Břeclav — Součástí kontraktu na dodání 20 strojů Škoda 109E pro České dráhy je i schválení pro provoz v okolních státech – na Slovensku, v Polsku, Německu, Rakousku a Maďarsku. Zatímco zkušební jízdy v osobní dopravě v tuzemsku bez vážnějších komplikací probíhají již několik měsíců, zahraniční testy Škodovku teprve čekají. První zemí, kam se stroje řady 380 podívají, bude Rakousko. V minulém týdnu stroj 380.004 podstoupil dvoudenní úvodní jízdy severně od Vídně, které byly zaměřené na ověření způsobilosti k jízdě na síti Rakouských spolkových drah (ÖBB). Podle předběžných zpráv od jižních sousedů byly verifikační jízdy úspěšné, a po jejich oficiálním potvrzení může Škoda začít s procesem schvalování třistaosmdesátek v Rakousku.
Úvodní jízdy proběhly 15. a 16. března z Břeclavi až po Gänsendorf na trati Břeclav – Vídeň. Ověřovala se zejména elektromagnetická kompatibilita stroje s traťovým zabezpečovacím zařízením, vlakový zabezpečovač, brzdy a sběrač. Tyto zkoušky podle Škody Transportation proběhly dobře, a tak výrobce do tří týdnů očekává certifikát schvalovacího odboru ÖBB, na jehož základě bude naplánován harmonogram hlavních zkoušek v Rakousku. Proces homologace, rozdělený do čtyř částí, si vyžádá nasazení tří strojů 109E ze série určené pro České dráhy – s největší pravděpodobností 380.006, 017 a 018. Harmonogram pro další země podle výrobce zatím není stanoven.
Třetí třistaosmdesátka na vlacích ČD
Do schvalovacích jízd v běžném provozu zasáhne také další z vyrobených lokomotiv – 380.005. Ta v pátek 18. března odvezla vlak Ex 147 Hukvaldy z Prahy do Bohumína a následně byla předána k dalšímu nasazení na vlacích ČD, především na vybrané vlaky IC/EC mezi Bohumínem a Břeclaví. Díky nasazení lokomotiv řady 380 bude po několika letech opět možné cestovat na II. tranzitním koridoru rychlostí 160 km/h.
Zdroj: EBFÖ, Škoda Transportation, ŽelPage
Sim: Souhlasím. Každý racionální názor je založen na znalostech a osobních zkušenostech jeho autora. Též nemám problém s oceněním přínosného příspěvku. I když se mi jiný názor na věc nemusí líbit. Samozřejmě je nezbytné, aby argumenty byly podložené. To považuji za základní nutnost pro vedení smysluplné diskuze.
Nene, to není dobře. + a - tu neslouží k souhlasu a nesouhlasu, ale k označení zbytečných (vulgárních, ni neříkajících, trollujících nebo "Jéé..." příspěvků, které jsou možná určené pro jednoho, ale ostatní se jejich čtením jen zbytečně zdržují, a k označení užitečných příspěvků, které by tu jeden rád viděl častěji. Sám jsem už rozdal plusy za příspěvky, se kterými jsem sice nesouhlasil, ale byly mi užitečné. Nesly kvalitní informaci, nebo mě podnítíly mě k přemýšlení o něčem novém.
http://www.zelpage.cz/news_n/mapa-380_unfriendly.png
Rekuperace na střídavině je, jak jsem psal, zakázána v rámci zkušebního provozu. Tím pádem zbývají jen oranžové oblasti. V Praze se to týkalo kolejových obvodů a počítačů náprav vyvinutých bez ohledu na jakoukoli normu a je dojednána náprava, nevím zda je už i provedena (ke cti konstruktérů obou zařízení je nutno dodat, že ta norma prostě neexistuje).
Takže celé to plašení ohledně nekompatibility se týká jen a pouze zmíněného úseku. Úseku, na který nesmí žádné asynchronní hnací vozidlo. Nejsem odborník na tuto problematiku, ale z toho co vím o asynchronních motorech, vícefázovém PWM řízení a základech Fourierovy transformace se domnívám, že ujezdit lokomotivu na 25Hz KO je při takových výkonech fyzikálně nemožné.
Tam může vlak vést Taurus, Eso, Herkules, Maxima nebo dvojice brejlí stejně jako 109E. Stejně tak na 90% zbytku republiky. Hledat problém tranzitní přepravy v jednokolejné trati vnitrostátního významu, navíc s průměrnou rychlostí 75km/h je dle mého názoru naprosto zcestné.
Jako podstatné vidím to, že 109E podle všeho vykazuje lepší parametry, co se týká rušení. Původní "sovětský" koncept zabezpečení na 25Hz - tj. koncept firmy Westinghouse nepoužíváme (byť jen na jedné trati) jenom my, ale ve velké míře i většina států bývalého východního bloku a právě se zvládnutou EMC může 109E udělat díru do světa.
OT: Pokud máte výhrady, buďte prosím konkrétní a věcní. Komentáře ty "Jééé" a "Bóže to jsou..." akorát plevelí diskuzi.
Takže když z nějakých důvodů uvízne, tak si aspoň fíra může pustit větrák. Úžasná vizitka české infrastruktury po dvaceti letech relativní svobody a orientace na západ...
109E má šanci jako první. Protože s rakouskou ani německou zabezpečovačkou obecně nemá žádné vozidlo problém, nepředpokládám že by cokoli (krom politického zásahu) bránilo schválení. V ČR má 109E výhodu v tom, že na tratích, které neumožňují provoz asynchroních motorů kvůli rušení, může mít v činnosti aspoň pomocné pohony. (Což se z významějších tratí týká pouze úseku z ČB přes Veselí do Jihlavy.) Navíc zkušenosti napovídají, že průjezd 109E snáší relata DSŠ mnohem lépe, než průjezd 1216.
Tj. Myslím že nakonec 109E předčí 1216 šetrnějším chováním k zabezpečovačce a pokud se to Škodě povede, tak i speciálním režimem jízdy na starých KO (pokud problematiku chápu správně, pak s velmi mizerným výkonem, ale i tak lepší než nic). Zdurazňuji, že 1216 na takové tratě také NESMÍ.
Zákaz rekuperace je (proboha proč?) součástí podmínek testovacího provozu, ve Velimi byla rekuperace odzkoušena bez problémů.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.