilní, nakolik tato změna prospěje bezpečnosti výpravčích. Poslední případ, při němž byla usmrcena výpravčí na brněnském hlavním nádraží, jasně naznačuje, že jsou okamžiky, kdy by nepomohlo, ani kdyby byly vesty opatřeny blikajícími světelnými pásy. Na větších nádražích naopak dojde k tomu, že výpravčí splyne s davem pracovníků, kteří se starají o údržbu kolejí, zabezpečovacího zařízení, nebo jen uklízejí perony či vlakové soupravy. Je sice povinen nosit stejnokrojovou čepici, ale ta je, především ve větších uzlech, modrá. Ruku na srdce – kdo z běžných cestujících, nezasažených láskou k železnici, čeká v modré čepici výpravčího? Sám jsem zažil mnoho situací, kdy se mě cestující ptali, zda s takovou a onou jízdenkou mohou jet do Prahy. Poslední šancí na odlišení od vlakových čet byl identifikační štítek, kterého si alespoň jeden z deseti cestujících všiml, ale ten bude na oranžové vestě opravdu jen velmi špatně rozlišitelný.

Toto nařízení může zkomplikovat také konečné oddělení živé dopravní cesty od ČD, které mělo nastat 1. července a zatím bylo odloženo na září. 9500 zaměstnanců obsluhy dráhy (výpravčí, signalisti, hláskaři…) se mělo přesunout pod křídla SŽDC, státní organizace. Vesty na všech pracovištích jsou ovšem opatřeny mohutným logem Českých drah a s ohledem na uzavření výstrojních skladů v souvislosti s tímto přesunem je víc než pravděpodobné, že vesty se správným logem se na pracovištích jen tak neobjeví.

Jedno pozitivum tato změna ale přeci jen má — ocení ji především kolegové a kolegyně, kteří jsou přesvědčeni, že ušmudlaná bundokošile s flekem od oběda, která prodělala desátou směnu, aniž by viděla pračku, je to jediné a pravé reprezentativní oblečení na pracoviště. Oranžová vesta z velké části zakryje všechny tyto nedostatky a zahalí je do reprezentativní oranžové s reflexním pruhem.

Zdroj: Předpis SŽDC (ČD) Op16


Martin Hanzal | 9.7.2011 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel mat.mt  mail  
13.07.2011 (0:08)  
Morava sama o sobě není kotlinou - na jižní straně není ohraničena pohořím a tudíž ani nemůže být součástí jiné, nadřazené kotliny (kromě takové, která by navazovala na onu neuzavřenou část)
Vysočina sice žádný výrazný hřeben nemá, ale mezi Znojmem a Strážnicí byste ho hledal ještě obtížněji. Mimo to, např Novohradské hory a Český les táké žádný výrazný hřeben nemají. Jsou to jen "výběžky Šumavy" a kotlinku vám také ohraničují.
Bohužel se, zejména od roku 1993, tento zeměpisný pojem čím dál častěji používá v médiích jako náhrada za Českou republiku a například na nově Vás v pohodě a s úsměvem na tváři klidně informují o tom, že "bouřky a přívalové deště po dvou dnech konečně opustily Moravu a míří na západ do České republiky"...


Omlouvám se za OT diskuzi, kterou jsem způsobil, jen jsem chtěl upozornit na geografickou chybu ve článku.
registrovaný uživatel Busman 
12.07.2011 (18:04)  
Pikehead: Nejde o článek, ale o komentář (Wikipedia CZ):

Komentář v médiích
Novinová praxe

Komentář v žurnalistické praxi je krátký textový útvar, který zpravidla vyjadřuje buďto stanovisko příslušného autora nebo i daného periodika (či jiného informačního média) k nějaké (obvykle společenské) problematice.


Takže bych se určitého zabarvení textu nebál.
12.07.2011 (13:01)  
Ta "Ceska kotlina" asi vychazi ze skutecnosti, ze jsou Cechy obklicene horami, ale jevi se to spise jako novinarsky obrat (obvykle poukazujici na zaprdenou odloucenost zdejsich pomeru) nez jako pojem pouzivany geografy.
Moravu a "rakouske" Slezsko mi prijde hloupe do "Ceske kotliny" pocitat - pohled do mapy s reliefem terenu je asi relativne vymluvny.
A ze zemepisneho pohledu ten pojem asi nebude spravny ani pro Cechy, protoze v takto definovane "kotline" je spousta dalsich reliefnich typu (vrchoviny, hornatiny, niziny atd.).
Zaver je ten, ze pojmu "Ceska kotlina" bych se u clanku vyzadujicich presnost spise vyhnul...
registrovaný uživatel MirekM  mail  
12.07.2011 (5:53)  
mat.mt: 1. Docela by mě zajímalo, kde byste u Českomoravské vrchoviny hledal hřeben, který by mohl něco oddělovat.
2. I na dalších webech se spojení česká kotlina používá pro označení celého státu.
Takže čekám na silnější argumenty.
registrovaný uživatel mat.mt  mail  
11.07.2011 (22:27)  
MirekM: Česká kotlina je ohraničena Šumavou, Krušnými, Lužickými a Jizerskými horami, Krkonošemi, Orlickými horami, Jeseníky, Beskydy a Bílými Karpaty.

V tom je právě ten problém, že není. Morava je od české kotliny oddělena ČM vrchovinou, takže buďto je ve článku faktografická chyba, nebo je nařízení skutečně platné pouze pro část zaměstnanců
registrovaný uživatel Rohlick  mail  
11.07.2011 (22:09)  
Jsem v podstatě ze stavebního oboru a "vesty" už musím s přilbou mít po ruce pořád. Ale pokud se podíváte na sortiment tak oblečení s normovanou barvou je dneska požehnaně. Navíc vesta je bohužel špatná volba i vzhledem k materiálu.
Firmu jsme vybavili na léto v podstatě slušivou polokošilí v normované oranžové barvě s reflexním pruhem a na horší počasí máme bundu ze které se dá udělat rychle vesta. Logo je už otázka pár korun i v barevném provedení.
V počtu, který by SŽDC potřebovala by to určitě bylo o lobování a soutěži, ale je to k užitku .Při dnešních možnostech je potřeba aby právě teď odbory třeba začaly vyjednávat o podstatných věcech třeba volba oblečení.
registrovaný uživatel Sim 
11.07.2011 (19:25)  
Si trochu (mozna trochu vic) rypnu ... proc nejvic prskaji ti, kterym ta vesta muze v dane situaci zachranit krk, pricemz jsou za jeji noseni placeni a nafasuji ji gratis?

Pritom sotousi (ale nejen oni) se podobnou vestou vybavuji dobrovolne, dokonce je mozne ji po vybaveni logem povazovat i za jakousi "uniformu" prislusnosti mediu, kde sve fotky publikuji....

Kolega pracuje jako bezpecak a u nej je krasne videt, jak si lidi vymysleji, proc neco nejde; napred to nejde proto, ze to nemaji (napriklad prilbu) ... takze jim ji chce za firemni penize poridit, mnohdy s nimi dokonce resi i typ ... a najednou jsou proti porizeni, protoze by je museli nosit.

Co se degradace uniformy tyka ... ano, je samosebou mozne mit reflexni prvky zabudovane primo v uniforme - priklad je mozne si vzit vsude mozne, klidne i z jinych oboru - treba obleceni na motorku nebo na kolo krasne ukazuje, ze to jde i jinak. Ale stoji to prachy a neni to hned. Kdezto vesty hned jsou ... a jestli to bude stat vic nebo min, to uz zavisi na kompetentnich, jestli z toho udelaji obvykly tunel nebo ne.

Muj nazor je takovy, ze je mi v principu jedno, jestli listekprodavajici zamestnanec bude svoji cinnost provozovat s vestou nebo bez vesty. Mnohem vic ocenim, kdyz bude znat tarifni maglajz sveho chlebodarce a kdyz jeho komunikacni schopnosti nebudou zacinat "to nevim" a koncit "odpoledne nic nejede".

Celkove na to koukam tak, ze i kdyby to zabranilo treba jednomu zraneni rocne, smysl to ma. Ovsem toto kvantifikovat je zcela nemozne.
11.07.2011 (17:35)  
Michal Drábek: dopravní policista ve výkonu služby také používá reflexní vestu a nevšiml jsem si, že by tím jeho společenská prestiž upadla.
11.07.2011 (14:37)  
V diskusi tu zazněly reflexní pruhy na uniformách. Tedy zvýšit viditelnost zaměstnancům lze i jinak než "vánoční výzdobou".
Opět mám dojem, že řešení problému oranžovými vestami je pro naše (nejen drážní) prostředí příznačné.

Proč se snažit o promyšlené, elegantní a důstojné řešení problému, když stačí nakoupit vesty a vydat befel.

Opět připomínám, že vedení, které nemá úctu k zaměstnancům, z nichž aspoň někteří konají svou náročnou práci z nadšení a lásky k železnici, si pod sebou podřezává větev.
registrovaný uživatel sysel 
11.07.2011 (13:01)  
Nic proti oranžovým vestám nebo reflexním pruhům nebo čemukoli jinému,co zlepší viditelnost a tudíž bezpečnost v kolejišti.Rozhodně to nepovažuji za degradaci uniformy v době,kdy výpravčí musí zvládat několik pracovních činností - řízením a organizováním dopravy počínaje a někde i uklízením pracoviště konče.Hlavní problém je podle mě zrušení červených čepic jakožto jasného identifikačního prvku výpravčího.Stupidní rozlišení na výpravčí vypravující a nevypravující vlaky nepovažuji za argument. Od toho je sešitový JŘ. Teď jsem byl po několika letech v SRN a světe div se,naše Českými drahami vzývaný vzor DB tyto čepice nezrušily,i když vlaky jsou vypravovány prakticky všude návěstidlem(viděno Essen Hbf,Dortmund Hbf).Že by soudruzi z GŘ ČD odbor řízení dopravy špatně opisovali? Tady je ,myslím,zakopán pes - to je ta skutečná degradace a zanonymnění uniformy a nějaké vesty na tom nic nezmění.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko