..: Komentář: Výpravčí ve vestách, aneb Bezpečnost především :..

zaměstnanec ČD Komentář — V půlce června nastal víkend převratných změn na železnici. Během handrkování se o konání či nekonání stávky v dopravě přistála v e–mailových schránkách zaměstnanců železnice zdánlivě nezajímavá depeše o novelizaci předpisu SŽDC (ČD) Op16, který řeší bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Čtyřstránkový dokument skrýval tu nejzajímavější informaci až na poslední straně: nejnovější „produkt“ Odboru řízení provozu a organizování drážní dopravy (O11) Generálního ředitelství Českých drah jasně nařizuje, že výpravčí musí použít výstražnou vestu při každém vstupu do kolejiště, a to i v prostorách přístupných cestující veřejnosti. Toto nařízení se tak vztahuje nejen na situace při mimořádných událostech, ale i na běžné činnosti typu zjišťování volnosti vlakové cesty či zpravování vlaků písemnými rozkazy. Není to tak dávno, co jsme se potutelně usmívali na výpravčí u Železnic Slovenské republiky (ŽSR), kteří mají povinnost nosit výstražné vesty již několik let. Tak trochu skrz prsty jsme nahlíželi na degradaci uniformy, která v současné době čeká i české výpravčí. Nejnovější nařízení O11 přeneslo tuto povinnost do české kotliny, byť těsně před svým uvedením do praxe bylo opět pozastaveno. O výpravčích v oranžové se tedy na Nábřeží ještě bude rozhodovat, již teď je ale možné představit si, jak případné schválení nových pravidel železnici změní.

Památná věta, říkající „můžete s tím nesouhlasit, můžete proti tomu protestovat, ale to je asi tak všechno, co s tím můžete dělat,“ která zazněla z úst známého cimrmanologa Zdeňka Svěráka, přesně vystihuje situaci, kde se nyní nachází všichni výpravčí, kteří mají co do činění s vnější službou. Je diskutabilní, nakolik tato změna prospěje bezpečnosti výpravčích. Poslední případ, při němž byla usmrcena výpravčí na brněnském hlavním nádraží, jasně naznačuje, že jsou okamžiky, kdy by nepomohlo, ani kdyby byly vesty opatřeny blikajícími světelnými pásy. Na větších nádražích naopak dojde k tomu, že výpravčí splyne s davem pracovníků, kteří se starají o údržbu kolejí, zabezpečovacího zařízení, nebo jen uklízejí perony či vlakové soupravy. Je sice povinen nosit stejnokrojovou čepici, ale ta je, především ve větších uzlech, modrá. Ruku na srdce – kdo z běžných cestujících, nezasažených láskou k železnici, čeká v modré čepici výpravčího? Sám jsem zažil mnoho situací, kdy se mě cestující ptali, zda s takovou a onou jízdenkou mohou jet do Prahy. Poslední šancí na odlišení od vlakových čet byl identifikační štítek, kterého si alespoň jeden z deseti cestujících všiml, ale ten bude na oranžové vestě opravdu jen velmi špatně rozlišitelný.

Toto nařízení může zkomplikovat také konečné oddělení živé dopravní cesty od ČD, které mělo nastat 1. července a zatím bylo odloženo na září. 9500 zaměstnanců obsluhy dráhy (výpravčí, signalisti, hláskaři…) se mělo přesunout pod křídla SŽDC, státní organizace. Vesty na všech pracovištích jsou ovšem opatřeny mohutným logem Českých drah a s ohledem na uzavření výstrojních skladů v souvislosti s tímto přesunem je víc než pravděpodobné, že vesty se správným logem se na pracovištích jen tak neobjeví.

Jedno pozitivum tato změna ale přeci jen má — ocení ji především kolegové a kolegyně, kteří jsou přesvědčeni, že ušmudlaná bundokošile s flekem od oběda, která prodělala desátou směnu, aniž by viděla pračku, je to jediné a pravé reprezentativní oblečení na pracoviště. Oranžová vesta z velké části zakryje všechny tyto nedostatky a zahalí je do reprezentativní oranžové s reflexním pruhem.

Zdroj: Předpis SŽDC (ČD) Op16


Martin Hanzal | 9.7.2011 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
10.07.2011 (8:09)  
Nesmutněte, nakonec někdo vymyslí, že budou reflexní vesty nosit všichni, a to zejména kvůli bezpečnosti pouličního provozu (již dnes je v Praze 4 dostávají školáci - pravda, ti ještě nemusejí mít vypěstovaný pud sebezáchovy, tak to má možná opodstatnění, i když tu chodci byli dřív než auta), takže výpravčí jsou jen další část předvoje. Budeme tak dlouho zlepšovat bezpečnost, až už se vůbec nikomu nebude moci vůbec nic stát... :)
09.07.2011 (23:48)  
No to teda budem modemani, oranžová vesta přes modré sako")Jasenčák se asi zbláznil...
09.07.2011 (22:58)  
Pro Kubajz: mě vadí, že je Vám jedno jak budu oblečen, hlavně že se bude koho zeptat. Má práce mě baví, sice už ji tak nežeru jako dřív, ale zakládám si na dobré ustrojenosti, vzhledu a projevu. A Vy mi říkáte, že je jedno jestli budu mít třeba motérky Elektizace železnic, vždyť přece budu někdo v železničářském a můžete se klidně ptát na spojení do Prahy ? Pokud to myslíte tak, že se budete ptát někoho ve stejnokroji s příslušným označením, tak je moje označení Vás nepřesné a omlouvám se za něj. Pokud to myslíte jinak, tak si za tím stojím.

Na tyhle věci jsem dost hnidopich, ale: taky nepřijdu k supermaktetu a neptám se řidiče kamionu zásobování kolik stojí rohlík. Nebo neoslovím na poli někoho v oranžové vestě E-ON, že chci levnější elektriku. Naopak, vyberu si někoho, kdo by to mohl vědět. A když budou vypadat všichni na pohled stejně, jak se pozná ten pravý? A o tohle tu jde.

Ať nejsem úplně OT, musím bohužel souhlasit s těma, co mají připomínky k určitému vzhledu a čistotě některých zaměstanců. Kdo zná výpravčího s nickem Čert osobně, ví o čem mluvím. Neřeším výpravčí před důchodem, co má trochu víc obnošené kalhoty, ale někteří vypadají mírně použitěji. Ale pokud vím není to projev pohlaví, funkce nebo staří, ale spíš návyků. Prostě je to víc vidět.
09.07.2011 (20:31)  
no tak i já jako červený se vyjádřím, a to tak jak mi zobák narostl, a sice: když dvanáct hodin lítám z dopravy do kolejí a hned zase z kolejí do dopravy a to ve stanici kde jsem jediným zaměstnancem, tudíž veškerý pohyb a veškeré vlakové i pos. cesty jsou mým dílem, tak zákonitě nevlezu do vl. cesty kterou jsem si sám postavil. U venkovních ve velkých stanicích je situace přesně opačná, tam vesty budou přínos, budiž tedy.

Když se ale vrátím ke mě tak já nemám čas na to každých pět minut na to svlíkat a za pět minut zase oblíkat vestu a přehazovat ident. štítek z košile na vestu a naopak. To bych celou šichtu nedělal nic jiného. Výsledek bude takový že ta vesta na mě bude celých dvanáct hodin, vč. času v kase když si přijdou lidi kupovat lístek, což je zpravidla mezi tím když jdu na volnost+stavět a než přijede vlak. Jak to bude vypadat prodávat lístky ve vestě? To bude reprezentace jako prdel. Protože není časově možné jít ve vestě postavit, shodit vestu, přehodit visačku, prodat lístky, oblíknout vestu, přehodit visačku a jít vypravit vlak.

Další věc, jak už jsem řekl vesta na mě bude dvanáct hodin ať je léto-horko nebo zima-horko s hrablem a v ruce, takže ve výsledku bude stejně propocená jako košile, tzn. po šichtě automaticky do pračky. Bezesporu budou nakoupeny vesty nejlevnější tzn. nejnekvalitnější šmejd, který bude po deseti vypráních místo reflex-oranžové vyblitě-oranžový, vzor traťováci (přítomní nechť prominou). Opět reprezentace jako prdel, neboť novou vestu každej měsíc nedostaneme ani omylem.

Nedej bože kdyby , jak už tu někdo poznamenal, byla jediná vesta na pracoviště. Někteří kolegové aniž by byli kuřáci, smrdí jako tchoři. To bych se musel poblít než bych vlezl do vesty kterou předtím měli oni!

a nazávěr otázka na pana autora k poslednímu asi rádoby-vtipnému odstavci: viděl jste mě někdy v hokně s košilí s flekem od oběda?? těžko když mám ve skříňce štos košil čistých, bílých. Jednak by dozorčí právoplatně držkoval, a jednak by mě hanba fackovala vylézt zaprasenej o jídla na perón mezi lidi. Nezapomeňte, čtou to tady i nádražáci. Nic ve zlém.
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
09.07.2011 (20:04)  
Zd. Šindlauer (9.7., 09:20): Škoda že i diskusní příspěvky se nebodují jako fota. Dal bych vám 5*.
registrovaný uživatel Kubajz 
09.07.2011 (19:29)  
Bobmaster: Ocas je mezi Vami kolegy osloveni jake urovne? Jakou cepici u Vas nosi ocas? U nezeleznicaru je to obvykle spise urazlive oznaceni, ktere do slusne diskuze nepatri.

Josef Petrak: Vsak ano, jak pisu, pokud nevi (a to, ze neco nevi neni prece nutne vytka), tak by mel cestujiciho poslat za nekym vice povolanym pro danou otazku. Police ma uniformu danou verejnym predpisem a je pomerne dost dobre odlisitelna. Ale ve stanici metra se taky budu ptat kohokoliv v uniforme dopravniho podniku. Stejne pri nakupu v Tescu kohokoliv v tricku Tesco nebo se stitkem Tesco na saku. Nemuzete prece od cestujicich ocekavat, ze budou rozlisovat jednotlive funkce lidi na nadrazi. A je uplne jedno jestli ti lidi delaji pro CD nebo SZDC nebo pro koho vlastne ted vypravci delaji.
registrovaný uživatel karosa  mail  
09.07.2011 (19:27)  
Jirko, dovedeši představit, jak ta vesta bude vypadat po dvou dnech celodenního nošení? Navíc, když bude na stanici jedna vesta)a jedné velikosti) pro x výpravčích? Myslím si, že je to zase jen nějaká "malá domů" pro některého ze známých(který ty vesty vyrábí/začne vyrábět) některého úředníka z nábřeží. S oficiálně uváděným důvodem zvýšení bezpečnosti provozu nevidím žádnou souvislost, spíš bych řekl, že tomu bude naopak, fíra uvidí oranžovou vestu, bude mít za to, že je to třeba vedoucí posunu, a může se stát ledacos.
09.07.2011 (16:12)  
Poslední šancí na odlišení od vlakových čet byl identifikační štítek, kterého si alespoň jeden z deseti cestujících všiml, ale ten bude na oranžové vestě opravdu jen velmi špatně rozlišitelný.

Kdo ví, zda ty ident. štítky zůstanou i po změně nadřízených. Ident. štítky - viz. ČD SR 14...

Ale proč se neudělají nějaké výstražné oděvy - jako mají např. hasiči na oděvech výstr. pruhy. Někteří zaměstnanci ZSSK už to mají - někde jsem viděl fotku.


Mikeš: Tak to mě teda pěkně s**e. Při každym zjišťování volnosti si brát vestu? Tohle ničemu nepomůže, jen jestli nehledaj další způsoby jak obrat lidi o premie.
Šetřit se musí všude... :-(
Jinak myslím si, že každý výpravčí v té vestě bude sedět celý den jako ve stejnokroji a na peron si veme jenom čepici, popř. výpravku a píšťalku. Ona ta vesta zase není až tak těžká a je celkem i vzdušná a za 10 minut zapomenete že ji na sobě vůbec máte...
09.07.2011 (13:04)  
KDO TUHLE ŠAŠKÁRNU NAŘÍDIL?
Já za tím cítím alibismus. Když už dráha nezvládá běžnou údržbu svěřeného majetku, tak se aspoň snaží vyvinit z případných nehod z tohoto bordelu plynoucích zavedením oranžové vesty.

Slušní zaměstnanci, díky nimž vlaky ještě jezdí, doufám chápou, KAM s těmito nářky mířím, a neurazí se.

Na druhou stranu - čím hůř, tím líp.
Za výstižný považuji citát: "Blbost se musí nechat vykvést, aby přinesla ovoce".

Pro případné rejpaly: Není jedno, jak vypadá stejnokroj železničáře (zejména výpravčího, který prošel náročnou přípravou a zodpovídá za lidské životy). Nestačí pouze, že je funkční. Bez úcty k lidem se dráha ze svého marasmu nevymaní.
09.07.2011 (12:35)  
Kubajz ty jsi ocas, kolega výpravčí spíš myslel že si ho nejspíš spletli s vlakovou četou. Jistě že informace podal, pokud mohl.

A k těm vestám: tam snad není co dodat. Ne že by je jinde nenosili, mám pocit že jsem je viděl na fotce výpravčích v Německu ( nejsem si jistý ). Ale jsem si jistý, že na té fotce měli i červenou čepici. Mě spíš vadí, že KAŽDÁ společnost jednou za čas mění stejnokroje ( aerolinie, policie ) a nemusí být úplně v zisku. Já když vidím fasovanou bundokošili, dělá se mi špatně. I když, krásně ladí k vozům řady B. Vesta už je jenom další kousek. Jeden typ, jedna velikost, jeden kus ( proto ještě nejsou zavedené, zakázal to hygienik ), pro dámy i pány, staré i mladé, hubené i tlusté, v létě i v zimě - do každé stanice !!! Marná snaha, jde to dopředu...

Perlička: červené čepice mají i výpravčí v Praze - Vršovicích seř. nádraží ( stavědlo Vjezd i Odjezd ). A tak pyšně shlížejí do zarůstajících kolejišť, zatímco o kus dál nepůjde rozeznat výpravčí, zaměstanec SDC, uklízečka firmy KONTAR či školní třída. Letos na dráze frčí oranžová s proužky !
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko