Atény — Při on–line sledování příchodu nového jízdního řádu jsem uvedl, že v Řecku k významným změnám v osobní železniční dopravě nedochází. Avšak cestující od TrainOSE obdrželi dne 23. prosince 2010 nepříjemný vánoční dárek v tiskové zprávě oznamující zastavení osobní dopravy na většině tratí z důvodu špatného hospodaření. Současná ztráta podniku činí částku zhruba 230 milionů eur ročně. Ke konci roku kumulovaný dluh dosahoval 700 milionů eur. Další propady v tržbách jsou zapříčiněny stávkami, které v letošním roce proběhly v délce cca 120 dní. Ač byla snaha provést minimalizace ztrát, např. převedení informační telefonní linky pod správu TrainOSE, prodej jízdních dokladů přes internet, urychlení elektrifikace tratí nebo zrušení slev v nákladní dopravě. Podle předpokladů na rok 2011 by byla roční ztráta ve výši 55 milionů eur.
Úspory je proto nutné provádět omezováním provozu a postupnou reorganizací železniční dopravy a celé železniční společnosti. Od 1. ledna 2011 se proto počítá se zkrácením obsluhovaných železničních tratí ze 2 500 na cca 1 250 km a snížení stavu zaměstnanců z 9.350 na 6.000. Zbývajícím zaměstnancům budou sníženy mzdy až o 50 % a odebrány veškeré benefity. Proti opatřením se ihned zvedla vlna odporu v podobě celodenní stávky.
Zastavení provozu se dotkne následujících tratí:
- Patras – Kalamata
- Pirgos – Olympia
- Pirgos – Katákolo
- Isthmos – Lutráki (v současné době není v provozu)
- Diakoftó – Kalávrita (nepravidelný provoz)
- Kalonero – Kiparissia
- Kórinthos – Kalamata (v současné době není v provozu mezi Tripolisem a Zevgolatiem)
- Árgos – Nafplio
- Patras – Rioni (příměstské vlaky)
- Kalamata – Zevgolatio (příměstské vlaky)
- Soluň – Edessa – Aminteo – Florina
- Aminteo – Kozáni
- Dikea – Ormenio – Svilengrad
- Soluň – Idoméni
- Strimon – Kulata
- Lárisa – Volos (regionální vlaky)
- Paleofársalos – Kalambaka (regionální vlaky)
Provoz zůstane zachován na následujících tratích, nebo nebyly prozatím zveřejněny žádné podrobnosti o změnách jízdních řádů:
- Pireus – Atény – Kórinthos – Kiato – Patras (Kiato – Patras po dokončení výstavby normálněrozchodné tratě)
- Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Lárisa – Plati – Soluň
- Soluň – Serres – Alexandroupoli – Dikea
- Atény – Lianokládi – Stylida
- Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Kalambaka
- Kalambaka – Paleofársalos – Soluň
- Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Lárisa – Volos
- Volos – Lárisa – Plati – Soluň
Omezení se také nedotknou příměstkých spojů v okolí Atén (Kiato – letiště) a Soluně (Soluň – Lárisa). Na seznamu tratí s omezením provozu se nenachází také trať Atény – Inói – Halkída. Tato trať však taktéž nemá svůj osud 100% zajištěn. Nákladní doprava (pokud existuje) zůstane zachována pouze na úsecích, kde je provozována také osobní doprava. Další významnou změnou je připravované zdražení jízdného. Na většině tratí se zvednou základní tarify a příplatky o 90 až 100 %. Největšího zdražení se cestující dočkají na trase Atény – Stylida, kde si na jízdenku musí připravit dokonce trojnásobek dnešního jízdného. Zrušeny budou veškeré slevy vyjma dětského jízdného. Ceny mezinárodních jízdenek (např. InterRail, Balkan Flexi pass) a podmínky jejich užití se nijak nemění.
Výše uvedená opatření budou po roce vyhodnocena. V závislosti na výsledcích bude rozhodnuto, zda se vybrané tratě dočkají obnovení provozu. Předběžně se počítá s turistickým provozem mezi Diakoftó – Kalavrita a Patras – Pirgos – Olympia. Další tratě budou obnovovány pouze v případě, že místní samospráva bude ochotna se podílet na krytí ztrát způsobenou provozováním vlaků včetně údržby a provozování tratí. Na tratích se zastaveným provozem nebude probíhat žádná údržba. Budovy budou prodávány nebo pronajaty soukromým osobám. Tratě výše nejmenované (Paleofársalos – Volos, Volos – Milies, Kavasila – Kilini nebo Agrinio – Messolongi) čeká zánik.
TrainOSE má v následujícím čtvrtletí zájem na provázání jednotlivých druhů dopravy. Společně se společnostmi provozující trajekty plánuje lepší provázanost dálkových vlaků a trajektů v Pireu. Kromě toho chce dopravce začít provozovat autobusovou dopravu na relacích, kde je železniční infrastuktuktura nevyhovující (Atény – Tripolis – Kalamata, Plati – Giannitsa – Alexandria), či úplně chybí (Kalambaka – Grevena – Ioannina). Všechny autobusové spoje mají navazovat na vlakové spoje.
Zdroj: RailNewsInternational, TrainOSE
Gevgeliji a v Kulatě (tratě do Idomeni a Kulaty jsou ve výše uvedeném seznamu), popř. budou zcela zrušeny (Dostluk-Filia Express z Istanbulu). Pokud se tyto černé zprávy naplní, jediným pozemním spojením Řecka se světem zůstanou trajekty z Itálie. Zdroj: www.seat61.com
Nechapu, auta a autobusy do Recka uz nemuzou?
http://www.kurzy.cz/zpravy/zabava/kreslene-vtipy/20100502/
SYN: Jinak proč by jako M měl zapomenout na desetimístné číslo dotace? Vždyť je dokonce (celkově) jedenáctimístné??
No právě právě. (Možná jsem použil větu která je častěji používaná pro opačný směr?)
Fučida: Z Bruselu jako města je možná Řecko daleko, ale v euroinstitucích dělají lidé ze všech států Evropy, včetně těch Řeků. A navíc pod tím obecným pojmem "Brusel" můžeme vidět to, že by se třeba Němcům nebo Švédům nemusel příliš líbit to slastné mediteránní "dolce vita" platit, tudíž by se přes euroinstituce měli postarat, aby peníze byly vynaloženy na konkrétní účely a nikoliv promrhány. Osobně vidím v té "eurokrizi" příslib do budoucna, že snad už těm zabedněným "národním" politikům dojde, že v Evropě je všude blízko a necháme-li Řecko, Portugalsko, Irsko, Maďarsko a Pobaltí dojít k bankrotu, zaplatíme to všichni. Takže si snad konečně začnou trochu všímat, co se děje za humny, nebo zákonitě zbankrotujeme taky a asociální škrty nám budou exkrement platné.
Ale jinak souhlasím, že současná podoba EU se mi taky nelíbí: preferoval bych stručnou a přehlednou euroústavu s plnohodnotnou eurovládou a plnohodnotným europarlamentem, kde by bylo jasně definováno, které pravomoci jsou delegovány na Unii a které na členské státy, přičemž by Unie měla své daňové příjmy a vynucovací mechanismy (nezávislé na vůli a zvůli členských států), jako to mají v USA. S kočkopsem jako je lisabonská smlouva se opravdu daleko nedostaneme- bohužel národní kapři si svůj rybník nevypustí, populismus na národní úrovni je totiž mnohem jednodušší, než na té celoevropské a navíc se na národní úrovni mnohem lépe krade: když bude vše pod kontrolou Bruselu, nebude moc co krást...
Nicméně buď půjde evropská integrace výše naznačeným směrem, nebo se Unie zase rozpadne a pak je na čase, abychom se začali učit rusky a zejména čínsky: malinké, nemohoucí státečky jsou totiž přesně to, co Rusko a Čína ke své expanzi potřebují. Sorry za politickou vsuvku, ale tohle je bohužel fakt spíš politické téma: kdyby Řecko z "eurobohatství" nebankrotovalo, žádný článek tohoto typu by nemusel vzniknout.
Zajímavá informace. Každopádně díky za odkaz.
Já tedy nevím, ale v létě jsem platil kolem 12 EUR z Litochora do Kalampaky, takže tady mi ty cifry nějak nesedí.
blaster: to Litochoro je podivné, ale zase když jsme tam nastupovali, tak do couráku s námi nastoupilo cca 20 lidí, což na město velikosti 2-3 tis. lidí vzdálené pomalu 5 km není vůbec špatné. (poblíž co si pamatuji významnějšího sídla nebylo)
Brusel taky nic nevyřeší, Bruselu je to fuk, je to pro něj někde na druhým konci světa. I když sem nerad tahám politiku, tak toto téma s ní úzce souvisí.
SzKT: k porovnání USA vs EU:
v USA federální vláda určuje směr (a to důsledně) jen několika klíčových odvětví a zbytek nechává na členských státech (viz např. ten fakt, že někde je trest smrti, někde ne atd.). EU kecá členským státům úplně do všeho, ale nic neurčuje kompletně. A té závislosti na "nevyzpytatelných světových finančních trzích a hlavně na domácích populistických politikářích" nás nijak nezbyvuje.
S tím posledním odstavcem (princip subsidiarity) ale také souhlasit.
Celá EU je jeden velký omyl a spěje k zániku; nebude to zítra ani za měsíc, ale jinam to už nevede. Navíc Řecko není jediný stát, který si žije (žil) nad poměry.
A to považuju za obrovskou chybu evropské integrace. Dokud totiž budeme všichni sypat peníze do společné bruselské kasy bez toho, aby ten "Brusel" mohl spolurozhodovat o tom, jak se ty peníze utratí (a s tím spojené právo zasahovat do vnitřní politiky členských států- á la USA), dotud Evropa z problémů nevybředne. A nacionalistická veteš o národním státu, co teď vystrkuje růžky, může mít sice za následek nezávislost na okolních státech, o to však větší závislost na nevyzpytatelných světových finančních trzích a hlavně na domácích populistických politikářích, kteří by si z národních států nejraději udělali vlastní orientální pašalík- však stojí za to si všimnout, kteří z politiků po té "suverenitě" volají...
Ovšem co se týče dopravní obslužnosti, jsem za zachování principu subsidiarity. Takže regionální úroveň dopravy řešit v regionech (nakonec nejvíc se omezování dopravy na lokálkách dotýká místních obyvatel), dálkovou vnitrostátní dopravu je potřeba řešit na celostátní úrovni a přeshraniční na té evropské. Ostatně když se po Evropě rozhlédneme, tam, kde příslušný stupeň dopravy řeší "věcně nepříslušný" článek veřejné správy, nedopadá to dobře- viz třeba regionální doprava na centrálně řízeném Slovensku. Což ale není důvod, abychom se my z ČR v krizových jevech ostatních evropských států neměli angažovat- hlavní slovo ovšem musí mít místní orgány.
Nicméně, našel jsem (vše za rok 2009) například
Celkové tržby z osobní dopravy (dom+zahr): 6,5mld
Celková úhrada ztráty z osobní dopravy (MD+kraje): 12,5mld
Poplatek za DC (osobní): 1,5mld (cca. 7% nákladů)
Spotřeba el. trakční energie: 2,6mld (cca. 12% nákladů)
Výnos obsluhy dráhy (řízení provozu): 5,3mld
Některé z údajů jsem viděl vyčíslené asi poprvé...
Jinak proč by jako M měl zapomenout na desetimístné číslo dotace? Vždyť je dokonce (celkově) jedenáctimístné?? 12,5GKč je číslo 12 500 000 000Kč...
Až tak těžké to není a na desetimístné číslo v roce 2009 (a také 2010) zapomeňte. Ve zveřejněné výroční zprávě ČD se to skví jasně. Mrkněte např. sem:
www.cdcargo.cz/assets/pro-investory/financni-zpravy/vyrocni-zpravy/vyrocni-zprava-skupiny-cd-za-rok-2009.pdf
Na str. 144 se ohledně roku 2009 píše:
Úhrada ztráty z osobní dopravy ze státního rozpočtu včetně úhrady prokazatelné ztráty ze žákovského jízdného - 3 996 611 tis. Kč
Úhrada ztráty z osobní dopravy z rozpočtu krajů včetně úhrady prokazatelné ztráty ze žákovského jízdného - 8 364 233 tis. Kč
Ostatní dotace - 289 808 tis. Kč.
Za rok 2010 to bude zřejmě velmi podobné, ale Ostatní dotace budou asi nulové.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.