Praha — České dráhy hodlají v nejbližších dnech podepsat smlouvu na odkup 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského by mělo jít o vozy řady Bmz (21-70) vzoru UIC-Z1. Tyto vagony byly konstruovány pro rychlost 160 km/h a mají oddílové uspořádání interiéru se šesti místy k sezení v každém z jedenácti kupé. Rakouské vozy jsou jen o něco mladší než všudypřítomná řada B Českých drah, pocházející z východoněmecké produkce; podle představitelů ČD však pro cestující budou znamenat velkou změnu. „Jejich kvalita je o třídu výš, takže to cestující určitě ocení,“ dodává Šťáhlavský. Jasným argumentem pro další pokus o nákup ojetých vozů má být nízká pořizovací cena – za všech 32 vozů chtějí ÖBB přibližně 2 miliony eur, tedy zhruba 1,5 milionu korun za vagon. Podle ČD se o konkrétních podmínkách prodeje a finální ceně ještě stále jedná, nicméně představenstvo i dozorčí rada již odkup schválila.
Pořízené vozy by měly být nasazeny priotitně na trasu Praha – Plzeň – Cheb a zbývajicí vozy na trasu Praha - Tábor - České Budějovice. Dopravce plánuje z těchto vagónů vytvářet ucelené soupravy, podobně jako u renovovaných vozů B. Jak uvedl Šťáhlavský, po skončení výluk na Mariánskolázeňsku očekávají dráhy nárůst cestujicích na této trase do Chebu přes Plzeň a chtějí jim tímto krokem vyjít vstříc.
První kusy by měly být dodány již na konci jara letošního roku; do provozu by ale reálně zasáhnou s mírným zpožděním. Vozy totiž před nasazením na rychlíky budou muset podstoupit nezbytné opravy. Dočkat by se měly jak výměny oken, tak s největší pravděpodobností také revitalizace interiéru po vzoru stávajících vagonů UIC-Y z produkce VEB Waggonbau Bautzen.
Ačkoliv jsou vozy Bmz 21-70 třicet let staré, stále mohou cestujícím na dotčených relacích nabídnout daleko vyšší komfort cestování, než aktuálně nasazovaná vozidla ČD. Zásluhu na tom mají zejména podvozky Siemens SGP V S-RIC, vybavené kotoučovými brzdami a lepším odpružením. Právě díky dobrému konstrukčnímu základu rakouské dráhy v minulosti přistupovaly k rozsáhlým rekonstrukcím těchto vozů. Obdobně jako u technicky příbuzných vozů ČD a ZSSK, docházelo kromě oprav interiéru k dosazování klimatizace, zásuvek 230 V, či dokonce zvyšování provozní rychlosti na 200 km/h.
Zdroj: České dráhy, iDnes
Myslím si, že rakouské 30 let staré vozy, ze kterých budeme na jihu a západě Čech odvaření opravdu nejsou ekvivalentem nákupu nových souprav RailJet, které jsou řádově někde úplně jinde jak výbavou a parametry, tak cenou.
Jen se obávám, zda se myšlenka koupit NOVÉ vozy nějak nevypařila..
Chápu, že obnova vozového parku a vyřazení Bček jsou ukrutné sumy, které by bylo třeba vynaložit a na to prostě nemáme z toho důvodu, že se v uplynulých 30 letech do nákupu rychlíkových vozů investovalo žalostně málo. Zkrátka, že počet 41 NOVÝCH Bmz ČD měl být alespoň 4 násobný...
Ta kupéčka se mi prostě nelíbí, jsou nepraktická... Jednak sedadlo vypadá jak bolavý zub, ale hlavně, když jsou v oddílu 3 osoby už je "plné", zatímco v leteckém uspořádání na podobném prostoru mají 4 lidi vlastní (dvoj)sedadlo a nekopou se nohama.. Nemluvě o tom, když cestující se pokoušejí proti sobě putovat uličkou...
Neonym & PN: Nasazení Bmee/Bee272 na IC považujete za slušné? Já tedy ne.
Co mě osobně ale štve je, že ČD zase kašlou na jižní Moravu, proč to raději nenasadí na R a Sp Brno - Hodonín (- Olomouc)? Holt se tady asi dočkáme lepších vozů na železnici až tu místo ČD začne jezdit nějaký soukromník. Pokud je to tak, pak říkám už aby to bylo! Protože mě už opravdu přestává bavit jezdit neustále v Béčkách.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.