Praha — České dráhy hodlají v nejbližších dnech podepsat smlouvu na odkup 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského by mělo jít o vozy řady Bmz (21-70) vzoru UIC-Z1. Tyto vagony byly konstruovány pro rychlost 160 km/h a mají oddílové uspořádání interiéru se šesti místy k sezení v každém z jedenácti kupé. Rakouské vozy jsou jen o něco mladší než všudypřítomná řada B Českých drah, pocházející z východoněmecké produkce; podle představitelů ČD však pro cestující budou znamenat velkou změnu. „Jejich kvalita je o třídu výš, takže to cestující určitě ocení,“ dodává Šťáhlavský. Jasným argumentem pro další pokus o nákup ojetých vozů má být nízká pořizovací cena – za všech 32 vozů chtějí ÖBB přibližně 2 miliony eur, tedy zhruba 1,5 milionu korun za vagon. Podle ČD se o konkrétních podmínkách prodeje a finální ceně ještě stále jedná, nicméně představenstvo i dozorčí rada již odkup schválila.
Pořízené vozy by měly být nasazeny priotitně na trasu Praha – Plzeň – Cheb a zbývajicí vozy na trasu Praha - Tábor - České Budějovice. Dopravce plánuje z těchto vagónů vytvářet ucelené soupravy, podobně jako u renovovaných vozů B. Jak uvedl Šťáhlavský, po skončení výluk na Mariánskolázeňsku očekávají dráhy nárůst cestujicích na této trase do Chebu přes Plzeň a chtějí jim tímto krokem vyjít vstříc.
První kusy by měly být dodány již na konci jara letošního roku; do provozu by ale reálně zasáhnou s mírným zpožděním. Vozy totiž před nasazením na rychlíky budou muset podstoupit nezbytné opravy. Dočkat by se měly jak výměny oken, tak s největší pravděpodobností také revitalizace interiéru po vzoru stávajících vagonů UIC-Y z produkce VEB Waggonbau Bautzen.
Ačkoliv jsou vozy Bmz 21-70 třicet let staré, stále mohou cestujícím na dotčených relacích nabídnout daleko vyšší komfort cestování, než aktuálně nasazovaná vozidla ČD. Zásluhu na tom mají zejména podvozky Siemens SGP V S-RIC, vybavené kotoučovými brzdami a lepším odpružením. Právě díky dobrému konstrukčnímu základu rakouské dráhy v minulosti přistupovaly k rozsáhlým rekonstrukcím těchto vozů. Obdobně jako u technicky příbuzných vozů ČD a ZSSK, docházelo kromě oprav interiéru k dosazování klimatizace, zásuvek 230 V, či dokonce zvyšování provozní rychlosti na 200 km/h.
Zdroj: České dráhy, iDnes
Ale výhodou kupé (obecně) je to, že s menším počtem lidí se prostě obvykle dá domluvit, a když ne, jdu jinam (zatím se mi to nestalo, a to jezdím skoro denně).
Noční zamykání v oddílech v nočních rychlících často z bezpečnostních důvodů doporučují samy vlakové čety, stalo se mi to X-krát a hlavně v nočních rychlících směr Slovensko, kde se běžně melou cikáni i ukrajinci, to je skoro nutnost...
Jinak zrovna dnes jsem si cestou z noční "užíval" bandu puberťáků, kteří si na celý velkoprostorák (bohužel kupéčka na střední Moravě na osobácích nejezdí) pouštěli z mobilu jakési povrzkávání s recitováním. Kdyby byl vůz oddílový, vadili by maximálně spolucestujícím v jednom kupé, ale takto pokazili ranní cestu všem!
- když jedu daleko a chci spát, osobně se ve velkoprostoru cítím daleko daleko bezpečněji, protože víc lidí víc vidí...
- "čucháte cizí smrady" - tak v tomto ohledu opravdu raději velkoprostor, kde se smrady rozprchnou. A je to mnohem pohodlnější, než když si do kupéčka přisedne někdo "velmi smradlavý" a musíte se stěhovat nebo to prostě nějak přežít. Tohle dilema jsem řešil nejednou.
- "slyšíte povídání" - v kupé taky a dokonce ještě víc, protože jsem v malém uzavřeném prostoru
Nehledě na další důvody, které se opakují pořád dokola (sublektivní pocit, že je/není plno apod.)
S většinou souhlas, ale k tomu zamykání nebývá potřeba klička. Ten camfrdlik bývá zevnitř už z výroby. Jinak žencký obvykle řeknou, že v kupé je soukromí až příliš, a že se tam bojí buranů a otrapů. Nejlepší je velkoprostor s kupéčkama pěkně prostřídat. V západních InterCity na to je snad i foršrift.
EDIT: Že tenhle příspěvek dostal během několika vteřin zase obvyklých -5 svědčí o tom, že tuto diskuzi zas ublížený někdo navštívil, a ten někdo si vykládá pravidla diskuze dost svérázným způsobem. Vyzývám ho, aby svých -5 veřejně zdůvodnil!
Prosím, pochopte, že první třída neznamená 1 člověk v kupé. Pokud máte zájem o celé kupé, navrhoval bych Vám si po dohodě s průvodčím zaplatit všechna volná místa.
no upřímě řečeno taky tu orientaci na velkoprostory nechápu....
je totiž rozdíl, jestli jeden neukázněný cestující otráví celý velkoprostor nebo celé kupé.....
v tom je ten vtip z mého pohledu
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.