Skuteč — Po celkem slibně vyhlížející racionalizaci trati 261 Svitavy – Ždárec u Skutče přicházejí neveselé zprávy předjímající zrušení osobní dopravy na této regionální trati od nového jízdního řádu. Prozatím jsou v úvaze škrty jízdního řádu v úseku Žďárec u Skutče – Pusté Kamenice. Rušení je zaobaleno pod hlavičku takzvané optimalizace veřejné dopravy. „Základní myšlenkou těchto změn je posílit železniční dopravu tam, kde může sloužit jako páteř, tj. být rychlá a kapacitní.“ popisuje Martin Hájek za královehradeckou společnost OREDO. Hlavním důvodem k těmto krokům jsou škrty v rozpočtu Pardubického kraje, čemuž odpovídá i koncepce. O konkrétních případech posílení železniční dopravy se asi nedozvíme, přibývají jen další autobusové linky a na vlaky tím pádem nezbývají finance.
Všechny osobní vlaky v úseku Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice by měla nahradit nová autobusová linka vedená ze stanice Chrast, kde vytvoří přípoje spěšným vlakům od Pardubic a opačně v dvouhodinovém interval mimo dopravní sedla, přičemž úsekem Chrast – Skuteč projedou autobusy bez zastavení. Linku ještě doplní jeden spoj v úseku Skuteč – Žďárec u Skutče, který zajistí přípoje osobních zastávkových vlaků. Těmito kroky může dojít k úbytku cestujících na trati 238 – cestující nebudou chtít přestupovat na vlak, když mohou pokračovat přímým autobusovým spojem. Zastavování rychlíků ve Žďárci může být v důsledku omezováním taktéž ohroženo úbytkem cestujících, především ze Skutče, tedy pokud nebudou zajištěny přípoje ve vhodných časových polohách. Zajímavostí zůstává, že pro letošní jízdní řád zrušené resp. neobjednané oblíbené víkendové spěšně vlaky z/do Poličky do/z Pardubic vedené jednotkami Regionova, se mají po zrušení všech osobních vlaků vrátit zpět a to v podobě tří párů víkendových vlaků, které by tak tvořily jedinou dopravu na této trati.
Ačkoliv měly desetileté smlouvy mezi kraji a Českými drahami poskynout stabilní objednávku regionální dopravy a její financování, přichází již po roce škrty a to ze strany objednatele. Nahrada vlaků autobusy v části přepravní trasy je navíc nesystémovým řešením v situaci, kdy Pardubický kraj nedefinuje žádnou tarifní integraci, která by oba spoje dopravců propojila do provázaného systému. Připravované řešení není zatím definitivně uzavřeno, ale jelikož OREDO změny s obcemi v regionu neprojednal, lze čekat důvodné protesty proti rušení bez definování dlouhodobé celokrajské koncepce veřejné dopravy.
Zdroj: Skutečské noviny, Krouna
Také by se touto tratí dočasně vyřešila DÁLKOVÁ DOPRAVA Praha - Brno - jih než se v horizontu 15 let začnou stavět nové, VYSOKORYCHLOSTNÍ TRATĚ
edit: vzhledem k malým sídlům mezi Pardubicemi, VM, Lit a Svit. nepředpokládám Os, ale rychlý SP stavící ve větších sídlech, případně protažen od Hradce Králové(např. z Jaroměře) a dostaneme se na atraktivní jízdní doby Litomyšl či VM - HK a na pravidelnou denní dojížďku. Obdobně můžeme prodloužit tuto linku například do Brna, s připojováním jednotek cestou.
Pokud by se SŽDC chovala naprosto tržně , tak už je na stole návrh na zrušení všech tratí , kde udržovací náklady jsou vyšší než vybrané poplatky za použití dopravní cesty. Což dle mého názoru může být tak 40% sítě.
Víte , kolik by tato optimalizace stála ?? A o kolik lidí by v té 810/regionově cestovalo více ? O 5 , 10 či snad 20 ?? Myslíte , že pro získání těchto pár jednotlivců je vhodné investovat stovky milionů či snad miliardy ?
To už vidím jako smysluplnější investovat do příměstských tratí v okolí Prahy. Ano tam je potenciál. Dostat se třeba rychle z takové Rudné do centra Prahy , to by tím vlakem cestoval x násobek současných cestujících.
Pod 016 jsem nemyslel Litomyšl, teď je pod tímhle číslem v JŘ řepná dráha Chrudim - Moravany - Borohrádek. Naopak úvahy o zastavení provozu na trati 018 v úseku Litomyšl - Vysoké Mýto považuji ještě za zcestnější než na 261. V zásadě proti rušení lokálek, pokud budou plnohodnotně nahrazeny autobusovou dopravou (v celotýdenním taktu a v páteřní síti, nikoli do každé vesnice), nic nemám, ale rád bych také slyšel něco o regionálních tratích, které mají budoucnost, jejichž potenciál jen není využíván, něco o jejich optimalizaci alespoň pro rychlost 75 - 100 km/h, víc pro zastávkové vlaky stejně nemá význam. Aby byla dosažitelná cestovní rychlost 60 km/h nebo mohlo být dosaženo systémových jízdních dob mezi uzly.
Ale představte si situaci, že chodíte 20 let do jedné hospody a kvalita kolísá, vedle zařídí novou hospodu, s kvalitnějším jídlem a pivem, výrazně příjemnější obsluhou, co si vyberete? Jen necelá promile bude chodit z nostalgie do zatuchlého pajzlu s protivným vrchním a teplým pivem....
EDIT: představte si napojení přímého směru z Pardubic, zvýšení rychlosti na minimálně 120 a EC na Brno se nemusí zdržovat pomalým průjezdem kolem Bezpráví a zpomalováním na staničce kdesi v údolí....
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.