..: Drážní inspekce a SŽDC ve sporu nejen o bezpečnost drah :..

Kuřim Praha — Drážní inspekce ČR (DI) a Správa železniční doprvní cesty (SŽDC) jsou v přímém sporu o kvalitu své práce. Celý problém vyplaval na povrch po zveřejnění výsledků ministerského auditu, který poukázal na formální nedostatky v činnosti DI, a má teď být důvodem k odvolání generálního inspektora Romana Šiguta na nejbližším jednání vlády. Již 28. února SŽDC v tiskovém prohlášení označila práci inspekce za neobjektivní a postrádající nezávislost. Bodem sváru byla smrtelná nehoda na přejezdu, kde podle SŽDC mělo hlavní vliv na tragedii požití omamných a psychotropních látek cyklisty, zatímco podle DI byly na vině především rozhledové podmínky, odporující nejen vnitřním předpisům SŽDC a české technické normě, ale také zákonům fyziky. Drážní inspekce kromě kritiky nevyhovujícího stavu některých přejezdů upozorňovala také na porušení předpisů SŽDC při údržbě tratí. Až 176 odhalených vad typu C na trati 250 v úseku Brno–Maloměřice – Kuřim nebylo odstraněno ani po několika letech od nálezu. Předpis SŽDC S 67 přitom stanovuje lhůtu 6 měsíců.

Vedením SŽDC je pověřen první náměstek Pavel Habarta, který byl na pozici dosazen počátkem srpna 2010 ministrem dopravy Vítem Bártou, aby zajistil audit stavebních projektů SŽDC a vyjednávání se stavebními firmami o slevách. Po odchodu Jana Komárka je SŽDC bez ředitele, který by splňoval podmínku odborné způsobilosti, vyžadované zákonem o drahách. Státní organizace navíc kromě medializované kritiky ze strany DI čelí také správnímu řízení, vedenému Drážním úřadem. Jak uvedl pro časopis Reportér zástupce generálního inspektora Jan Kučera, DI podala v polovině roku 2010 na DÚ návrh na správní řízení o odejmutí bezpečnostního osvědčení provozovatele dráhy. Mělo se jednat o poslední zoufalý pokus, jak donutit SŽDC zlepšit nedostatečnou údržbu, nevyhovující přejezdy a další hlášené závady.

Úřad se dosud ke správnímu řízení nevyjádřil. Dočasný šéf SŽDC Pavel Habarta zatím shodně s Drážní inspekcí hovoří o zájmu spravovat bezpečnou železnici. V reakci na otevřený dopis od generálního inspektora provede SŽDC audit dosavadních kontrol a oprav konkrétních regionálních tratí. Zda dojde k prověření stavu také na celostátních dráhách, např. diskutované tratě 250, zatím zůstává otázkou.

Správce infrastruktury si ovšem za svou činnost vysloužila kritiku nejen od DI, ale také od dopravců. Navzdory platnému Prohlášení o dráze odmítla některým společnostem přidělit dopravní kapacitu na regionálních tratích, přičemž podle deníku E15 už ve dvou ze tří případů Drážní úřad rozhodl v neprospěch SŽDC. Všechny problematické úseky přitom patří do balíku tzv. sporných lokálních tratí, u kterých SŽDC na ministerstvu iniciovala správní řízení o zastavení provozu nebo zrušení s odůvodněním, že zde o o provoz vlaků není žádný zájem. Mezi ohroženými tratěmi se ale nachází např. i dráhy Krupá – Kolešovice, kde České dráhy plánují muzeální provoz, nebo Kadaň – Podbořany/Kadaňský Rohozec a Čížkovice – Obrnice, kde měly mikroregiony v plánu, stejně jako v minulých letech, objednat víkendovou turistickou dopravu.

Nehoda v Moravanech, 19.5. 2008Na Drážní inspekci teď proběhl audit ministerstva dopravy, jehož výsledky má redakce k dispozici. Komise našla několik formálních pochybení, jako např. závady ve výkazech docházky, práce zaměstnanců v době osobního volna nebo různé limity na maximální výši měsíčních faktur za použití mobilního telefonu. Výkazy zahraničních pracovních cest jsou naopak podle kontrolorů bez problémů. Oblast veřejných zakázek, stejně jako některé další činnosti DI, obsahovaly pouze dílčí formální nedostatky. Přesto náměstek ministra dopravy Radek Šmerda pro Českou televizi uvedl, že ministerstvo podá vládě návrh na odvolání generálního inspektora z důvodu zjištěných pochybení ve vedení Drážní inspekce. DI naopak podala proti auditu námitku, kterou však podle Šmerdy ministerstvo plánuje zamítnout Odbornost práce Drážní inspekce byla pod mediální palbou už i v minulosti – v době vyšetřování tragické nehody v Moravanech, při niž přišel o život strojvedoucí ČD Cargo.

Zdroj: Reportér 1/2011, ČT24, iDnes, E15, Drážní inspekce, SŽDC, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 4.4.2011 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel thingie  mail  
05.04.2011 (12:48)  
Michal Drábek: Cena takových prací bude obrovsky závislá na místních podmínkách, takže někdy to bude x, jindy 2x, někdy třeba i 20x. A pak přijdou lidi a budou posuzovat, proč to tady stálo tolik? Proč to nestojí tu průměrnou částku? Nerozkrad to někdo?
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
05.04.2011 (12:27)  
Joska: V ČSSR osmdesátých let nevzniklo nic pořádného. Bytová výstavba té doby se vyznačovala použitím nekvalitních materiálů - panely počínaje, dřevěnými rámy oken konče. Podobně tak nelze mít iluze ani o dalších stavbách té doby, inženýrské stavby nevyjímaje.

Ale jelikož žijeme v době, kdy stačí někam plácnout ceduli a jste z obliga, možná se dočkáme i něčeho takového:

http://www.flickr.com/photos/czeightyfour/5591990810/
05.04.2011 (12:10)  
Zrovna něco vyplavalo:
http://praha.idnes.cz/z-mostu-v-prazske-libni-padaji-kusy-betonu-chodce-chrani-jen-cedule-1dg-/praha-zpravy.asp?c=A110405_1561506_praha-zpravy_ab

To je stavba z 80. let? Pokud ano, tak by mě zajímalo, jestli je to běžné, že se po necelých 30 letech začne beton takto drolit. Nebylo to tenkrát náhodou trochu odfláknuté?
05.04.2011 (12:07)  
Josef Petrák:
Dotazů mám plno, ale je otázka, do čeho (ne)může DI mluvit.
S bezpečností tratí hodně souvisí výše a rozdělování peněz. Jen řvát "my máme málo, přisypte nám" nestačí. Je třeba podělit se s daňovými poplatníky taky o nějaká čísla. Suma na běžnou údržbu ve výroční zprávě ale člověku moc neřekne. Takhle kdyby se vědělo, kolik stojí odstranění lomu kolejnice, výměna výhybky, přisypání štěrku, o zabzař nemluvě...
05.04.2011 (11:19)  
Přijde mi zvláštní informace uvedená v druhém odstavci článku týkající se podmínky odborné způsobilosti vyplývající ze zákona o drahách pro ředitele SŽDC. Je pravda, že díky dnešní organizační struktuře SŽDC je to nutné, protože je generální ředitel jediný statutár. Přijde mi ale, že to výrazným způsobem omezuje výběr vhodných lidí pro toto místo. Opravdu je nutné, aby ředitel měl jakési odborné vzdělání a zkoušky? Není důležitější, aby to byl kvalitní manažer hledící si spíš řízení společnosti než odborných věcí? Vím, že to na některé z vás bude působit jako červený hadr, ale opravdu si nemyslím, že je nutné mít na místě ředitele SŽDC odborníka na drážní stavby a zabezpečovací zařízení. To by se ovšem musela změnit struktura vedení SŽDC, aby byly i tak splněny podmínky zákona o drahách.
05.04.2011 (11:12)  
btv) ČD není výrobce lokomotiv řady 163. Přesné znění doporučení si najděte na webu DIČR.
05.04.2011 (11:06)  
Psal jsem o personálních záležitostech-nikoliv o technických.
A personální záležitostí je návrh na odvolání pana Šiguta a náhrada někým, kdo bude patrně tvárnější.
FRK
registrovaný uživatel btv 
05.04.2011 (10:55)  
Kolejové obvody - versus Pendolíno. Někteří lidé byli vyměněni, normy změněny, a už to fičí dál. - jeden z problémů co vyplaval na povrch - asi jsem natvrdlej, ale třeba mi to někdo vysvětlí. Navrhujete odstavit Pendolino nebo vyměnit všechny kolejové obvody za jiné zabezpečovací zařízení v místech kde se zmíněný vlak pohybuje?
05.04.2011 (10:42)  
Vracíme se do minulosti. Když začal někdo "zlobit", našlo se něco, aby byl důvod k odvolání z funkce. Stačí se podívat zpět. Kolejové obvody - versus Pendolíno. Někteří lidé byli vyměněni, normy změněny, a už to fičí dál. Kamrádíčci se sešli, nepřizpůsobivé jedince vypudili a bylo po problému.
FRK
registrovaný uživatel btv 
05.04.2011 (10:36)  
Josef Petrák: ČD dostaly doporučení, a co jiní dopravci? ESA 11 dostala sw indikaci, a co jiné systémy? Byl problém vyřešen? Nebo se koza nažrala a vlk zůstal celý?
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko