Praha — České dráhy hodlají v nejbližších dnech podepsat smlouvu na odkup 32 starších vozů od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského by mělo jít o vozy řady Bmz (21-70) vzoru UIC-Z1. Tyto vagony byly konstruovány pro rychlost 160 km/h a mají oddílové uspořádání interiéru se šesti místy k sezení v každém z jedenácti kupé. Rakouské vozy jsou jen o něco mladší než všudypřítomná řada B Českých drah, pocházející z východoněmecké produkce; podle představitelů ČD však pro cestující budou znamenat velkou změnu. „Jejich kvalita je o třídu výš, takže to cestující určitě ocení,“ dodává Šťáhlavský. Jasným argumentem pro další pokus o nákup ojetých vozů má být nízká pořizovací cena – za všech 32 vozů chtějí ÖBB přibližně 2 miliony eur, tedy zhruba 1,5 milionu korun za vagon. Podle ČD se o konkrétních podmínkách prodeje a finální ceně ještě stále jedná, nicméně představenstvo i dozorčí rada již odkup schválila.
Pořízené vozy by měly být nasazeny priotitně na trasu Praha – Plzeň – Cheb a zbývajicí vozy na trasu Praha - Tábor - České Budějovice. Dopravce plánuje z těchto vagónů vytvářet ucelené soupravy, podobně jako u renovovaných vozů B. Jak uvedl Šťáhlavský, po skončení výluk na Mariánskolázeňsku očekávají dráhy nárůst cestujicích na této trase do Chebu přes Plzeň a chtějí jim tímto krokem vyjít vstříc.
První kusy by měly být dodány již na konci jara letošního roku; do provozu by ale reálně zasáhnou s mírným zpožděním. Vozy totiž před nasazením na rychlíky budou muset podstoupit nezbytné opravy. Dočkat by se měly jak výměny oken, tak s největší pravděpodobností také revitalizace interiéru po vzoru stávajících vagonů UIC-Y z produkce VEB Waggonbau Bautzen.
Ačkoliv jsou vozy Bmz 21-70 třicet let staré, stále mohou cestujícím na dotčených relacích nabídnout daleko vyšší komfort cestování, než aktuálně nasazovaná vozidla ČD. Zásluhu na tom mají zejména podvozky Siemens SGP V S-RIC, vybavené kotoučovými brzdami a lepším odpružením. Právě díky dobrému konstrukčnímu základu rakouské dráhy v minulosti přistupovaly k rozsáhlým rekonstrukcím těchto vozů. Obdobně jako u technicky příbuzných vozů ČD a ZSSK, docházelo kromě oprav interiéru k dosazování klimatizace, zásuvek 230 V, či dokonce zvyšování provozní rychlosti na 200 km/h.
Zdroj: České dráhy, iDnes
Samozřejmě je to věc názoru, ale myslím, že minimum soukromí (slyšíte povídání a pořvávání druhých, "čucháte cizí smrady", večer a v noci musíte strpět svícení někoho, kdo si "naléhavě" potřebuje číst, místo abyste mohl v klidu dát odpočinout očím a dívat se do tmy na ubíhající krajinu, nemožnost se zamknout, když v nočním rychlíku dělá někdo opodál bordel, nemožnost přizpůsobení si tepelné pohody vlastním potřebám atd. atd.) ve velkoprostorech jasně hovoří PRO kupéčka. Osobně si nedovedu představit, že bych nějakou delší cestu - třeba z Olomouce či Brna do Prahy - měl strávit ve velkoprostoru. Loni jsem byl nucen při jedné cestě do Prahy, kdy jsem měl doplatek do jedničky, využít služem "moderního" a čerstvě rekonstruovaného velkoprostorového polobistro/polojedničkovozu a byla to katastrofická jízda! Místo zvýšeného komfortu, kterého jsem chtěl využít abych se po noční vyspal, jsem dvě hodiny poslouchal "tsss" od dveří, pak kroky lidí, jak chodily do bistra a zase "tsss" od dveří, do toho rozhlas a...
...nakonec jsem to nevydržel a šel do dvojky. Velkoprostory na dlouhé trasy prostě NEPATŘÍ!!!
Jak známo, JmK se rozhodl svoje peníze místo do vlaků investovat do tramvají 13T. Nevím, proč na to Jihomoraváci tak rádi zapomínají, a dokonce se staví do role ublížených vůdči ostatním krajům, jako by jim ty jejich krajské peníze snad loupily nebo co.
http://ctyrlistky.cz/4xmale/c110322a.jpg
Intercity: Samozřejmě že se mi to také nelíbí, tohle jsou zrovna ty vozy, které by měly být na rychlících. Ale co se s tím dá dělat? Jedině snad opravdu vyměnit ČD za soukromníky, jinak už fakt nevím.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.