..: TWINDEXX a TRAXX – InterCity spoje DB budou dvoupatrové :..

Bombardier TWINDEXX Dosto pro DB Bahn (vizualizace), foto: Deutsche Bahn Berlín — Německé dráhy (DB Bahn) donedávna hledaly řešení pro náhradu stárnoucích vagonů na vlacích InterCity. V době, kdy standardem německé dálkové dopravy jsou jednotky ICE čtyř verzí, jsou vozy IC tím starším a méně komfortním, co v dálkové dopravě můžete potkat. Ještě počátkem roku 2010 byl hledaným řešením koncept ICx, tedy ucelených souprav s provozní rychlostí až 250 km/h. Preferovaný Siemens zatím kontrakt na ICx nezískává a začátkem tohoto roku podepisuje DB kontrakt se společností Bombardier. Namísto ucelených jednotek přichází netrakční soupravy a konvenční lokomotivy TRAXX. Také rychlost překvapí – namísto ambiciózních 250 km/h budou patrové soupravy provozovány rychlostí 160 km/h. První z 27 vratných souprav budou nasazeny v dálkové dopravě koncem roku 2013.

Jednotky TWINDEXX 2010 konstrukčně vychází z původních dodávek pro DB Regio, Metronom nebo ALEX. Interiér ale bude uzpůsoben pro dálkovou dopravu – k dispozici budou místa v 1. i 2. vozové třídě, na podlaze budou položeny koberce, osazeny budou komfortnější sedadla, police pro přepravu rozměrnějších zavazedel a k dispozici bude i prostor pro přepravu kol. K výbavě budou patřit zásuvky 230 V, zesilovač mobilního signálu nebo elektronický rezervační a informační systém. V soupravě najdeme i výceúčelový prostor pro cestování rodin s dětmi nebo prostor jednoduše dostupný pro handicapované. Celková kapacita pětivozové soupravy má dosahovat 399 míst v druhé a 70 v první třídě.

Smlouva podepsaná 4. ledna 2011 kromě dodávky 137 (podle DB jen 135) vozů zahrnuje také 27 lokomotiv TRAXX P160 AC2 (u DB označených jako řada 146.2). Jak uvádí DB, dalších asi 600 strojů už koncern vlastní u divizí DB Schneker a DB Regio. Pro Bombardier to znamená kontrakt v hodnodě asi 362 mil. eur. Vozy jsou ale vyčleněny z původní objednávky 800 vozů pro DB Regio.

KISS Dosto: patrové jednotky švýcarské konkurence

WESTbahn – Stadler KISS (vizualizace), foto: WESTbahn Zhořelecká vagonka skupiny Bombardier není jediná, která nabízí dvoupatrové soupravy pro dálkové vlaky. Pod obchodní značkou KISS najdete dvoupatrové jednotky také v katalogu švýcarského konzernu Stadler. KISS nebo Dosto si objednalo hned několik zákazníků – domácí Švýcarské spolkové dráhy (SBB) dostanou jak variantu pro S–Bahn v Curychu, tak pro RegioExpressy. Mezi zákazníky ale zaujme především soukromý rakouský dopravce WESTbahn. Ten pomalu odpočítává příchod jízdního řádu 2011/2012, kdy vypustí své jednotky na trasu Vídeň – Salcburk.

Na rozdíl od netrakčních souprav z Görlitze jsou KISSy klasickými jednotkami a není třeba řešit pořízení lokomotiv. Např. varianta pro WESTbahn představuje 7 šestidílných souprav schopných provozu na střídavém systému 15 kV 16,7 Hz s maximální provozní rychlostí 200 km/h. Té v současnosti nedosahují ani všechny vlaky Rakouských spolkových drah, které přes hlavní koridor, tzv. Westbahn, do Salcburku míří.

Zdroj: Bombardier, Stadler – KISS pro WESTbahn a KISS pro SBB RegioExpress, Deutsche Bahn, Wikipedia – DB AG ICx, railcolor.net


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 17.1.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Jízdní řád

Další z regionu Německo Rakousko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
18.01.2011 (14:39)  
Josef Petrák > mno, zrovna minibar je u pater trosku problem - dostat se s vozikem z jedne vysky podlahy do druhe bude zrejme pro jednoho cloveka nemozne, takze by mi prislo logictejsi pouziti bistrovozu, kam by si cestujici sami prisli... i kdyz je zase fakt, ze jit treba pres tri vozy do hospody po nekolika schodech nahoru a dolu bude i cestujicim otravne... takze tezko rict, co je lepsi.
18.01.2011 (13:20)  
Sim) Tak podobně je na tom kombinace klasických *mz vozů a CityShuttle jako posil/náhrad na rakouských EC. Nicméně tyhle soupravy podle všeho budou mít max. nějaký minibar.

Ad BDsee+Bdmteeo) To je jen náhrada za to, že nemáme dvouvozové elektrické jednotky.
registrovaný uživatel Sim 
18.01.2011 (13:04)  
Josef Petrák > ja nevim, ale ohavnost v jakemkoliv technickem oboru zpravidla ustupuje funkcnosti. Tim nechci rict, ze se mi to vylozene libi, ale nic "spatneho" na nasem sprahovani Bmto+BDsee nevidim, stejne tak neresim spojeni patrovych a klasickych vozu v jednom vlaku v barvach Arrivy. Z hlediska cestujiciho, ktery na to "kouka zevnitr" je mnohem dulezitejsi, zda dokaze primerenou silou otevrit mezivozove dvere...
18.01.2011 (12:54)  
240.025) Stravovací zařízení tady vůbec neřešíme. To jen pisatel dopisu do Jerevanu měl potřebu se vyjádřit k mnoha tématům od Twindexxu DB po ARmpee ČD. A samozřejmě, že nidko spřehovat *WRmz a Twindexx nebude. Si to představ, jak máš v soupravě dvoupatrových vozů nacpaný jeden jednopatrový. Když už nic, tak to vypadá ohavně.
18.01.2011 (12:45)  
a to je problém tam zapřáhnout ještě obyčený jídelák? tedy 5 pater + jídelák + lokomotiva...
18.01.2011 (10:11)  
MZ) Nejste jediný, kdo ho dostal. Co z toho e–mail ve zprávě není vyjma domněnky, že se budou mašiny a soupravy zrychlovat na ?190? km/h? Jerevan mi tu z toho, prosím, nedělejte. Děkuji.
18.01.2011 (9:42)  
michawel : tak to jsme dva, ještě jednoho a můžeme zakládat "stranu". Ale tyhle vozy, byť mají standardní režim RIC mají jednu vadu na kráse - chybí jit topná soustava 3 000 V ~ > česko & slovenské špecifikum ... Na českých kolejích stále jezdí vozy s topením "jen" 3 000 V.

Od "zdroje" v Německu jesm ovšem dostal následující text se žádostí o publikování:

Dobry den!

Narazil jsem na ZelPage na zpravu o novych dosto vagonech pro IC vlaky DB. Ta zprava mi pripomina vtipy "Radio Jerevan" ze 60. let: Vsechno je spravne az na to, ze je vsechno spatne. Skutecnost je nasledujici:

DB mela objednano 27 5-vozovych dosto souprav pro RE. Po pruserech v minule zime a novych pruserech v Dezembru 2010 zmenila DB objednavku tak, ze vsech 27 vratnych souprav po peti vagonech bude lepe vybaveno a pouzito jako IC vlaky na "pomalejsich" tratich. Vlaky nebudou mit vetsi police na zavazadla (protoze na ne u patraku neni misto), ale zvlastni prostor na jejich odkladani. Asi nebudou mit speisak, coz je politovanihodne. Jestli je povedou loks BR 146.2 (zrejme se jedna o lok se zvysenym vykonech, uz byly zkouseny jako rekonstrukce) nebo BR 101 jsem jeste necetl, ale Vmax ma byt zvysena na 180 - 185 km/h, coz neodpovida BR 146, ale EBA zvyseni jeste nepovolil. Mimochodem: 27 x 5 = 135 vagonu, nikoliv souprav. RE dosto DB mam rad, ale IC dosto SBB jsou lepsi a maji Vmax 200 km/h.

DB ma takovy nedostatek IC vagonu, ze koupila 10 vyrazenych vagonu 1. Klass od SBB a usiluje o zpetnou koupi vyrazenych IR vagonu od NS.

Dosto vagony jsou robustni a spolehlive, lokos BR 146 jsou ekonomicke a velice spolehlive a levne v nakupu a v provozu. ICE jsou drahe, ale nejsou nejspolehlivejsi, musi casto na kontroly a do dilen.
registrovaný uživatel Raquac 
18.01.2011 (6:20)  
comar: Navic DB v soucasnosti nevlastni lokomotivy, ktere by byly schopne jezdit 200km/h A SOUCASNE jezdit na neco jinaciho nez 15kV. Maji 25 kusu rady 182 (de facto Taurus ÖBB 1116) a vzhledem k tomu, ze presly od Railionu do DB Regio, nebude asi nedostatek rychlych a soucasne vicesystemovych stroju zasadni.
registrovaný uživatel mat.mt  mail  
17.01.2011 (21:34)  
Jestli pak se do vř přihlásila i Škoda? Jistou netrakční jednotku v Berlíně nedávno ukazovali ;-)
registrovaný uživatel comar 
17.01.2011 (20:32)  
Astartoth:
BR101 rozhodne nedosluhuje. Za to dosluhuje BR120, takze je potreba dalsi lokomotivy na 200km/h. Navic DB v soucasnosti nevlastni lokomotivy, ktere by byly schopne jezdit 200km/h A SOUCASNE jezdit na neco jinaciho nez 15kV.
DB do budoucnosti 145 kusu BR101 stacit nebude, takze planuji nakup dalsich.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko