Praha — Správa železniční dopravní cesty připouští, že hlavní vinu na nehodě nákladního vlaku Vn 52601, který vykolejil 5. června u Topolan na Vyškovsku, nese špatný technický stav trati. Ačkoliv vyšetřování této mimořádné události nebylo dosud uzavřeno, předběžná zjištění SŽDC mluví o nedostatečné údržbě upevňovadel a bezstykové koleje. Na Správě dopravní cesty (SDC) Brno byly odvolány, nebo přeřazeny čtyři osoby a odvolán byl také jeden z náměstků generálního ředitele SŽDC. Problém je systémový a správa stojí před naléhavou revizí stavu spravované dopravní cesty. Pavel Habarta pověřený od srpna 2010 řízením SŽDC tvrdí, že železnice je bezpečná. Na povrch přesto vyplouvá množství chybějících financí i nedostatek provozních zaměstnanců na adekvátní údržbu tratí, které by zabezpečily stabilní provoz bez zpoždění a mimořádností.
Interní šetření správy konstatuje, že upevňovadla kolejnic typu ŽS 3, použitá mj. v kritických místech trati 300 Brno – Přerov, vyžadují zvýšenou intenzitu kontroly utažení, kterou SŽDC současnými kapacitami nebyla schopná zabezpečit. Správa navíc nemá k dispozici evidenci kvality svršku, podle které by mohla rozplánovat patřičné kontroly. Zmíněná upevňovadla se přitom nachází na 3.892 km tratí v ČR. Tato součástka byla zavedena v 70. letech a znamenala úsporu kovového materiálu nutného na výrobu. Nižší pořizovací cena byla vykoupená právě vyššími požadavky na personál traťové údržby, který musel upevnění kolejnic častěji kontrolovat. Do neděle 26. června probíhá celorepubliková kontrola za účasti cca 400 zaměstnanců SŽDC. Ti mají jednak utáhnout příslušná upevnění, pokud nejsou v pořádku, ale hlavně poskytnout aktuální informace o stavu infrastruktury.
SŽDC teprve od tohoto roku připravuje centrální plán údržby. Manažeři jednotlivých SDC v rámci něj stanoví priority a investují svěřené finance. Začátkem dubna tohoto roku prezentoval Pavel Habarta mj. úsporu provozních nákladů ve výši cca půl miliardy korun. Uspořené finance mají být převedeny taktéž do údržby. Na problémová místa ukáže také probíhají kontrola – SŽDC očekává, že se objeví další trati vyžadující naléhavou úpravu stavu. Kromě trati 300, kde byly po nehodě utaženy už asi 4 km kolejí, můžeme na seznamu očekávat i tratě 171 Praha – Beroun, 250 Havlíčkův Brod – Brno nebo 240 Brno – Jihlava. Habarta přiznává, že nemalé množství tzv. pomalých jízd (PJ) ještě naroste, dokud se nepodaří nejkritičtější úseky opravit do vyhovujícího stavu. Znamená to více zpožděných vlaků, za které se budou muset dopravci svým cestujícím omlouvat. Samotného pověřence Habartu i náměstky to může stát osobní ohodnocení, protože množství PJ je jedním z KPI ukazatelů stanovených ex–ministrem dopravy Vítem Bártou jako hodnotící kritérium práce státních manažerů v SŽDC.
Bez navýšení finančních prostředků se SŽDC neobejde – pro rok 2012 požadují 10 mld. korun namísto 7,1 mld. korun, které do údržby investují letos. Z iniciativy náměstka ministra dopravy Iva Vykydala má vzniknout i rezortní pracovní skupina, kde se mají mj. diskutovat zjištění Drážní inspekce, stejně jako problémy SŽDC, požadavky ministerstva dopravy, a to i za účasti Drážního úřadu. Otázka zapojení DI však naráží na požadavek nezávislosti tohoto vyšetřovacího orgánu. Ten zůstává otázkou také po výhrůžce ministra dopravy Radka Šmerdy směrovanou generálnímu inspektorovi Radimu Šigutovi, že v případě další medializace zjištění inspekce navrhne jeho odvolání. Inspekce tak může SŽDC znovu předat seznam všech výhrad, na které je v posledních letech důrazně upozorňovala jak oficiálně, tak přes média, a kvůli kterým podala proti správě také podnět Drážnímu úřadu o odejmutí osvědčení způsobilosti.
Zdroj: SŽDC, ŽelPage
Ne, že bych byl nějaký, natož velký, fanoušek VeVerek, ale Váš přístup se mi nelíbí.
Dojde k podání trestního oznámení a co z toho budu(budeme) mít? Myslíš, že se něco vyšetří? Daleko lepší varianta je nevolit VV a přesvědčit k tomu i okolí.
ani netusim, jestli to pak nejak opravili, ale od ty doby jsem se tudy tramvaji docela bal jezdit...
O původním 40 let starém svršku dál na Valtice raději pomlčím a o trati do Lednice (byť velice málo frekventované) se s hrůzou ani nezmiňuju...
http://fotobob.own.cz/CDminus/ (očas si to vyfotím)
Pokud k tomuto máte bližší podklady, tak s tím utíkejte do novin nebo na policii (ikdyž pochybuji, že to bude mít nějaký efekt).
Ne, že bych byl nějaký, natož velký, fanoušek VeVerek, ale Váš přístup se mi nelíbí.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.