..: Velká redukce osobní dopravy v Řecku :..

Diakopto-Kalavrita, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorkajízdní řád, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka Atény — Při on–line sledování příchodu nového jízdního řádu jsem uvedl, že v Řecku k významným změnám v osobní železniční dopravě nedochází. Avšak cestující od TrainOSE obdrželi dne 23. prosince 2010 nepříjemný vánoční dárek v tiskové zprávě oznamující zastavení osobní dopravy na většině tratí z důvodu špatného hospodaření. Současná ztráta podniku činí částku zhruba 230 milionů eur ročně. Ke konci roku kumulovaný dluh dosahoval 700 milionů eur. Další propady v tržbách jsou zapříčiněny stávkami, které v letošním roce proběhly v délce cca 120 dní. Ač byla snaha provést minimalizace ztrát, např. převedení informační telefonní linky pod správu TrainOSE, prodej jízdních dokladů přes internet, urychlení elektrifikace tratí nebo zrušení slev v nákladní dopravě. Podle předpokladů na rok 2011 by byla roční ztráta ve výši 55 milionů eur.

Úspory je proto nutné provádět omezováním provozu a postupnou reorganizací železniční dopravy a celé železniční společnosti. Od 1. ledna 2011 se proto počítá se zkrácením obsluhovaných železničních tratí ze 2 500 na cca 1 250 km a snížení stavu zaměstnanců z 9.350 na 6.000. Zbývajícím zaměstnancům budou sníženy mzdy až o 50 % a odebrány veškeré benefity. Proti opatřením se ihned zvedla vlna odporu v podobě celodenní stávky.

Zastavení provozu se dotkne následujících tratí:

  • Patras – Kalamata
  • Pirgos – Olympia
  • Pirgos – Katákolo
  • Isthmos – Lutráki (v současné době není v provozu)
  • Diakoftó – Kalávrita (nepravidelný provoz)
  • Kalonero – Kiparissia
  • Kórinthos – Kalamata (v současné době není v provozu mezi Tripolisem a Zevgolatiem)
  • Árgos – Nafplio
  • Patras – Rioni (příměstské vlaky)
  • Kalamata – Zevgolatio (příměstské vlaky)
  • Soluň – Edessa – Aminteo – Florina
  • Aminteo – Kozáni
  • Dikea – Ormenio – Svilengrad
  • Soluň – Idoméni
  • Strimon – Kulata
  • Lárisa – Volos (regionální vlaky)
  • Paleofársalos – Kalambaka (regionální vlaky)

Provoz zůstane zachován na následujících tratích, nebo nebyly prozatím zveřejněny žádné podrobnosti o změnách jízdních řádů:

  • Pireus – Atény – Kórinthos – Kiato – Patras (Kiato – Patras po dokončení výstavby normálněrozchodné tratě)
  • Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Lárisa – Plati – Soluň
  • Soluň – Serres – Alexandroupoli – Dikea
  • Atény – Lianokládi – Stylida
  • Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Kalambaka
  • Kalambaka – Paleofársalos – Soluň
  • Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Lárisa – Volos
  • Volos – Lárisa – Plati – Soluň
trať, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka IC, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka EMU v Katerini, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka Gatzea, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka

Omezení se také nedotknou příměstkých spojů v okolí Atén (Kiato – letiště) a Soluně (Soluň – Lárisa). Na seznamu tratí s omezením provozu se nenachází také trať Atény – Inói – Halkída. Tato trať však taktéž nemá svůj osud 100% zajištěn. Nákladní doprava (pokud existuje) zůstane zachována pouze na úsecích, kde je provozována také osobní doprava. Další významnou změnou je připravované zdražení jízdného. Na většině tratí se zvednou základní tarify a příplatky o 90 až 100 %. Největšího zdražení se cestující dočkají na trase Atény – Stylida, kde si na jízdenku musí připravit dokonce trojnásobek dnešního jízdného. Zrušeny budou veškeré slevy vyjma dětského jízdného. Ceny mezinárodních jízdenek (např. InterRail, Balkan Flexi pass) a podmínky jejich užití se nijak nemění.

Olympia, ilustrační foto, foto: Jiří Hovorka Výše uvedená opatření budou po roce vyhodnocena. V závislosti na výsledcích bude rozhodnuto, zda se vybrané tratě dočkají obnovení provozu. Předběžně se počítá s turistickým provozem mezi Diakoftó – Kalavrita a Patras – Pirgos – Olympia. Další tratě budou obnovovány pouze v případě, že místní samospráva bude ochotna se podílet na krytí ztrát způsobenou provozováním vlaků včetně údržby a provozování tratí. Na tratích se zastaveným provozem nebude probíhat žádná údržba. Budovy budou prodávány nebo pronajaty soukromým osobám. Tratě výše nejmenované (Paleofársalos – Volos, Volos – Milies, Kavasila – Kilini nebo Agrinio – Messolongi) čeká zánik.

trajekt, ilustační foto, foto: Jiří Hovorka TrainOSE má v následujícím čtvrtletí zájem na provázání jednotlivých druhů dopravy. Společně se společnostmi provozující trajekty plánuje lepší provázanost dálkových vlaků a trajektů v Pireu. Kromě toho chce dopravce začít provozovat autobusovou dopravu na relacích, kde je železniční infrastuktuktura nevyhovující (Atény – Tripolis – Kalamata, Plati – Giannitsa – Alexandria), či úplně chybí (Kalambaka – Grevena – Ioannina). Všechny autobusové spoje mají navazovat na vlakové spoje.

Zdroj: RailNewsInternational, TrainOSE


Jiří Hovorka Poslat mail autorovi | 2.1.2011 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify Jízdní řád

Další z regionu Řecko


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kubajz 
02.01.2011 (11:54)  
Etienne: Rozdíl oproti středoevropské mentalitě je, že u nás by nikoho nenapadlo rušit čerstvě zrekonstruovanou trať, a tím nejen znehodnotit vložené peníze, ale navíc další sumy v hnacích vozidlech ...

Ano, ono je lepsi nejprve vyhodit penize za rekonstrukci trati, pak za hnaci vozidla a nakonec vyhazovat jeste dalsich 30 let penize za ztratovy provoz. To je hodne "ekonomicka" uvaha. Hold, pokud bylo rozhodnuti o rekonstrukci spatne, tak je proste to nejlepsi tu trat zavrit i kdyz je cerstve opravena nez prohlubovat ztraty jejim ztratovym provozem.
registrovaný uživatel Busman 
02.01.2011 (11:27)  
Etienne:

"vozový pak byl navíc výrazně omládnut pomocí Stadler GTW 2/6. Teď budou tyto stroje nečinně postávat v depu"

Po RailJetu další tip pro ČD. U MÁV-S jezdí už 8 ex-OSE jednotek Desiro.
Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/Siemens_Desiro#Greece

"určitá frekvence ze Soluně na sever jak do Skopje, tak do Sofie existuje"

Zvlášť, když tam též žijí Řekové. S Bulharskem v minulosti proběhly velké výměny obyvatelstva, řečtí Bulhaři byli přestěhováni do Bulharska a bulharští Řekové do Řecka. Sranda je, že ti řečtí Bulhaři dodnes mluví bulharsky hůře, než z Bulharska odešlí bulharští Řekové. V září mi to povídal jeden starší pán na nádraží v Blagoevgradu.

A z Bělehradu do Gevgelije to bude jezdit furt, takže je dost na hlavu, aby se těch zbývajících 79 km do Soluně nedojelo...
registrovaný uživatel Etienne  mail  
02.01.2011 (11:13)  
Rozdíl oproti středoevropské mentalitě je, že u nás by nikoho nenapadlo rušit čerstvě zrekonstruovanou trať, a tím nejen znehodnotit vložené peníze, ale navíc další sumy v hnacích vozidlech - na Peloponéských úzkokolejkách nenajdete motorové vozy, zajišťující veškerou dopravu, starší dvaceti let, a vozový pak byl navíc výrazně omládnut pomocí Stadler GTW 2/6. Teď budou tyto stroje nečinně postávat v depu, s tím, že možná budou jezdit z Patry do Olympie...
Je pravdou, že v Řecku se tratě nijak nelikvidují a vše se nechá na pospas osudu. To ovšem přičítám typické jižanské lenosti... když vidíte všude hromady šrotu, na zrekonstruované trati netknuté odhozené pytle cementu, které se ani nikdo nesnaží ukrást... tak si o tom člověk myslí své.
A do Británie se jaksi doprava neredukuje, takový malý podstatný rozdíl. Že se ruší spojení s Istanbulem, není zase tak divu - vlak jezdil opravdu prázdný, ale určitá frekvence ze Soluně na sever jak do Skopje, tak do Sofie existuje - ostatně není to nijak dávno, kdy byly s velikou slávou zprovozněny dva páry IC vlaků Sofia-Soluň s výraznou relační slevou. Minimálně v létě by spojení své opodstatnění mělo.
02.01.2011 (10:59)  
To je samé "řecká logika", "Řekové k rozumu" - jako by zbytek světa včetně nás jednal jinak... U nás přece také rušíme spoje, dokonce se chystáme i nákladně fyzicky likvidovat tratě (to Řekové dle zprávy jen minimálně), také se řídíme pouze spoji osobní dopravy, nebereme ohled na potřeby té nákladní, nejsme schopni využít úsporný potenciál železnice v dopravním systému, chováme se vlatsně úplně stejně, jen to u nás nezašlo ještě zdaleka tak daleko. Ale prakticky směřujeme v menším měřítku k témuž výsledku - dalšímu bujení neúsporné dopravy. Je-li nám líto toho, že do Řecka nebudeme moci jet vlakem, proč nám téhož není líto třeba v případě cest do Británie? Kdo i jinam létá či jezdí po silnici, proč by právě do Řecka měl jet vlakem? Tato pa-logika se netýká zdaleka jen Řecka, byť to zamrzí (zvláště nás, co bychom na všech svých cestách rádi využívali železnici, kam to jde). Autorovi děkuji za přehledný souhrn situace, který bych jinak těžko hledal.
registrovaný uživatel Busman 
02.01.2011 (10:20)  
Zastavení provozu se má údajně týkat také všech mezinárodních rychlíků, které mají končit na hranicích v Gevgeliji a v Kulatě (tratě do Idomeni a Kulaty jsou ve výše uvedeném seznamu), popř. budou zcela zrušeny (Dostluk-Filia Express z Istanbulu). Pokud se tyto černé zprávy naplní, jediným pozemním spojením Řecka se světem zůstanou trajekty z Itálie. Zdroj: www.seat61.com

V této souvislosti by mě zajímal osud (nově) zavedeného rychlíku Meridian (Praha-) Štúrovo - Thessaloniki. Jestli do léta přijdou Řekové k rozumu, nebo ho budou na řeckém území provozovat třetí železnice na vlastní triko.
registrovaný uživatel Etienne  mail  
02.01.2011 (10:16)  
To znamená prakticky konec osobní dopravy do Evropy, zůstává asi jen noční vlak Thessaloniki-Istanbul. Jinak se tu uplatňuje typická řecká logika - nedávno obrovským nákladem zrekonstruované peloponéské úzkokolejky zůstávají bez provozu, trať Tripoli-Zevgolatio už se konce rekonstrukce asi ani nedočká... ještě že jsem si stihl loni všechny tamní tratě projet.
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko