..: Trať 261 - Racionalizaci následuje omezení dopravy :..

železniční stanice Skuteč 27.11.2010, foto: Matouš Danielka Skuteč — Po celkem slibně vyhlížející racionalizaci trati 261 Svitavy – Ždárec u Skutče přicházejí neveselé zprávy předjímající zrušení osobní dopravy na této regionální trati od nového jízdního řádu. Prozatím jsou v úvaze škrty jízdního řádu v úseku Žďárec u Skutče – Pusté Kamenice. Rušení je zaobaleno pod hlavičku takzvané optimalizace veřejné dopravy. „Základní myšlenkou těchto změn je posílit železniční dopravu tam, kde může sloužit jako páteř, tj. být rychlá a kapacitní.“ popisuje Martin Hájek za královehradeckou společnost OREDO. Hlavním důvodem k těmto krokům jsou škrty v rozpočtu Pardubického kraje, čemuž odpovídá i koncepce. O konkrétních případech posílení železniční dopravy se asi nedozvíme, přibývají jen další autobusové linky a na vlaky tím pádem nezbývají finance.

Tratě 238 a 261 v okolí Žďárce u Skutče, foto: Google mapy Všechny osobní vlaky v úseku Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice by měla nahradit nová autobusová linka vedená ze stanice Chrast, kde vytvoří přípoje spěšným vlakům od Pardubic a opačně v dvouhodinovém interval mimo dopravní sedla, přičemž úsekem Chrast – Skuteč projedou autobusy bez zastavení. Linku ještě doplní jeden spoj v úseku Skuteč – Žďárec u Skutče, který zajistí přípoje osobních zastávkových vlaků. Těmito kroky může dojít k úbytku cestujících na trati 238 – cestující nebudou chtít přestupovat na vlak, když mohou pokračovat přímým autobusovým spojem. Zastavování rychlíků ve Žďárci může být v důsledku omezováním taktéž ohroženo úbytkem cestujících, především ze Skutče, tedy pokud nebudou zajištěny přípoje ve vhodných časových polohách. Zajímavostí zůstává, že pro letošní jízdní řád zrušené resp. neobjednané oblíbené víkendové spěšně vlaky z/do Poličky do/z Pardubic vedené jednotkami Regionova, se mají po zrušení všech osobních vlaků vrátit zpět a to v podobě tří párů víkendových vlaků, které by tak tvořily jedinou dopravu na této trati.

Ačkoliv měly desetileté smlouvy mezi kraji a Českými drahami poskynout stabilní objednávku regionální dopravy a její financování, přichází již po roce škrty a to ze strany objednatele. Nahrada vlaků autobusy v části přepravní trasy je navíc nesystémovým řešením v situaci, kdy Pardubický kraj nedefinuje žádnou tarifní integraci, která by oba spoje dopravců propojila do provázaného systému. Připravované řešení není zatím definitivně uzavřeno, ale jelikož OREDO změny s obcemi v regionu neprojednal, lze čekat důvodné protesty proti rušení bez definování dlouhodobé celokrajské koncepce veřejné dopravy.

Zdroj: Skutečské noviny, Krouna


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 9.3.2011 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Pardubický


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
09.03.2011 (23:02)  
Několikrát tu byla zmíněna trať 016. To je na delší diskuzi. Úsek Holice - Borohrádek delší dobu doplácí na špatný jízdní řád. Trať vede přes krajskou hranici, což je její nevýhoda a jízdní řád tomu bohužel odpovídá. Podle některých zpráv zde provoz osobních vlaků zřejmě skončí. Úsek Holice - Moravany doplácí na zrušení přímých vlaků do Pardubic a na nezaintegrování do IDS Pk. Vlak z Holic do Pardubic stojí beze slev 34 korun a musí se v Moravanech přestupovat. Návaznost je sice dobrá, ale autobus jede přímo za 28 korun podle tarifu IDS Pk! S čipovou kartou je to za K26. Na trati je ale poměrně frekventovaná zastávka Roveň s obousměrnou frekvencí, takže vlaky zde nouzí o cestující rozhodně netrpí. Na trase Pardubice - Holice se rozhodně nejedná o souběžnou dopravu vlak - autobus. Autobus jede přes Sezemice - Choteč - Ředice, vlak přes Kostěnice - Moravany - Roveň. K úseku Moravany - Chrudim mohu říci pouze to, že jízda autobusem po tamních silnicích by asi nepatřila k příjemným zážitkům, nehledě na jízdní dobu. Na trati se navíc nedávno zvyšovala traťová rychlost. Pokud by měl v Moravanech vzniknout přestupní bod vlak - autobus, vyžádalo by si to poměrně značnou investici do prostoru před nádražím. Na stávajícím malém parkovišťátku se totiž sotva otočíte s osobním autem. Provoz na trati 016 by rozhodně měl být zachován.
registrovaný uživatel mat.mt  mail  
09.03.2011 (22:37)  
Frantisek: Co já vím, tak minimálně Svitavy - Polička je komplet nový svršek, dělalo se to na dvě části. O stavu trati za Poličkou nemám přesné informace
09.03.2011 (22:27)  
Nějak jsem tu zatím nenarazil na podrobnější zmínku o oné "OPTIMALIZACI" tratě 261. Co jsem měl možnost vidět, tak se vyměnily vesměs funkční součásti jako zařízení přejezdů či návěstidla, naopak koleje se nechaly původní. Již tehdy jsem si říkal, že se dělá za mnoho peněz jen konzervace stavu, který nejspíše povede ke zrušení - a také že ano. Nejen že byly podivně překopány přípoje (cestou z Pardubic se nejméně ve Žďárci nehorázně čeká), ale "kvalita" jízdy zůstala nezměněna. Pokud by se místo zbytečností opravily koleje a funkční části se zapojily do nového řízení, šance by tu byla. Takto se utopily peníze na přípravu ke zrušení. Také nákladní doprava by mohla přijít ke slovu (souběžné silnici by se notně ulevilo), ale to by se pro to musely vytvořit rovné podmínky. Ona už stačí to složité jízdné v osobní dopravě. Zkrátka, místo tvorby prostředí umožňujícího využít potenciál železnice jej pod různými pseudozáminkami naopak zakopáváme do země, což je mimořádná škoda.
09.03.2011 (21:55)  
Narozenej: 810? Co tu vypouštíte? Pokud by s tou tratí něco udělalo, tak by se zaplnily vícečlánkové EMU každou půl hodinu minimálně... .. Svitavy, Litomyšl, Vysoké Mýto by jezdilo výrazně více do Pardubic, popř. zmiňovaných Svitav VLAKEM. Dále připočítejte v horizontu několika let další lidi stěhující se do obcích na nové trati a denně dojíždějící dále za prací.

Také by se touto tratí dočasně vyřešila DÁLKOVÁ DOPRAVA Praha - Brno - jih než se v horizontu 15 let začnou stavět nové, VYSOKORYCHLOSTNÍ TRATĚ

edit: vzhledem k malým sídlům mezi Pardubicemi, VM, Lit a Svit. nepředpokládám Os, ale rychlý SP stavící ve větších sídlech, případně protažen od Hradce Králové(např. z Jaroměře) a dostaneme se na atraktivní jízdní doby Litomyšl či VM - HK a na pravidelnou denní dojížďku. Obdobně můžeme prodloužit tuto linku například do Brna, s připojováním jednotek cestou.
09.03.2011 (21:50)  
ok, spletl jsem se. A ta železnice může jít ještě výše, pokud se z ní udělá rychlá páteř, plynulý Sp jedoucí 120-160 a vedle toho autobusy suplující Os v malých obcích. Jiná situace ovšem bude, pokud nebude trať spojovat větší města, ale několik menších větších obcí .. cca 4000 - 7000, kde můžeme uvažovat zastávkové vlaky, případně pomalé Sp zastavujícíh ve větších obcích a malé obce obsloužit autobusy, pokud bychom se nevešli do systémových jízdních dob.
09.03.2011 (21:50)  
Někdo tu nakousl Litomyšl, pokud by se tedy Správa železnic zachovala naprosto tržně, po dohodě s Oredem by trať zrekonstruovala/nově postavila alespoň na 80/100, případně protáhla třeba do Svitav, tak bych neviděl problém v zachování / objednání dalších vlaků veřejné dopravy.

Pokud by se SŽDC chovala naprosto tržně , tak už je na stole návrh na zrušení všech tratí , kde udržovací náklady jsou vyšší než vybrané poplatky za použití dopravní cesty. Což dle mého názoru může být tak 40% sítě.

Víte , kolik by tato optimalizace stála ?? A o kolik lidí by v té 810/regionově cestovalo více ? O 5 , 10 či snad 20 ?? Myslíte , že pro získání těchto pár jednotlivců je vhodné investovat stovky milionů či snad miliardy ?

To už vidím jako smysluplnější investovat do příměstských tratí v okolí Prahy. Ano tam je potenciál. Dostat se třeba rychle z takové Rudné do centra Prahy , to by tím vlakem cestoval x násobek současných cestujících.
registrovaný uživatel Busman 
09.03.2011 (21:32)  
240.025:

Pod 016 jsem nemyslel Litomyšl, teď je pod tímhle číslem v JŘ řepná dráha Chrudim - Moravany - Borohrádek. Naopak úvahy o zastavení provozu na trati 018 v úseku Litomyšl - Vysoké Mýto považuji ještě za zcestnější než na 261. V zásadě proti rušení lokálek, pokud budou plnohodnotně nahrazeny autobusovou dopravou (v celotýdenním taktu a v páteřní síti, nikoli do každé vesnice), nic nemám, ale rád bych také slyšel něco o regionálních tratích, které mají budoucnost, jejichž potenciál jen není využíván, něco o jejich optimalizaci alespoň pro rychlost 75 - 100 km/h, víc pro zastávkové vlaky stejně nemá význam. Aby byla dosažitelná cestovní rychlost 60 km/h nebo mohlo být dosaženo systémových jízdních dob mezi uzly.
09.03.2011 (20:19)  
Někdo tu nakousl Litomyšl, pokud by se tedy Správa železnic zachovala naprosto tržně, po dohodě s Oredem by trať zrekonstruovala/nově postavila alespoň na 80/100, případně protáhla třeba do Svitav, tak bych neviděl problém v zachování / objednání dalších vlaků veřejné dopravy.

Ale představte si situaci, že chodíte 20 let do jedné hospody a kvalita kolísá, vedle zařídí novou hospodu, s kvalitnějším jídlem a pivem, výrazně příjemnější obsluhou, co si vyberete? Jen necelá promile bude chodit z nostalgie do zatuchlého pajzlu s protivným vrchním a teplým pivem....

EDIT: představte si napojení přímého směru z Pardubic, zvýšení rychlosti na minimálně 120 a EC na Brno se nemusí zdržovat pomalým průjezdem kolem Bezpráví a zpomalováním na staničce kdesi v údolí....
09.03.2011 (20:13)  
Pavel Hromek - rozdělení ramene v Letovicích bylo diskutováno tolikrát, že nemá cenu zde opět omílat argumenty pořád dokola. Pokud se dívám do mapy, tak osobní vlaky v úseku Letovice - Svitavy autobusům moc nekonkurují (zastávky mimo centrum, menší počet, nevhodná - pomalá vozidla). Smysluplnou obsluhu autobusy si dokážu představit dvěma linkami s intervalem cca 120 minut - přímá (Bohuňov -) Brněnec -Březová - Svitavy po I/43 a pomalá Březová - Brněnec - Bělá n.Sv. - Banín - Hradec nad Sv. - Svitavy. Pro Březovou a Brněnec ve výsledku interval kratší než 120 minut, co mají v průměru dnes vlaky.
09.03.2011 (19:41)  
vede v zmiňovaném úseku trať středy velkých obcí? Proč má smysl, aby zde byly objednávány vlaky veřejné dopravy? Nemyslím turistické či šotovlaky... Děkuji za vysvětlení
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko