Praha/Varšava — České a polské ministerstvo dopravy podepsalo záměr vybudovat společnou vysokorychlostní trať, která v budoucnosti spojí hlavní města obou zemí. Projekt však přichází v době velkých škrtů na ministerstvu, a proto jsou uvedené informace brány spíše jako dlouhodobý záměr. Během následujících tří měsíců vznikne pracovní skupina, která se bude zabývat realizací celého projektu. V plánu jsou vlaky z Varšavy do Katovic, následně do Ostravy, kde se trať bude dělit na dvě větve směřující buď do Prahy, nebo do Brna, a dále do Vídně. Nebylo řečeno, zda se použije současných tras, nebo budou vystavěny nové. Tento zájem by mohl korespondovat s projektem zdvoukolejnění trati 300 mezi Brnem a Přerovem. Uvažovaná cestovní rychlost je až 250 km/h. Na polské straně se první rychlovlaky mají objevit do osmi let. Výstavba této trati bude nejspíše spolufinancována Evropskou Unií v rámci programu "Infrastruktura a životní prostředí". Dle prohlášení Ministerstva dopravy bude trasa součástí nového koridoru TEN-T. Tento koridor napomůže konečnému propojení Evropy a rychlé dopravě obyvatel i zboží po železnici mezi hlavními evropskými městy. Znění dohody v polštině si můžete přečíst na webu magazínu Rynek Kolejowy.
Zdroj: Rzecz Pospolita, Ministerstvo dopravy ČR

FRK
Opravdu? Tady čtu jen 200 km/h:
http://www.szdc.cz/modernizace-drahy/prehled-staveb/program-ten-t/studie-mod.blazovice_cile.html
Pokud jsou v silniční dopravě peníze nejen na to, aby se stávající silnice udržovali (plus semtam nějaké to narovnání oblouku, nový most nebo obchvat), ale i kvalitativně nové komunikace pro vyšší rychlost (dálnice); pak nevidím důvod, proč by to u železniční dopravy nemělo být stejné: část peněz na údržbu s dílčím vylepšováním (koridory) a část na "dálnice" neboli VRT.
S uzlem Brno se to má tak: obě existující varianty počítají s VR vlaky na hlavním nádraží, a shodují se v tom, že Praha - Ostrava je prioritní směr bez úvrati (odsunutá varianta má úvrať na směru Praha - Vídeň, var. v centru na směru Ostrava - Vídeň).
Existuje čerstvá studie pražského SUDOPu, která řeší zapojení pražské VRT do uzlu Brno (v aktuálně plánované, tj. odsunuté verzi by SUDOP Brno), a je to dost tristní čtení. V zásadě se tam říká, že buď se bude muset hotový uzel částečně překopat, a i pak bude kapacita v některých místech nedostatečná pro předpokládaný rozsah dopravy kvůli kolizím dálkové a příměstské dopravy. Nebo se projekt Brna včas předělá, a navrhuje některé změny uspořádání kolejiště, které mi připadají ve své jednoduchosti geniální ... a řekl bych, že kdyby se do projektu prosadily, asi bych neměl s odsunem tak zásadní problém. Jenže Brno i kraj se předělání projektu zuby nehty brání, protože spěchají (neznámo kam, když stát nechce na špatný projekt dát peníze). Ale studie řeší jenom zapojení od Prahy (od jihu), druhým problémem odsunutého nádraží je severní zhlaví, kde je přes dvě koleje vedená dálková i příměsto na Vyškov/Ostravu, Blažovice i Sokolnice, výhledově 15 párů vlaků za hodinu ... což by se dalo vyjezdit za předpokladu, pokud by nic nejezdilo křížem, jenže ono bude muset.
Pro mnoho a mnoho zemí to reálné je. Některé VRT se už stihly z provozu zaplatit.
Chápu ale, že v zemi, kde se za 12 km dálnice může schválit 22 miliard Kč (D3 u ČB), nezní reálně, že by se za 200 km VRT vydalo 180 miliard nebo méně. Ve Španělsku stovky km VRT staveb otevřených loni vychází na nějakých 0,44 mld. Kč/km včetně tunelů. Ale asi bez výkupu pozemků.
Mmch. Je to rok, co jisty prezident teto zeme vzal svou blbosti do hrobu skoro stovku lidi.
VRT Praha - Brno: do 60 min (např. 57 min)
"Modernizace" Brno - Přerov + VRT Přerov - Ova: do 60 min.
Při plné VRT Brno - Ostrava podstatně méně (snad 45 min), ale považuje se to za zbytečně drahé, když stejně je rozumné mít hodinový čas.
Tedy Pha - Ova i tak o hodinu rychleji než pendolino na dnešní 010+270.
Viz vrt.fd.cvut.cz
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











