..: Povede z Varšavy do Prahy vysokorychlostní trať? :..

ETR610 v unifiku ČD, foto: Cjoctavian Praha/Varšava — České a polské ministerstvo dopravy podepsalo záměr vybudovat společnou vysokorychlostní trať, která v budoucnosti spojí hlavní města obou zemí. Projekt však přichází v době velkých škrtů na ministerstvu, a proto jsou uvedené informace brány spíše jako dlouhodobý záměr. Během následujících tří měsíců vznikne pracovní skupina, která se bude zabývat realizací celého projektu. V plánu jsou vlaky z Varšavy do Katovic, následně do Ostravy, kde se trať bude dělit na dvě větve směřující buď do Prahy, nebo do Brna, a dále do Vídně. Nebylo řečeno, zda se použije současných tras, nebo budou vystavěny nové. Tento zájem by mohl korespondovat s projektem zdvoukolejnění trati 300 mezi Brnem a Přerovem. Uvažovaná cestovní rychlost je až 250 km/h. Na polské straně se první rychlovlaky mají objevit do osmi let. Výstavba této trati bude nejspíše spolufinancována Evropskou Unií v rámci programu "Infrastruktura a životní prostředí". Dle prohlášení Ministerstva dopravy bude trasa součástí nového koridoru TEN-T. Tento koridor napomůže konečnému propojení Evropy a rychlé dopravě obyvatel i zboží po železnici mezi hlavními evropskými městy. Znění dohody v polštině si můžete přečíst na webu magazínu Rynek Kolejowy.

Zdroj: Rzecz Pospolita, Ministerstvo dopravy ČR


Keltman | 19.4.2011 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Polsko Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
19.04.2011 (11:09)  
Racek: Na tu studii SUDOPu musím mrknout. Díky. Jinak mám už několik let neodbytný dojem, že v Brně jde o něco úplně jiného, než o řešení dopravního problému. Ale prostě to takhle bude a hotovo. Ta lobby, která na tom má zájem (a investovala už nemalé peníze do pozemků a nejspíš i do městských a krajských radních a do ministrů...) je příliš silná, než aby proti ní kdokoli prosadil cokoli racionálnějšího. Ale to jsem tu psal už několikrát. Takže se nám to všem důkladně prodraží, protože dotace z EU na to nejspíš nebude (bylo by nutno doložit pro porovnání alternativní projekty, které předloženy nebyly; nejspíš i autoři toho brněnského odsunu jsou si vědomi toho, že každá jiná varianta je nutně lepší než ta jejich; a jinak řečeno, vymyslet ještě větší koninu, to už by fakt chtělo nevšední fantazii). A tak to většina Brňáků bude mít na hl.n. dál, zkomplikuje to MHD, ve které to vyvolá další zbytečné náklady na různá nouzová řešení atd. atp., ale jinak budeme světoví. Výdyť je to přece světový trend, vystěhovávat nádraží z center měst. Akorát ti zabedněnci ve Vídni, v Praze (Varšavě, Berlíně...) jdou pořát tvrdošíjně proti proudu...
19.04.2011 (10:58)  
Netušíte někdo, v jaké fázi přípravy se nachází VRT Přerov - Ostrava? V ZÚR Moravskoslezského kraje jsem o ní zběžným pohledem nenašel ani zmínku.
19.04.2011 (10:54)  
Kdyby mi bylo 18 let a ne něco těsně před smrtí, tak bych doufal, že toho dožiji. No nevadí, třeba to uvidím z nebeských výšin.
FRK
registrovaný uživatel tarten 
19.04.2011 (10:38)  
Autor: zdvoukolejnění trati 300 mezi Brnem a Přerovem. Uvažovaná cestovní rychlost je až 250 km/h.

Opravdu? Tady čtu jen 200 km/h:
http://www.szdc.cz/modernizace-drahy/prehled-staveb/program-ten-t/studie-mod.blazovice_cile.html
registrovaný uživatel Racek 
19.04.2011 (10:35)  
Pokud vím, tak se počítá se systémovou jízdní dobou Praha - Brno 1 hodina (to je dost natěsno) a Brno - Ostrava taky: to už je o něco volnější a VRT Brno - Přerov to nepotřebuje, stačí modernizovaná trať 300.

Pokud jsou v silniční dopravě peníze nejen na to, aby se stávající silnice udržovali (plus semtam nějaké to narovnání oblouku, nový most nebo obchvat), ale i kvalitativně nové komunikace pro vyšší rychlost (dálnice); pak nevidím důvod, proč by to u železniční dopravy nemělo být stejné: část peněz na údržbu s dílčím vylepšováním (koridory) a část na "dálnice" neboli VRT.

S uzlem Brno se to má tak: obě existující varianty počítají s VR vlaky na hlavním nádraží, a shodují se v tom, že Praha - Ostrava je prioritní směr bez úvrati (odsunutá varianta má úvrať na směru Praha - Vídeň, var. v centru na směru Ostrava - Vídeň).
Existuje čerstvá studie pražského SUDOPu, která řeší zapojení pražské VRT do uzlu Brno (v aktuálně plánované, tj. odsunuté verzi by SUDOP Brno), a je to dost tristní čtení. V zásadě se tam říká, že buď se bude muset hotový uzel částečně překopat, a i pak bude kapacita v některých místech nedostatečná pro předpokládaný rozsah dopravy kvůli kolizím dálkové a příměstské dopravy. Nebo se projekt Brna včas předělá, a navrhuje některé změny uspořádání kolejiště, které mi připadají ve své jednoduchosti geniální ... a řekl bych, že kdyby se do projektu prosadily, asi bych neměl s odsunem tak zásadní problém. Jenže Brno i kraj se předělání projektu zuby nehty brání, protože spěchají (neznámo kam, když stát nechce na špatný projekt dát peníze). Ale studie řeší jenom zapojení od Prahy (od jihu), druhým problémem odsunutého nádraží je severní zhlaví, kde je přes dvě koleje vedená dálková i příměsto na Vyškov/Ostravu, Blažovice i Sokolnice, výhledově 15 párů vlaků za hodinu ... což by se dalo vyjezdit za předpokladu, pokud by nic nejezdilo křížem, jenže ono bude muset.
registrovaný uživatel tarten 
19.04.2011 (10:32)  
Libcha:
Pro mnoho a mnoho zemí to reálné je. Některé VRT se už stihly z provozu zaplatit.

Chápu ale, že v zemi, kde se za 12 km dálnice může schválit 22 miliard Kč (D3 u ČB), nezní reálně, že by se za 200 km VRT vydalo 180 miliard nebo méně. Ve Španělsku stovky km VRT staveb otevřených loni vychází na nějakých 0,44 mld. Kč/km včetně tunelů. Ale asi bez výkupu pozemků.
registrovaný uživatel kobros 
19.04.2011 (10:29)  
IR: Pozoruji, ze tu nekdo trpi iluzemi o Polsku. A tedy poradnymi.
Mmch. Je to rok, co jisty prezident teto zeme vzal svou blbosti do hrobu skoro stovku lidi.
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
19.04.2011 (10:23)  
No kónečně naši politici pochopili, že stavět VRT pouze uvnitř naší pidizemičky je blbost, že je potřeba ty naše (z vnitrostátního pohledu jistě sice potřebné, ale) pidiúseky zapojit jako součást do podstatně delších evropských tras. Jinak ovšem jestli dojde k realizaci české části, to je fakt ve hvězdách. Věřím, že Polsko má ten potenciál, na takové investice si vydělat. My jsme však v ČR zatím jen dokázali, že dovedeme peníze rozhazovat, rozkrádat a stát zadlužovat. Jestli se tedy ze státního dluhu dají získat nové investiční prostředky, to ponechávám na učených českých ekonomech...
registrovaný uživatel tarten 
19.04.2011 (10:21)  
ceskolipak:
VRT Praha - Brno: do 60 min (např. 57 min)
"Modernizace" Brno - Přerov + VRT Přerov - Ova: do 60 min.
Při plné VRT Brno - Ostrava podstatně méně (snad 45 min), ale považuje se to za zbytečně drahé, když stejně je rozumné mít hodinový čas.
Tedy Pha - Ova i tak o hodinu rychleji než pendolino na dnešní 010+270.

Viz vrt.fd.cvut.cz
registrovaný uživatel Libcha 
19.04.2011 (9:39)  
Jestlipak naši milí politici definitivně nepadli na hlavu - nejsou peníze na koridory které se měly stavět v 90. letech a do roku 2005, a oni by chtěly rychlovlaky. Hlavně že to strašně moc lidí chce a jezdilo by to narvané... Nebudu říkat že je to reálné v daleké budoucnosti, protože si myslím, že to není nikdy reálné.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2025 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko