Praha — (Aktualizováno) Dodavatelem celkem devatenácti jednopodlažních elektrických jednotek – z toho 15 třívozových a 4 dvouvozových – se dle očekávání stala ostravská Škoda Vagónka. České dráhy tak uzavřely poslední dvě z loňských vyhlášených výběrových řízení na nákup nových vozidel pro regionální dopravu. Nové soupravy budou nasazeny v Ústeckém, Pardubickém, Královéhradeckém, Olomouckém a Jihočeském kraji, přičemž první jednotka by měla být Českým drahám předána v druhé polovině příštího roku; poslední pak začátkem roku 2014.
České dráhy za celou objednávku zaplatí 2,511 miliardy korun – z toho 2,063 miliardy za 15 třívozových jednotek (137,5 milionu za soupravu) a 448 milionů za 4 dvoudílná vozidla (112 milionů za kus). Oproti původnímu předpokladu je tak finální částka nižší o zhruba 17 milionů.
Elektrické jednotky najdou uplatnění hned v pěti regionech České republiky. Ve většině případů ovšem soupravy třech nových řad s předpokládaným označením 445, 644 a 645 ani zdaleka nebudou postačovat na náhradu starých souprav s osobními vozy klasické stavby.
- Ústecký kraj - 7 třívozových jednotek 3kV ss (ř. 445)
- Litvínov – Ústí nad Labem
- Kadaň – Most – Ústí nad Labem – Děčín
- Nahradí část klasických souprav s vozy Bdt
- Pardubický a Královéhradecký kraj – 5 třívozových jednotek, 3 kV ss (ř. 445)
- Pardubice – Hradec králové – Jaroměř
- Nahradí většinu klasických souprav s vozy Bdmtee
- Olomoucký kraj – 3 třívozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 645)
- Šumperk – Zábřeh na Moravě
- Olomouc – Prostějov – Nezamyslice
- Doplní jednotky ř. 460, a nahradí tak část klasických souprav s vozy Bt/Bdt
- Jihočeský kraj – 4 dvouvozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 644)
- Strakonice – České Budějovice – České Velenice
- Nahradí část klasických souprav s vozy Bdt/BDs
Nové elektrické jednotky budou nízkopodlažní, klimatizované a budou disponovat uzavřeným systémem WC. Navrženy jsou pro maximální rychlost 160 km/h, což je o 20 km/h více, než u dosud dodávaných souprav ř. 471 CityElefant, oproti nimž přinesou také řadu dalších změn. Kromě interiéru, vyvedeného kompletně v nových barvách ČD, bude novinkou například audiovizuální informační systém s LCD monitory místo doposud používaných LED panelů uvnitř vozidla. Interiér, nabízející 1. i 2. vozovou třídu, bude nově propojen do jediného otevřeného prostoru místo dosavadního řešení s návalky a několika přechodovými dveřmi. Cestující druhé třídy se také dočkají elektrických zásuvek, které budou umístěny pod podokenními stolky. Třívozové jednotky budou vybaveny dvojicí WC s uzavřeným systémem, z nichž jedno bude uzpůsobeno pro vozíčkáře. Již z výroby bude také dosazeno zařízení, které umožní cestujícím připojení k internetu pomocí interní WiFi sítě. Do budoucna se počítá také s dosazením automatů na teplé a studené nápoje spolu s dalším drobným občerstvením, ale také denního tisku a podobně. Jednotky tak budou na toto dosazení připraveny již od výrobce. Další parametry jsou uvedeny v následující tabulce:
Dvouvozová jednotka (644) | Třívozová jednotka (445/645) | |
---|---|---|
Max. rychlost | 160 km/h | |
Výkon | 1 360 kW | 2 040 kW |
Délka jednotky | 52 900 mm | 79 400 mm |
Kapacita | 147 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě | 241 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě |
Napájení | 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (4 ks) | 3 kV ss (12 ks) / 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (3 ks) |
Škoda Vagónka tak v nejbližší době zavede do výroby další rodinu svých elektrických jednotek. Firma podle svých slov na na projektu intenzivně pracuje již zhruba tři roky a v případě souprav pro České dráhy již byla zahájena výroba vozových skříní tak, aby první jednotka mohla začít se zkouškami na sklonku tohoto roku. Podle smlouvy by k jejímu předání mělo dojít společně s dalšími čtyřmi kusy v druhé polovině roku 2012. Výrobce si navíc s novinkou věří i v zahraničí a hodlá ho nabízet v různých modifikacích nejen dopravcům ve východní Evropě, ale také na vybraných západních trzích.
České dráhy od podpisu dlouhodobých smluv objednaly celkem 23 (15+8) dvoupodlažních elektrických jednotek, 19 jednopodlažních pantografů, 31 motorových souprav a 33 motorových vozů, jež mohou nahradit až 217 klasických vozů v regionální dopravě. Na českých kolejích se zároveň po delší době objeví hned několik nových řad hnaních vozidel. O jejich definitivním označení rozhodne až Drážní úřad, dráhy ale kromě čísel 445, 644 a 645 předběžně počítají také s řadou 840 pro motoráky Regio-Shuttle RS1 v libereckém kraji, 841 pro téměř shodný vůz, určený pro Vysočinu a 844 pro motorové jednotky od výrobce PESA Bydgoszcz.
České dráhy také mohou po vzoru Regionov a CityElefantů přistoupit k marketingovému pojmenování jednotlivých typů v rámci sílících marketingových aktivit v krajích. Není bez zajímavosti, že si České dráhy u úřadu pro průmyslová vlastnictví nechaly se jménem CityElefant registrovat zároveň i název CityPanther. U nových elektrických jednotek by proto přidělení jména nebylo vůbec překvapivé… Zvířecí jména ostatně nejsou pouze doménou vlaků ČD: již na přelomu století daly rakouské ÖBB svým patrovým push/pull soupravám marketingový název Wiesel (lasička), který je v současnosti na většině souprav doplněn o grafickou podobu maskota.
Zdroj: České dráhy, Škoda Transportation
s elefantama se placaji snad od roku 1992. pritom kdyz jedete pres hranice a svezete se nemeckyma patrovyma primestskyma jednotkama tak jsou mnohem hezci a jsem presvedcen ze i levnejsi a to ze to nejsou celistve soupravy ma zapory i klady..
mne rozciluje ze i v roce 2011 jezdim odpornyma pantografama a jeste odpornejsimi starymi motoraky.. v lepsim pripade nejvetsim tunelem na penize regionovou...ta pusobi jak faceliftovany trabant!
copak byste v dobe kde vsude jezdi dlouha leta desiro a vlakjy od stadleru chapali proc my jezdime porad ve starych motoracich..po faceliftu je to porad stejna popelnice cd jen chteli utratit penize. tyhle kraksny prece nemuzou povazovat za vlaky roku 2011...
lepsi koupit trabanta nebo skodu 120 po faceliftu nebo novou fabii ci octavii o neco draz ale s technoligii dnesni doby ? :-)
nemam odpor k tomu co je ceske ale mam odpor k tomu za kazdou cenu kupovat neco co je ceske i kdyz to nefunguje a navic je to mnohdy predrazene oproti zapadnim sovedcenym nadcasovym produktum!!
..kde bysme byly kdyby skoda auto nekoupil wolkswagen.. asi stejne v p....i jako je tara a jeji osobni auta
Tak svým způsobem máš pravdu. Ale.... Samozřejmě, že všechno můžeme kupovat ze zahraničí, protože už něco podobnýho někdo udělal. A když to přeženu, tak i ten chleba by se dal vozit ze zahraničí. Ale kde na to budeme brát peníze, když všechno budeme jenom kupovat?
Mě se vždycky líbí, jak se pořád mluví o podpoře domácího průmyslu, ale když dojde na praktickou stránku, tak by většina nejraději nakupovala v zahraničí. Ale to už jsem mimo téma.
...S takovým zakomplexovaným přístupem, že vše české je špatné bychom se mohli na všechno vykašlat. Letos za poslední peníze nakoupit "ty správné, německé a americké věci" a po zbytek života žrát kameny, nebo rovnou umřít...
acolmiztli: Zatímco Vectron od Siemensu pro Belgické dráhy v době podpisu smlouby už 20 let jezdil...
ad svítidla v interiéru? Ne každý je krtek a potřebuje být nevidět. Někteří z nás si rádi čtou a bodovky v jedničce považují za špatný vtip.
Kdyby naše policie objednávala 300 aut a objednala neexistující modely u Tatrovky, asi bychom taky zírali a ten příměr nebude zas tak přehnaný.
BTW se mi ale ty vizualizace líbí, až na detaily jako neexistence dveří mezi oddílem a nástupní plochou, trošku nešikovně z hlediska čistoty řešený úložný prostory nad sedadly a pak to neřešený osvětlení...
Kdyby jsme kupovali jenom to co už se osvědčilo, tak dodnes jezdíme párou (proč tenkrát naši dědci vyvíjeli a kupovali elektrické loko, když parní byly vyzkoušený a osvědčený).
Jinak mě tam docela chybí vnitřní dveře. Jednak kvůli teplu a taky kvůli hluku. Pravidelně jezdím 560 do Brna, a v druhým oddíle jezdí partička, která je někdy hlavně po ránu docela živá. Ty dveře budou podle mě docela chybět.
kdo vi kolik je zase v tom uplatku..
Hawkey) Na kokpit se dívám už po několikáté a je dobře vymazlený. Teď ještě, aby se líbil strojvedoucím.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.