..: Nové elektrické jednotky Českým drahám dodá opět Škoda :..

Exteriér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda Vagónka Praha — (Aktualizováno) Dodavatelem celkem devatenácti jednopodlažních elektrických jednotek – z toho 15 třívozových a 4 dvouvozových – se dle očekávání stala ostravská Škoda Vagónka. České dráhy tak uzavřely poslední dvě z loňských vyhlášených výběrových řízení na nákup nových vozidel pro regionální dopravu. Nové soupravy budou nasazeny v Ústeckém, Pardubickém, Královéhradeckém, Olomouckém a Jihočeském kraji, přičemž první jednotka by měla být Českým drahám předána v druhé polovině příštího roku; poslední pak začátkem roku 2014.

České dráhy za celou objednávku zaplatí 2,511 miliardy korun – z toho 2,063 miliardy za 15 třívozových jednotek (137,5 milionu za soupravu) a 448 milionů za 4 dvoudílná vozidla (112 milionů za kus). Oproti původnímu předpokladu je tak finální částka nižší o zhruba 17 milionů.

Elektrické jednotky najdou uplatnění hned v pěti regionech České republiky. Ve většině případů ovšem soupravy třech nových řad s předpokládaným označením 445, 644 a 645 ani zdaleka nebudou postačovat na náhradu starých souprav s osobními vozy klasické stavby.

  • Ústecký kraj - 7 třívozových jednotek 3kV ss (ř. 445)
  • Pardubický a Královéhradecký kraj – 5 třívozových jednotek, 3 kV ss (ř. 445)
  • Olomoucký kraj – 3 třívozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 645)
  • Jihočeský kraj – 4 dvouvozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 644)

Interiér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaNové elektrické jednotky budou nízkopodlažní, klimatizované a budou disponovat uzavřeným systémem WC. Navrženy jsou pro maximální rychlost 160 km/h, což je o 20 km/h více, než u dosud dodávaných souprav ř. 471 CityElefant, oproti nimž přinesou také řadu dalších změn. Kromě interiéru, vyvedeného kompletně v nových barvách ČD, bude novinkou například audiovizuální informační systém s LCD monitory místo doposud používaných LED panelů uvnitř vozidla. Interiér, nabízející 1. i 2. vozovou třídu, bude nově propojen do jediného otevřeného prostoru místo dosavadního řešení s návalky a několika přechodovými dveřmi. Cestující druhé třídy se také dočkají elektrických zásuvek, které budou umístěny pod podokenními stolky. Třívozové jednotky budou vybaveny dvojicí WC s uzavřeným systémem, z nichž jedno bude uzpůsobeno pro vozíčkáře. Již z výroby bude také dosazeno zařízení, které umožní cestujícím připojení k internetu pomocí interní WiFi sítě. Do budoucna se počítá také s dosazením automatů na teplé a studené nápoje spolu s dalším drobným občerstvením, ale také denního tisku a podobně. Jednotky tak budou na toto dosazení připraveny již od výrobce. Další parametry jsou uvedeny v následující tabulce:

Dvouvozová jednotka (644) Třívozová jednotka (445/645)
Max. rychlost 160 km/h
Výkon 1 360 kW 2 040 kW
Délka jednotky 52 900 mm 79 400 mm
Kapacita 147 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě 241 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě
Napájení 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (4 ks) 3 kV ss (12 ks) / 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (3 ks)

Interiér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaŠkoda Vagónka tak v nejbližší době zavede do výroby další rodinu svých elektrických jednotek. Firma podle svých slov na na projektu intenzivně pracuje již zhruba tři roky a v případě souprav pro České dráhy již byla zahájena výroba vozových skříní tak, aby první jednotka mohla začít se zkouškami na sklonku tohoto roku. Podle smlouvy by k jejímu předání mělo dojít společně s dalšími čtyřmi kusy v druhé polovině roku 2012. Výrobce si navíc s novinkou věří i v zahraničí a hodlá ho nabízet v různých modifikacích nejen dopravcům ve východní Evropě, ale také na vybraných západních trzích.

České dráhy od podpisu dlouhodobých smluv objednaly celkem 23 (15+8) dvoupodlažních elektrických jednotek, 19 jednopodlažních pantografů, 31 motorových souprav a 33 motorových vozů, jež mohou nahradit až 217 klasických vozů v regionální dopravě. Na českých kolejích se zároveň po delší době objeví hned několik nových řad hnaních vozidel. O jejich definitivním označení rozhodne až Drážní úřad, dráhy ale kromě čísel 445, 644 a 645 předběžně počítají také s řadou 840 pro motoráky Regio-Shuttle RS1 v libereckém kraji, 841 pro téměř shodný vůz, určený pro Vysočinu a 844 pro motorové jednotky od výrobce PESA Bydgoszcz.

Kabina jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaČeské dráhy také mohou po vzoru Regionov a CityElefantů přistoupit k marketingovému pojmenování jednotlivých typů v rámci sílících marketingových aktivit v krajích. Není bez zajímavosti, že si České dráhy u úřadu pro průmyslová vlastnictví nechaly se jménem CityElefant registrovat zároveň i název CityPanther. U nových elektrických jednotek by proto přidělení jména nebylo vůbec překvapivé… Zvířecí jména ostatně nejsou pouze doménou vlaků ČD: již na přelomu století daly rakouské ÖBB svým patrovým push/pull soupravám marketingový název Wiesel (lasička), který je v současnosti na většině souprav doplněn o grafickou podobu maskota.

Zdroj: České dráhy, Škoda Transportation


JiříK. | 17.2.2011 (20:59)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 16 17 18 19 20      Zpráv na stránku:   
18.02.2011 (1:46)  
Stanoviště je z vizualizací nejpovedenější. Na designu čela je jasně vidět snaha o použití již vyvinutého v maximální míře a následování trendů okoukaných jinde. Myslím že bychom měli jít vlastní cestou.
Neříkám že například LED reflektory, které se táhnou od 754 přes 363, 350 po 843 a 814 jsou v provedení špatné, je to unifikace, ale myslím že by se dalo udělat mnohem víc. Celkově dělení čela vertikálně mi nepřijde štastné. Horizontální stupňování lépe rozbíjí fakt, že stroj je vyšší než širší a působí dynamičtěji. Takhle to na mě působí dojmem, že se blíží "kombinovaná chladnička". Nicméně budiž. Řádově horší se mi jeví interiér. Stolečky mají být praktické, na vizualizaci zjevně uhýbají designu. To je špatně. U dopravního prostředku platí jednoduché = funkční, což ovšem neznamená bez nápadu. Z držáků na bagáž dostávám kopřivku už teď. Nejen že se v nich bude držet tuna špíny, ale pokaždé když sundavám v B, Bp, Bdt svojí 85litrovou krosnu dolů, chytají se mi všuse traky. Tohle bude peklo a očistec zároveň. Vývoj sedaček také nevěstí nic dobrého a i když se mi z hlediska desinu líbí sedačky v 671ZSSK, za technologicky nejzdařilejší považuji ty ve vozech Bp. Nejsou bez chyby, ale bez debat by posloužily jako odrazový můstek správným směrem. Koše na odpadky na boku sedadel také nejsou dobrý nápad. Za rok budou olepené a bude hanba na ně sáhnout. Osvětlení by mělo být dostatečné (či regulovatelné), ale kryté. Jak v diskuzi někdo poznamenal, zdroj světla by neměl člověk vidět(!!!).
Absence dveří mezi dveřním prostorem a oddílem se dle mého názoru pořádně vymstí. Ale nechcejme se překvapit. WC je umístěno zcela nevhodně. Když už je bezbariérové a v nízkopodlažní části, mělo by být dostupné z nástupního prostoru.
Ale abych jen nekritizoval. Osazení LCD panelů je jednoznačné plus. Hlavně cenové! Citelně se ušetří a bude to jak se říká "cool". Výdechy klimatizace nejsou pod okny, taktéž třikrát hurá...
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
18.02.2011 (1:13)  
quido.speedy : Za exteriér i interiér designerům zlomit obě ruce.

Mohl by jsi být prosím trošku věcný, co, že se Ti na designu nelíbí natolik, že bys chtěl lámat ruce ? A týká se Tvá připomínka i stanoviště strojvedoucího ?
18.02.2011 (0:43)  
Jsem rád, že vývoj a produkce zůstává doma.
Povzdechnu pro mě netypicky netechnicky. Ten design... Vypadá to, že marketingová vábnička v podobě spolupráce s "renomovanými" studii má pokaždé za následek jen paskvil co vypadá jak čínská kopie iPhonu. Za exteriér i interiér designerům zlomit obě ruce.
registrovaný uživatel Mr. T 
18.02.2011 (0:03)  
Já doufám, že interiér přesvícenej nebude a kouknou, jak to dělá konkurence. Snad tam dají žaluzie a bude to v pohodě...
17.02.2011 (23:49)  
Juraj Kováč: Síce tam bola penalizácia koeficientom ×1,075 za jazdu dieslu pod drôtom, ale aj tak je to často stále lacnejšie.
Ten koeficient se údajně u osobky neuplatňuje i když tam fakticky je
registrovaný uživatel SYN 
17.02.2011 (23:34)  
Jo a ještě jedno - tak nějak mi padlo do oka srovnání 2x644 vs 1x471, cena vcelku stejná, kapacita též zhruba stejná, uvidíme jaká bude konfigurace dveří u 644, rozhodně ale je oproti Elefantu dvousystémová a díky možnosti rozpojení modulárnější, taktéž výkon a trakce jsou výhodnější, takže všude kde délka perónu není problém tak bych určitě 644 upřednostnil...
645 zase dosahuje skoro kapacity slona za mnohem lepší cenu, tak pokud to není na úkor stísněného interiéru plného sedadel (no, záchodů například v 645 bude nepoměrně míň než v CE, počítám že jeden max. dva) tak potom tu musím dát za pravdu kolegovi (nevím kdo to přesně byl) který opakovaně tvrdil že jednopodlažní jednotky patra pobijou až budou k dispozici v moderním provedení...
17.02.2011 (23:31)  
Volejte sláva s tři dny se radujte :D :D
Stalo se téměř nemožné. České dráhy konečně přistoupily již k dlouho slibované obměně vozového parku. Konečně český cestující bude moci cestovat jako člověk na úrovni 21. století. Že to ale trvalo.
Pořád jsem ale trochu skeptik a budu tomu věřit ve chvíli, kdy uvidím deklarovaná vozidla na kolejích. V tomhle státě už se na papíře naslibovalo věcí, které se pak daly do šuplíku, kde se na ně zapomnělo.
17.02.2011 (23:28)  
Ty bleděmodrá sedadla vypadají do první třídy daleko lépe a moderněji :-)
registrovaný uživatel SYN 
17.02.2011 (23:21)  
Juraj Kováč: Inak to fakt nie je lacnejšie - jedna vec sú náklady na nákup vozidla, ale dokonca aj v poplatkoch za ŽDC je 814 lacnejšia (počíta sa na hmotnosť) - aj preto sa regionovy nasadzujú na nemožné výkony typu ČT-Zábřeh alebo Tábor-Bechyně. Síce tam bola penalizácia koeficientom ×1,075 za jazdu dieslu pod drôtom, ale aj tak je to často stále lacnejšie.

Ne že bych nějak principiálně nesouhlasil, ale pokud by toto bylo tak důležité aby se kvůli tomu nasazovaly diesely tam kde prakticky nemají co hledat, tak potom tedy musí být soupravy typu 363+2xBt+BDs pravé peklo, jelikož jsou ještě mnohem těžší (a dražší na poplatek za DC) než řekněme zde uváděná 645, a přece se vesele točí dodnes a ještě chvíli budou...

Jinak soupravy na papíře hezké, ale proč krucinálhergot pořád i po zatím negativních zkušenostech s (ne)dodržováním termínů ze strany Schadewerke pokračujeme směle dál v tradici objednávání vozidel na základě obrázků a papírových údajů? Toto opravdu není přístup opatrného hospodáře, ale spíš schovívavého kamaráda... Já bych takto objednal max. dva prototypy (a to pokud možno už dávno). Hrozí totiž všemožné průsery s financováním z fondů pokud schvalování (a dodávka) výrazněji časově uklouzne...

No a jinak, cena nějakých 112MKč za dvouvozovou jednotku (byť dlouhou jako písnička, to zase jo, a dokonce (konečně!) dvousystémovou) nám asi ve srovnání s PESOU (byť trošku menší) za 65M docela osvětlí proč tak často vidíme diesel pod dráty...

Snad budou někde rozumně dostupně brzy soustředěné všemožné technické údaje nových typů ČD (RS1, PESA, 644/445/645) aby bylo možno porovnávat do aleluja...
17.02.2011 (22:43)  
xAnri05: On psal, že se to stalo nejednou. Ale i přesto s Rodneyem nesouhlasím. Podle mě je správné dávat tyto jednotky na trasu mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, už díky autobusové konkurenci, která je veliká. A navíc, přeplněná 810 pobere rozhodně míń lidí než 241-místná jednotka. Sice bude málokdy na 100% naplněn, ale zrovna myslím, že půlka kapacity by měla být většinou splehlivě naplněna.
  1 ... 16 17 18 19 20      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko