Praha/Dunajská Streda/Rajka — Dopravce a operátor intermodální dopravy METRANS se stal prvním českým vlastníkem lokomotiv Siemens Eurorunner řady ER20 Cargo, známé z Rakouska pod jménem Hercules. Tři kusy ve verzi se zvýšenou kapacitou palivových nádrží si společnost objednala na sklonku léta minulého roku. V současnosti jsou všechny tři exempláře dodány do ČR a registrovány jako řada 761. Ve čtvrtek 12. května absolvoval třetí ze série technicko–bezpečnostní zkoušku pro provoz v České republice. Den předtím podstoupily první dva stroje schvalovací jízdy v Maďarsku. Zkušební jízdy třetího stroje v zahraničí jsou plánovány v nejbližších týdnech. METRANS chce lokomotivy EuroRunner nasadit na kontejnerové expresy především mezi terminály Praha–Uhříněves a Dunajská Streda, objevit by se však mohly i v terminálu v Budapešti nebo Lípě nad Dřevnicí. Vůbec první jízdu lokomotivy EuroRunner s nákladním vlakem v ČR zajistil v roce 2008 dopravce Railtransport mezi Prahou a Dunajskou Stredou strojem pronajatým z poolu MRCE Dispolok.
Zdroj: Siemens, Railtrains.sk, Railcolor.net, ŽelPage; foto: Jan Vagala
Konkretne? V soucasnosti existuji hybridni lokomotivy, ktere jsou sice o neco drazsi, ale vyhodou je naprosta univerzalnost a zaroven moznost vyuzivat maximalni vykon pri minimalizaci ekologicke zateze. Bohuzel, pokud jejich schvaleni do provozu je problem a stoji to more penez, tezko do toho nekdo pujde. A to uz vubec nemluvim o zpusobu uhrady dopravni cesty ... pokud se nepletu, plati se pausalne bez ohledu na skutecny odber, takze chybi i jakakoliv motivace rekuperovat.
takže pánové, cítím potřebu podotknout několik bodů:
1) je mi jasné, že pro soukromníka může být vlastnění dvou loko (el.+nafta) problémem (ekonomickym) v situaci, kdy stačí nafťák, navíc tady jde ještě o úsek BA-DS nejen přetah stanice-vlečka
2) ekologie, RPETa možná jako mostečáka štve těžba uhlí, zeptejme se obyvatel pobřeží Mexického zálivu co říkají na těžbu ropy?? a občasné havárie tankerů s ropou???
čili čistě z pohledu stroje (bez dalších souvislostí) el. mašina je ekologičtější než nafťák, takže jezdíme ekologicky na elektriku a teď je míč u energetiky, aby ho kopla do ekologické branky, tj. vyráběla ekologicky (prosím ponechme teď stranou jak moc to je/není složité to není účelem diskuze, ale zájemci klidně o tom mnohastránkový elaborát napíšu, jsem si té jednoduchosti/složitosti vědom) podkud budu sice elektzriku vyrábět ekologicky, ale ve městech (teď to záměrně přeháním) budou jezdit parní tramvaje tak celkově se moc ekologicky chovat nebudu......
3) když už se do té elektrifikace investovalo, je účelné ji využívat, přeci jen něco jiného je trasa OKD-třinec a něco jiného naznačená trasa, kde pod dráty vede poměrně velká vzdálenost a bez drátů poměrně malá
no, ja bych to s tou ekologii zas tak moc neprehanel - neboli: vime, jaky je podil uhelnych elektraren versus JET v celkovem rozlozeni spotreby el. en. u CD a CDC? ono to rubani uhli prilis ekologicke neni, o setrnosti k zivotnimu prostredi snad radeji ani mluvit nebudu (jakozto mostecak...)
Druhá je ta že v těch terminálech, přístavech jsou stejně posunovací lokomotivy tak jako tak, jen se tím, že některé společnosti tuto činnost posunu vykonávají samy snižuje efektivnost jejich využití, když zbytečně stojí. Na druhou starnu je možné, že už jsou využity maximálně a nezbývá tedy kapacita na další posun a proto přijde vhod když si to někdo odposunuje sám, ale nemyslím si že se tak děje moc často.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.