..: Drážní inspekce a SŽDC ve sporu nejen o bezpečnost drah :..

Kuřim Praha — Drážní inspekce ČR (DI) a Správa železniční doprvní cesty (SŽDC) jsou v přímém sporu o kvalitu své práce. Celý problém vyplaval na povrch po zveřejnění výsledků ministerského auditu, který poukázal na formální nedostatky v činnosti DI, a má teď být důvodem k odvolání generálního inspektora Romana Šiguta na nejbližším jednání vlády. Již 28. února SŽDC v tiskovém prohlášení označila práci inspekce za neobjektivní a postrádající nezávislost. Bodem sváru byla smrtelná nehoda na přejezdu, kde podle SŽDC mělo hlavní vliv na tragedii požití omamných a psychotropních látek cyklisty, zatímco podle DI byly na vině především rozhledové podmínky, odporující nejen vnitřním předpisům SŽDC a české technické normě, ale také zákonům fyziky. Drážní inspekce kromě kritiky nevyhovujícího stavu některých přejezdů upozorňovala také na porušení předpisů SŽDC při údržbě tratí. Až 176 odhalených vad typu C na trati 250 v úseku Brno–Maloměřice – Kuřim nebylo odstraněno ani po několika letech od nálezu. Předpis SŽDC S 67 přitom stanovuje lhůtu 6 měsíců.

Vedením SŽDC je pověřen první náměstek Pavel Habarta, který byl na pozici dosazen počátkem srpna 2010 ministrem dopravy Vítem Bártou, aby zajistil audit stavebních projektů SŽDC a vyjednávání se stavebními firmami o slevách. Po odchodu Jana Komárka je SŽDC bez ředitele, který by splňoval podmínku odborné způsobilosti, vyžadované zákonem o drahách. Státní organizace navíc kromě medializované kritiky ze strany DI čelí také správnímu řízení, vedenému Drážním úřadem. Jak uvedl pro časopis Reportér zástupce generálního inspektora Jan Kučera, DI podala v polovině roku 2010 na DÚ návrh na správní řízení o odejmutí bezpečnostního osvědčení provozovatele dráhy. Mělo se jednat o poslední zoufalý pokus, jak donutit SŽDC zlepšit nedostatečnou údržbu, nevyhovující přejezdy a další hlášené závady.

Úřad se dosud ke správnímu řízení nevyjádřil. Dočasný šéf SŽDC Pavel Habarta zatím shodně s Drážní inspekcí hovoří o zájmu spravovat bezpečnou železnici. V reakci na otevřený dopis od generálního inspektora provede SŽDC audit dosavadních kontrol a oprav konkrétních regionálních tratí. Zda dojde k prověření stavu také na celostátních dráhách, např. diskutované tratě 250, zatím zůstává otázkou.

Správce infrastruktury si ovšem za svou činnost vysloužila kritiku nejen od DI, ale také od dopravců. Navzdory platnému Prohlášení o dráze odmítla některým společnostem přidělit dopravní kapacitu na regionálních tratích, přičemž podle deníku E15 už ve dvou ze tří případů Drážní úřad rozhodl v neprospěch SŽDC. Všechny problematické úseky přitom patří do balíku tzv. sporných lokálních tratí, u kterých SŽDC na ministerstvu iniciovala správní řízení o zastavení provozu nebo zrušení s odůvodněním, že zde o o provoz vlaků není žádný zájem. Mezi ohroženými tratěmi se ale nachází např. i dráhy Krupá – Kolešovice, kde České dráhy plánují muzeální provoz, nebo Kadaň – Podbořany/Kadaňský Rohozec a Čížkovice – Obrnice, kde měly mikroregiony v plánu, stejně jako v minulých letech, objednat víkendovou turistickou dopravu.

Nehoda v Moravanech, 19.5. 2008Na Drážní inspekci teď proběhl audit ministerstva dopravy, jehož výsledky má redakce k dispozici. Komise našla několik formálních pochybení, jako např. závady ve výkazech docházky, práce zaměstnanců v době osobního volna nebo různé limity na maximální výši měsíčních faktur za použití mobilního telefonu. Výkazy zahraničních pracovních cest jsou naopak podle kontrolorů bez problémů. Oblast veřejných zakázek, stejně jako některé další činnosti DI, obsahovaly pouze dílčí formální nedostatky. Přesto náměstek ministra dopravy Radek Šmerda pro Českou televizi uvedl, že ministerstvo podá vládě návrh na odvolání generálního inspektora z důvodu zjištěných pochybení ve vedení Drážní inspekce. DI naopak podala proti auditu námitku, kterou však podle Šmerdy ministerstvo plánuje zamítnout Odbornost práce Drážní inspekce byla pod mediální palbou už i v minulosti – v době vyšetřování tragické nehody v Moravanech, při niž přišel o život strojvedoucí ČD Cargo.

Zdroj: Reportér 1/2011, ČT24, iDnes, E15, Drážní inspekce, SŽDC, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 4.4.2011 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
07.04.2011 (14:09)  
btv: pokud jsem ještě schopen chápat, nevylezla s tim do médií DI na internetu, ale mluvka SŽDC na TV Nova .. to pak těžko můžete mít za vinu DI, když na svym webu zveřejní odpověď. A že je takovejch tratí víc? No pokud s tim SŽDC něco neudělá, předpokládám že budou následovat další kontroly a případně i ty terče. A nebo si SŽDC vylobuje zrušení DI a bude si to "kontrolovat" a vyšetřovat sama, kdo ví, tady je možný všechno.
K lámání chleba asi ale dojde, až zničí vozidlo v důsledku zanedbaný údržby trati nějakej soukromník .. to bude zajímavej soud.
registrovaný uživatel nvlik 
07.04.2011 (14:04)  
Kdyby SŽDC nepropustila tolik lidí možná, že by tu údržbu měl kdo provádět, ale když na je na 200 km tratí 4 traťováci a nachystané 2 záložní firmy, které s radostí tu práci udělají za ně (a za těžké prachy, které SŽDC nemá) tak se není čemu divit, že naše železnice vypadá tak jak vypadá .. a já budu za chvíli pod takovou organizací dělat .. se půjdu radši oběsit oni si za mě najmou firmu ..
07.04.2011 (11:48)  
Joska Holibajda: Možná je to zcela nesouvisející věc.
Stavební úřad nařídil řešit zasakování dešťových vod u novostavby, dle platné vyhlášky 268/2009 Sb. Má to ovšem jeden háček - na pozemku se nacházejí výhradně jílovité zeminy, tudíž zasakování je technicky nerealizovatelné.
07.04.2011 (9:30)  
Martin Grill: Pokud ti přijde v pořádku, že se nedostatek zaměstnanců a vytunelované rozpočty odrážejí na tristních stavech tratí tím, že se zapíchnou cedule K a Z...
Mě to přijde mnohem lepší než kdyby se předstíralo, že stav trati je dobrý a cedule by se nezapíchávaly. Není v pravomoci DI nařídit státu, aby investoval stovky miliard do zanedbané infrastruktury. DI může pouze nařídit, aby zanedbaná infrastruktura byla používána přiměřeným způsobem (např. sníženou rychlostí). A ten přiměřený způsob si nevycucá z prstu, vyčte ho z nějaké normy. A opakuji: pokud jsou ty normy příliš přísné, je na státu, aby je zmírnil. Stát určuje pravidla, DI kontroluje jejich dodržování.
registrovaný uživatel btv 
07.04.2011 (9:08)  
Joska Holibajda: pokud někdo najde systémovou chybu v zabezpečovacím zařízení (ESA 11) a zjedná nápravu, tak se stará o bezpečnost drážní dopravy a dělá svoji práci. Pokud někdo odhalily až 176 závad typu C a publikuje to na internetu http://www.dicr.cz/otevreny-dopis-generalniho-inspektora-drazni-inspekce tak je to podle mě účelová činnost (starost o vlastní židli), protože takových traťových úseků u nás budou možná stovky. Takže opakuji - je rozdíl mezi opravdovou starostí a účelovou "inspekcí".
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
07.04.2011 (9:07)  
Joska Holibajda: Srovnáváš jablka a hrušky, kolego. Pokud ti přijde v pořádku, že se nedostatek zaměstnanců a vytunelované rozpočty odrážejí na tristních stavech tratí tím, že se zapíchnou cedule K a Z, rozdají rozkazy a do vlaků pošlou čas od času inspektoři, kteří počítají houkání X pískáčky okolo trati, či zpomalení u rychlostníků toto přikazujících, doufám, že nikdy nestaneš v podobně důležité funkci.

Nedávný případ strojvůdce, který zapomněl na pomalou jízdu v Troubsku, zavedenou kvůli testování přejezdu, budiž jakýmsi zrcadlem tohoto současného absurdistánu. Namísto toho, aby se opatřil tento přejezd odpovídajícím dopravním značením pro silniční dopravu a nedejbože jedním člověkem, který bude hlídat (ten půlden by to zmáknul i nějaký brigádník), nasadila se pomalá jízda do míst, kde se běžně jezdí 100 km/h. Ono je totiž hlavní povinností mašinfíry čumět do papírů a sledovat hektametrovníky u štreky... Výsledek - srážka s autem, šofér v nemocnici, soud se strojvůdcem.
07.04.2011 (8:19)  
Drahos Svestka, btv:
Nesouhlasím s vámi. DI pouze kontroluje, zda jsou dodržovány normy, pouze dělá svou práci. Toto odůvodnění jakékoliv činnosti sice nemám rád, ale v tomto případě jsem ochoten sám ho použít. Pokud se skutečně jedná o buzeraci, mají se zmírnit normy, má v nich být napsáno, že vady typu C se odstraňovat nemusí, že se na ně může kašlat. Pak budete mít od DI pokoj.
Je to stejné jako s názorem, že by policie měla tolerovat překročení rychlosti o 10%. S tím taky nesouhlasím. Pokud panuje všeobecné přesvědčení, že 55 km/h je v obci bezpečná rychlost, má být toto číslo uvedeno v zákoně. Dokud je tam uvedeno 50, je třeba tuto rychlost dodržovat a netolerovat její překročení.
Nějaký obšourník by se mohl hájit tím, že té holce přece už bylu 13,5 roku a to je jen o 10% míň, než stanovuje zákon, takže by se to mělo tolerovat.
Objektivně nelze určit, zda je rozumná rychlost v obci 50 nebo 55 km/h. Ani nelze objektivně určit, zda je rozumná věková hranice pro pohlavní styk 14 nebo 15 let. A ani nelze objektivně určit, zda je rozumná lhůta pro odstranění vady typu C 6 měsíců nebo 2 roky. V právní normě je ale vždy nějaká hranice uvedena a já tvrdím, že by se měla respektovat.

EDIT:
..."přínos" existence Drážní inspekce po dobu jejího fungování:pouze komlikace v provozu a a neskutečná buzerace
To si možná říkal i ten programátor, který po Moravanech dostal za úkol donutit ESA, aby si uvědomila, že vlak se ze staniční koleje prostě nemůže vypařit. Bloková podmínka je "technologie" známá desítky let a přesto se jí AŽD neobtěžovala při vývoji ESA použít, dokud netekla krev. A kdo ví, jestli by to po nehodě udělala bez intervence DI.
registrovaný uživatel btv 
07.04.2011 (6:16)  
Myslím, že Drahos Svestka to napsal velmi trefně. Je zásadní rozdíl mezi starostí o bezpečnost drážní dopravy a účelovým poukazováním na nedostatky.
07.04.2011 (0:11)  
Můj názor (jakožto obyčejnýho provozního zaměstnance)
na "přínos" existence Drážní inspekce po dobu jejího fungování:pouze komlikace v provozu a a neskutečná buzerace.
Zapíchnout pomalou jízdu před každý přejezd,kde se 100 let předtím jezdilo plnou traťovou a pak jen kontrolovat,zdali to dodržujeme.Mnohdy na základě vylhaných "objektivních" poznatků nebo taky na základě stížnosti kdekoho,kdo si v minulosti koupil barák u trati a po 50 letech mu začalo vadit,že tam ještě občas projede vlak(a nedejbože zatroubí).
Mnohdy si říkám...čí zájmy vlastně hájí tenhleten spolek?
Ad závady na trati Brno-Maloměřice-Tišnov.Směšné.S největší pravděpodobností jde o účelovou kauzu.Co by tihle chytráci dělali,kdyby šli zjišťovat aktuálně stav trati např. v úseku Okříšky-Jihlava?Nejspíš by tam rovnou zapíchli červený teč.
A ve svým volnu ať klidně makaj,stejně jsou zadarmo drazí.
A to jsem tu nenapsal zdaleka všechno...
registrovaný uživatel btv 
06.04.2011 (13:51)  
stoupa: to co popisujete se týká organizace Drážního úřadu. A i ten (podobně jako jiné úřady státní správy) organizačně spadá pod ministerstvo. Drážní inspekce má jiné úkoly a logicky musí být také řízena ministerstvem (podobně jako inspekční orgány jiných ministerstev).
Přemírou nezávislosti nezvýšíte kvalitu práce daného úřadu, pouze zvýšíte počet Dohnalů.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko