..: Nové elektrické jednotky Českým drahám dodá opět Škoda :..

Exteriér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda Vagónka Praha — (Aktualizováno) Dodavatelem celkem devatenácti jednopodlažních elektrických jednotek – z toho 15 třívozových a 4 dvouvozových – se dle očekávání stala ostravská Škoda Vagónka. České dráhy tak uzavřely poslední dvě z loňských vyhlášených výběrových řízení na nákup nových vozidel pro regionální dopravu. Nové soupravy budou nasazeny v Ústeckém, Pardubickém, Královéhradeckém, Olomouckém a Jihočeském kraji, přičemž první jednotka by měla být Českým drahám předána v druhé polovině příštího roku; poslední pak začátkem roku 2014.

České dráhy za celou objednávku zaplatí 2,511 miliardy korun – z toho 2,063 miliardy za 15 třívozových jednotek (137,5 milionu za soupravu) a 448 milionů za 4 dvoudílná vozidla (112 milionů za kus). Oproti původnímu předpokladu je tak finální částka nižší o zhruba 17 milionů.

Elektrické jednotky najdou uplatnění hned v pěti regionech České republiky. Ve většině případů ovšem soupravy třech nových řad s předpokládaným označením 445, 644 a 645 ani zdaleka nebudou postačovat na náhradu starých souprav s osobními vozy klasické stavby.

  • Ústecký kraj - 7 třívozových jednotek 3kV ss (ř. 445)
  • Pardubický a Královéhradecký kraj – 5 třívozových jednotek, 3 kV ss (ř. 445)
  • Olomoucký kraj – 3 třívozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 645)
  • Jihočeský kraj – 4 dvouvozové jednotky, 3 kV ss a 25 kV/50 Hz (ř. 644)

Interiér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaNové elektrické jednotky budou nízkopodlažní, klimatizované a budou disponovat uzavřeným systémem WC. Navrženy jsou pro maximální rychlost 160 km/h, což je o 20 km/h více, než u dosud dodávaných souprav ř. 471 CityElefant, oproti nimž přinesou také řadu dalších změn. Kromě interiéru, vyvedeného kompletně v nových barvách ČD, bude novinkou například audiovizuální informační systém s LCD monitory místo doposud používaných LED panelů uvnitř vozidla. Interiér, nabízející 1. i 2. vozovou třídu, bude nově propojen do jediného otevřeného prostoru místo dosavadního řešení s návalky a několika přechodovými dveřmi. Cestující druhé třídy se také dočkají elektrických zásuvek, které budou umístěny pod podokenními stolky. Třívozové jednotky budou vybaveny dvojicí WC s uzavřeným systémem, z nichž jedno bude uzpůsobeno pro vozíčkáře. Již z výroby bude také dosazeno zařízení, které umožní cestujícím připojení k internetu pomocí interní WiFi sítě. Do budoucna se počítá také s dosazením automatů na teplé a studené nápoje spolu s dalším drobným občerstvením, ale také denního tisku a podobně. Jednotky tak budou na toto dosazení připraveny již od výrobce. Další parametry jsou uvedeny v následující tabulce:

Dvouvozová jednotka (644) Třívozová jednotka (445/645)
Max. rychlost 160 km/h
Výkon 1 360 kW 2 040 kW
Délka jednotky 52 900 mm 79 400 mm
Kapacita 147 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě 241 míst k sezení, z toho 9 v 1. třídě
Napájení 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (4 ks) 3 kV ss (12 ks) / 3 kV ss + 25 kV/50 Hz (3 ks)

Interiér jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaŠkoda Vagónka tak v nejbližší době zavede do výroby další rodinu svých elektrických jednotek. Firma podle svých slov na na projektu intenzivně pracuje již zhruba tři roky a v případě souprav pro České dráhy již byla zahájena výroba vozových skříní tak, aby první jednotka mohla začít se zkouškami na sklonku tohoto roku. Podle smlouvy by k jejímu předání mělo dojít společně s dalšími čtyřmi kusy v druhé polovině roku 2012. Výrobce si navíc s novinkou věří i v zahraničí a hodlá ho nabízet v různých modifikacích nejen dopravcům ve východní Evropě, ale také na vybraných západních trzích.

České dráhy od podpisu dlouhodobých smluv objednaly celkem 23 (15+8) dvoupodlažních elektrických jednotek, 19 jednopodlažních pantografů, 31 motorových souprav a 33 motorových vozů, jež mohou nahradit až 217 klasických vozů v regionální dopravě. Na českých kolejích se zároveň po delší době objeví hned několik nových řad hnaních vozidel. O jejich definitivním označení rozhodne až Drážní úřad, dráhy ale kromě čísel 445, 644 a 645 předběžně počítají také s řadou 840 pro motoráky Regio-Shuttle RS1 v libereckém kraji, 841 pro téměř shodný vůz, určený pro Vysočinu a 844 pro motorové jednotky od výrobce PESA Bydgoszcz.

Kabina jednopodlažní elektrické jednotky, foto: Škoda VagónkaČeské dráhy také mohou po vzoru Regionov a CityElefantů přistoupit k marketingovému pojmenování jednotlivých typů v rámci sílících marketingových aktivit v krajích. Není bez zajímavosti, že si České dráhy u úřadu pro průmyslová vlastnictví nechaly se jménem CityElefant registrovat zároveň i název CityPanther. U nových elektrických jednotek by proto přidělení jména nebylo vůbec překvapivé… Zvířecí jména ostatně nejsou pouze doménou vlaků ČD: již na přelomu století daly rakouské ÖBB svým patrovým push/pull soupravám marketingový název Wiesel (lasička), který je v současnosti na většině souprav doplněn o grafickou podobu maskota.

Zdroj: České dráhy, Škoda Transportation


JiříK. | 17.2.2011 (20:59)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 14 15 16 17 18 ... 20      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel CART 
18.02.2011 (9:39)  
ZLOBR - jenže on je tu právě spíš druhý extrém, kdy se a priori VŠECHNO kupuje v tuzemsku, a pod líbivým pláštíkem "podpory domácího průmyslu" se přelévají státní peníze do Škodovky, i za cenu placení vývoje již vyvinutého... Nemluvě o tom, že když má Škodovka takovéhle zakázky jisté, tak jí nic nenutí snižovat ceny, právě naopak...
registrovaný uživatel Japan  mail  
18.02.2011 (9:37)  
pro Strakonice - České Budějovice - Č.Velenice -> nevyplatilo by se udělat i doplněk na rakouskou trakci, aby jednotky mohly zajíždět až do Gmündu??? či je popřípadě využít na trať ČB-Linz ?
18.02.2011 (9:36)  
Juraj Kováč:
AVV jsem zmínil jako případ úspěšné technologie kterou máme zvládnutou.
Narážka na EMC se týká jakéhokoli asychronního vozidla. S tím prostě Westinghouse před 50lety nepočítal.
Normy je samozřejmě třeba dodržet. Životnost LED opravdu není vysoká. Po dvou letech se pohybuje na 50% své svítivosti - nadruhou stranu je to jako poziční světlo stále lépe vidět. Zrovna zde mi chybí jejich krytí. V zimě budou tyhle "roury" během pár minut ucpaná sněhem. Design má bý funkční.
Potah sedaček Bp je otázkou materiálu. Není náhodou, že při plánovaných humanizacích Bp se počítá právě jen s novým potahem.
Celoskleněnou polici bych preferoval. Je to vzdušné, čisté a odolné proti dorostencům vylamujícím hliníkové tyčky. Ovšem například provedení v Beer je opravdu hodně mohutné. (Subjektivně se mi nelíbí). A k těm dveřím, myslím že tudy bude táhnout. Doufám že alespoň ta skleněná příčka bude ke stěně vozu přilepená.
registrovaný uživatel zlobr 
18.02.2011 (9:26)  
acolmiztli: Souhlas.
registrovaný uživatel SYN 
18.02.2011 (9:23)  
Nemám nic proti tomu když naše polostátní ČD nakupují od domácích(ho) výrobce, jistě je fajn pokud u nás bude též v některých perspektivních oborech probíhat vývoj (ačkoliv si dopředu řekněme že vzhledem k naší velikosti těch perspektivních oborů nemáme šanci mít moc, a pokud to budeme zkoušet v nepřiměřeném počtu oborů bez zvážení reálných šancí tak si zaděláváme akorát na držkopád!), ale sakra protestuju proti tomu aby se financoval vývoj v soukromé firmě oklikou přes státní rozpočet! Škodovka se zbavuje téměř všech rizik spojených s vývojem (má/bude mít smlouvu v kapse, pokud neudělá nebetyčný kopanec tak škodná nebude, maximálně okrajově když si nepohlídá náklady. na příkladu minulých strojů vidíme že jakékoliv zpoždění či odchylky od zadání se omluví "objektivními důvody" a prakticky nic nehrozí. to je přístup "dobrého kamaráda" který si polostátní instituce nemůže dovolit! jinak bude i nadále vážně podezřívaná z korupce a kamádšoftů. podpora domácí produkce může být jen hezká zástěrka za kterou se schová téměř cokoliv. dost pravděpodobně nás ta podpora vychází setsakra draho. Dohánění ztráty za světem je normální řešit nákupem licence, dobré příklady v historii už tu byly...), jako absolutně minimální bych očekával že prototyp vyrobí za své než se uzavře smlouva, ale to by asi bylo nepřiměřené riziko v soukromém podnikání co, co kdyby se to pak nakonec neobjednalo vůbec nebo nedaj bože dokonce objednalo od někoho jiného?

Jak vůbec principiálně může být udělané nějaké výběrové řízení mezi typy které na jedné straně už existují (i když třeba potřebují nějaké úpravy) a na druhé straně s typem který je jen na papíře? Jako papír snese všechno, nemůže být problém aby ten "papírový" stroj suverénně pobil svými (slibovanými) vlastnostmi ten "fyzicky existující", to je zcela nerovné soupeření. A až dojde na to že skutečná realizace projektu nemá všechny ty slibované vlastnosti (nebo jen částečně) tak přece právníci dodavatele (a kamarádíčci u zadavatele) už nějak zařídí aby se nemuselo nic slevovat, nebo jen symbolicky!

Proto si myslím že neexistence sériových strojů (nebo aspoň prototypu) by měla být v kritériích výběrového řízení příslušně penalizována, tak aby případný "papírový" projekt musel mít mnohem lepší technické vlastnosti nebo byl podstatně levnější než nabízené fyzicky existující. A všechny penále ve smlouve dohodnuté samozřejmě požadovat, neodpouštět! V civilizovaném světě firma co nedodrží termíny normálně nabídne nějaké kulantní řešení - třeba v podobě stroje navíc, zadarmo. V České republice je obvykle nabídnut kulantní úplatek...

Když to bude (zatím vyjímečně se vyskytující varianta) vyvinuté včas a v dobré kvalitě, pak klidně kamarádíčkové můžou zajistit nákup dostatečného množství tak aby se vynaložené peníze na vývoj vrátily... ale nelít je tam předem!
18.02.2011 (9:20)  
quido.speedy: s tou nezasvätenosťou by som tu bol fakt opatrný. Ale tak schválne:

- Belgické dráhy nekupovali Vectrony, ale ES 60 U3, čiže poslednú vlnu Eurosprinterov.
- EMC vo veľkej miere nesúvisí s vlakovým zabezpečovačom a AVV, ale s úrovňovými kríženiami a staničnými ZZ.
- O "špecifických vozidlách" sa dá úspešne pochybovať po tom, čo české normy splnil Bombardier Traxx

Design:
Aká invencia tam má byť, keď musí vozidlo plniť
a) požiadavky aerodynamiky
b) EN 15227 a súvisiace normy
Skrátka niekoho možno oslovujú hranaté búdy v čele 460/560, ktoré na koľaje vyskočili priamo z béčkového industriálneho sci-fi, ale pri pohľade na a) a b) nemajú šancu. Podotýkam, že práve tie LED svetlá sú naopak tak trochu módna záležitosť - RegioJet ich napr. na svoje 162.1 osadiť nedal, pretože sa im neoplatia.

K interiéru:
- na stolíkoch sú naopak výsostne praktické tie odstránené odpadkové koše, ktoré sa presunuli na bočnú stranu sedadla do uličky. Prvýkrát to bolo použité so zhodnými sedadlami v Bdteer/Bdgteer ZSSK a dnes už je to prakticky všade. Výrazne to zlepšuje miesto na nohy pre cestujúceho pri stolíku
- plus, stolíky sa dajú riešiť dvoma spôsobmi: malý pod oknom, alebo veľký rozkladací. Všetko medzi tým je paškvil - viz Apee/Bpee.
- zachytávanie trakov rieši jedine celistvá polica - u ČD takú majú len A/B(p)ee MOVO.
- tieto sedačky SÚ Borcad Regio, zhodné so 671 ZSSK (a poslednou sériou 471 ČD). O sedačkách z Bp by zase mohli hovoriť ľudia, ktorí sa starali o krakena. Textilná časť bola náchylná na trhanie.
- riešenie osvetlenia môže byť vcelku triviálne - či už spomínanými lamelami, alebo jemnou mriežkou, ktorá zabráni zbytočnému rozptylu (viz osvetlenie v Ampz, podobný princíp používajú novšie súpravy madridského metra - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/09/Metro_Madrid_train_line_8_barajas.jpg - z fotky sa to na prvý pohľad nezdá, ale v skutočnosti je ten interiér osvetlený tak akurát).
- absencia vnútorných dverí nemusí byť nutne tragédia - hlavne, ak budú mať nástupné dvere časovač. Je fakt, že si v tomto prípade ČD objednali extra široké dvere (1500 mm), ale 20 cm naviac oproti štandardu nie je zase toľko. V Talentoch ÖBB som odjazdil časť zimy a nikdy tam problém nebol.
18.02.2011 (8:56)  
mne rozciluje ze i v roce 2011 jezdim odpornyma pantografama a jeste odpornejsimi starymi motoraky.. v lepsim pripade nejvetsim tunelem na penize regionovou...ta pusobi jak faceliftovany trabant!
...ano, za to 100% může Škodovka jako taková.

a nebylo by jednodussi upravit zabezpecovacku na evropskou uvoven a pak kupovat co co je jinde osvedcene?
...na tu "evropskou úroveň", která nezvládne detekovat ani to, že někdo vyřízl 4 metry kolejnice protože se zvedla výkupní cena železa?

OffTopic: Tuhle jsem někde slyšel, že na VŠ vzdělání má 5% populace. My máme v současné době skoro 40% a to převážně díky pseudoekonomickým, rádobymanažerským a jiným užitečným "oborům" typu "managament muzejních výstav". Vytáčí mě, jak si každé individuum, které čichlo k podobnému paskvilu připadá, že sežralo všechnu moudrost a staví se nad techniky a pracující, kteří o tom co dělají musejí něco vědět. Hnus.
registrovaný uživatel acolmiztli  mail  
18.02.2011 (8:54)  
zlobr chápu přesně, akm tím myslíš, ale je tu zásadní kámen úrazu nebo vlastně dva kameny ČD jsou podnikem, ve kterém je stát majoritním akcionářem, vlastníkem. Rozhodování managementu je do značné míry podřízené MD. Stát by se tedy jako dobrý hospodář měl pokoušet podporovat svůj vlastní průmysl, dokud mu to bude vyhovovat. Proti tomu ale stojí zásadní myšlenka EU o volném trhu, do kterého individuální státy nezasahují přímou podporou. A (bohužel) tato nadnárodní smlouva je našim zájmům nadřazená. Podporovat tedy domácí vývoj, rozvoj nebo průmysl státními zakzkami dost dobře nejde, lépe řečeno nemělo by to být vidět...
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
18.02.2011 (8:47)  
Antony: Tatra je kapku jiný případ, který nemá s odmítnutím fúzí prakticky nic společného - to jen pro pořádek.
registrovaný uživatel Antony 
18.02.2011 (8:46)  
tatra a volkswagen :-)
  1 ... 14 15 16 17 18 ... 20      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko