..: Škoda 109E se začne testovat v zahraničí :..

380.004/Škoda 109E při testech v Hohenau, foto: Škoda TransportationBřeclav — Součástí kontraktu na dodání 20 strojů Škoda 109E pro České dráhy je i schválení pro provoz v okolních státech – na Slovensku, v Polsku, Německu, Rakousku a Maďarsku. Zatímco zkušební jízdy v osobní dopravě v tuzemsku bez vážnějších komplikací probíhají již několik měsíců, zahraniční testy Škodovku teprve čekají. První zemí, kam se stroje řady 380 podívají, bude Rakousko. V minulém týdnu stroj 380.004 podstoupil dvoudenní úvodní jízdy severně od Vídně, které byly zaměřené na ověření způsobilosti k jízdě na síti Rakouských spolkových drah (ÖBB). Podle předběžných zpráv od jižních sousedů byly verifikační jízdy úspěšné, a po jejich oficiálním potvrzení může Škoda začít s procesem schvalování třistaosmdesátek v Rakousku.

Úvodní jízdy proběhly 15. a 16. března z Břeclavi až po Gänsendorf na trati Břeclav – Vídeň. Ověřovala se zejména elektromagnetická kompatibilita stroje s traťovým zabezpečovacím zařízením, vlakový zabezpečovač, brzdy a sběrač. Tyto zkoušky podle Škody Transportation proběhly dobře, a tak výrobce do tří týdnů očekává certifikát schvalovacího odboru ÖBB, na jehož základě bude naplánován harmonogram hlavních zkoušek v Rakousku. Proces homologace, rozdělený do čtyř částí, si vyžádá nasazení tří strojů 109E ze série určené pro České dráhy – s největší pravděpodobností 380.006, 017 a 018. Harmonogram pro další země podle výrobce zatím není stanoven.

Třetí třistaosmdesátka na vlacích ČD

Do schvalovacích jízd v běžném provozu zasáhne také další z vyrobených lokomotiv – 380.005. Ta v pátek 18. března odvezla vlak Ex 147 Hukvaldy z Prahy do Bohumína a následně byla předána k dalšímu nasazení na vlacích ČD, především na vybrané vlaky IC/EC mezi Bohumínem a Břeclaví. Díky nasazení lokomotiv řady 380 bude po několika letech opět možné cestovat na II. tranzitním koridoru rychlostí 160 km/h.

Zdroj: EBFÖ, Škoda Transportation, ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , kaňas | 22.3.2011 (19:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Jihomoravský ČR Moravskoslezský Rakousko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
28.03.2011 (18:28)  
OT:
Sim: Souhlasím. Každý racionální názor je založen na znalostech a osobních zkušenostech jeho autora. Též nemám problém s oceněním přínosného příspěvku. I když se mi jiný názor na věc nemusí líbit. Samozřejmě je nezbytné, aby argumenty byly podložené. To považuji za základní nutnost pro vedení smysluplné diskuze.
registrovaný uživatel Sim 
28.03.2011 (16:24)  
tarten > presne tak, pomerne casto davam "plusko" oponentum v diskusi, pokud se opiraji o fakta a duvodem k jejich nazoru neni jen fanatismus, neznalost nebo treba osobni prospech. A povazuji za ne zrovna maly problem, kdyz "stamgasti" pouzivaji cudlitka ponekud jinak.
registrovaný uživatel tarten 
26.03.2011 (12:31)  
KK: jestli se vam muj prispevek nelibi, pouzijte - a nepridavajte nejakou nejapnost

Nene, to není dobře. + a - tu neslouží k souhlasu a nesouhlasu, ale k označení zbytečných (vulgárních, ni neříkajících, trollujících nebo "Jéé..." příspěvků, které jsou možná určené pro jednoho, ale ostatní se jejich čtením jen zbytečně zdržují, a k označení užitečných příspěvků, které by tu jeden rád viděl častěji. Sám jsem už rozdal plusy za příspěvky, se kterými jsem sice nesouhlasil, ale byly mi užitečné. Nesly kvalitní informaci, nebo mě podnítíly mě k přemýšlení o něčem novém.
24.03.2011 (23:43)  
Ad tato mapka:
http://www.zelpage.cz/news_n/mapa-380_unfriendly.png

Rekuperace na střídavině je, jak jsem psal, zakázána v rámci zkušebního provozu. Tím pádem zbývají jen oranžové oblasti. V Praze se to týkalo kolejových obvodů a počítačů náprav vyvinutých bez ohledu na jakoukoli normu a je dojednána náprava, nevím zda je už i provedena (ke cti konstruktérů obou zařízení je nutno dodat, že ta norma prostě neexistuje).

Takže celé to plašení ohledně nekompatibility se týká jen a pouze zmíněného úseku. Úseku, na který nesmí žádné asynchronní hnací vozidlo. Nejsem odborník na tuto problematiku, ale z toho co vím o asynchronních motorech, vícefázovém PWM řízení a základech Fourierovy transformace se domnívám, že ujezdit lokomotivu na 25Hz KO je při takových výkonech fyzikálně nemožné.
24.03.2011 (23:19)  
Dusanh: Ačkoli tak oblíbené ekonomické téma opět nijak nesouvisí s článkem, tak toho tranzitního nákladního dopravce budou zajímat výhradně koridory. A zde problém nevidím.

Tam může vlak vést Taurus, Eso, Herkules, Maxima nebo dvojice brejlí stejně jako 109E. Stejně tak na 90% zbytku republiky. Hledat problém tranzitní přepravy v jednokolejné trati vnitrostátního významu, navíc s průměrnou rychlostí 75km/h je dle mého názoru naprosto zcestné.
registrovaný uživatel Dusanh 
24.03.2011 (21:54)  
rychlej Quido: asi nechápete, že na dopravní cestě se dá dobře vydělávat - stačí, aby po ní jezdily nákladní vlaky. Pokud jim ale do cesty nahážeme naše slavné obvody, tak nás všichni budou objíždět. Nikdo si nebude kupovat Zázrak, aby mohl milostivě přejet přes ostrůvek ignorance železniční reality uprostřed Evropy. Můžete si myslet, jaký je to skvělý, že k nám nikdo nemůže, a na trati do Jihlavy (Plzně, Budějovic, Hradce atd., atd...) tak i dalších 30 let budou jezdit laminátky. Výsledkem jsou ale mizivé příjmy za DC a tím pádem chybí peníze na její údržbu, resp. je jich mnohem méně, než by mohlo být. Jasný?
24.03.2011 (18:49)  
Dusanh, Sim: Speciálně pro Vás. Souvislý úsek tratě které se to týká je mezi ČB a Jihlavou. Vzhledem k určení 109E jí tu na 95% stejně nikdy neuvidíme. Osobní doprava je zajišťována řadou 242, nákladní 230/240 a za více než 20let nepamatuji, že bych tu potkal cokoli jiného (elektrického).

Jako podstatné vidím to, že 109E podle všeho vykazuje lepší parametry, co se týká rušení. Původní "sovětský" koncept zabezpečení na 25Hz - tj. koncept firmy Westinghouse nepoužíváme (byť jen na jedné trati) jenom my, ale ve velké míře i většina států bývalého východního bloku a právě se zvládnutou EMC může 109E udělat díru do světa.

OT: Pokud máte výhrady, buďte prosím konkrétní a věcní. Komentáře ty "Jééé" a "Bóže to jsou..." akorát plevelí diskuzi.
registrovaný uživatel Sim 
24.03.2011 (16:21)  
quido.speedy > pokud se nepletu, potencialne prvni mohl byt potemkin ... ale tam to asi prave narazilo na politiku. I kdyz za cesky vyrobek se to povazovat neda, ovsem je to neco neco, co je kupovano specialne pro nas a stejne to nemuze vsude... takze vicemene "zadani" by to splnovat mohlo.
registrovaný uživatel Dusanh 
24.03.2011 (15:32)  
V ČR má 109E výhodu v tom, že na tratích, které neumožňují provoz asynchroních motorů kvůli rušení, může mít v činnosti aspoň pomocné pohony.

Takže když z nějakých důvodů uvízne, tak si aspoň fíra může pustit větrák. Úžasná vizitka české infrastruktury po dvaceti letech relativní svobody a orientace na západ...
24.03.2011 (14:25)  
Jiří Hovorka: Dle mého názoru taková situace ani nemohla nastat. Jediným českým počinem pro 16,7Hz jsou dvousystémové 371/372 a tři kousky modrých laminátek 340. S jejich schválením technicky ani z hlediska EMC není problém pro celou síť ÖBB/DB. Jejich provoz po celém území ČR však není možný.

109E má šanci jako první. Protože s rakouskou ani německou zabezpečovačkou obecně nemá žádné vozidlo problém, nepředpokládám že by cokoli (krom politického zásahu) bránilo schválení. V ČR má 109E výhodu v tom, že na tratích, které neumožňují provoz asynchroních motorů kvůli rušení, může mít v činnosti aspoň pomocné pohony. (Což se z významějších tratí týká pouze úseku z ČB přes Veselí do Jihlavy.) Navíc zkušenosti napovídají, že průjezd 109E snáší relata DSŠ mnohem lépe, než průjezd 1216.

Tj. Myslím že nakonec 109E předčí 1216 šetrnějším chováním k zabezpečovačce a pokud se to Škodě povede, tak i speciálním režimem jízdy na starých KO (pokud problematiku chápu správně, pak s velmi mizerným výkonem, ale i tak lepší než nic). Zdurazňuji, že 1216 na takové tratě také NESMÍ.
Zákaz rekuperace je (proboha proč?) součástí podmínek testovacího provozu, ve Velimi byla rekuperace odzkoušena bez problémů.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko