..: Trať 261 - Racionalizaci následuje omezení dopravy :..

železniční stanice Skuteč 27.11.2010, foto: Matouš Danielka Skuteč — Po celkem slibně vyhlížející racionalizaci trati 261 Svitavy – Ždárec u Skutče přicházejí neveselé zprávy předjímající zrušení osobní dopravy na této regionální trati od nového jízdního řádu. Prozatím jsou v úvaze škrty jízdního řádu v úseku Žďárec u Skutče – Pusté Kamenice. Rušení je zaobaleno pod hlavičku takzvané optimalizace veřejné dopravy. „Základní myšlenkou těchto změn je posílit železniční dopravu tam, kde může sloužit jako páteř, tj. být rychlá a kapacitní.“ popisuje Martin Hájek za královehradeckou společnost OREDO. Hlavním důvodem k těmto krokům jsou škrty v rozpočtu Pardubického kraje, čemuž odpovídá i koncepce. O konkrétních případech posílení železniční dopravy se asi nedozvíme, přibývají jen další autobusové linky a na vlaky tím pádem nezbývají finance.

Tratě 238 a 261 v okolí Žďárce u Skutče, foto: Google mapy Všechny osobní vlaky v úseku Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice by měla nahradit nová autobusová linka vedená ze stanice Chrast, kde vytvoří přípoje spěšným vlakům od Pardubic a opačně v dvouhodinovém interval mimo dopravní sedla, přičemž úsekem Chrast – Skuteč projedou autobusy bez zastavení. Linku ještě doplní jeden spoj v úseku Skuteč – Žďárec u Skutče, který zajistí přípoje osobních zastávkových vlaků. Těmito kroky může dojít k úbytku cestujících na trati 238 – cestující nebudou chtít přestupovat na vlak, když mohou pokračovat přímým autobusovým spojem. Zastavování rychlíků ve Žďárci může být v důsledku omezováním taktéž ohroženo úbytkem cestujících, především ze Skutče, tedy pokud nebudou zajištěny přípoje ve vhodných časových polohách. Zajímavostí zůstává, že pro letošní jízdní řád zrušené resp. neobjednané oblíbené víkendové spěšně vlaky z/do Poličky do/z Pardubic vedené jednotkami Regionova, se mají po zrušení všech osobních vlaků vrátit zpět a to v podobě tří párů víkendových vlaků, které by tak tvořily jedinou dopravu na této trati.

Ačkoliv měly desetileté smlouvy mezi kraji a Českými drahami poskynout stabilní objednávku regionální dopravy a její financování, přichází již po roce škrty a to ze strany objednatele. Nahrada vlaků autobusy v části přepravní trasy je navíc nesystémovým řešením v situaci, kdy Pardubický kraj nedefinuje žádnou tarifní integraci, která by oba spoje dopravců propojila do provázaného systému. Připravované řešení není zatím definitivně uzavřeno, ale jelikož OREDO změny s obcemi v regionu neprojednal, lze čekat důvodné protesty proti rušení bez definování dlouhodobé celokrajské koncepce veřejné dopravy.

Zdroj: Skutečské noviny, Krouna


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 9.3.2011 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Pardubický


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
10.03.2011 (10:58)  
naroznej:
Tři vlaky za týden určitě nejsou důvod pro nezrušení trati.
Musí se udržet nad rámec jednoho GVD a získat si klientelu (turisté, v zimě běžkaři do Žďárských vrchů).
Případná petice myslím vytrhání kolejí úspěšně zablokuje...
10.03.2011 (10:56)  
Busman:
nejdřív se vrazej prachy do racionalizace - a pak se na trati de facto zastaví provoz.
Příliš mnoho šéfů, kteří mezi sebou málo komunikují...
10.03.2011 (10:55)  
macik854:
Nemůžu si pomoci, ale křižování vlaků tratě 238 ve Žďárci s následným přípojem do Poličky poslouží cestujícím mnohem lépe, než navrhovaná autobusová linka.
A porovnal jste si cestovní doby Polička - Pardubice?
(v případě nově zaváděného rychlého busu do Chrastu lze pomocí idosu jízdní dobu alespoň odhadnout).
10.03.2011 (10:52)  
Matouš Danielka:

Nehodlám článek kritizovat proto, že nesouhlasím s vaším názorem, ale vadí mi tato podle mého názoru štvavá věta:
Rušení je zaobaleno pod hlavičku takzvané optimalizace veřejné dopravy.
Jak můžete vědět, že je "takzvaná"? Počkejte si na nový GVD a pak suďte. Podobný tón patří do diskuze či do IV. cenové, ale ne do článku v zavedeném médiu.

Pardubický kraj nedefinuje žádnou tarifní integraci
Řím také nepostavili přes noc.
Ať už jsou záměry vedení kraje jakékoli, zaměstnanci OREDA se rozhodně v práci nenudí. Spíše nestíhají - kvůli váznoucí komunikaci s některými účastníky procesu objednávky.
I prosazení malých změn do jízdního řádu je při neochotě některých kompetentních osob ke konstruktivní debatě během na dlouhou trať.
Například současný, jakkoliv nedokonalý takt v dálkové dopravě z těchto důvodů považuji za malý zázrak.

jelikož OREDO změny s obcemi v regionu neprojednal
Pokud je to pravda, upozornil jste na určité pochybení OREDA, což ve vašem článku naopak vítám.
Předpokládám, že nějaké jednání proběhnout musí. Asi by bylo bývalo slušné jednat nejdřív s obcemi a pak teprve tyto záměry zveřejnit.
10.03.2011 (10:37)  
JindraŠ:

V obecné rovině se vyjadřujete velmi rozumně.
Ale s obhajobou inkriminovaného úseku si i přesto dovolím nesouhlasit.

Ruku na srdce - kromě Skutče mezi Žďárcem a Pustou Kamenicí dávají lišky dobrou noc. Silnice 2. třídy tam bohatě dostačují.
Nicméně pro turisty z Pardubic či Chrudimi mohou mít přímé víkendové vlaky smysl. Pohodlné přímé spojení pomůže přitáhnout turisty do regionu.

Do Skutče se pak trať příliš kroutí, aby mohla sloužit k denní dojížďce směr Pardubice. Autobusový přípoj do žst. Chrast tedy vítám, tím spíše, že napomáhá překonávat zažité stereotypy části české odborné veřejnosti.
10.03.2011 (10:27)  
in-gold-holder:
Koncept přímých spěšných vlaků dopoledne do Brna a odpoledne z Brna je dobrý, situaci nyní zlepšuje i zastavování R v Březové nad Svitavou.
Skvělé, jen tak dál!

Pro zmiňovaný Hradec to může být plus (více zastávek v roztahané vesnici)
Nemohu souhlasit. Vzhledem k roztahanosti vesnice bude problém i s poptávkou pro tu jednu současnou zastávku.
Pokud tam Os má z nějakého jiného důvodu smysl (v tomto případě spíš ne), tak budiž Hradec klidně obsloužen.
Rozhodně ale kvůli Hradci nezavádět samostatnou vrstvu obsluhy!
(Os navíc ke Sp, který logicky staví ve Svitavách a v Březové)
10.03.2011 (9:19)  
Stejne tam vlaky vozi akortat vzduch,takze zadna skoda.A zastavka se jmenuje Pusta Kamenice a ne Puste Kamenice
registrovaný uživatel Busman 
10.03.2011 (8:00)  
František: Proč myslíte, že tak nadávám na Regionovy. Lepší 100 Regioshuttlů na perspektivních regionálních tratích než 200 Regionov všude.
10.03.2011 (7:39)  
mat.mt: Mé pozorováni pochází z úseku Žďárec u Skutče - Polička z jednoho dne, nevím zda tam pak také nedělali na svršku, ale velmi o tom pochybuji, nikde žádná známka, že by se tak mělo dít. Zato zbrusu nové návěstní prvky, což mi vzhledem k ponechání svršku v původním stavu přišlo jako skoro zbytečná prkotina.

Busman: Stále se zapomíná na možnost pořízení takových nových vozidel, která se dají spřahovat. Myslím, že směrů, odkud by se dali lidé svážet po silnici k vlaku, je více, než v nichž vedou koleje. Záleží na tom, jaká vozidla máme k dispozici (kapacita/spotřeba či právě možnost spřažení) a jak jsou (mohou být) na trati situovány zastávky vůči obcím. Dále by stálo za úvahu, zda je vhodné náhradní autobusovou linkou kopírovat kolejovou trasu, když tato údajně vede nevhodným směrem, jestliže kolejový autobus má většinou nižší spotřebu než autobus (uvažujeme-li stejnou generaci a obdobnou kapacitu vozidel). Myslím tedy ve dlouhodobém výhledu, a reaguji hlavně na nepochopitelnou snahu trvale zrušit koleje, ne dočasně vyloučit vlaky.
registrovaný uživatel Busman 
10.03.2011 (6:32)  
macik854:

Určitě máš pravdu, jen myslím, že by se mělo postupovat dle priorit a železnice jako taková mi nepřijde jako vhodný dopravní prostředek na zajišťování tangenciálních vazeb. Největší problém je to přestupování v Moravanech - a zahušťování nabídky v úseku Moravany - Pardubice mi zas přijde nadbytečné. Pro Roveň bude jistě lepší, když touto několikakilometrovou obcí bude nějaký autobus projíždět po její délce, nikoli ji jen protínat. Tratě 018 i 261 mi přijdou životaschopnější. Jen se bojím toho, že dnes se nějaké tratě zruší a zbytek se nechá rozpadnout, takže se zruší příště - a zůstane jen 010.

Ale nezdá se mi, že by lidé v Oredu chtěli býti hrobaři veřejné dopravy, avšak záleží na politickém zadání. Přimlouval bych se, kdyby mohl být zveřejněn - i na stránkách Želpage - celkový koncept dopravní obslužnosti. A tento koncept by měl být ve spolupráci se SŽDC doplněn o investice do infrastruktury, samozřejmě rozfázovaných do několika let - v duchu mých předchozích komentářů pod tímto článkem.
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko