..: Nehoda u Topolan odhalila problémy SŽDC s údržbou tratí :..

MUV 69 1104, Blatná, foto: Trainman Praha — Správa železniční dopravní cesty připouští, že hlavní vinu na nehodě nákladního vlaku Vn 52601, který vykolejil 5. června u Topolan na Vyškovsku, nese špatný technický stav trati. Ačkoliv vyšetřování této mimořádné události nebylo dosud uzavřeno, předběžná zjištění SŽDC mluví o nedostatečné údržbě upevňovadel a bezstykové koleje. Na Správě dopravní cesty (SDC) Brno byly odvolány, nebo přeřazeny čtyři osoby a odvolán byl také jeden z náměstků generálního ředitele SŽDC. Problém je systémový a správa stojí před naléhavou revizí stavu spravované dopravní cesty. Pavel Habarta pověřený od srpna 2010 řízením SŽDC tvrdí, že železnice je bezpečná. Na povrch přesto vyplouvá množství chybějících financí i nedostatek provozních zaměstnanců na adekvátní údržbu tratí, které by zabezpečily stabilní provoz bez zpoždění a mimořádností.

Interní šetření správy konstatuje, že upevňovadla kolejnic typu ŽS 3, použitá mj. v kritických místech trati 300 Brno – Přerov, vyžadují zvýšenou intenzitu kontroly utažení, kterou SŽDC současnými kapacitami nebyla schopná zabezpečit. Správa navíc nemá k dispozici evidenci kvality svršku, podle které by mohla rozplánovat patřičné kontroly. Zmíněná upevňovadla se přitom nachází na 3.892 km tratí v ČR. Tato součástka byla zavedena v 70. letech a znamenala úsporu kovového materiálu nutného na výrobu. Nižší pořizovací cena byla vykoupená právě vyššími požadavky na personál traťové údržby, který musel upevnění kolejnic častěji kontrolovat. Do neděle 26. června probíhá celorepubliková kontrola za účasti cca 400 zaměstnanců SŽDC. Ti mají jednak utáhnout příslušná upevnění, pokud nejsou v pořádku, ale hlavně poskytnout aktuální informace o stavu infrastruktury.

754.041, foto: Duhy SŽDC teprve od tohoto roku připravuje centrální plán údržby. Manažeři jednotlivých SDC v rámci něj stanoví priority a investují svěřené finance. Začátkem dubna tohoto roku prezentoval Pavel Habarta mj. úsporu provozních nákladů ve výši cca půl miliardy korun. Uspořené finance mají být převedeny taktéž do údržby. Na problémová místa ukáže také probíhají kontrola – SŽDC očekává, že se objeví další trati vyžadující naléhavou úpravu stavu. Kromě trati 300, kde byly po nehodě utaženy už asi 4 km kolejí, můžeme na seznamu očekávat i tratě 171 Praha – Beroun, 250 Havlíčkův Brod – Brno nebo 240 Brno – Jihlava. Habarta přiznává, že nemalé množství tzv. pomalých jízd (PJ) ještě naroste, dokud se nepodaří nejkritičtější úseky opravit do vyhovujícího stavu. Znamená to více zpožděných vlaků, za které se budou muset dopravci svým cestujícím omlouvat. Samotného pověřence Habartu i náměstky to může stát osobní ohodnocení, protože množství PJ je jedním z KPI ukazatelů stanovených ex–ministrem dopravy Vítem Bártou jako hodnotící kritérium práce státních manažerů v SŽDC.

Radek Šmerda (v pozadí Pavel Habarta a Jiří Švorc), foto: Josef Petrák Bez navýšení finančních prostředků se SŽDC neobejde – pro rok 2012 požadují 10 mld. korun namísto 7,1 mld. korun, které do údržby investují letos. Z iniciativy náměstka ministra dopravy Iva Vykydala má vzniknout i rezortní pracovní skupina, kde se mají mj. diskutovat zjištění Drážní inspekce, stejně jako problémy SŽDC, požadavky ministerstva dopravy, a to i za účasti Drážního úřadu. Otázka zapojení DI však naráží na požadavek nezávislosti tohoto vyšetřovacího orgánu. Ten zůstává otázkou také po výhrůžce ministra dopravy Radka Šmerdy směrovanou generálnímu inspektorovi Radimu Šigutovi, že v případě další medializace zjištění inspekce navrhne jeho odvolání. Inspekce tak může SŽDC znovu předat seznam všech výhrad, na které je v posledních letech důrazně upozorňovala jak oficiálně, tak přes média, a kvůli kterým podala proti správě také podnět Drážnímu úřadu o odejmutí osvědčení způsobilosti.

Zdroj: SŽDC, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 25.6.2011 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
26.06.2011 (9:43)  
(OT) Pivrnec78: Já jen trošku doplním Martina. ŘSD nemusí silnice procházet, vyšle na ně speciální testovací vozidlo:
http://www.autorevue.cz/silnice-zkontroluje-specialni-vuz-vyhodnoti-i-nejlepsi-opravu
Martin má samozřejmě pravdu, že je přehled o kritických místech. Najdete je na webu Výmoly 2011:
http://www.vymoly.cz/mapa/#bigMap
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
26.06.2011 (8:50)  
Pivrnec78: V mechanismech kontroly silnic se nevyznám, ale pokud ŘSD patřičným orgánem disponuje, snad ho používají, ne? A v případě železnice je to přecijen kapku jiná liga... Řidiči jsou obecně nejvíce si stěžující sorta na cokoli, takže nevěřím, že by se o kritických místech nevědělo ;o)
26.06.2011 (7:33)  
A kdy proběhne takovýto kontrola na silnicích? Kdy každý zaměstnanec ŘSD peojde osobně každž metr silnice a osobně zhodnotí její stav a opraví ji?
25.06.2011 (22:10)  
pokud si pamatuju dobre tak vyhladovelost stavebnich firem nejde az tak na vrub bartovi jako takovemu ale tomu, ze v dobe kdy barta na ministerstvo prisel jaksi na uctech ministerstva bylo prazdno ackoliv tam ucetne mela byt nejaka ta miliarda
Zde je jaksi problém v tom, že neivestoval snahu do obstarání peněz chybějících peněz pro objednané práce, ale do vydírání dodavatelů nelegálními prostředky...
registrovaný uživatel Kakov 
25.06.2011 (22:08)  
co se týče problémových míst, tak dneska jsem zcela náhodou na jedno narazil...

za stanicí Kutná Hora hl.n. (230 směr HB) u přejezdu se samolepkou P3724 byl minimálně každý třetí (ale spíše každý druhý) šroub buď uvolněný (tj. vůbec nedržel) nebo chyběl.....

:-(

skoro abych se bál jezdit vlakem, sice jsem věděl, že údržba u nás není nic moc, ale že to bude až tak tragické to jsem si nepředstavoval ani v nejčernějším snu
registrovaný uživatel xchess 
25.06.2011 (21:27)  
Svádět nehodu u Vyškova na svěrku ŽS3 ( a na zlepšovatele za komunistů!) je opravdu vtipná nápad.
Svěrka ŽS3 totiž funguje, pokud
1) je řádně dotažená matka - tedy ani málo, ale ani moc - motorová zatáčečka se řízená na dotahování "na krev" svěrku ŽS3 dokáže zdeformovat tak, že dosedne na žebro podkladnice a přitom ještě nedrží patu kolejnice.
2) je v pořádku i pryžová podložka a pružná podložka pod matkou - to po 30 letech provozu nebývá vždy
Trochu i působí pochybnost těch 3892 km se svěrkami ŽS3 - podrobné údaje o tuhých svěrkách na žebrových podkladnicích SŽDC neeviduje a v minulých letech byly svěrky i na starších úsecích při udržovacích pracích často nahrazované svěrkami novějšími ŽS4.
Co ale nechápu, že po prvních problémech v bezstykové koleji nedošlo k obvyklým opatřením - nejméně dotažení svěrek, říznutí bezstykové koleje a případně i zavedení pomalé jízdy - to bez problému zvládne i traťmistrovský okrsek nebo parta z pohotovosti.
registrovaný uživatel Mates 
25.06.2011 (19:13)  
pokud si pamatuju dobre tak vyhladovelost stavebnich firem nejde az tak na vrub bartovi jako takovemu ale tomu, ze v dobe kdy barta na ministerstvo prisel jaksi na uctech ministerstva bylo prazdno ackoliv tam ucetne mela byt nejaka ta miliarda
25.06.2011 (18:26)  
Proč se SŽDC čertí, že nemá zaměstnance? Dyť sama v posledních letech rozhodla, že provozní zaměstnance propustí a údržbu budou dělat externisti. Oháněli se zlevněním nákladů díky outsourcingu, modlou státních klientelistických manažerů.
Manažerský přístup...
25.06.2011 (18:22)  
Proč se SŽDC čertí, že nemá zaměstnance? Dyť sama v posledních letech rozhodla, že provozní zaměstnance propustí a údržbu budou dělat externisti. Oháněla se zlevněním nákladů díky outsourcingu, modlou státních klientelistických manažerů.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
25.06.2011 (17:57)  
Josef Petrák: S dovolením přenášíme pravidla pro měnové údaje na ty délkové
Což je chyba. Příslušná obecná pravidla pro psaní čísel naleznete výše: http://www.ujc.cas.cz/poradna/odpo.html#ciselne
Možnost psát tečku místo mezery pro oddělení řádů se připouští pouze pro peněžní částky z bezpečnostních důvodů.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko