..: Drážní inspekce a SŽDC ve sporu nejen o bezpečnost drah :..

Kuřim Praha — Drážní inspekce ČR (DI) a Správa železniční doprvní cesty (SŽDC) jsou v přímém sporu o kvalitu své práce. Celý problém vyplaval na povrch po zveřejnění výsledků ministerského auditu, který poukázal na formální nedostatky v činnosti DI, a má teď být důvodem k odvolání generálního inspektora Romana Šiguta na nejbližším jednání vlády. Již 28. února SŽDC v tiskovém prohlášení označila práci inspekce za neobjektivní a postrádající nezávislost. Bodem sváru byla smrtelná nehoda na přejezdu, kde podle SŽDC mělo hlavní vliv na tragedii požití omamných a psychotropních látek cyklisty, zatímco podle DI byly na vině především rozhledové podmínky, odporující nejen vnitřním předpisům SŽDC a české technické normě, ale také zákonům fyziky. Drážní inspekce kromě kritiky nevyhovujícího stavu některých přejezdů upozorňovala také na porušení předpisů SŽDC při údržbě tratí. Až 176 odhalených vad typu C na trati 250 v úseku Brno–Maloměřice – Kuřim nebylo odstraněno ani po několika letech od nálezu. Předpis SŽDC S 67 přitom stanovuje lhůtu 6 měsíců.

Vedením SŽDC je pověřen první náměstek Pavel Habarta, který byl na pozici dosazen počátkem srpna 2010 ministrem dopravy Vítem Bártou, aby zajistil audit stavebních projektů SŽDC a vyjednávání se stavebními firmami o slevách. Po odchodu Jana Komárka je SŽDC bez ředitele, který by splňoval podmínku odborné způsobilosti, vyžadované zákonem o drahách. Státní organizace navíc kromě medializované kritiky ze strany DI čelí také správnímu řízení, vedenému Drážním úřadem. Jak uvedl pro časopis Reportér zástupce generálního inspektora Jan Kučera, DI podala v polovině roku 2010 na DÚ návrh na správní řízení o odejmutí bezpečnostního osvědčení provozovatele dráhy. Mělo se jednat o poslední zoufalý pokus, jak donutit SŽDC zlepšit nedostatečnou údržbu, nevyhovující přejezdy a další hlášené závady.

Úřad se dosud ke správnímu řízení nevyjádřil. Dočasný šéf SŽDC Pavel Habarta zatím shodně s Drážní inspekcí hovoří o zájmu spravovat bezpečnou železnici. V reakci na otevřený dopis od generálního inspektora provede SŽDC audit dosavadních kontrol a oprav konkrétních regionálních tratí. Zda dojde k prověření stavu také na celostátních dráhách, např. diskutované tratě 250, zatím zůstává otázkou.

Správce infrastruktury si ovšem za svou činnost vysloužila kritiku nejen od DI, ale také od dopravců. Navzdory platnému Prohlášení o dráze odmítla některým společnostem přidělit dopravní kapacitu na regionálních tratích, přičemž podle deníku E15 už ve dvou ze tří případů Drážní úřad rozhodl v neprospěch SŽDC. Všechny problematické úseky přitom patří do balíku tzv. sporných lokálních tratí, u kterých SŽDC na ministerstvu iniciovala správní řízení o zastavení provozu nebo zrušení s odůvodněním, že zde o o provoz vlaků není žádný zájem. Mezi ohroženými tratěmi se ale nachází např. i dráhy Krupá – Kolešovice, kde České dráhy plánují muzeální provoz, nebo Kadaň – Podbořany/Kadaňský Rohozec a Čížkovice – Obrnice, kde měly mikroregiony v plánu, stejně jako v minulých letech, objednat víkendovou turistickou dopravu.

Nehoda v Moravanech, 19.5. 2008Na Drážní inspekci teď proběhl audit ministerstva dopravy, jehož výsledky má redakce k dispozici. Komise našla několik formálních pochybení, jako např. závady ve výkazech docházky, práce zaměstnanců v době osobního volna nebo různé limity na maximální výši měsíčních faktur za použití mobilního telefonu. Výkazy zahraničních pracovních cest jsou naopak podle kontrolorů bez problémů. Oblast veřejných zakázek, stejně jako některé další činnosti DI, obsahovaly pouze dílčí formální nedostatky. Přesto náměstek ministra dopravy Radek Šmerda pro Českou televizi uvedl, že ministerstvo podá vládě návrh na odvolání generálního inspektora z důvodu zjištěných pochybení ve vedení Drážní inspekce. DI naopak podala proti auditu námitku, kterou však podle Šmerdy ministerstvo plánuje zamítnout Odbornost práce Drážní inspekce byla pod mediální palbou už i v minulosti – v době vyšetřování tragické nehody v Moravanech, při niž přišel o život strojvedoucí ČD Cargo.

Zdroj: Reportér 1/2011, ČT24, iDnes, E15, Drážní inspekce, SŽDC, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 4.4.2011 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JK ml. 
04.04.2011 (23:46)  
velmi děkuji za info. ale nepřijde mi že by úsek maloměřice kuřim něják vybočoval z průměru ....když se vezme po čem se jezdila výluka liben-hln při stavbě nového spojení nebo celá trat 171....takže mám začít chodit pěšky?
registrovaný uživatel SYN 
04.04.2011 (23:29)  
Tak co jsem četl v jiných médiích tak audit ministerstva vyčítá DI hlavně problémy v odměňování vedoucích pracovníků (nějak se jim nelíbily jejich prémie)...
04.04.2011 (22:52)  
Ano, traťmistři jsou padlí na hlavu, neboť jsou ze staré školy ála "železniční čest, jezdit za každou cenu". Doba postoupila, tyhle hesla již nikoho netankují, jezdí se po papírech (trend DI). Je třeba si hlídat prdel, nedbát na realitu, mít osazeny pomalé jízdy a červené terče, avšak mít klidný spánek.
Pro úplnost informací by bylo vhodné se dozvědět vnitřní informace z brněnské traťovky - aneb kolik let se kompletní oprava oddalovala oproti vedlejší koleji, kde oprava proběhla.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
04.04.2011 (22:39)  
Takže:

C - odstranění výměnou či opravou v rámci udržovacích (opravných) prací

Odstranění v rychlostní kategorii 80 < V ? 140 - do 6 měsíců

Vady hlavy kolejnice - podélné trhliny, vlnkovitost kolejnice, odlupování pojížděné hrany
Stojina kolejnice - výduť, koroze, trhliny otvorů ve stojině
Pata kolejnice - koroze

Nejsem odborník, ale pokud je toho 170 na 20 km úseku, asi je tu někdo padlej na hlavu...
04.04.2011 (22:29)  
A co odbory? Řeknou k tomu taky něco? Tentokrát ale nejde o prachy, jde jenom o bezpečnost, takže asi ne...
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
04.04.2011 (22:22)  
No vida... Že by se konečně něco začalo dít? Anebo již byly veškeré prostředky rozkradeny? Pokud ne, někdo by měl dát echo traťovce, aby začali brousit kosy, neboť se asi opět začne makat...
04.04.2011 (22:09)  
JK ml.) Předpis S 67 SŽDC k dispozici nemám, ale možná pomůže přímo otevřený dopis generálního inspektora DI adresovaného Habartovi:

http://www.dicr.cz/otevreny-dopis-generalniho-inspektora-drazni-inspekce
registrovaný uživatel JK ml. 
04.04.2011 (22:06)  
Mohl by tu někdo vysvětlit co se rozumí slovním spojením "až 176 odhalených vad tzv. typu C" co si pod tím mám představit za nedostatky? Děkuji předem.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko