Praha/Varšava — České a polské ministerstvo dopravy podepsalo záměr vybudovat společnou vysokorychlostní trať, která v budoucnosti spojí hlavní města obou zemí. Projekt však přichází v době velkých škrtů na ministerstvu, a proto jsou uvedené informace brány spíše jako dlouhodobý záměr. Během následujících tří měsíců vznikne pracovní skupina, která se bude zabývat realizací celého projektu. V plánu jsou vlaky z Varšavy do Katovic, následně do Ostravy, kde se trať bude dělit na dvě větve směřující buď do Prahy, nebo do Brna, a dále do Vídně. Nebylo řečeno, zda se použije současných tras, nebo budou vystavěny nové. Tento zájem by mohl korespondovat s projektem zdvoukolejnění trati 300 mezi Brnem a Přerovem. Uvažovaná cestovní rychlost je až 250 km/h. Na polské straně se první rychlovlaky mají objevit do osmi let. Výstavba této trati bude nejspíše spolufinancována Evropskou Unií v rámci programu "Infrastruktura a životní prostředí". Dle prohlášení Ministerstva dopravy bude trasa součástí nového koridoru TEN-T. Tento koridor napomůže konečnému propojení Evropy a rychlé dopravě obyvatel i zboží po železnici mezi hlavními evropskými městy. Znění dohody v polštině si můžete přečíst na webu magazínu Rynek Kolejowy.
Zdroj: Rzecz Pospolita, Ministerstvo dopravy ČR

Podle mě znormalizování mizerného spojení Ostravska s několikamilionovou průmyslovou Katowickou aglomerací ekonomikám obou zemí docela pomůže. Možná se nám tak s mírnou nadsázkou VRT zaplatí už jen tím, i kdyby jízdné bylo zadarmo.
Tarifně nevýhodné jízdy Pha-Ova přes Brno
No snad není nikde vytesáno, že se systém tarifu nemůže změnit že.. Ono už dneska považuju za dost pochybné, aby zákazník doplácel za to, že železnice vede oklikou, to je její problém..do vlaku ho to zrovna nenaláká, silniční spojení jsou často přímější.
Jeslti se má VRT šanci zaplatit (a příklady s pendolínem)
No to je samozřejmě problém, protože je u nás prostě podstatně menší kupní síla než na západě a srovnání naprosto v nedohlednu. O tom se dá diskutovat asi do nekonečna, argumentovat, že dálnice se taky staví atd...
Je to začarovaný kruh o rom, že vhodně užívané bohatství dělá větší bohatství, cesta z nedostatku prostředku velmi obtížná..
No nedělám si iluze, kdybych se VRT u nás dožil, byl by to úspěch. Myslím, že ale hlavně bude záviset na celkovém vývoji v EU, to ale člověk musí být velký optimista..
Pokud se současný růst české nominální mzdy oproti euru bude zpomalovat jen tak co si myslím, tak v době dokončení VRT budeme podle mě vnímat rentabilní VRT jízdné jen o málo vyšší, než teď vnímáme to pendolinní. A pendolina se prý naplňují v průměru na krásných 70%.
Zel.am: a my budeme stavět VRT nach Varšava jo?
ne, budem stavět VRT Praha - Brno - Ostrava, kterou naše ekonomika potřebuje víc než šestipruh na rádobydálnici D1. Možná za velmi podobné peníze. nynější dohoda jen ukazuje, že zapojením Polska bude návratnost rychlejší. Obecně má být relace Praha - Brno - Ostrava 5x silnější než spojení do zahraničí, a z toho také vyplývá důležitost a pořadí v čase.
u nás koridor snad na nějakých výhledově 20 let bude muset stačit.
Jasně. Pod 15 to určitě nepůjde, 20 zní reálně.
a jezdit po ní budeme čím? Máme 10 miliard na jednotky???
Jak samozřejmě víte, řádově skoro 10 miliard ročně nyní do vozidel ČD investují. Totéž by museli dělat v součtu za ČR i ostatní dopravci, kdyby je chtěli třeba nahradit. Takové VRT jednotky v rozložení na několik let (mezi dokončením na Brno a na Ostravu například) z toho moc nevybočuje, zvlášť při cenách v té době.
ceskolipak - tak nejak doufam, ze za 15+ let uz bude konecne kilometrickej tarif minulost, takze pokud jde o tarif a o nic jineho, tak je uplne jedno, kudy se do te Ostravy z Prahy pojede...
IC540 - mozna je otazka, jestli tam nejezdi vlaky, protoze tam nejezdi lidi; nebo jestli tam nejezdi lidi, protoze tam nejezdi vlaky. Spojeni Cesko-Polsko zacilene na nejakou urcitou dobu je nyni v podstate nemozne. Treba z Varsavy neco jede v poledne a potom az nocni vlak...
Jednim dechem ale dodavam, ze se priklanim spis k te prvni moznosti
Chápu, že trať Brno-Přerov je prioritní, ale uvažovat o VRT Praha-Ostrava je podle mě trochu mimo mísu. Už jen tarifně - z Prahy do Ostravy přes Brno + nějaké poříplatky za supervlaky...
Radši bych viděl slušné spojení se západní Evropou. Nyní katastrofa. Jediný elektrizovaný přechod s Německem je Děčín....
Mám Polsko co by kamenem dohodil. Člověk by jel i 810tkou/EN57 do Katowic, Sosnowca, Krakowa, Wisly, Cieszyna, Oswieczimi a dalších míst třebas jen na výlet. To by však muselo něco jet. To jsem vyjmenoval místa/města, kde tedy zatím občas i něco jede.
No já tam jezdím tak nějak na kole, byť ne do všech míst co popisuji. Ale ostatních je mi líto. Já můžu alespoň do některých míst na tom kole....
Kdyby radši něco dělali směr Německo, TO je největší obchodní partner ČR, takže pokud je někde šance se aspoň přiblížit rentabilitě, tak směr Berlin, Nürnberg, nebo München...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.











