..: Drážní inspekce a SŽDC ve sporu nejen o bezpečnost drah :..

Kuřim Praha — Drážní inspekce ČR (DI) a Správa železniční doprvní cesty (SŽDC) jsou v přímém sporu o kvalitu své práce. Celý problém vyplaval na povrch po zveřejnění výsledků ministerského auditu, který poukázal na formální nedostatky v činnosti DI, a má teď být důvodem k odvolání generálního inspektora Romana Šiguta na nejbližším jednání vlády. Již 28. února SŽDC v tiskovém prohlášení označila práci inspekce za neobjektivní a postrádající nezávislost. Bodem sváru byla smrtelná nehoda na přejezdu, kde podle SŽDC mělo hlavní vliv na tragedii požití omamných a psychotropních látek cyklisty, zatímco podle DI byly na vině především rozhledové podmínky, odporující nejen vnitřním předpisům SŽDC a české technické normě, ale také zákonům fyziky. Drážní inspekce kromě kritiky nevyhovujícího stavu některých přejezdů upozorňovala také na porušení předpisů SŽDC při údržbě tratí. Až 176 odhalených vad typu C na trati 250 v úseku Brno–Maloměřice – Kuřim nebylo odstraněno ani po několika letech od nálezu. Předpis SŽDC S 67 přitom stanovuje lhůtu 6 měsíců.

Vedením SŽDC je pověřen první náměstek Pavel Habarta, který byl na pozici dosazen počátkem srpna 2010 ministrem dopravy Vítem Bártou, aby zajistil audit stavebních projektů SŽDC a vyjednávání se stavebními firmami o slevách. Po odchodu Jana Komárka je SŽDC bez ředitele, který by splňoval podmínku odborné způsobilosti, vyžadované zákonem o drahách. Státní organizace navíc kromě medializované kritiky ze strany DI čelí také správnímu řízení, vedenému Drážním úřadem. Jak uvedl pro časopis Reportér zástupce generálního inspektora Jan Kučera, DI podala v polovině roku 2010 na DÚ návrh na správní řízení o odejmutí bezpečnostního osvědčení provozovatele dráhy. Mělo se jednat o poslední zoufalý pokus, jak donutit SŽDC zlepšit nedostatečnou údržbu, nevyhovující přejezdy a další hlášené závady.

Úřad se dosud ke správnímu řízení nevyjádřil. Dočasný šéf SŽDC Pavel Habarta zatím shodně s Drážní inspekcí hovoří o zájmu spravovat bezpečnou železnici. V reakci na otevřený dopis od generálního inspektora provede SŽDC audit dosavadních kontrol a oprav konkrétních regionálních tratí. Zda dojde k prověření stavu také na celostátních dráhách, např. diskutované tratě 250, zatím zůstává otázkou.

Správce infrastruktury si ovšem za svou činnost vysloužila kritiku nejen od DI, ale také od dopravců. Navzdory platnému Prohlášení o dráze odmítla některým společnostem přidělit dopravní kapacitu na regionálních tratích, přičemž podle deníku E15 už ve dvou ze tří případů Drážní úřad rozhodl v neprospěch SŽDC. Všechny problematické úseky přitom patří do balíku tzv. sporných lokálních tratí, u kterých SŽDC na ministerstvu iniciovala správní řízení o zastavení provozu nebo zrušení s odůvodněním, že zde o o provoz vlaků není žádný zájem. Mezi ohroženými tratěmi se ale nachází např. i dráhy Krupá – Kolešovice, kde České dráhy plánují muzeální provoz, nebo Kadaň – Podbořany/Kadaňský Rohozec a Čížkovice – Obrnice, kde měly mikroregiony v plánu, stejně jako v minulých letech, objednat víkendovou turistickou dopravu.

Nehoda v Moravanech, 19.5. 2008Na Drážní inspekci teď proběhl audit ministerstva dopravy, jehož výsledky má redakce k dispozici. Komise našla několik formálních pochybení, jako např. závady ve výkazech docházky, práce zaměstnanců v době osobního volna nebo různé limity na maximální výši měsíčních faktur za použití mobilního telefonu. Výkazy zahraničních pracovních cest jsou naopak podle kontrolorů bez problémů. Oblast veřejných zakázek, stejně jako některé další činnosti DI, obsahovaly pouze dílčí formální nedostatky. Přesto náměstek ministra dopravy Radek Šmerda pro Českou televizi uvedl, že ministerstvo podá vládě návrh na odvolání generálního inspektora z důvodu zjištěných pochybení ve vedení Drážní inspekce. DI naopak podala proti auditu námitku, kterou však podle Šmerdy ministerstvo plánuje zamítnout Odbornost práce Drážní inspekce byla pod mediální palbou už i v minulosti – v době vyšetřování tragické nehody v Moravanech, při niž přišel o život strojvedoucí ČD Cargo.

Zdroj: Reportér 1/2011, ČT24, iDnes, E15, Drážní inspekce, SŽDC, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 4.4.2011 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
05.04.2011 (15:04)  
Bellerophon) Tak nějak to má ČD a ČD Cargo, kde v představenstvu musí být alespoň jedna odborně způsobilá osoba, kdy odborně způsobilý samo o sobě není zas tak zavádějící termín. Čerstvý maturant prostě na post ředitele státní organizace nedosáhne.
05.04.2011 (15:00)  
Takže je to o praxi. Termín "odborná způsobilost" je tedy spíš taková zástěrka, aby to dávalo dojem odbornosti (přece to nemůže dělat každý, že?). Souhlasím, že se to může týkat mnoha lidí. Nicméně je to výrazná bariéra pro nástup lidí zvenku. Takhle to vypadá jako krásná malá domů pro všechny minulé a dnešní vedoucí pracovníky ČD a SŽDC.

Na druhou stranu by to samozřejmě šlo v SŽDC obejít, pokud by se změnil systém řízení a ředitel by nebyl jediný pověřený jednat jménem firmy. Pak by stačilo, aby podmínku "odborné způsobilosti" splnil jen jeden z dalších členů širšího statutárního orgánu, ne nutně ředitel.
05.04.2011 (14:54)  
thingie:
Cena takových prací bude obrovsky závislá na místních podmínkách, takže někdy to bude x, jindy 2x, někdy třeba i 20x. A pak přijdou lidi a budou posuzovat, proč to tady stálo tolik? Proč to nestojí tu průměrnou částku? Nerozkrad to někdo?
Budiž.
Ať tedy uvádějí aspoň průměry.
05.04.2011 (14:50)  
Pořád mi není jasné, co ta odborná způsobilost obnáší. Můžete mi to objasnit?

Buď VŠ vzdělání dopravní,ekonomické,právní či technické a 3 roky praxe v řídící funkci při provozování drah anebo SŠ vzdělání (dopravní,ekonomické či technické ) a 5 let praxe.

Takže jak vidíte tato odborná způsobilost není výsadou pár jednotlivců , ale tisíců a tisíců lidí.
05.04.2011 (14:25)  
naroznej: Pořád mi není jasné, co ta odborná způsobilost obnáší. Můžete mi to objasnit?
05.04.2011 (14:17)  
Kolik těch mistrů a opravářů bude mít schopnosti, vzdělání, ale i ambici řídit společnost s tisíci zaměstnanců?

Tato odborná způsobilost není jediným kritériem při výběru manažera takové firmy . Ale třeba jedním z deseti kritérií. A když vezmu okruh lidí s VŠ vzděláním , manažerskou praxí , znalostmi jazyků a odbornou způsobilostí , může se jednat řádově o tisíce kandidátů . Je to příliš malý okruh ?
05.04.2011 (13:49)  
naroznej: a v tom právě může být problém, na který poukazuji. Kolik těch mistrů a opravářů bude mít schopnosti, vzdělání, ale i ambici řídit společnost s tisíci zaměstnanců? A naopak ti co to výše řečené mají zase nemusí chtít se zabývat získáváním jakési způsobilosti, i když by se to možná dalo rychle a jednoduše zařídit, pokud by o to šlo. Neříkám, že zrovna tohle je místo pro lidi typu Tvrdík, kteří prohlašují, že mohou řídit jakoukoli firmu bez základních znalostí z oboru, ale znovu tvrdím, že management velké společnosti opravdu není o důvěrné znalosti oboru, kterým se firma zabývá.
05.04.2011 (13:40)  
Myslím, že DI by hlavně neměla být pod MD

A pod kým by měla být ? Pod ministerstvem školství ?? To , že patří pod MD je zcela v pořádku. Ale měla by mít status spíše nadřízeného orgánu SŽDC i ČD/ČDC. Nadřízeného do té míry , že pokud by došlo ke sporu DI a SŽDC ohledně bezpečnosti , byla by to právě DI , kdo by měl mít poslední slovo.
05.04.2011 (13:36)  
Přijde mi zvláštní informace uvedená v druhém odstavci článku týkající se podmínky odborné způsobilosti vyplývající ze zákona o drahách pro ředitele SŽDC. Je pravda, že díky dnešní organizační struktuře SŽDC je to nutné, protože je generální ředitel jediný statutár. Přijde mi ale, že to výrazným způsobem omezuje výběr vhodných lidí pro toto místo. Opravdu je nutné, aby ředitel měl jakési odborné vzdělání a zkoušky?

Odborná způsobilost dle Zákona o drahách není o odborném vzdělání a zkouškách , ale hlavně o praxi v řídících funkcích v oblasti provozování drah .
Takže třeba takový bezúhoný mistr na jednokolejné vlečce , vyučený opravář zemědělských strojů s maturitou a desetiletou praxí v operativním řízení vlečky tuto odbornou způsobilost má.

Jinak si myslím , že výstavba , údržba a provozování drah je natolik specifickou oblastí , že by v jejím čele měl sedět někdo , kdo alespoň rámcově ví o co jde.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
05.04.2011 (13:26)  
Mno ... Myslím, že DI by hlavně neměla být pod MD, resp. neměla by mít shodného "šéfa", jako správa cesty, natož dopravci. Jako je tomu třeba u ERÚ v energetice. Taky to nepatří pod MPO.
  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko