Praha — (Aktualizováno 27. prosince 18.18) České dráhy těsně před Vánoci vyhlásily další výběrové řízení na modernizaci osobních vagonů. Bohužel, další dvě výběrová řízení byla naopak zrušena. Taková je bilance dle obchodního věstníku. Nově vyhlášeným tendrem je již předem ohlášená modernizace celkem 64 víceúčelových osobních vozů BDbmsee/BDbmrsee (od listopadu 2011 jsou nově přeznačovány na BDhmsee/BDbmsee). Celá zakázka v odhadované hodnotě 1,53 miliardy korun (23,9 milionu za vůz) má být hotova do šestatřiceti měsíců od podepsání kontraktu. Není bez zajímavosti rychlost, s jakou se tento tendr má uzavírat. Obálky s nabídkami se mají na generálním ředitelství otevírat již 28. ledna příštího roku, tedy sotva měsíc po vyhlášení výběrového řízení. Jeden podobný modernizační projekt takových vozů jsme již představili – první exemplář řady Bdghmeer obdržel dopravce ZSSK od ŽOS Trnava již koncem února tohoto roku.
České dráhy doposud nezveřejnily podrobnosti o této rekonstrukci, dá se ale předpokládat, že půjdou v duchu nejnovějších modernizací. Vozy tedy nejspíš dostanou klimatizaci, vakuová WC, zásuvky na 230 V, audiovizuální informační systém včetně rezervačního, podvozky budou upraveny dosazením kolejnicové brzdy. Podle dřívějších informací mají být vozy nově ve velkoprostorovém uspořádání s plošinou pro vozíčkáře a uzpůsobeny pro převoz jízdních kol. Takto modernizované vozy by měly dostat plánované označení Bbdmpsee. V podobném duchu bychom se v nejbližší době měli dočkat ještě vyhlášení výběrového řízení na modernizaci vozů Bmee.
Zrušená výběrová řízení
Současně s vyhlášením výše zmíněného výběrového řízení byla jiná dvě zrušena. První se týká vybavení 600 železničních kolejových vozidel Českých drah vozidlovými radiostanicemi GSM–R. Toto výběrové řízení bylo zrušeno z důvodu, že jediná přijatá nabídka byla ze zadávacího řízení vyřazena kvůli nesplnění ekonomických kvalifikačních předpokladů. Druhým zrušeným tendrem je pořízení čtyř nových nízkopodlažních motorových vozů pro Pardubický kraj. Toto zrušení souvisí s úpravou dopravního konceptu na území Pardubického kraje. V této souvislosti se tak zvýšil počet potřebných vozidel ze čtyř na devět. Nové výběrové řízení tak bude vyhlášeno již v průběhu ledna 2011.
Zdroj: Informační systém o veřejných zakázkách – uveřejňovací subsystém (IS VZ US), Železničář 12/2010
a neměly by ty řiďičáky mít i 1. klasu? :-D:)
Bfhvpee mají pouze 2. třídu, ale s malým překvapením :-D
Výhodou "dcerky" je totiž možnost okamžiého odvolání šéfa při nekvalitní práci jeho "oveček" - případně možnost pozvat si ho na "kobereček", tedy okamžitý bič, na rozdíl od "externího" dodavatele, kde existuje fiktivní bič pouze ve smluvních pokutách nebo penále ... To se ovšem šéfa dcerky celkem na platu nedotkne ...
http://ekonomika.idnes.cz/dvorni-vyrobce-vlaku-ceskych-drah-vydelal-2-5-miliardy-korun-p4l-/ekoakcie.aspx?c=A101230_193119_ekoakcie_vel
Prostě selským rozumem je to takhle to pravé, ale dokážu si docela živě představit jak příjde nějakej ekonom, povrtá se v číslech a vyjde mu že se takové "zbytečné" dílenské kapacity musí zrušit a raději to zadávat externistům...
Též (ale to jen spekuluji) by mohlo záležet na tom jak kvalitní byl výchozí produkt na který se pak dělá reko. Nemyslím si sice že by tředa východoněmecké vozy byly nějak výrazně špatné, ale zase třeba ty Bimzy si už DB evidentně nepokládala za výhodné rekonstruovat, raději je nabídla k odprodeji... mimochodem, s odstupem času, víme už kde skončily?
Počkejme, až nějaký dopravce představí tyhle vozy na českých kolejích, budou mít zajištěný perfektní 24 hodinový garanční servis a budou kvalitativně srovnatelné s opakovaně rekonstruovanými, 30 let starými, vozy německých, rakouských, švýcarských železničních podniků.
Kladu si ovšem otázku, proč západoevropské železniční společnosti tyhle kvalitní a levné vozy hromadně nenakupují a raději "vráží" peníze do rekonstrukcí ... tím spíše, že třeba SBB to dělají ve vlastních dílnách, takže náklady nejsou navýšeny o přiměřený zisk, který by "externímu" dodavateli náležel.
Mimo to se nemusí vypisovat výběrová řízení a nehrozí korupce ...
A na ty řidičáky je vypsané jiné výběrové řízení (taky už nejmíň jednou zrušené, no). Takže není vyloučené že třeba i budou (ačkoliv bych nezašel až tak daleko že bych řekl že je to pravděpodobné, to bohužel ještě z vypsaného VŘ nevyplývá).
Jinak je možná škoda, že se to zároveň neupraví na řídící vůz, na některé "dvouhodinové" rychlíky a nejen na ně by se hodili.
Netuším o jaké 30 let staré mašině teď mluvíte. Tady se diskutuje o 22 let starých vozech, ze kterých má zbýt snad leda rám, kovová část skříně a většina podvozku s dobrými parametry. Myslíte, že za ty roky se rozměry rámu změnily a teď jsou nevhodné? Nebo co vám konkrétně vadí?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.