..: Nehoda u Topolan odhalila problémy SŽDC s údržbou tratí :..

MUV 69 1104, Blatná, foto: Trainman Praha — Správa železniční dopravní cesty připouští, že hlavní vinu na nehodě nákladního vlaku Vn 52601, který vykolejil 5. června u Topolan na Vyškovsku, nese špatný technický stav trati. Ačkoliv vyšetřování této mimořádné události nebylo dosud uzavřeno, předběžná zjištění SŽDC mluví o nedostatečné údržbě upevňovadel a bezstykové koleje. Na Správě dopravní cesty (SDC) Brno byly odvolány, nebo přeřazeny čtyři osoby a odvolán byl také jeden z náměstků generálního ředitele SŽDC. Problém je systémový a správa stojí před naléhavou revizí stavu spravované dopravní cesty. Pavel Habarta pověřený od srpna 2010 řízením SŽDC tvrdí, že železnice je bezpečná. Na povrch přesto vyplouvá množství chybějících financí i nedostatek provozních zaměstnanců na adekvátní údržbu tratí, které by zabezpečily stabilní provoz bez zpoždění a mimořádností.

Interní šetření správy konstatuje, že upevňovadla kolejnic typu ŽS 3, použitá mj. v kritických místech trati 300 Brno – Přerov, vyžadují zvýšenou intenzitu kontroly utažení, kterou SŽDC současnými kapacitami nebyla schopná zabezpečit. Správa navíc nemá k dispozici evidenci kvality svršku, podle které by mohla rozplánovat patřičné kontroly. Zmíněná upevňovadla se přitom nachází na 3.892 km tratí v ČR. Tato součástka byla zavedena v 70. letech a znamenala úsporu kovového materiálu nutného na výrobu. Nižší pořizovací cena byla vykoupená právě vyššími požadavky na personál traťové údržby, který musel upevnění kolejnic častěji kontrolovat. Do neděle 26. června probíhá celorepubliková kontrola za účasti cca 400 zaměstnanců SŽDC. Ti mají jednak utáhnout příslušná upevnění, pokud nejsou v pořádku, ale hlavně poskytnout aktuální informace o stavu infrastruktury.

754.041, foto: Duhy SŽDC teprve od tohoto roku připravuje centrální plán údržby. Manažeři jednotlivých SDC v rámci něj stanoví priority a investují svěřené finance. Začátkem dubna tohoto roku prezentoval Pavel Habarta mj. úsporu provozních nákladů ve výši cca půl miliardy korun. Uspořené finance mají být převedeny taktéž do údržby. Na problémová místa ukáže také probíhají kontrola – SŽDC očekává, že se objeví další trati vyžadující naléhavou úpravu stavu. Kromě trati 300, kde byly po nehodě utaženy už asi 4 km kolejí, můžeme na seznamu očekávat i tratě 171 Praha – Beroun, 250 Havlíčkův Brod – Brno nebo 240 Brno – Jihlava. Habarta přiznává, že nemalé množství tzv. pomalých jízd (PJ) ještě naroste, dokud se nepodaří nejkritičtější úseky opravit do vyhovujícího stavu. Znamená to více zpožděných vlaků, za které se budou muset dopravci svým cestujícím omlouvat. Samotného pověřence Habartu i náměstky to může stát osobní ohodnocení, protože množství PJ je jedním z KPI ukazatelů stanovených ex–ministrem dopravy Vítem Bártou jako hodnotící kritérium práce státních manažerů v SŽDC.

Radek Šmerda (v pozadí Pavel Habarta a Jiří Švorc), foto: Josef Petrák Bez navýšení finančních prostředků se SŽDC neobejde – pro rok 2012 požadují 10 mld. korun namísto 7,1 mld. korun, které do údržby investují letos. Z iniciativy náměstka ministra dopravy Iva Vykydala má vzniknout i rezortní pracovní skupina, kde se mají mj. diskutovat zjištění Drážní inspekce, stejně jako problémy SŽDC, požadavky ministerstva dopravy, a to i za účasti Drážního úřadu. Otázka zapojení DI však naráží na požadavek nezávislosti tohoto vyšetřovacího orgánu. Ten zůstává otázkou také po výhrůžce ministra dopravy Radka Šmerdy směrovanou generálnímu inspektorovi Radimu Šigutovi, že v případě další medializace zjištění inspekce navrhne jeho odvolání. Inspekce tak může SŽDC znovu předat seznam všech výhrad, na které je v posledních letech důrazně upozorňovala jak oficiálně, tak přes média, a kvůli kterým podala proti správě také podnět Drážnímu úřadu o odejmutí osvědčení způsobilosti.

Zdroj: SŽDC, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 25.6.2011 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
25.06.2011 (17:17)  
"Zmíněná upevňovadla se přitom nachází na 3.892 km tratí v ČR." Nechci vypadat jako hnidopich, ale bylo by fajn, aby autor dodržoval česká pravidla psaní číslovek. Tedy "3 892 km" ona ta tečka může zavádět čtenáře k tomu, že je to desetinná čárka a číslovka nabývá úplně jiných hodnot. :)
25.06.2011 (14:19)  
že Bárta snížil svými postupy ceny min. o 1/3, tudíž roste množství proveditelné práce za stejné peníze.

pak se nelze divit, že

Stavební firmy jsou vyhladovělé, propustili část zaměstnanců

..z toho pak plyne..


takové množství práce nebude mít kdo dělat. Práce v koleji potřebuje zkušenosti a odbornost, ta se nenaučí ze dne na den.
25.06.2011 (13:30)  
Nelíbí se mi přehnané fráze médií. O problémech se ŽS3 se samozřejmě ví, ve starých předpisech je vše popsáno, přesně zkresleno. Hlavní problém v ŽS3 není utažení. I řádně utažená ŽS3 nezaručuje vždy 100% držebnost kolejnice. Stav trati kontroluje pochůzkář, od toho tam je. Mimořádné kontroly a silné řeči o centrálním plánu jsou jen pro nakrmení médií. Realita je jasná, většina pracovníků ví, co má dělat, kam je potřeba dát peníze, co je třeba opravit v rámci jednotlivých SDC. Peněz je v současné době dostatek díky tomu, že Bárta snížil svými postupy ceny min. o 1/3, tudíž roste množství proveditelné práce za stejné peníze. V současné době brzdí práce výhradně papírování výběrových řízení nejen v Praze. Tedy aktuální problém je přetransformovat přidělené prostředky, záměr prací ve smlouvu o dílo. Bohužel za váznoucí výběrová řízení manažery nikdo neodvolá, nikdo jim nepřiřkne přímou zodpovědnost, i když 1/2 roku se jezdí bez systematických oprav, výluky se posouvají. Jelikož provozní zaměstnanci v terénu +- nejsou, vše se dělá zadavatelsky, měli by mít spoluzodpovědnost nově i manažeři. Stavební firmy jsou vyhladovělé, propustili část zaměstnanců. Už teď je zřejmé, že při aktuálních cenách není reálné prostavět přidělené prostředky, protože takové množství práce nebude mít kdo dělat. Práce v koleji potřebuje zkušenosti a odbornost, ta se nenaučí ze dne na den.
Osobně věřím, že však bude celkově výrazně lépe. Bohužel do doby, než se vše bude vracet do situace před Bártou a opět se budou ze státních zakázek krmit dvě hlavní politické strany a kmotrové, kteří stále řídí naši loutkovládu.
25.06.2011 (12:30)  
Problém je systémový a správa stojí před naléhavou revizí stavu spravované dopravní cesty. Pavel Habarta pověřený od srpna 2010 řízením SŽDC tvrdí, že železnice je bezpečná. Na povrch přesto vyplouvá množství chybějících financí i nedostatek provozních zaměstnanců na adekvátní údržbu tratí, které by zabezpečily stabilní provoz bez zpoždění a mimořádností.
Že by počet manažerů už převýšil počet provozních zaměstnanců?:-)
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko