..: Trať 261 - Racionalizaci následuje omezení dopravy :..

železniční stanice Skuteč 27.11.2010, foto: Matouš Danielka Skuteč — Po celkem slibně vyhlížející racionalizaci trati 261 Svitavy – Ždárec u Skutče přicházejí neveselé zprávy předjímající zrušení osobní dopravy na této regionální trati od nového jízdního řádu. Prozatím jsou v úvaze škrty jízdního řádu v úseku Žďárec u Skutče – Pusté Kamenice. Rušení je zaobaleno pod hlavičku takzvané optimalizace veřejné dopravy. „Základní myšlenkou těchto změn je posílit železniční dopravu tam, kde může sloužit jako páteř, tj. být rychlá a kapacitní.“ popisuje Martin Hájek za královehradeckou společnost OREDO. Hlavním důvodem k těmto krokům jsou škrty v rozpočtu Pardubického kraje, čemuž odpovídá i koncepce. O konkrétních případech posílení železniční dopravy se asi nedozvíme, přibývají jen další autobusové linky a na vlaky tím pádem nezbývají finance.

Tratě 238 a 261 v okolí Žďárce u Skutče, foto: Google mapy Všechny osobní vlaky v úseku Žďárec u Skutče – Pustá Kamenice by měla nahradit nová autobusová linka vedená ze stanice Chrast, kde vytvoří přípoje spěšným vlakům od Pardubic a opačně v dvouhodinovém interval mimo dopravní sedla, přičemž úsekem Chrast – Skuteč projedou autobusy bez zastavení. Linku ještě doplní jeden spoj v úseku Skuteč – Žďárec u Skutče, který zajistí přípoje osobních zastávkových vlaků. Těmito kroky může dojít k úbytku cestujících na trati 238 – cestující nebudou chtít přestupovat na vlak, když mohou pokračovat přímým autobusovým spojem. Zastavování rychlíků ve Žďárci může být v důsledku omezováním taktéž ohroženo úbytkem cestujících, především ze Skutče, tedy pokud nebudou zajištěny přípoje ve vhodných časových polohách. Zajímavostí zůstává, že pro letošní jízdní řád zrušené resp. neobjednané oblíbené víkendové spěšně vlaky z/do Poličky do/z Pardubic vedené jednotkami Regionova, se mají po zrušení všech osobních vlaků vrátit zpět a to v podobě tří párů víkendových vlaků, které by tak tvořily jedinou dopravu na této trati.

Ačkoliv měly desetileté smlouvy mezi kraji a Českými drahami poskynout stabilní objednávku regionální dopravy a její financování, přichází již po roce škrty a to ze strany objednatele. Nahrada vlaků autobusy v části přepravní trasy je navíc nesystémovým řešením v situaci, kdy Pardubický kraj nedefinuje žádnou tarifní integraci, která by oba spoje dopravců propojila do provázaného systému. Připravované řešení není zatím definitivně uzavřeno, ale jelikož OREDO změny s obcemi v regionu neprojednal, lze čekat důvodné protesty proti rušení bez definování dlouhodobé celokrajské koncepce veřejné dopravy.

Zdroj: Skutečské noviny, Krouna


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 9.3.2011 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
10.03.2011 (21:12)  
re Michal Drábek: Pane Drábek,opravdu nechápu,o co Vám jde a co zde řešíte.Zřejmě Vám vadí osobní doprava na koridorové trati 260 mezi Letovicemi a Č.Třebovou.Já osobně jsem nyní od nového GVD 2011 spokojen,jelikož se jako cestující dostanu téměř od každého EC,IC zastavujícího v Č.Třebové a jedoucího dále na Olomouc,-do Svitav a Letovic.To platí i pro opačný směr.A počítám i mezilehlé zastávky a stanice.Navrhuji,-setkáme se někde na nádraží v ČT,Svitavách a můžeme zde jezdit celý den,abyste byl v obraze.Mě zajímají a tak trochu trápí jiné věci na dráze,-jako omezení provozu na 261,proč se doposud nezačalo po 20-ti letech diskuzí s modernizací tratě Praha M.n.-Kladno a zejména přecpané silnice kamiony všeho druhu aj.problémy.Určitě je Vám to také známo a jistě souhlasíte se mnou,že dobrá 1/2 přepravy by se dala převést zpět na železnici.Mějte se hezky,fotky Vám poslat mohu,s pozdravem Pavel Hromek,Letovice.
registrovaný uživatel Busman 
10.03.2011 (17:23)  
Michal Drábek:

Nechci pokračovat v diskuzi o trati 260, ale s těmi osobáky bych byl opatrnější. Nejsou tu žádná alpská údolí, kde by osídlení bylo koncentrováno, a zvlášť v tomto kraji jsou malé vesnice za každým bukem. Takže bych se spíš přikláněl k hodinovému taktu Os s proloženým zastavováním.
registrovaný uživatel Busman 
10.03.2011 (17:15)  
Michal Drábek:

koukám, že jste si tu dneska dal pěknou směnu.

To zastavení provozu na 261 rozdejchám, jen mi ale přijde těžko pochopitelné, že k němu dojde kousek od 238, to je jako přerušovaný sex:-) Pobral bych, kdyby se to řízlo už v Poličce, popř. celé. Každopádně kromě busu Chrast - Polička to chce taky taktový autobus Polička - Hlinsko s návazností na havlíčkobrodské Os. Trať 238 má dle mého názoru budoucnost a její potenciál bych neoslaboval.

Ještě bych upozornil, že autobusy mohou jezdit také o víkendu. To, že nejezdí, není způsobeno tím, že mají gumová kola, a proto musí o sobotách a nedělích odpočívat, narozdíl od vlaků, které mají kola železná.

Protože jde o velké změny, rád bych viděl celý koncept, abych mohl posoudit souvislosti. To by mělo být běžnou praxí. Návrhy linkového vedení a jízdních řádů by měly být vystaveny na webu Oreda, Pardubického kraje a zcela konkrétně by se o nich mělo psát na oborových serverech. Ano, sešly by se tisíce převážně nespokojených hlasů, ale dopravní odborník musí být schopen oddělit zrno od plev. Takovéhle změny se nemohou uspěchat.
10.03.2011 (15:49)  
Pro rejpaly všeho druhu:
I přes známou a v regionálních médiích tisíckrát přežvýkanou petici rozhodně nejsem zavilý nepřítel České Třebové. Viz předchozí příspěvek...
10.03.2011 (15:47)  
in-gold-holder:
Dávám bod.
Pásmové Sp (do Březové staví všude, dál k Brnu jen někde) jsou obecně dobrý nápad, který se v našich zeměpisných šířkách zatím bohužel moc neujal.

Problém je ale, že Česká Třebová generuje nesrovnatelně větší počet cestujících do Brna, než Opatov, Lačnov, Hradec/M. a Dlouhá dohromady.
10.03.2011 (14:50)  
Pár poznámek ke zlepšení situace na severní 260:
- systémově vést Sp zastavující mezi Svitavami a Letovicemi, odjezd z Letovic v prokladu s R (zastávky SY, Březová n. S.)
- minimalizovat odchylky ve vedení vlaků (prac. dny, so, ne)
- odstranit asymetrické zastavování (např. ranní Sp do Brna na zast. Březová n. S. - Dlouhá zastavují, odpolední Sp z Brna nikoli.
- vozy nasazované na R (B, AB 350) nejsou atraktivní na delší cesty, ve Sp chybí řazení (oddílů) 1. třídy
- líbila by se mi Os relace (RS, Desiro) ve špičkách Boskovice - Skalice n.S. - Svitavy - Polička (potom by byla logická Os relace PCE - ČT - SY).

Zastavování R v Březové nad Svitavou má další souvislost, o které ještě nebyla řeč - na každý rychlík a od každého rychlíku je veden bus Brněnec, Mor. Chrastová - Březová n.S. náměstí - Březová n.S. nádraží a opačně, březovské zastupitelstvo provoz busů v úseku náměstí - nádraží doplácí nad rámec ZDO za cestující. To je podle mě cesta, jak VHD zatraktivnit.

K reálnému stavu - zástupci obcí podle mých informací dostali návrh OREDA, jak s ním naložili, je na nich.

Obavy mám z několika věcí:
- nechuť ke změně chování u vesnických obyvatel, což je vlastnost, se kterou nepohneme
- pokud nebude integrace jak v oblasti JŘ, tarifní, tak i vazeb na okolní systémy zvládnuta, bude nechuť oprávněná
- vedení busů údolím Svitavy (obsluha Hradce n. S.) v zimním období komplikované, pomalé
- nebagatelizoval bych soc. skupiny, např. seniory nyní navyklé na IN senior, pro které nemusí být IDS atraktivní.
registrovaný uživatel ceskolipak  mail  
10.03.2011 (14:37)  
Na 53 Km tratě leží jen Polička, popř. Skuteč jinak jsou to nitocné vesnice. Často navíc excentricky umístěné kolem tratě.
V podstatě by se dalo řít, že trať vede od nikud - nikam.
Navazuje na trať 238 ve bezvýznamné obci, a trať 238 se klikatí do Pardubic, kterým ještě předchází přiblblá úvrať.
Jediné,co má nějaký účel je spojení Poličky do Svitav.
Zrušení provozu v úseku Ždárec-Polička je sice smutná záležitost, ale asi odráží realitu. Bohužel.
10.03.2011 (13:56)  
Martin Jarath:
Jinak s myšlenkou "nahradit pořádně" souhlasím.
Jen jedno nevím: Jak to prosadit?
10.03.2011 (13:54)  
Pokud něco chci nahradit, musím pořádně.
Pokud chcete něco pořádně nahradit, musíte být nejmíň hejtman.
A i potom se připravte, že Vám budou někteří "snaživí" jedinci z ostatních zainteresovaných organizací házet klacky pod nohy.

Inženýry tu nikdo, kdo o něčem rozhoduje, vážně nebere...
10.03.2011 (13:49)  
Martin Jarath:
Tak minimálně ty dvě stávající už měly bejt s větším rozestupem. Když už... Nyní to je paskvil, kdy místo na sedačce není a v uličce je ho i na stání zbytečně moc.
Ano.
Chtěli levnou rekonstrukci, mají ji mít. Cestujících ani daňových poplatníků se bohužel nikdo neptal :-(.

Na 10 min je určitě lepší se trochu mačkat než stát, souhlas.

Ostatně na krátkých trasách se 5 míst na šířku vyskytuje i v Německu a problém s tím nikdo nemá.
Tam se nejspíš také lidí nikdo neptal.
Německo ani Švýcarsko, byť je žádoucí se z těchto zemí v mnohém poučit, nejsou neomylná zlatá telata...

Skutečně k zasmání pak je, když v novinách vydávaných místním spolkem švýcarských cestujících (IG Tösstallinie) najdete fotku z Regionovy jako příklad většího prostoru na nohy a polic na zavazadla.
A to jim tam jezdí GTW od Stadlera.
Nicméně má 5 sedaček v profilu (mimochodem pohodlí nic moc) a žádné poličky...
K nahlédnutí zde (číslo 28 v PDF, str. 5)
http://www.igtoesstallinie.ch/zeitung-zug-nummer/index.php

Tím chci říct, že by se z každého mělo brát jen to dobré a poskládat to do ještě lepšího celku.
Klidně třeba GTW s českými sedačkami a poličkami :-).
Žádná země ani výrobce nemůže být dogma...
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko