Atény — Při on–line sledování příchodu nového jízdního řádu jsem uvedl, že v Řecku k významným změnám v osobní železniční dopravě nedochází. Avšak cestující od TrainOSE obdrželi dne 23. prosince 2010 nepříjemný vánoční dárek v tiskové zprávě oznamující zastavení osobní dopravy na většině tratí z důvodu špatného hospodaření. Současná ztráta podniku činí částku zhruba 230 milionů eur ročně. Ke konci roku kumulovaný dluh dosahoval 700 milionů eur. Další propady v tržbách jsou zapříčiněny stávkami, které v letošním roce proběhly v délce cca 120 dní. Ač byla snaha provést minimalizace ztrát, např. převedení informační telefonní linky pod správu TrainOSE, prodej jízdních dokladů přes internet, urychlení elektrifikace tratí nebo zrušení slev v nákladní dopravě. Podle předpokladů na rok 2011 by byla roční ztráta ve výši 55 milionů eur.
Úspory je proto nutné provádět omezováním provozu a postupnou reorganizací železniční dopravy a celé železniční společnosti. Od 1. ledna 2011 se proto počítá se zkrácením obsluhovaných železničních tratí ze 2 500 na cca 1 250 km a snížení stavu zaměstnanců z 9.350 na 6.000. Zbývajícím zaměstnancům budou sníženy mzdy až o 50 % a odebrány veškeré benefity. Proti opatřením se ihned zvedla vlna odporu v podobě celodenní stávky.
Zastavení provozu se dotkne následujících tratí:
- Patras – Kalamata
- Pirgos – Olympia
- Pirgos – Katákolo
- Isthmos – Lutráki (v současné době není v provozu)
- Diakoftó – Kalávrita (nepravidelný provoz)
- Kalonero – Kiparissia
- Kórinthos – Kalamata (v současné době není v provozu mezi Tripolisem a Zevgolatiem)
- Árgos – Nafplio
- Patras – Rioni (příměstské vlaky)
- Kalamata – Zevgolatio (příměstské vlaky)
- Soluň – Edessa – Aminteo – Florina
- Aminteo – Kozáni
- Dikea – Ormenio – Svilengrad
- Soluň – Idoméni
- Strimon – Kulata
- Lárisa – Volos (regionální vlaky)
- Paleofársalos – Kalambaka (regionální vlaky)
Provoz zůstane zachován na následujících tratích, nebo nebyly prozatím zveřejněny žádné podrobnosti o změnách jízdních řádů:
- Pireus – Atény – Kórinthos – Kiato – Patras (Kiato – Patras po dokončení výstavby normálněrozchodné tratě)
- Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Lárisa – Plati – Soluň
- Soluň – Serres – Alexandroupoli – Dikea
- Atény – Lianokládi – Stylida
- Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Kalambaka
- Kalambaka – Paleofársalos – Soluň
- Atény – Lianokládi – Paleofársalos – Lárisa – Volos
- Volos – Lárisa – Plati – Soluň
Omezení se také nedotknou příměstkých spojů v okolí Atén (Kiato – letiště) a Soluně (Soluň – Lárisa). Na seznamu tratí s omezením provozu se nenachází také trať Atény – Inói – Halkída. Tato trať však taktéž nemá svůj osud 100% zajištěn. Nákladní doprava (pokud existuje) zůstane zachována pouze na úsecích, kde je provozována také osobní doprava. Další významnou změnou je připravované zdražení jízdného. Na většině tratí se zvednou základní tarify a příplatky o 90 až 100 %. Největšího zdražení se cestující dočkají na trase Atény – Stylida, kde si na jízdenku musí připravit dokonce trojnásobek dnešního jízdného. Zrušeny budou veškeré slevy vyjma dětského jízdného. Ceny mezinárodních jízdenek (např. InterRail, Balkan Flexi pass) a podmínky jejich užití se nijak nemění.
Výše uvedená opatření budou po roce vyhodnocena. V závislosti na výsledcích bude rozhodnuto, zda se vybrané tratě dočkají obnovení provozu. Předběžně se počítá s turistickým provozem mezi Diakoftó – Kalavrita a Patras – Pirgos – Olympia. Další tratě budou obnovovány pouze v případě, že místní samospráva bude ochotna se podílet na krytí ztrát způsobenou provozováním vlaků včetně údržby a provozování tratí. Na tratích se zastaveným provozem nebude probíhat žádná údržba. Budovy budou prodávány nebo pronajaty soukromým osobám. Tratě výše nejmenované (Paleofársalos – Volos, Volos – Milies, Kavasila – Kilini nebo Agrinio – Messolongi) čeká zánik.
TrainOSE má v následujícím čtvrtletí zájem na provázání jednotlivých druhů dopravy. Společně se společnostmi provozující trajekty plánuje lepší provázanost dálkových vlaků a trajektů v Pireu. Kromě toho chce dopravce začít provozovat autobusovou dopravu na relacích, kde je železniční infrastuktuktura nevyhovující (Atény – Tripolis – Kalamata, Plati – Giannitsa – Alexandria), či úplně chybí (Kalambaka – Grevena – Ioannina). Všechny autobusové spoje mají navazovat na vlakové spoje.
Zdroj: RailNewsInternational, TrainOSE
Ano, ono je lepsi nejprve vyhodit penize za rekonstrukci trati, pak za hnaci vozidla a nakonec vyhazovat jeste dalsich 30 let penize za ztratovy provoz. To je hodne "ekonomicka" uvaha. Hold, pokud bylo rozhodnuti o rekonstrukci spatne, tak je proste to nejlepsi tu trat zavrit i kdyz je cerstve opravena nez prohlubovat ztraty jejim ztratovym provozem.
"vozový pak byl navíc výrazně omládnut pomocí Stadler GTW 2/6. Teď budou tyto stroje nečinně postávat v depu"
Po RailJetu další tip pro ČD. U MÁV-S jezdí už 8 ex-OSE jednotek Desiro.
Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/Siemens_Desiro#Greece
"určitá frekvence ze Soluně na sever jak do Skopje, tak do Sofie existuje"
Zvlášť, když tam též žijí Řekové. S Bulharskem v minulosti proběhly velké výměny obyvatelstva, řečtí Bulhaři byli přestěhováni do Bulharska a bulharští Řekové do Řecka. Sranda je, že ti řečtí Bulhaři dodnes mluví bulharsky hůře, než z Bulharska odešlí bulharští Řekové. V září mi to povídal jeden starší pán na nádraží v Blagoevgradu.
A z Bělehradu do Gevgelije to bude jezdit furt, takže je dost na hlavu, aby se těch zbývajících 79 km do Soluně nedojelo...
Je pravdou, že v Řecku se tratě nijak nelikvidují a vše se nechá na pospas osudu. To ovšem přičítám typické jižanské lenosti... když vidíte všude hromady šrotu, na zrekonstruované trati netknuté odhozené pytle cementu, které se ani nikdo nesnaží ukrást... tak si o tom člověk myslí své.
A do Británie se jaksi doprava neredukuje, takový malý podstatný rozdíl. Že se ruší spojení s Istanbulem, není zase tak divu - vlak jezdil opravdu prázdný, ale určitá frekvence ze Soluně na sever jak do Skopje, tak do Sofie existuje - ostatně není to nijak dávno, kdy byly s velikou slávou zprovozněny dva páry IC vlaků Sofia-Soluň s výraznou relační slevou. Minimálně v létě by spojení své opodstatnění mělo.
V této souvislosti by mě zajímal osud (nově) zavedeného rychlíku Meridian (Praha-) Štúrovo - Thessaloniki. Jestli do léta přijdou Řekové k rozumu, nebo ho budou na řeckém území provozovat třetí železnice na vlastní triko.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.