..: Velká redukce osobní dopravy v Řecku :..

Diakopto-Kalavrita, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorkajízdní řád, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka Atény — Při on–line sledování příchodu nového jízdního řádu jsem uvedl, že v Řecku k významným změnám v osobní železniční dopravě nedochází. Avšak cestující od TrainOSE obdrželi dne 23. prosince 2010 nepříjemný vánoční dárek v tiskové zprávě oznamující zastavení osobní dopravy na většině tratí z důvodu špatného hospodaření. Současná ztráta podniku činí částku zhruba 230 milionů eur ročně. Ke konci roku kumulovaný dluh dosahoval 700 milionů eur. Další propady v tržbách jsou zapříčiněny stávkami, které v letošním roce proběhly v délce cca 120 dní. Ač byla snaha provést minimalizace ztrát, např. převedení informační telefonní linky pod správu TrainOSE, prodej jízdních dokladů přes internet, urychlení elektrifikace tratí nebo zrušení slev v nákladní dopravě. Podle předpokladů na rok 2011 by byla roční ztráta ve výši 55 milionů eur.

Úspory je proto nutné provádět omezováním provozu a postupnou reorganizací železniční dopravy a celé železniční společnosti. Od 1. ledna 2011 se proto počítá se zkrácením obsluhovaných železničních tratí ze 2 500 na cca 1 250 km a snížení stavu zaměstnanců z 9.350 na 6.000. Zbývajícím zaměstnancům budou sníženy mzdy až o 50 % a odebrány veškeré benefity. Proti opatřením se ihned zvedla vlna odporu v podobě celodenní stávky.

Zastavení provozu se dotkne následujících tratí:

  • Patras – Kalamata
  • Pirgos – Olympia
  • Pirgos – Katákolo
  • Isthmos – Lutráki (v současné době není v provozu)
  • Diakoftó – Kalávrita (nepravidelný provoz)
  • Kalonero – Kiparissia
  • Kórinthos – Kalamata (v současné době není v provozu mezi Tripolisem a Zevgolatiem)
  • Árgos – Nafplio
  • Patras – Rioni (příměstské vlaky)
  • Kalamata – Zevgolatio (příměstské vlaky)
  • Soluň – Edessa – Aminteo – Florina
  • Aminteo – Kozáni
  • Dikea – Ormenio – Svilengrad
  • Soluň – Idoméni
  • Strimon – Kulata
  • Lárisa – Volos (regionální vlaky)
  • Paleofársalos – Kalambaka (regionální vlaky)

Provoz zůstane zachován na následujících tratích, nebo nebyly prozatím zveřejněny žádné podrobnosti o změnách jízdních řádů:

  • Pireus – Atény – Kórinthos – Kiato – Patras (Kiato – Patras po dokončení výstavby normálněrozchodné tratě)
  • Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Lárisa – Plati – Soluň
  • Soluň – Serres – Alexandroupoli – Dikea
  • Atény – Lianokládi – Stylida
  • Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Kalambaka
  • Kalambaka – Paleofársalos – Soluň
  • Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Lárisa – Volos
  • Volos – Lárisa – Plati – Soluň
trať, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka IC, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka EMU v Katerini, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka Gatzea, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka

Omezení se také nedotknou příměstkých spojů v okolí Atén (Kiato – letiště) a Soluně (Soluň – Lárisa). Na seznamu tratí s omezením provozu se nenachází také trať Atény – Inói – Halkída. Tato trať však taktéž nemá svůj osud 100% zajištěn. Nákladní doprava (pokud existuje) zůstane zachována pouze na úsecích, kde je provozována také osobní doprava. Další významnou změnou je připravované zdražení jízdného. Na většině tratí se zvednou základní tarify a příplatky o 90 až 100 %. Největšího zdražení se cestující dočkají na trase Atény – Stylida, kde si na jízdenku musí připravit dokonce trojnásobek dnešního jízdného. Zrušeny budou veškeré slevy vyjma dětského jízdného. Ceny mezinárodních jízdenek (např. InterRail, Balkan Flexi pass) a podmínky jejich užití se nijak nemění.

Olympia, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka Výše uvedená opatření budou po roce vyhodnocena. V závislosti na výsledcích bude rozhodnuto, zda se vybrané tratě dočkají obnovení provozu. Předběžně se počítá s turistickým provozem mezi Diakoftó – Kalavrita a Patras – Pirgos – Olympia. Další tratě budou obnovovány pouze v případě, že místní samospráva bude ochotna se podílet na krytí ztrát způsobenou provozováním vlaků včetně údržby a provozování tratí. Na tratích se zastaveným provozem nebude probíhat žádná údržba. Budovy budou prodávány nebo pronajaty soukromým osobám. Tratě výše nejmenované (Paleofársalos – Volos, Volos – Milies, Kavasila – Kilini nebo Agrinio – Messolongi) čeká zánik.

trajekt, ilustační foto, foto: Jiří Hovorka TrainOSE má v následujícím čtvrtletí zájem na provázání jednotlivých druhů dopravy. Společně se společnostmi provozující trajekty plánuje lepší provázanost dálkových vlaků a trajektů v Pireu. Kromě toho chce dopravce začít provozovat autobusovou dopravu na relacích, kde je železniční infrastuktuktura nevyhovující (Atény – Tripolis – Kalamata, Plati – Giannitsa – Alexandria), či úplně chybí (Kalambaka – Grevena – Ioannina). Všechny autobusové spoje mají navazovat na vlakové spoje.

Zdroj: RailNewsInternational, TrainOSE


Jiří Hovorka Poslat mail autorovi | 2.1.2011 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Řecko


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Busman 
03.01.2011 (17:44)  
Zdeněk J: To, že je něco na hafasu, ještě neznamená, že je to taky ve skutečnosti, zvlášť v regionu jihovýchodní Evropy...

SzKT: K Tvým komentářům nemám co dodat, nic jen souhlas.
registrovaný uživatel Busman 
03.01.2011 (17:42)  
tenzor:

"Nechapu, auta a autobusy do Recka uz nemuzou?"

Pozemní doprava je taky pěší, tu jsem též zapomněl zmínit. Autobusy mají své nezastupitelné místo v regionální dopravě a auta, jelikož jsme na železničním serveru, tak se snad shodneme, že jsou za ideálních podmínek vhodná leda tak na ježdění mezi vesnicemi a k nejbližšímu terminálu Park & Rail.

"polemizuju s tim, ze jedine "pozemni" spojeni Recka se svetem je ted trajektem (zrovna nejpomalejsi druh dopravy, ale cenou konkurujici letecke :)"

Trajekty se při životě udržují právě puncem luxusu, často jsou objektem turistiky (cesta je cíl a plavit se po moři je opravdu pěkné) a hlavně se v konkurenci (low-cost) letecké dopravy drží tím, že si do nich obecenstvo naloží své plechové miláčky. Dokud budou autíčka, budou i trajekty. Nevím, proč by něco podobného nemohlo fungovat na kolejích.

Poznámka pod čarou: Protože nemám účet na Facebooku a podobných hovadinách, prosím o vysvětlení zkratek IMHO a BTW...
03.01.2011 (17:01)  
registrovaný uživatel tenzor 
03.01.2011 (16:45)  
SzKT: vsak ja nerikam nic o tom, ze by 30 hodin autobusem byla nejaka vyhra (i kdyz vlakem je to casove nekdy jeste pomalejsi a zvlast zpatecni cesta je hezky adrenalinovy zazitek), jen polemizuju s tim, ze jedine "pozemni" spojeni Recka se svetem je ted trajektem (zrovna nejpomalejsi druh dopravy, ale cenou konkurujici letecke :) ). Pokud vim, tam ze Sofie do Recka jezdi i pravidelne autobusy a asi to nebude jediny priklad. Ale pokud jsme uz u cesty z CR, znam silence, ktery dava Brno - Solun autem za 14 hodin.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
03.01.2011 (16:34)  
tenzor: Ano, autem to jistě jde. Autobusem samozřejmě taky- z Albánie jich jezdí do celého Řecka dost a dost. Odjinud je to horší: ono štrachat se řadu dní busem přes celý Balkán dnes už baví málokoho a Balkánci sami přeshraničně nemají moc potřebu jezdit. Ale opravdu, určitě se tam dá nejmíň z Bp dojet, však co to necelých 30 hodin v autobuse je, že ano. Kromě toho tam nemají schengen, což znamená, že nejde překračovat hranici kdekoliv, ale jen na vyhrazených hraničních přechodech, kde je (prý) pěším přechod zakázán, takže se zřejmě nedá ani hranice překročit pěšky s využitím vnitrostátní VHD, jak je dnes v schengenu obvyklé.
A co se týče IC, tak jsem nepsal, že by byly prázdné- psal jsem jen tolik, že ač jsou plné a vždy byly drahé, tak-tak si na sebe vydělají. Bohužel IC jsem nikdy nejel, protože k Interrailu měli vždy omezený kontingent místenek a tudíž bylo "full". Jinak, než vlakem jsem v Řecku nikdy nebyl a asi se na tom v dohledné době nic nezmění- dávat 200-300 eur za letadlo (takhle levně jen s přestupem) dost dlouho dopředu já celkem nerad... A co se týče cen, tak i za normálních ekonomických podmínek v západní Evropě platí, že "na svém" je vlak, který od cestujících dostane 3-5 eur/km. Takže i v západní Evropě je potřeba, aby v každém okamžiku jízdy (včetně protisměru) v tom vlaku sedělo cca. 50-100 lidí. Ovšem OSE rozhodně normální podnik nejsou, takže tam bude ta potřeba "dosypu" od cestujících ještě vyšší. Dotace tam v podstatě nemají. Stejně tak zrušení dopravy může v jejich podání znamenat výraznou úsporu, protože můžou vyhodit všechen ten nemalý ansámbl ve stanicích. Sice ani to se nejspíš bez vlny stávek neobejde, ale klasická racionalizace je na Balkáně něco nepředstavitelného- to by zase létaly na náměstí Syntagma molotovovy koktejly...
registrovaný uživatel tenzor 
03.01.2011 (16:14)  
Jiri Hovorka napsal:
Zdražení se týká hlavně dálkových tras. Dosavadní cena Atény-Stylida byla 8,8 €, nově má být 27,3 €. Kalambaka - Soluň dříve 8,9 €, nově 15 €, IC Soluň - Atény z 36,3 na 55,2 €. Trasu Leptokaria-Nei Pori bych osobně odhadl na cenu kolem 2 €. Změnu tarifu zatím TrainOSE do eshopu nestihlo zapracovat

Nevim, odkud ty ceny jsou, ale v roce 2009 byla Solun - Kalambaka za 12 euro a IC solun Atheny presne nevim, ale urcite to bylo pres 40. Ze by v roce 2010 zlevnili, pote co rok predtim zdrazili? To se mi vazne nezda...
V kazdem pripade, ty nove ceny jsou ted vytazene lehce nad uroven autobusu, coz ma logiku.

Edit: ted ctu o tom, ze se ty ceny muzou lisit pri pouziti ranniho primeho spoje, no je to mozne. I kdyz jsme primestskym vlakem nejeli (normalnim rychlikem Solun - Atheny s prestupem v Paleofarsalu). Kazdopadne to IC bylo lehce pres 40 (mozna by to pres e-shop bylo levnejsi, kupoval jsem to v te specialni pokladne na nadrazi Larisa v Athenach.
registrovaný uživatel tenzor 
03.01.2011 (15:58)  
SzKT napsal:
A jelikož měli lidový tarif (kdysi jsem v německé literatuře jsem četl, že někde těsně pod nulou jsou jen IC z Atén do Soluně s IC příplatkem v hodnotě zhruba 100% standardního tarifu), provoz drah nutně generoval ztrátu- naplnit vlaky za cenu jízdného, aby byl dopravce v zisku (podobně jako ve většině zemí Evropy) prostě není možné, na to Řekové měli (a mají) příliš nízké příjmy a železnice nenabízí ve srovnání s IAD žádný "rychlostní benefit".

Mistenkove rychliky ze Solune do Athen i ICcka byly vzdycky vlaky obsazene do posledniho mista. A v primestskych vlacich na trati Korinth - Atheny i po zdrazeni hodne lidi stalo (jiste, v Korinthu by museli byt dementni, aby se slozite dostavali na 6 km vzdalenou zastavku autobusu a pak v Athenach z autobusoveho terminalu MHDckem do centra, kdyz maji nadrazi na kraji mesta). Ty "lidove" ceny byly do roku 2008 (asi 1 Kc za 1 km v prepoctu], pak sla cena nahoru temer na uroven autobusu (skoro 2 Kc na km) a svete div se - ty vlaky byly porad obsazene do posledniho mista. Vlaky jsou v Recku na vetsine trati rychlejsi nez autobus, coz mi jako benefit prijde. Takze veskere vase uvahy jsou na vode a chybne.
registrovaný uživatel tenzor 
03.01.2011 (15:45)  
M napsal:
Ale tak trochu je pominut jeden zasadni problem - neni nahodou Recko poloostrov?

Neni, to je jeho cast (Pelopones - i kdyz ciste technicky je to spis ostrov), jinak je soucast balkanskeho (stejne jako treba Rumunsko :) )

Ja jenom, ze to, co u nas dela zeleznicni/silnicni doprava, to tam velmi snadno muze delat doprava lodni. Takze mi osobne prijde docela logicky, ze tam zeleznice neni az tak potreba. A jestli dela 7 giga sekyru rocne, tak nevim, co na to rict.

1. teoreticky ano (mezi reckymi ostrovy to ani jinak nez letadlem nebo lodi nejde), ale lodni doprava je tam dost (IMHO az neprimerene) draha a samozrejme pomala. Nedokazu si predstavit, ze si nekdo koupi lodni listek jen proto, aby se dostal dejme tomu ze Solune do Korinthu pomaleji, ale zato mene komfortneji a draz nez vlakem.
2. Mnoho vyznamnych (turisticky ci ekonomicky) reckych mest (prekvapive :) ) nelezi u more, takze tam stejne musi jet vlak nebo autobus. Vlak je vetsinou nejen komfortnejsi, ale i rychlejsi. Spousta trati je postavena tak, aby prekonavala horske hrebeny, kterych je v Recku hodne, misto aby je slozite objizdela jako silnicni doprava. Sice se buduji nove silnice a dalnice, ale otazkou je, co se ted vlastne dostavi. A i kdyby, autobus tezko nekdy pojede 160kou. Uz vidim jak jsou lide vcetne turistu nadseni tim, ze jedou autobusem 7 hodin ze Solune do Athen misto ICckem za necelych 5.
registrovaný uživatel tenzor 
03.01.2011 (15:04)  
Kubajz napsal:
Ano, ono je lepsi nejprve vyhodit penize za rekonstrukci trati, pak za hnaci vozidla a nakonec vyhazovat jeste dalsich 30 let penize za ztratovy provoz. To je hodne "ekonomicka" uvaha. Hold, pokud bylo rozhodnuti o rekonstrukci spatne, tak je proste to nejlepsi tu trat zavrit i kdyz je cerstve opravena nez prohlubovat ztraty jejim ztratovym provozem.

Treba Diakoftó – Kalávrita je vylozene turisticka atrakce za nemaly peniz a je uvedena ve vsech pruvodcich. Pokud je i sezonni provozovani takove trate ztratove, pak bude problem asi nekde jinde nez v tom, ze by byla prirozene nerentabilni.
U dalsich trati jako Paleofarsalos - Kalambaka (klastery Meteora zapsane v UNESCO) nebo Pirgos - Olympia (jedno z nejnavstevovanejsich mist Recka vubec) by IMHO stacilo dat rozumne casy a navaznosti (primy vlak Larisa - Kalambaka byl i na teto "lokalce" rychlejsi nez spousta spoju na koridorech u nas a samozrejme levnejsi nez autobus). Meli by na tratich se zastavenym provozem umoznit podnikat soukromniky, mozna by se divili (stejne jako CD), jak jde na nerentabilni trati mit zisk.
03.01.2011 (15:01)  
Jenom tak pro zajímavost, bez nějakého rýpání, padlo tu slovo o emisích a vlakové dopravě-nemá někdo nějaká relevantní čísla, jaké emise zhruba produkují některé hypermoderní stroje českých drah jako třeba brejlovec? Nebo nějaké motoráky? Jenom by mě zajímalo, při přepočtu na cestujícího, porovnání s moderním autem.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko