..: Drážní inspekce a SŽDC ve sporu nejen o bezpečnost drah :..

Kuřim Praha — Drážní inspekce ČR (DI) a Správa železniční doprvní cesty (SŽDC) jsou v přímém sporu o kvalitu své práce. Celý problém vyplaval na povrch po zveřejnění výsledků ministerského auditu, který poukázal na formální nedostatky v činnosti DI, a má teď být důvodem k odvolání generálního inspektora Romana Šiguta na nejbližším jednání vlády. Již 28. února SŽDC v tiskovém prohlášení označila práci inspekce za neobjektivní a postrádající nezávislost. Bodem sváru byla smrtelná nehoda na přejezdu, kde podle SŽDC mělo hlavní vliv na tragedii požití omamných a psychotropních látek cyklisty, zatímco podle DI byly na vině především rozhledové podmínky, odporující nejen vnitřním předpisům SŽDC a české technické normě, ale také zákonům fyziky. Drážní inspekce kromě kritiky nevyhovujícího stavu některých přejezdů upozorňovala také na porušení předpisů SŽDC při údržbě tratí. Až 176 odhalených vad typu C na trati 250 v úseku Brno–Maloměřice – Kuřim nebylo odstraněno ani po několika letech od nálezu. Předpis SŽDC S 67 přitom stanovuje lhůtu 6 měsíců.

Vedením SŽDC je pověřen první náměstek Pavel Habarta, který byl na pozici dosazen počátkem srpna 2010 ministrem dopravy Vítem Bártou, aby zajistil audit stavebních projektů SŽDC a vyjednávání se stavebními firmami o slevách. Po odchodu Jana Komárka je SŽDC bez ředitele, který by splňoval podmínku odborné způsobilosti, vyžadované zákonem o drahách. Státní organizace navíc kromě medializované kritiky ze strany DI čelí také správnímu řízení, vedenému Drážním úřadem. Jak uvedl pro časopis Reportér zástupce generálního inspektora Jan Kučera, DI podala v polovině roku 2010 na DÚ návrh na správní řízení o odejmutí bezpečnostního osvědčení provozovatele dráhy. Mělo se jednat o poslední zoufalý pokus, jak donutit SŽDC zlepšit nedostatečnou údržbu, nevyhovující přejezdy a další hlášené závady.

Úřad se dosud ke správnímu řízení nevyjádřil. Dočasný šéf SŽDC Pavel Habarta zatím shodně s Drážní inspekcí hovoří o zájmu spravovat bezpečnou železnici. V reakci na otevřený dopis od generálního inspektora provede SŽDC audit dosavadních kontrol a oprav konkrétních regionálních tratí. Zda dojde k prověření stavu také na celostátních dráhách, např. diskutované tratě 250, zatím zůstává otázkou.

Správce infrastruktury si ovšem za svou činnost vysloužila kritiku nejen od DI, ale také od dopravců. Navzdory platnému Prohlášení o dráze odmítla některým společnostem přidělit dopravní kapacitu na regionálních tratích, přičemž podle deníku E15 už ve dvou ze tří případů Drážní úřad rozhodl v neprospěch SŽDC. Všechny problematické úseky přitom patří do balíku tzv. sporných lokálních tratí, u kterých SŽDC na ministerstvu iniciovala správní řízení o zastavení provozu nebo zrušení s odůvodněním, že zde o o provoz vlaků není žádný zájem. Mezi ohroženými tratěmi se ale nachází např. i dráhy Krupá – Kolešovice, kde České dráhy plánují muzeální provoz, nebo Kadaň – Podbořany/Kadaňský Rohozec a Čížkovice – Obrnice, kde měly mikroregiony v plánu, stejně jako v minulých letech, objednat víkendovou turistickou dopravu.

Nehoda v Moravanech, 19.5. 2008Na Drážní inspekci teď proběhl audit ministerstva dopravy, jehož výsledky má redakce k dispozici. Komise našla několik formálních pochybení, jako např. závady ve výkazech docházky, práce zaměstnanců v době osobního volna nebo různé limity na maximální výši měsíčních faktur za použití mobilního telefonu. Výkazy zahraničních pracovních cest jsou naopak podle kontrolorů bez problémů. Oblast veřejných zakázek, stejně jako některé další činnosti DI, obsahovaly pouze dílčí formální nedostatky. Přesto náměstek ministra dopravy Radek Šmerda pro Českou televizi uvedl, že ministerstvo podá vládě návrh na odvolání generálního inspektora z důvodu zjištěných pochybení ve vedení Drážní inspekce. DI naopak podala proti auditu námitku, kterou však podle Šmerdy ministerstvo plánuje zamítnout Odbornost práce Drážní inspekce byla pod mediální palbou už i v minulosti – v době vyšetřování tragické nehody v Moravanech, při niž přišel o život strojvedoucí ČD Cargo.

Zdroj: Reportér 1/2011, ČT24, iDnes, E15, Drážní inspekce, SŽDC, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 4.4.2011 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel stoupa  mail  
06.04.2011 (13:15)  
Pro "narozenej" - 05.04.2011 (13:40)

Hierarchické zařazení DI:
DI je kontrolní orgán. Jestli MD vykonává rovněž vlastnická práva a činí rozhodnuti v oblasti (železniční) infrastruktury a dopravy, neměl by DI podléhat MD. MD může politicky upřednostnit zájem dopravců i Správy cesty a SHORA ovlivňovat DI. Nezávislost a objektivnost DI je tak zpochybněna, v rámci resortu MD tak vzniká jasný "samoprc".

DI, jako nezávislý kontrolní orgán může být pod Vládou (předsednictvem), nebo pod parlamentem. A ať klíďo píďo kontroluje i MD, jestli se toto "usnese", případně toleruje dění v rozporu s normami a zejména bezpečností provozu.
registrovaný uživatel Mates 
06.04.2011 (11:01)  
Jako audtit vytýká DI, že zaměstnanci pracovali ve svém volnu (ono nám nehody vznikají asi jen PoPá 6-14 nejlépe ještě mimo prázdniny že???

ja myslim ze inspektori drzi normalni pohotovosti na smeny a tou praci ve volnu si predstavuju spis neplaceny prescasy a ne vyjezd k nehode v nedeli vecer
06.04.2011 (10:47)  
ale znovu tvrdím, že management velké společnosti opravdu není o důvěrné znalosti oboru, kterým se firma zabývá.
Ale pak to samozřejmě podle toho vypadá...

kteří budou opravdu organizaci SŽDC řídit manažersky. Najednou se budou objevovat argumenty nedostatečného vyhodnocování správy železnice, nedostatečného množství nástrojů pro manažerské pohledy a nástrojů vyhodnocování analýz stavů tratí a oprav tratí.

Čili tedy daňový poplatník bude cálovat více manžerský platů lidí, kteří připravují grafy v excelu a dělají krásné prezentace v powerpointu. Pokud chceš snížit bordel v daném podniku, tak další manažery nepotřebuješ. Spíše naopak.
registrovaný uživatel JK ml. 
06.04.2011 (6:30)  
Nevěděl jsem, že náš pan mimistr dopravy dělá takové věci. Dosud jsem jen slyšel jak jistá bezpečnostní agentura (s níž pana ministra už nic nespojuje neboť vše má na starosti jeho bratr) nesledovala politiky v jistém pražském obvodu.To dělal pouze subdodavatel, který sice disponoval technikou od této agentury, ale nicméně dělal to na své triko....He, jak já se těšil co pan ministr, kromě této kauzy, předvede na poli dopravy. Zrušil a pozastavil co mohl, pročež v rozličných případech (pro jeden opravdu nemusím chodit daleko, rozkopaná přeložka silnice I/11 je od baráku vzdušnou čarou tak 6km)se dá dokázat, že úspora se zhusta nedostaví, ba naopak.....A teď tohle...Já bych se skoro bál, aby pan ministr na post šéfa DI nedosadil subdodavatele, již zmíněné, jisté bezpečností agentury, který této agentuře zajišťoval servis vozidel převážející peníze klientů :-)
registrovaný uživatel JK ml. 
06.04.2011 (6:21)  
vlad: Já myslím, že to off topic není. Ministr je politická funkce, toho si volíme. Když jako voliči uznáme, že združení kolem majitele bezpečnostní agentury má skvělé názory na to jak pohnout s místním prvobytně pospolným kapitalismem, stane se takový člověk ministrem dopravy. Ale prostě nesmí do funcí do kterých je předepsaná kvalifikace dosazovat lidi, kteří ji nesplňují.Např: kdokoliv v této zemi může vlastnit lékárnu, ale tu lékárnu musí vést někdo, kdo vystudoval PharmDr tečka. Jako audtit vytýká DI, že zaměstnanci pracovali ve svém volnu (ono nám nehody vznikají asi jen PoPá 6-14 nejlépe ještě mimo prázdniny že???), přičemž ostatní důvody zde nastíněné nejsou o mnoho závažnější...A na základě podobných důvodů vznikne podnět pro zahájení procesu odvolání ředitele DI. Na druhé straně projde ministru dopravy jmenování nezpůsobilé osoby na místo, které odbornou způsobilost vyžaduje, bez jakých koliv námitek třeba z vlády....Připomínám, že není krize, časová tíseň apod. A potenciálních kandidátů jsou tisíce, jak tu zmínili diskutující....Já myslím, že reálně tak dvě, možná tři desítky, ale to je jedno...
registrovaný uživatel JK ml. 
05.04.2011 (19:25)  
Jak může miniostr dopravy dosadit na pozici vyžadující osobu odborně způsobilou, osobu odborně nezpůsobilou?
05.04.2011 (17:16)  
jonáš: a pak přijde ještě karbonatace betonu, kdy povrchová vrstva "nasaje" atmosférický CO2 (za vlhka ochotněji), tím se změní pH betonu směrem k neutrálnímu a začne korodovat výztuž, pak už je oprava velice drahá. Existují na to ochranné nátěry, většina dálničních mostů v ČR byla v posledních letech opravena a opatřena nátěrem zabraňujícím karbonataci.
PS: mluvit o kapitalistově údržbě v případě státní firmy mi přijde hodně špatně trefené.
05.04.2011 (15:47)  
naroznej:Dříve stačilo mít praxi v provozování drah , dnes je však požadována praxe v řídící funkci.

A je ta "řídící funkce" nějak specifikovaná? Pokud ne, mohlo by stačit, že výpravčí má praxi v řízení dvou výhybkářů...
05.04.2011 (15:34)  
Joska: pokud se nešáhne na údržbu a neopravěj se hydroizolace, je takový chování betonu po 30 letech docela běžné. Viz spousta mostů na dálnicích, na R10 už jsou snad skoro všechny nový. Tady jde "nekvalita" bolševický výstavby a kapitalistovy údržby ruku v ruce, nemaj si co vyčítat.

Ono je to vlastně docela stejné, jak s vozidly.
05.04.2011 (15:29)  
Josef Petrák:
A nejen ČD či ČD Cargo. V minulosti třeba seděl i v představenstvu ŠKODA AUTO člověk , který tuto odbornou způsobilost měl.
Dříve však tyto podmínky byly trochu měkčí. Dříve stačilo mít praxi v provozování drah , dnes je však požadována praxe v řídící funkci.
Jinak vím , že se s tím dost fixlovalo. Stačilo , že nějaký provozovatel vlečky vystavil " čestné prohlášení" a doklad o odborné způsobilosti byl na světě.

Nicméně je to výrazná bariéra pro nástup lidí zvenku. Takhle to vypadá jako krásná malá domů pro všechny minulé a dnešní vedoucí pracovníky ČD a SŽDC.

Železniční doprava není pouze SŽDC/ČD/ČDC. To jsou i kvanta odborně způsobilých lidí u dopravců,stavebních firem, vlečkařů atd.....
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko