..: Nové elektrické jednotky Českým drahám dodá opět Škoda :..

Exteriér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda Vagónka Praha — (Aktualizováno) Dodavatelem celkem devatenácti jednopodlažních elektrických jednotek – z toho 15 třívozových a 4 dvouvozových – se dle očekávání stala ostravská Škoda Vagónka. České dráhy tak uzavřely poslední dvě z loňských vyhlášených výběrových řízení na nákup nových vozidel pro regionální dopravu. Nové soupravy budou nasazeny v Ústeckém, Pardubickém, Královéhradeckém, Olomouckém a Jihočeském kraji, přičemž první jednotka by měla být Českým drahám předána v druhé polovině příštího roku; poslední pak začátkem roku 2014.

České dráhy za celou objednávku zaplatí 2,511 miliardy korun – z toho 2,063 miliardy za 15 třívozových jednotek (137,5 milionu za soupravu) a 448 milionů za 4 dvoudílná vozidla (112 milionů za kus). Oproti původnímu předpokladu je tak finální částka nižší o zhruba 17 milionů.

Elektrické jednotky najdou uplatnění hned v pěti regionech České republiky. Ve většině případů ovšem soupravy třech nových řad s předpokládaným označením 445, 644 a 645 ani zdaleka nebudou postačovat na náhradu starých souprav s osobními vozy klasické stavby.

  • Ústecký kraj - 7 třívozových jednotek 3kV ss (ř. 445)
  • Pardubický a Královéhradecký kraj – 5 třívozových jednotek, 3 kV ss (ř. 445)
  • Olomoucký kraj – 3 třívozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 645)
  • Jihočeský kraj – 4 dvouvozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 644)

Interiér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaNové elektrické jednotky budou nízkopodlažní, klimatizované a budou disponovat uzavřeným systémem WC. Navrženy jsou pro maximální rychlost 160 km/h, což je o 20 km/h více, než u dosud dodávaných souprav ř. 471 CityElefant, oproti nimž přinesou také řadu dalších změn. Kromě interiéru, vyvedeného kompletně v nových barvách ČD, bude novinkou například audiovizuální informační systém s LCD monitory místo doposud používaných LED panelů uvnitř vozidla. Interiér, nabízející 1. i 2. vozovou třídu, bude nově propojen do jediného otevřeného prostoru místo dosavadního řešení s návalky a několika přechodovými dveřmi. Cestující druhé třídy se také dočkají elektrických zásuvek, které budou umístěny pod podokenními stolky. Třívozové jednotky budou vybaveny dvojicí WC s uzavřeným systémem, z nichž jedno bude uzpůsobeno pro vozíčkáře. Již z výroby bude také dosazeno zařízení, které umožní cestujícím připojení k internetu pomocí interní WiFi sítě. Do budoucna se počítá také s dosazením automatů na teplé a studené nápoje spolu s dalším drobným občerstvením, ale také denního tisku a podobně. Jednotky tak budou na toto dosazení připraveny již od výrobce. Další parametry jsou uvedeny v následující tabulce:

Dvouvozová jednotka (644) Třívozová jednotka (445/645)
Max. rychlost 160 km/h
Výkon 1 360 kW 2 040 kW
Délka jednotky 52 900 mm 79 400 mm
Kapacita 147 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě 241 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě
Napájení 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (4 ks) 3 kV ss (12 ks) / 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (3 ks)

Interiér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaŠkoda Vagónka tak v nejbližší době zavede do výroby další rodinu svých elektrických jednotek. Firma podle svých slov na na projektu intenzivně pracuje již zhruba tři roky a v případě souprav pro České dráhy již byla zahájena výroba vozových skříní tak, aby první jednotka mohla začít se zkouškami na sklonku tohoto roku. Podle smlouvy by k jejímu předání mělo dojít společně s dalšími čtyřmi kusy v druhé polovině roku 2012. Výrobce si navíc s novinkou věří i v zahraničí a hodlá ho nabízet v různých modifikacích nejen dopravcům ve východní Evropě, ale také na vybraných západních trzích.

České dráhy od podpisu dlouhodobých smluv objednaly celkem 23 (15+8) dvoupodlažních elektrických jednotek, 19 jednopodlažních pantografů, 31 motorových souprav a 33 motorových vozů, jež mohou nahradit až 217 klasických vozů v regionální dopravě. Na českých kolejích se zároveň po delší době objeví hned několik nových řad hnaních vozidel. O jejich definitivním označení rozhodne až Drážní úřad, dráhy ale kromě čísel 445, 644 a 645 předběžně počítají také s řadou 840 pro motoráky Regio-Shuttle RS1 v libereckém kraji, 841 pro téměř shodný vůz, určený pro Vysočinu a 844 pro motorové jednotky od výrobce PESA Bydgoszcz.

Kabina jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaČeské dráhy také mohou po vzoru Regionov a CityElefantů přistoupit k marketingovému pojmenování jednotlivých typů v rámci sílících marketingových aktivit v krajích. Není bez zajímavosti, že si České dráhy u úřadu pro průmyslová vlastnictví nechaly se jménem CityElefant registrovat zároveň i název CityPanther. U nových elektrických jednotek by proto přidělení jména nebylo vůbec překvapivé… Zvířecí jména ostatně nejsou pouze doménou vlaků ČD: již na přelomu století daly rakouské ÖBB svým patrovým push/pull soupravám marketingový název Wiesel (lasička), který je v současnosti na většině souprav doplněn o grafickou podobu maskota.

Zdroj: České dráhy, Škoda Transportation


JiříK. | 17.2.2011 (20:59)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 16 17 18 19 20      Zpráv na stránku:   
17.02.2011 (22:37)  
moc by mě zajímala cena Desiro ML v dvouvozové verzi, jihočeské mi přijdou na první pohled poněkud "nelevné"
registrovaný uživatel Pjetro 
17.02.2011 (22:36)  
Návrh interiéru mi teda přijde takový nemastný-neslaný. Pro mě zůstává nevýhodou únik tepla při otevřených dveřích, když mrzne tak stačí chvilka (ale tohle už se tu řešilo několikrát). No a s přesvíceností interiéru jako tomu je u CE, kdy si tam člověk připadá jako figurína ve výloze, s tou to už asi taky lepší nebude. I když třeba nechápu, proč nejde určitou část vozu ztlumit na méně oslňující osvětlení. I cestující, pokud to trochu jde, tak si sedají (když je volno) podle svého gusta buď do přítmí nebo jdou k světlu si číst noviny. Ale to bych chtěl asi moc, což?:)
registrovaný uživatel Rodney 
17.02.2011 (22:32)  
Tak už poslední přívěvek, nechci tu SPAMovat
Nádražák:
Já to uvedl jen jako rekci, hlavní důvod stále vidím ten že pod dráty by měly jezdit elektrický lokomotivy a nebo jednotky. U vás to jezdilo ještě než se to elektrifikovalo a ted tam jezdí normální soupravy. Kdežto u nás, od té doby co rozdělili osobáky na ČT-Letovice a Letovice-BRNO jezdí jen 810 a 814. A můj mozek to furt jaksi nebere. Já když jezdím z Brna domů do Svitav, tak dle mého se v SY vyměnuje minimálně čtvrtina až polovina cestujících. ALe to je jen můj hrubý odhad. ;-)
17.02.2011 (22:29)  
Rodney: tak na popisovaný prípad je tu jasný recept: nezastavovať EC v Třebové :) (vtip)

Inak to fakt nie je lacnejšie - jedna vec sú náklady na nákup vozidla, ale dokonca aj v poplatkoch za ŽDC je 814 lacnejšia (počíta sa na hmotnosť) - aj preto sa regionovy nasadzujú na nemožné výkony typu ČT-Zábřeh alebo Tábor-Bechyně. Síce tam bola penalizácia koeficientom ×1,075 za jazdu dieslu pod drôtom, ale aj tak je to často stále lacnejšie.
17.02.2011 (22:16)  
přišel průvodčí a konstatoval že tím teda nejede a odešel, jelo se bez něj,
Mno teda nevim nevim...
Nejednou se mi stalo, že jsem přijel do ČT ECčkem, kde na něj čekala 810, přišel jsem na peron a ještě než do ní nastoupili ti lidi z EC tak byla plná, i tak teda se ty lidi tam nějak narvali, beze srandy jsem měl obličejem na skle od dveří
Já takhle pár let zažíval na trati Zábřeh - Šumperk narvanejch 5x810 (respektive 2x810 + 3x010) a taky nám tam nešoupli třeba rakve. A to že, je plná 810 neznamená, že se naplní kapacita 644 či 645.

Jinak co se týče nasazení vícesystémovek do OK, není to tím, že by se eventuálně protáhly osobáky ze Šumperka, Zábřeha či Olomouce až do Brna či směrem na Břeclav? Jinak si to vysvětlit nedokážu
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
17.02.2011 (22:13)  
Rodney: z jednoho pripadu nelze nic soudit. Navic 810 neni z hlediska kapacity 814, ze?
A ekonomika provozu: Kolego, na Vasi uvahu zapomente!
Jenom porozovaci naklady 814 jsou na zlomku (asi 20%) a cena za DC se pocita od tunokilometru a poctu naprav. Takze sorry...
17.02.2011 (22:10)  
Pokud to porovnám s 380, tak nasazení na běžné výkony mezi roky 2012 až 2014 vidím dosti nereálně. Ale budu jen rád, pokud se budu mýlit...
registrovaný uživatel Rodney 
17.02.2011 (22:05)  
xAnri05:
Nejednou se mi stalo, že jsem přijel do ČT ECčkem, kde na něj čekala 810, přišel jsem na peron a ještě než do ní nastoupili ti lidi z EC tak byla plná, i tak teda se ty lidi tam nějak narvali, beze srandy jsem měl obličejem na skle od dveří, přišel průvodčí a konstatoval že tím teda nejede a odešel, jelo se bez něj, v Opatově přistoupili další dva. Naštěstí jsem byl u dvěří na opačné straně :D
Jako ted možná řeknu nějakou kravinu, nevyznám se v tom, ale proč se teda elektrifikujou tratě? jen kvůli dálkové přepravě? nebyl by náhodou provoz té 644 levnější než 814? Fakt nevím, jen mi to připadá logický.
17.02.2011 (22:03)  
Doufejme že dráhy nekoupí zajíce v pytli. Jenom trochu nechápu proč se kupují dvousystémy na Olomoucko. Na trasu z Třebové do Letovic (klidně až do Brna) by se hodily mnohem víc - protože například na trase Brno-Svitavy se moc kulturně cestovat nedá :-/
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
17.02.2011 (21:56)  
Rodney: a co by tam ta jednotka asi delala. Vozila vzduch?
Srovnej: 814, kap. 84 mist
  1 ... 16 17 18 19 20      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko