..: České dráhy nakoupí ojeté vozy z Rakouska :..

Lokomotiva řady 151 a rakouský vůz Bmz, foto: JirkaŠ (Fotogalerie ŽP)Praha — České dráhy hodlají v nejbližších dnech podepsat smlouvu na odkup 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského by mělo jít o vozy řady Bmz (21-70) vzoru UIC-Z1. Tyto vagony byly konstruovány pro rychlost 160 km/h a mají oddílové uspořádání interiéru se šesti místy k sezení v každém z jedenácti kupé. Rakouské vozy jsou jen o něco mladší než všudypřítomná řada B Českých drah, pocházející z východoněmecké produkce; podle představitelů ČD však pro cestující budou znamenat velkou změnu. „Jejich kvalita je o třídu výš, takže to cestující určitě ocení,“ dodává Šťáhlavský. Jasným argumentem pro další pokus o nákup ojetých vozů má být nízká pořizovací cena – za všech 32 vozů chtějí ÖBB přibližně 2 miliony eur, tedy zhruba 1,5 milionu korun za vagon. Podle ČD se o konkrétních podmínkách prodeje a finální ceně ještě stále jedná, nicméně představenstvo i dozorčí rada již odkup schválila.

1216.226 táhne rychlík Brno - Wien s vozy Bmz 21-70 a ABmz 21-90 ÖBB, foto: horymírPořízené vozy by měly být nasazeny priotitně na trasu Praha – Plzeň – Cheb a zbývajicí vozy na trasu Praha - Tábor - České Budějovice. Dopravce plánuje z těchto vagónů vytvářet ucelené soupravy, podobně jako u renovovaných vozů B. Jak uvedl Šťáhlavský, po skončení výluk na Mariánskolázeňsku očekávají dráhy nárůst cestujicích na této trase do Chebu přes Plzeň a chtějí jim tímto krokem vyjít vstříc.

První kusy by měly být dodány již na konci jara letošního roku; do provozu by ale reálně zasáhnou s mírným zpožděním. Vozy totiž před nasazením na rychlíky budou muset podstoupit nezbytné opravy. Dočkat by se měly jak výměny oken, tak s největší pravděpodobností také revitalizace interiéru po vzoru stávajících vagonů UIC-Y z produkce VEB Waggonbau Bautzen.

151.011 v čele IC 540 Hutník projíždí obloukem u zastávky Klučov, v soupravě vůz s vozem Bmz 21-70 ÖBB, foto: Josef PetrákAčkoliv jsou vozy Bmz 21-70 třicet let staré, stále mohou cestujícím na dotčených relacích nabídnout daleko vyšší komfort cestování, než aktuálně nasazovaná vozidla ČD. Zásluhu na tom mají zejména podvozky Siemens SGP V S-RIC, vybavené kotoučovými brzdami a lepším odpružením. Právě díky dobrému konstrukčnímu základu rakouské dráhy v minulosti přistupovaly k rozsáhlým rekonstrukcím těchto vozů. Obdobně jako u technicky příbuzných vozů ČD a ZSSK, docházelo kromě oprav interiéru k dosazování klimatizace, zásuvek 230 V, či dokonce zvyšování provozní rychlosti na 200 km/h.

Zdroj: České dráhy, iDnes


Keltman , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 23.3.2011 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 17      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel SYN 
29.03.2011 (16:40)  
SIM: hezký seznam. Obecně doufám, že teď bude různě po republice těch vozů v záloze stát asi tak o 30 (vzhledem k předmětu článku) více...
Jinak si pochopitelně uvědomuju že nelze udržovat v kopřivách několikanásobek "ostrých provozních" vozů, ale jisté nemalé procento (20%? 50%? - myslím tedy z "špičkové potřeby") vozů které splňují alespoň základní bezpečnostní podmínky pro to aby mohly vyjet by tam být schované mohlo, to přece zase tolik nestojí, prakticky jen víc barvy a oleje na to aby je udrželi bez většího reznutí...
Když nám tu budou "rakouská" Bmz jezdit na průměrných vlacích a B (a AB350) se válet v kopřivách jako záloha nebo posila tak to už by byl pokrok...
registrovaný uživatel Honza  mail  
28.03.2011 (23:19)  
SIM: dneska na tom rychlíku z Děčína jel vagón, který měl označení B, byl i zelený a přitom to byl spací vagón. Měl lavice v kupé rozkládací, zámky, na dveře a vylepený "ubytovací řád". Byl dost hnusnej, starej a pořádně to škubalo. V Děčíně také z této sopravy vypojovali BDsko a elektronická tabule vesele psala rychlík do Prahy a žádné upozornění "nenastupovat", kdyby mě vozmistr včas nezarazil, mohl jsem zrovna stát na stupačkách, kdy za soupravu kocour celkem slušně zabral.
Bývaly doby, kdy nám v takové situaci pan Knop neustále opakoval, abysme dali POZOR u nástupiště xy, že souprava bude posunovat.
registrovaný uživatel Honza  mail  
28.03.2011 (18:43)  
Sim: to že vozí vozy na opravu/ z opravy na vlaku ať už Os, nebo R a jsou zamčené, to je celkem běžné. Lidi pak s nadšením, že je více vozů se do nich hrnou a pak zjistí že to nejde a cpou se do nejbližšího funkčního. Občas bývaly u tornáda některé vozy zamčené a lidi se mačkali v těch ostatních. Nebo když z takového tornáda udělají 3 vozovou variantu a jede ve špičce, to bývala krutá cesta s určením výstupní stanice s davem :-(
registrovaný uživatel Sim 
28.03.2011 (17:48)  
240.025 > tohle je docela zajimava otazka. Jako vsechno to ma dve strany - tech vozu se samozrejme vsude mozne "poflakuje" docela dost. Otazkou spis zustava, proc stoji tam kde stoji a proc nejsou zarazeny do vlaku, kde by mohly vozit lidi. Tech variant je samosebou spousta a ja tezko popisu vsecky, takze jen par namatkou:

- odstaveni pro poruchu cehokoliv (nebo obecne neschopnost) ... casto si clovek rekne, ze lepsi cokoliv nez nic, ale netopici vuz v zime by se stal zcela jiste tercem kritiky, i kdyby bylo vsem jasne, ze to je pouze bonus navic. A mohou byt kurioznejsi duvody odstaveni - neni to tak davno, co se z vlaku 129 vyrazovala hospoda proto, ze jeden pracovnik obsluhy byl udajne tak zlitej, ze nebyl schopen vstat ze zeme. Celkove byl proto vuz oznacen za nezpusobily.

- vuz ceka na konkretni vlak, zpravidla je odstaven mimo spicku; pokud takto stoji i ve spicce, je asi neco ne zcela vhodne naplanovano

- vuz slouzi jako zaloha pro pripad nutnosti sestavit nahradni soupravu, zde je naopak stani behem spicky naprosto opravnene, spis vidim potencialni problem v neodliseni od predchoziho pripadu, kdy se "ted" sice posle vse co ma kola ale za hodinu uz nemame co poslat. Jenze to muze byt i naopak, ted budem cekat, protoze je sance, ze ani za hodinu jeste kmen nedorazi, takze si par vozu jeste nechame ve stanici. A ono to prijede vcas, takze se lidi mackaj "zbytecne".

- vuz ceka na uklid (nebo uklid probiha)

- vuz nesplnuje pozadavky na vykon, kam ma byt zarazen - typicky poslat Bt na korytor na rychlik bude znamenat pruser s rychlosti, Bafik pripojeny na konec osobaku by zase prinasel problemy tam, kde je cestou uvrat a on neni staven na sily uprostred vlaku. Dalsim prikladem muze byt vlak za hranice, kam nektere vozy nesmi.

- vuz by byl, ale neni cim pripojit (takove sibovani s celym vlakem vcetne lidi proste chvili trva)

- pripojenim dalsiho vozu by klesla dynamika jizdy a nestihal by se JR ... treba takova 842 nebo Hydra se dvemi uz je docela drsna, pokud jede zastavkovy osobak (na rychliku by se to jeste dalo, ale ty rozjezdy)

- vuz je volny, ale jen se "nekomu" nechce ho do vlaku pripojit, bo by s tim bylo vice papirovani - typicky pruser vlaku mimo spicku, ktere jsou vymistenkovany par dni dopredu a je jasne, ze se bude stat i v chodbicce... vagony by byly, ale nekdo by musel racit zvednout sve pozadi a delat to, za co je placen. Alternativne stav popisovany nyni na K-repu, kdy vozy jedou, ale jsou zamcene - technicky jim nic nebrani vozit lidi, jedou na mycku (nebo zpatky), jen by se nekdo musel uracit to povolit. Vysledkem je situace, ze nektere dny jsou odemcene a obsazene, jindy se lidi mackaj, bo jsou zavrene - podle toho, kdo je zrovna ten den v praci.
27.03.2011 (20:37)  
JK: to nejde posílit? Vozů snad stojí všude spousta (nebo je to jen má doměnka?), i kdyby to byly 2 Bt navíc, byl by to krok dopředu...
registrovaný uživatel tarten 
27.03.2011 (20:24)  
Jiří Kocurek, Martin Michl:
No vidíte, není divu, že většina lidí z toho pátečního dobytčáku vlaky proklíná, a jak je příležitost, tak si koupí nějakou ojetou šunku. Prostě žádný problém...?
Jenže ani těhle mizerných vagonů zřejmě není dost.

Martin Michl: 2+2 a nesedi v te ctverici jen jeden clovek.
No a kolik je 2+2-1? Pravdu má 240.025, 26.03.2011 (23:48).
registrovaný uživatel Honza  mail  
27.03.2011 (17:17)  
peta303: ono asi záleží kdo za ty vozy odpovídá a kdo je opravuje. Už jsem psal níže, že Bčkama jezdím na rychlíku skoro každý den z Děčína do Ústí a málo kdy se mi stalo, že by měli nějakou závadu, špínu, smrad, hic, či zimu. V době mezi obratem v Děčíně vždycky naběhnou uklízečky, vyčistěj koše, umyjou podlahu, takže to tam voní, dveře jdou otevírat bez větší námahy, okna těsní a zima, nebo vedro? Taky nepamatuju. Co se neklidné jízdy na mořskou nemoc týče, jsem zažil v BDs, když jsem si jednou vyjímečně vlezl tam do kupé. Jinak jsem s cestováním v Bčkách spokojený, pořád je to 100x lepší než slavnej city elefant.
registrovaný uživatel Martin Michl  mail  
27.03.2011 (16:55)  
s tim souhlasim. je to katastrofa. nechapu proc na tyhle spoje proste nepridaji vozy, to musi byt sakra problem.
27.03.2011 (14:43)  
Martin Michl: Na rychlících Brno-Ova ve čtvrtky a pátky odpoledne naprostý standard - 10 lidí v uličce. Totéž opačně v neděli. "Můj" rekord je 11 lidí na představku, 2 v umývárce, odhadem 30-40 na chodbičce. Pokud už z toho chceme dělat našlapanou tramvaj, tak tomu chybí madlo na stropě, dost to háže. Ovšem o pohodlí se moc nejedná a přecejenom Přerov - Brno není ani lokálka ani na 20 minut.
registrovaný uživatel Martin Michl  mail  
27.03.2011 (11:44)  
to asi jezdite docela malo... zkuste se svetz expresy nebo rychliky ktere jezdi na jizni moravu zlin, uherse hradiste atd... jezdi tam becka a uz se mi stallo ze ve spickach vlak byl nacvakany ze nebylo kam sednou v 8 mistnem kupe :-) ja v tom vubec nevidim problem. zahranicni velkoprostorove vozy jsou mnody v usporadani 2+2 a nesedi v te ctverici jen jeden clovek. kdyz budou Bcka opravena na modernejsi verzi tak proc ne at jezdi dal. ikdyby v tom kupe melo byt jedno misto volne porad je to vice nez 6.
  1 2 3 4 5 ... 17      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko