Praha/Bydgoszcz — (Aktualizováno) Polský výrobce kolejových vozidel Pesa Bydgoszcz dnes potvrdil, že se stal vítězem výběrového řízení Českých drah na dodání 31 dvoudílných motorových jednotek. Všechny nízkopodlažní klimatizované soupravy by Pesa měla dodat Českým drahám do 28 měsíců od podpisu smlouvy, tedy do poloviny roku 2013. Celková cena kontraktu je 83 milionů eur, což je dle aktuálního kurzu částka těsně přesahující 2 miliardy korun oproti původně předpokládaným 2,6 miliardy. Jedna souprava tak vyjde na necelých 65 namísto očekávaných 84 milionů. U výběrových řízení je to tak první případ, kdy konečná cena je výrazně nižší než původní předpokládaná cena. Za původní předpokládanou částku by tak nyní bylo 40 souprav namísto poptávaných jednatřiceti.
První z nových souprav by měla Českým drahám dorazit v polovině příštího roku. V současné době dochází k finalizaci projektu zcela nového typu motorové jednotky, které budou dodávány na české koleje. Výrobce chce na jednu stranu zůročit zkušenosti svých konstruktérů při vývoji souprav typu ATR 220, které byly v minulosti dodány soukromým italským dopravcům, na druhou stranu by nový typ neměl být přímým pokračovatelem tohoto typu.
Nové dvoudílné jednotky, z nichž je 19 pořizováno za finanční pomoci z regionálních operačních programů Evropské unie tak budou od poloviny zvyšovat kulturu cestování na trasách, které jsou uvedeny v následujícím seznamu.
- Soupravy dotované z ROP
- Mariánské Lázně - Cheb - Karlovy Vary (5 ks)
- Karlovy Vary - Chomutov - Jirkov (2 ks)
- Plzeň - Domažlice (6 ks)
- Kojetín - Valašské Meziříčí (4 ks)
- Čáslav - Nymburk (2 ks)
- Soupravy bez podpory z ROP
- Děčín - Jedlová - Dolní Poustevna - Bad Schandau - Děčín (7 ks)
- Liberec - Česká Lípa (2 ks)
- Plzeňský kraj (3 ks)
Zdroj: Rynek Kolejowy, Železniční magazín

Možná Vás spletl ten ilustrační obrázek, ale i tam je nejpozději na druhý pohled poznat že jde o soupravu tří spojených motorových vozů...
Jinak že si vybrali Stadlery pro Liberecko se nedivím, je to vozidlo se všemi nápravami poháněnými (B'B') a výkonem přes 500kW, na "horskou kozu" jak dělané. Ta Vysočina se s nima asi tak trochu svezla, ne že by se tam nehodily taky...
PESA v kategorii jednodílných moc přesvědčivé kousky nemá, a navíc se tuším do výběrovka ani nepřihlásila (druhá věc je jak moc bylo výběrko "šité na míru" Stadlerům a jestli tam někdo jiný měl vůbec šanci).
Nemyslím si, že by nešlo udělat výběrové řízení se zadáním typu: V prasátku mám tolik a tolik korun, řekněte, kolik dvoudílných motorových jednotek mi za ně kdo dáte. Spíš je poptávaný počet jednotek spočítaný na provoz v určité ucelené oblasti, a kdyby bylo těch jednotek dodáno „nedopatřením“ víc, tak by se ty nadbytečné musely dát třeba na druhý konec republiky a byl by problém se servisem.
A jinak jaksi odmítám uvěřit tvrzení či i jen náznakům že by tu mělo v brzké době zůstat jen tak malé množství provozovaných tratí že by byl problém umístit těchto 31 jednotek, ba ani všechny moderní jednotky co jich ČD doposud mají (a to i když přimhouřím obě oči a započítám do nich i regionohy)...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.











