..: Velká redukce osobní dopravy v Řecku :..

Diakopto-Kalavrita, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorkajízdní řád, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka Atény — Při on–line sledování příchodu nového jízdního řádu jsem uvedl, že v Řecku k významným změnám v osobní železniční dopravě nedochází. Avšak cestující od TrainOSE obdrželi dne 23. prosince 2010 nepříjemný vánoční dárek v tiskové zprávě oznamující zastavení osobní dopravy na většině tratí z důvodu špatného hospodaření. Současná ztráta podniku činí částku zhruba 230 milionů eur ročně. Ke konci roku kumulovaný dluh dosahoval 700 milionů eur. Další propady v tržbách jsou zapříčiněny stávkami, které v letošním roce proběhly v délce cca 120 dní. Ač byla snaha provést minimalizace ztrát, např. převedení informační telefonní linky pod správu TrainOSE, prodej jízdních dokladů přes internet, urychlení elektrifikace tratí nebo zrušení slev v nákladní dopravě. Podle předpokladů na rok 2011 by byla roční ztráta ve výši 55 milionů eur.

Úspory je proto nutné provádět omezováním provozu a postupnou reorganizací železniční dopravy a celé železniční společnosti. Od 1. ledna 2011 se proto počítá se zkrácením obsluhovaných železničních tratí ze 2 500 na cca 1 250 km a snížení stavu zaměstnanců z 9.350 na 6.000. Zbývajícím zaměstnancům budou sníženy mzdy až o 50 % a odebrány veškeré benefity. Proti opatřením se ihned zvedla vlna odporu v podobě celodenní stávky.

Zastavení provozu se dotkne následujících tratí:

  • Patras – Kalamata
  • Pirgos – Olympia
  • Pirgos – Katákolo
  • Isthmos – Lutráki (v současné době není v provozu)
  • Diakoftó – Kalávrita (nepravidelný provoz)
  • Kalonero – Kiparissia
  • Kórinthos – Kalamata (v současné době není v provozu mezi Tripolisem a Zevgolatiem)
  • Árgos – Nafplio
  • Patras – Rioni (příměstské vlaky)
  • Kalamata – Zevgolatio (příměstské vlaky)
  • Soluň – Edessa – Aminteo – Florina
  • Aminteo – Kozáni
  • Dikea – Ormenio – Svilengrad
  • Soluň – Idoméni
  • Strimon – Kulata
  • Lárisa – Volos (regionální vlaky)
  • Paleofársalos – Kalambaka (regionální vlaky)

Provoz zůstane zachován na následujících tratích, nebo nebyly prozatím zveřejněny žádné podrobnosti o změnách jízdních řádů:

  • Pireus – Atény – Kórinthos – Kiato – Patras (Kiato – Patras po dokončení výstavby normálněrozchodné tratě)
  • Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Lárisa – Plati – Soluň
  • Soluň – Serres – Alexandroupoli – Dikea
  • Atény – Lianokládi – Stylida
  • Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Kalambaka
  • Kalambaka – Paleofársalos – Soluň
  • Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Lárisa – Volos
  • Volos – Lárisa – Plati – Soluň
trať, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka IC, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka EMU v Katerini, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka Gatzea, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka

Omezení se také nedotknou příměstkých spojů v okolí Atén (Kiato – letiště) a Soluně (Soluň – Lárisa). Na seznamu tratí s omezením provozu se nenachází také trať Atény – Inói – Halkída. Tato trať však taktéž nemá svůj osud 100% zajištěn. Nákladní doprava (pokud existuje) zůstane zachována pouze na úsecích, kde je provozována také osobní doprava. Další významnou změnou je připravované zdražení jízdného. Na většině tratí se zvednou základní tarify a příplatky o 90 až 100 %. Největšího zdražení se cestující dočkají na trase Atény – Stylida, kde si na jízdenku musí připravit dokonce trojnásobek dnešního jízdného. Zrušeny budou veškeré slevy vyjma dětského jízdného. Ceny mezinárodních jízdenek (např. InterRail, Balkan Flexi pass) a podmínky jejich užití se nijak nemění.

Olympia, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka Výše uvedená opatření budou po roce vyhodnocena. V závislosti na výsledcích bude rozhodnuto, zda se vybrané tratě dočkají obnovení provozu. Předběžně se počítá s turistickým provozem mezi Diakoftó – Kalavrita a Patras – Pirgos – Olympia. Další tratě budou obnovovány pouze v případě, že místní samospráva bude ochotna se podílet na krytí ztrát způsobenou provozováním vlaků včetně údržby a provozování tratí. Na tratích se zastaveným provozem nebude probíhat žádná údržba. Budovy budou prodávány nebo pronajaty soukromým osobám. Tratě výše nejmenované (Paleofársalos – Volos, Volos – Milies, Kavasila – Kilini nebo Agrinio – Messolongi) čeká zánik.

trajekt, ilustační foto, foto: Jiří Hovorka TrainOSE má v následujícím čtvrtletí zájem na provázání jednotlivých druhů dopravy. Společně se společnostmi provozující trajekty plánuje lepší provázanost dálkových vlaků a trajektů v Pireu. Kromě toho chce dopravce začít provozovat autobusovou dopravu na relacích, kde je železniční infrastuktuktura nevyhovující (Atény – Tripolis – Kalamata, Plati – Giannitsa – Alexandria), či úplně chybí (Kalambaka – Grevena – Ioannina). Všechny autobusové spoje mají navazovat na vlakové spoje.

Zdroj: RailNewsInternational, TrainOSE


Jiří Hovorka Poslat mail autorovi | 2.1.2011 (9:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Tarify Jízdní řád

More from Řecko


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
09.02.2011 (20:46)  
Tak už je vše jinak - od 12. února bude veškerá mezistátní železniční doprava z/do Řecka "do odvolání" zastavena (viz. seat61.com)...
Registered user Busman 
20.01.2011 (17:13)  
Dle http://www.seat61.com/news.htm také stále jezdí Filia-Dostluk Expres z Istanbulu, oba rychlíky z Beogradu a nejméně jeden vlak ze Sofie. Zprávy nejsou o Romania expresu z Bukurešti. Neví se, jestli zrušení těchto vlaků bylo odvoláno, nebo jejich vozbu zajišťují zaměstnanci OSE ze setrvačnosti...:-)
Registered user Zaal 
10.01.2011 (14:17)  
Jak jsem si již zvykl, v Řecku není důležité, co je někde napsáno, ale je to třeba dvakrát až třikrát někde ověřit a nejlépe se zajít podívat osobně. Příměstský vlak Patra - Rio jezdí, studentská sleva stále platí a cena se nezměnila (dnes jsem tímto vlakem jel, měsíční jízdné mě stálo 10€). Navíc se místo jednotky Man objevil modernější Stadler.
05.01.2011 (22:12)  
SzKT: Můj poslední příspěvěk do této diskuse. Soudě dle Vašeho vyjadřování je jasná Vaše silně levicová politická orientace a další diskuse nikam nepovede; jen k případným osobním výpadům.
To, co píšete jako obr výhody, cestování, možnost nákupů čehosi v Německu, možnost pracovat v Irsku a podobně není nic nového pod sluncem. To přece šlo i před 15 lety. Jen to znamenalo kontrolu na hranicích (když se jelo nakupovat) a ty mě osobně vůbec nevadily. Takhle sice papírově nemáme kontroly, ale jeďte autem do Německa. S velkou pravděpodobností Vás budou kontrolovat 10km od hranic... Čili opět - nic nového. A práce? Kdo chtěl, ten pracoval v zahraničí již před vstupem do EU; jen to bylo složitější. Tak řekněme malé plus, ale pro naprostou většinu obyvatelstva marginální. Docela jsem alergický na názor (a pozor, nevkládám ho do úst Vám), že "kdo nemaká v Irsku, Británii nebo někde, je lůzr a neschopná socka"; je docela hojný. Takže to bychom měli práci.
Kulturní výměna? Opět na něco takového je třeba hypertrfovaný byro aparát kdesi v Belgii? Já si myslím, že bez toho se lze docela dobře obejít a kulturní výměna může fungovat i tak. Clo? Budiž, ale bezcelní unie může existovat i tak, opět bez armády úředníků.
Dále píšete: A poslední potenciální výhoda (kterou Unie bohužel nevyužívá) je možnost korigovat excesy ve vnitřní politice. Ono kdyby existovaly mechanismy, jak na jedné straně zabránit polofašistickým politikům v demontáži sociálního státu. Co k tomu dodat? Co má co nějaká (navíc nikým nevolená) komise kecat do vnitřních záležitostí toho kterého státu? Na základě čeho? Kdo určí co je polofašistické a co není? Tohle tady už nejednou bylo (Maďarsko 1956, ČSSR 1968, Afghánistán v osmdesátých letech) a Vy voláte v podstatě po tomtéž...
Další diskusi s Vámi shledávám dále bezpředmětnou a přeji Vám jen to dobré do roku 2011.
Naneshledanou.
Registered user SzKT  mail  
05.01.2011 (21:45)  
M: Jistě, Řekové ty peníze nemuseli utratit. Nicméně všude ve slušné společnosti je zvykem, že kdo platí, ten rozhoduje, nebo aspoň kontroluje využití svých peněz. Když půjdu do banky si půjčit významnější částku, tak taky a) mám čím ručit, b) budou se mnou sáhodlouze jednat o podnikatelských plánech a podobných věcech. A podobné by to mělo být s dotacemi- u nás (a v Řecku) si politici udělali ze strukturálních fondů začasté takový volební fond, aby se voličům předvedli a někdy mi opravdu není dobře, u čeho všeho jsou vlaječky s hvězdičkama. Ono je totiž hezké, že na referentských pozicích sedí na slovo vzatí odborníci, když rozhodují politici- např. u Regionálních operačních programů je předsedou příslušné regionální rady hejtman kraje a ve výboru regionální rady (který schvaluje projekty) sedí politici, zpravidla z "vládních stran" na příslušných krajích. A je zjevné, že tudy cesta k vyrovnávání regionálních rozdílů nevede. A stejné je to s řeckým dluhem: že dodávají Eurostatu falešné statistiky, neboť v Řecku nebylo zvykem, aby ministertva a další státní orgány vedly účetnictví (a když chtěl Eurostat účetní výkazy, prostě se vymyslely), to se vědělo od doby, co euro existuje a nikdo s tím nic nedělal. Až v době, kdy si finančníci udělali z jednotlivých evropských zemí hračky ke svému obveselení se to nějak začíná řešit, ale je otázkou, zdali není pozdě. Prostě pokud nejsou rozpočty synchronně řízeny ze stejného místa, odkud se řídí měna, tak se nic nezmění. A taky je bláznovství se domnívat, že když budeme bezhlavě škrtat (a ničit základy sociálního smíru), že si pomůžeme: položí-li se eurozóna, půjdeme ke dnu s ní, i kdybychom měli rozpočet nakrásně přebytkový. Což ale u nás jen málokomu dochází, bohužel.
Registered user M 
05.01.2011 (17:29)  
SzKT - s timhle souhlas. Jen ale neberu to, ze Brusel ty dotace "vnucoval" a tim ty Reky zkazil. Meli to cerpat na neco inteligentnejsiho.
Registered user SzKT  mail  
05.01.2011 (9:02)  
Dale Cooper: Tak zrovna dotace ze strukturálních fondů (tak, jak jsou nastavené dnes) za příliš dobré nepovažuju, byť se tím živím. Obzvlášť dobře je to vidět v tom Řecku, kde sice billboard s hvězdičkami je u kdejaké blbosti, ale zemi to zjevně moc nepomohlo, byť radostně čerpá dotace 30 let. Problém je v tom, že se nepodporují infrastrukturní projekty podle nějaké ucelené (nejlépe nadnárodní) koncepce, ale jede se podle toho, co si která země vymyslí, že by potřebovala a namnoze se potom rozjímá, na co by příslušná obec, kraj apod. mohla žádat, aby o ty peníze "nepřišla". A že by projekty typu vyrovnání hrbolatého hřiště nebo oprava fasád na náměstí nějak přispívaly k vyrovnání regionálních disparit se mi příliš nezdá.
A k čemu je (mohla by být) Unie dobrá? Kromě jednotné měny a svobody cestování (byť bez podpory veřejné dopravy je to trochu diskutabilní, když hranice mezi členskými státy se musí často přecházet pěšky) např. umožňuje mobilitu pracovních sil- stačí se podívat, kolik Čechů pracuje v Británii nebo Irsku, učit se jiné jazyky (např. holandsky, švédsky nebo fracouzsky) se Čechům kvůli pracovnímu uplatnění moc nechce, ale nic kromě vlastní lenosti nám v tom nebrání. Další obrovskou výhodou je možnost kulturní výměny: když můžu po libosti cestovat, můžu si taky "od sousedů" vozit např. knihy nebo jiná umělecká díla po libosti, já např. šotoliteraturu v češtině už skoro ani nečtu, když německy a maďarsky se toho dozvím mnohem víc a lépe. O tom, že když nějaké zboží doma není nebo je drahé, můžu si pro něj dojet po libosti např. do Německa ani nemluvě.
Další výhody jsou politické: Unie má (může mít) podstatně větší vyjednávací sílu s agresivními mocnostmi typu Čína nebo Rusko- pročpak asi Putin s Unií vyjednávat nechce a namísto toho diktuje jednotlivým státečkům? Ekonomicky zase je obrovská výhoda jednotný trh, nedělený celními a jinými pochybnými bariérami- se slábnoucí kupní silou a šířící se globalizací je tohle výhoda k nezaplacení. A poslední potenciální výhoda (kterou Unie bohužel nevyužívá) je možnost korigovat excesy ve vnitřní politice. Ono kdyby existovaly mechanismy, jak na jedné straně zabránit polofašistickým politikům v demontáži sociálního státu, kombinované s růstem nacionalismu (Haider, Orbán, Le Pen, Berlusconi, Klaus) a na straně druhé hlídala, zda se bezuzdně krátkodobě neutrácí jen kvůli pozici některých politiků (Řecko, Itálie), případně si ohlídala, zda liberální politika nepřekročila určitý udržitelný rámec (Irsko, Estonsko), tak by mohlo být v Evropě lépe. To by ovšem Unie nesměla být takový nefunkční hybrid na pomezí volného sdružení a státu, kde neexistuje klasická demokratická dělba moci a ač všichni rozhodují, vlastně nic podstatného rozhodnout nemůžou: takže se řeší nesmysly typu zakřivení banánu a kardinální problémy Evropy se nechávají bez povšimnutí...
Registered user M 
05.01.2011 (0:33)  
tenzor - jako ano, aby se neco nebo nekdo dostal do vnitrozemi nebo napric (polo)ostrovem, tak to lodi nejde, ale ja narazel na to, ze do Ceska se po lodi nedostane vubec nic. V Recko odpada dovoz/vyvoz vetsich veci a tranzitni stat to asi taky moc neni

tartan - diky za cisla

SzKT (a tak) - takze za socialni stat v Recku muze NATO a Brusel? Ja myslel, ze tihle dva muzou naopak za to, ze tam dnes nejezdi na oslech a ono je to presne naopak - oni je vylozene zkazili...
Kdyz Brusel nabizel penize, tak Recko kricelo ne, my je nechceme, ale Brusel mu je vnutil, ze?
A kdyz chytri Rekov kriceli "my to nechceme utracet za kraviny a prozrat to v socialnim systemu, ale chceme za to postavit infrastrukturu a delat neco poradnyho", tak zlej Brusel bouchl do stolu a rekl, ze to muzou pouzit jenom na renty uredniku a 15.platy, ze?

Dale Cooper - jen abych byl "ferovej" - co, az na to prerozdelovani (pravda, docela zasadni:) prinasi EU spatnyho? To dobry - treba ten pitomej roaming. Ve vsech statech je Vodafone, v pulce T-Mobile, ale Mikulov-Drasenhofen je drazsi nez Mikulov-Decin...
Jinak to cestovani bez kontrol za pozitivni beru (negativni pohled lze najit na vsem) a vlastne i to euro svym zpusobem (z pohledu cloveka). Blby je, ze vzniklo spis jako politickej nastroj k ovladnuti Nemecka. Byt tam koordinovana politika, tak to funguje. V praxi, kde kazdej jede na sebe a bez pravidel pochopitelne tezko. Taky naky veci jako clo a tak.
Celkove myslenka dobra, provedeni kulha
04.01.2011 (16:37)  
SZkT: Váš názor Vám neberu, mějte si jej.
Jen mi řekněte jednu věc, co dobrého EU přináší? Hlavně prosím nepište, že dotace. Je to jen další level přerozdělování. Že můžeme cestovat bez kontrol? To za žádnou výhru nepovažuji, jde o hodně dvousečnou zbraň. Dále? Já nic nevidím... Jestli Vy ano, sem s tím. Díky.
Registered user SzKT  mail  
04.01.2011 (8:49)  
Dale Cooper: No, klobouk dolů, takhle jednoduchý "světonázor" bych chtěl taky mít! Naposledy měli takové vidění světa příznivci oněch uváděných ideologií. Aniž bych chtěl zabíhat do podrobností, tak kdyby EU existovala stejných 400 let jako rakousko-Uhersko a zanechala "svým národům" tolik dobrých věcí, jako ona říše, tak jsem vrcholně spokojen. Na významné části Rakouska-Uherska se totiž z podstaty toho, co bylo za císaře pána vybudováno, žije dodnes- viz rozdíl mezi Sedmihradskem a Moldavskem/valašksem v Rumunsku, Vojvodinou a zbytkem Srbska nebo mezi haličí/Bukovinou a zbytkem Ukrajiny. Co se týče Třetí říše, tak to rozhodně nebyl mnohonárodnostní stát- naopak to byla země jediného, ovšem vyvoleného národa- nic takového v EU nevidím. Zato bychom podobné jevy (zato v tragikomičtější podobě) viděli, kdyby EU, jakožto reakce na nacionalistické řádění 40. let, nevznikla. Dá se přitom souhlasit, že Rusko a Čína se udržují silou, ale právě proto musí být tyto říše expanzivní: podobně jako Osmanská a Římská říše pro ně totiž platí, že pokud se nerozpínají, zahynou. Takže, s dovolením, já bych radši byl podřízen kulturně blízkému státu se sídlem v Bruselu, než se klaněl pro nás velmi cizímu a neproniknutelnému čísnkému pánovi. A když porovnáme náš desetimiliónový státeček s miliardovou Čínou a čtvrtmiliardovým Ruskem, tak beze zbytku platí okřídlená slova Mao-c´-Tunga: "Utlučeme vás čepicema"... A možná bych si před případnou další diskuzí nastudoval něco o dějinách Balkánu, např. kniha "2000 let mezi východem a západem" je pro pochopení souvislostí moc dobrá. Pak se totiž dá pochopit, proč raději Unie ten "balkánský sud prachu" raději vycpávala penězi, než by riskovala podobné dobrodružství, jaké se odehrálo nedávno v geograficky i kulturně nepříliš vzdálené ex-Jugoslávii. Ostatně dobrodružná politika řeckých plukovníků na Kypru má neblahé důsledky dodnes. Nicméně co není, může být- já jen čekám, kdy nějaký řecký populista využije vlnu všeobecné nasr... obyvatel na konec zlatých časů a ukáže prstem na nepřítele.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko