..: Rozlučkové jízdy :..

Pan strojvedoucí před zastavením provozu, foto: uživ. Belinea / K-report.netO nadcházejícím víkendu skončí objednávka pravidelné osobní dopravy na několika dalších tratích České republiky. Jde například o tratě Velká Kraš - Vidnava, Chrudim město - Heřmanův Městec. Na několika dalších pak zbývá posledních několik dní provozu, například z Moravských Budějovic do Jemnice už jen do konce roku a z Dívčic do Netolic až do 28.II. Na několika tratích připravily železniční spolky symbolické rozloučení s pravidelným provozem lokálky.

sobota 11. prosince

První akcí je dlouho dopředu avizovaná jízda s M 262.0209 (830.209-3) z Kolína do Malé Morávky na trať 312 Bruntál - Malá Morávka, po které již řadu let jezdí pouze rekreační víkendová doprava. Ani s tou se již nepočítá.

V olomouckém kraji je připraveno rozloučení s tratí Velká Kraš - Vidnava, jde o krátkou odbočnou trať 296 Velká Kraš - Vidnava, jejíž provoz nebylo ČD schopno efektivně zajistit.

Z nového jízdního řádu také zmizely tratě, po kterých byly provozovány pouze výletní vlaky, konkrétně například Bošice - Zásmuky - Bečváry, Čelákovice - Mochov, Lovosice - Most, Děčín - Oldřichov. U řady z nich zároveň ministerstvo vede správní řízení na jejich zrušení, přestože původně deklarovalo zájem o jejich převedení na jiné subjekty. To se přes nepřehlednost agendy skutečně v některých případech nakonec asi podaří, o věci vás budeme ještě informovat. Nicméně dnes vás především pozveme na Zvláštní vlaky s 830.056 do Zásmuk po trati 013 Bošice - Zásmuky - Bečváry.

neděle 12. prosince

Nová koncepce obsluhy pardubického kraje již neobjedná vlaky na trati 017 Chrudim město - Heřmanův Městec. Jelikož obce jeví zájem o její předělání na cyklostezku, jsou možná jízdy M 262.0209 (830.209-3) mezi Chrudimí a Heřmanovým Městcem jednou z posledních možností se sem podívat vlakem.


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 10.12.2010 (10:15)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu ČR Olomoucký ČR Pardubický ČR Středočeský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
12.12.2010 (16:20)  
Kriste pane , oni snad zruší všechny lokální tratě v republice a nebude to trvat dlouho a vlakem se svezeme pouze na koridorech. Některé tratě se snad dají pouze zakonzervovat a proti krádežím alespoň 1x měsíčně projet traťováckou MUVkov. Všechno rozbít , rozsekat a zrušit - to je zřejmě motto dnešní doby na lokálkách. Vše se ruší , omezuje , likviduje a nikde nic nového a lepšího není postaveno. Peníze se po miliardách sypou pouze do koridorů, ale pánům nahoře zřejmě ušlo, že i v malých obcích na místních tratích žijí lidé, kteří se také chtějí nějak dostat do školy a práce.V zimě, když jsou silnice obtížně sjízdné je pohled člověka čekajícího na zpožděný autobusový spoj plný ,,vděku,, zvláště, když podupává před uzavřenou železniční stanicí. Máme hustou železniční síť a děláme vše proto, aby byla co nejdříve zrušena. Chápu, že na některých tratích je doprava opravdu ztrátová ale např. na trati č. 176 Chrást u Plzně - Radnice byly letos snahy o zastavení provozu, ač téměř každá 810 byla plně obsazena a do trati se investovaly poslední dobou peníze. Jenom díky zdravému rozumu úředníků Plzeňského kraje bylo toto zamítnuto a vlakem se zde ještě můžeme vozit. Alespoň někde rozumně uvažují!
12.12.2010 (12:44)  
Frantisek : je úplně jedno, zda ten strojvedoucí bude sedět na motoru a tam tlačit nebo bude sedět někde v čekárně / dopravní kanceláří ve Velké Kraši ... platit ho budete muset tak či onak.

Dálkovina je maďarské verzi 810 ... ale to pak musí být to řízení uděláno drobet jinak.

V té Vidnavě jsem byl v sobotu, slušná kritika rozhodnutí o neobjednání osobní dopravy = začátek vysidlování pohraničí.

Kousek od hospody, kde se odehrávala pohřební hostina je zastávka bus.

Kdosi tam udělal "samozdatový jízdní řád" (vracíme se do období totality), kde je v záhlaví kursbuchová tabulka 295 a pod ní kursbuchová tabulka autobusové linky 950126, která má nahrazovat neobjednané vlaky ...
Pokud se někdo rozhodne neobjednané vlaky nahradit BUSem, dobře. Normálně müslící člověk očekává, že u železniční stanice Velká Kraš vznikne autobusová zastávka, kde si cestující přestupí na BUS a naopak. Současně organizátor krajské dopravy organizačně zajistí, aby autobusy čekaly na vlaky ...
O něčem takovém si lze nechat jen zdát.
Z autobusového kursbuchu není patrné, která zastávka ve Velké Kraši patří k "nádraží".
Zastávka BUS je nejméně 5 minut ostrou chůzí od nádraží ... směr není vyznačen. Místní to jistě znají, ale co ti ostatní ???
Když se podíváme na časy dojezdů vlaku z Lipové do Velké Kraše a časy odjezdů BUS, tak BUS odjíždí několik minut před příjezdem vlaku ... některé spoje těsně navazují. Jak se řidič autobusu stojícího na zastávce vzdálené několik set metrů od nádraží dozví, že vlak dojel ? Snad podle toho, že bude koukat na světelnou signalizaci na přejezdu a pak si řekne - uplynulo 5 minut, tak za tuhle dbu už mohli cestující sprintem doběhnout, jedu >>>
Pokud to někdo tohle představuje za plnohodnoutnou náhradu, tak asi žijeme každý v jíné myšlenové dimenzi.

Základní chybou je, že vlaky v trase Lipová - Velká Kraš jedou vesměs jednou za dvě hodiny. Proč není hodinový takt = prostřídaně do Javorníka / Vidnavy ? A k vlaku jedoucím v "opačném" gardu by byl k dispozici přípojný BUS v režii ČD jedoucí řekněmě v trase Vidnava - Javorník a zpět ... případně pak dál do Mikulovic řekněme na vlaky směr Jeseník / Krnov ...
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
12.12.2010 (0:47)  
Z těch postižených oblastí znám trochu jen Javornicko - Vidnavsko. A lidí je mi tam fakt líto. Když jsem tam byl naposledy v r. 2007, připadlo mi, že ten motoráček V.K. - Vidnava se využíval tak trochu jako místní (motorová) tramvaj. Podstatné ale je, že ten miniregion je od ČR oddělený Rychlebskými horami a dříve souvisel spíš s dnešním Polskem, původně ale s Německem. I ta trať do Vidnavy zřejmě původně vedla snad do německého vnitrozemi(?). Jinak ten miniregion má téměř vše. Od hor přes zalesněné roviny a pahorkatiny, od úrodných polí po kamenolomy v kopcích, zámek, zříceniny hradů, kdysí významné poutní místo, geologické zajímavosti, jeskyně, rybníky. Je tu možná pěší turistika horská i nížinná, cykloturistika, v zimě běžky, byla by možná hypoturistika, je možné romantické koupání v úžasných zatopených lomech s neskutečně čistou vodou. Je to kousek k Otmuchovským jezerům, do polských lázní Ladek i moravského Jeseníku, do poutního Kladska (tedy možná i lázeňská či "religioturistika"). A ty tratě a silnice si přímo volají po vytvoření "páteřního", leč zcela soukromého integrovaného dopravního systému. Ideální by ale bylo, kdyby ten miniregion mohl mít nějakou vlastní správu (něco jako samostatný okres). Snad by se tak podařilo aktivovat místní lidi a někdo z nich by třeba vymyslel nějaký program komplexního oživení tohoto regionu, tedy jak tu vytvořit - s využitím místních zdrojů (úrodná půda, rybníky, kámen, dřevo) - také zdroj dostatenčého počtu pracovních míst, a tedy příjmů z daní. Jenže do toho nemůžeme pořád mluvit jen "zvnějšku". Ta podstatná iniciativa musí vyjít od lidí přímo z regionu. Třeba podobně, jak se obce kolem Desné byly schopny domluvit na společném provozu železnice (což je ale jen prostředek, cíl je něco jiného), tak i lidé na Javornicku by asi sami měli nejlépe vědět, jak svůj region oživit, vytviřot práci, přilákat turisty, zabránit odchodu mladých lidí. Podle mě si ten javornický výběžek přímo volá po takovémto komplexním rozvojovém programu. Ale ten mu "zvenku" nikro nevytvoří. Bohužel... Držím tedy pěsti, aby se v tomto miniregionu našli lidé, kteřá mu vdechnou nový život. Víc udělat nemohu...
P.S.: Samozřejmě region podpořím tím, že do něj budu zase častěji jezidt. A dávám námět i železničním "archeologům". Byly tady totiž mezi četnými lomy řady zajímavých železničních vleček, zřejmě i nějaké úzkorozchodky. Po některých tělesech vede i značená turistická trasa. Mmch, jak se používal pro svršek místní materiál (žulové a křišťálové lomy), našli jsme se synem v kamenivu bývalého štěrkového lože i úlomky křišťálů...
11.12.2010 (18:10)  
Zajímalo by mě, proč se nikde v denním tisku (ale i na netu) neobjevila v seznamu zrušených tratí i trať č. 088 Rumburk - Ebersbach???!!!
registrovaný uživatel Honza  mail  
11.12.2010 (17:54)  
Ušatá: jak může být provoz 810 levnější než autobus, když používá motor z autobusu ŠL 11, johož koncepce je aspoň 30 let stará?
Jinak ta nenávaznost je někdy úmyslně v rámci cílené likvidace spojů a tratí.
registrovaný uživatel bugear 
11.12.2010 (16:24)  
@Ušatá: Tak možná pro ČD, ale pokud ho prodává za 90 Kč/vlkm tak autobus je jasná volba.
@Frantisek: A v Kraši byste si toho fíru přičaroval a po návratu zase odčaroval?
11.12.2010 (7:10)  
Oznámení zahájení správního řízení ve věci zrušení tratí bylo na webu ministerstva dopravy. Bohužel znám jen tyto odkazy:
Kralovice u Rakovníka - Mladotice
http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/A99E2364-9144-435F-8A25-4F20B4B75EBB/0/VVKraloviceKralovice.pdf
Bruntál - Malá Morávka
http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/8A70F478-DA90-4EA2-BCA9-75D2061285AC/0/54bruntal.pdf
Broumov – Otovice
http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/99F40917-447E-4D4C-B806-F1D8CF1F89E5/0/broumov.pdf
Neznáte někdo adresy, kde je oznámení o zahájení správních řízení ostatních tratí?

Na webu ministerstva dopravy je i Usnesení o přerušení řízení ve věci zrušení části regionální dráhy Čelákovice – Mochov http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/A914810E-FDA0-4B06-9A35-9F267D74AAF3/0/preruseniMochov.pdf
a Usnesení o přerušení řízení ve věci zrušení části regionální dráhy Čížkovice – Obrnice http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/2F567775-F673-4D7E-8F07-4DF2F0138D9E/0/preruseniObrnice.pdf
11.12.2010 (5:42)  
Ani jedna z tratí nebyl nikdy tak nevyužívaná, jak se to podává a provoz 810 je tak levný, že ani autobus nemůže (sand kromě mikrobusů) konkurovat. o tom se moc nemluví. takže třeba zrušení dopravy do Vidnavy je naprostý nesmysl. protože jsem tam byl dost často, tak vím, že obsazenost, zejména ve špičkách bylana rovni 15 - 30 lidí. Samozřejmě , jak kdy. je tu ale otázka, co s Vidnavou. Už dnes je to konec světa, bez zaměstnání, bez nějakého rozvoje, podniky zlikvidovány a tím i nákladní doprava. takže otázkou je, o co vůbec v této zemi jde a jak lidé zde mají vůbec žít. Ono třeba z Vidnavy cestovat do vnitrozemí není jednoduché, o zim ním období nemluvě. Tady ten vlak i tím svým pohodlím a vybavením je k nezaplacení. asjíždět autobusy doJeseníku a odtud přestupovat dál je dost nepříjemné.
Ta trať Chrudimská je také věc sama pro sebe a ja to otázky orga nizace jízdního řádu a organizace dopravy v celé oblasti. pokud pánové neumí dopravu udělat pro lidi a provázat vlaky s autobusy, měli by sevěnmvat úplně něčemi jinémi. přitom obsazenost ve špičkách opět nebyla malá, otázkou jsou nenávaznosti a malý počet spojů. A dále co naákladní doprava? To půjde zase na silnice nebo se to bude zdlouhavě objíždět? Dřív než se cokoliv zruší, tak by tomu mělo předcházet srovnání podmínek mezi silniční a železniční dopravou. je na čase, aby autobusy musely konečně platit za užívání dopravní cesty (dne sto vychází kolem 7 - 14 Kč na 1km dle způsobu výpočtů a druhu autobus, u kloubových však je to víc. jen pro lepší představu, u kamionů to vychází minimálně na 20 Kč/km a to jsou dohady s dopravci o mýtném kolem 5 Kč. Z toho všeho si lze udělat docela slušnou představu, jak to tu chodí, o kompetentnosti odpovědných i komu to vše slouží.
registrovaný uživatel Honza  mail  
11.12.2010 (1:10)  
Frantisek: když uveze 2 010 tak 1 810 snad taky, ale neví někdo jestli 809 má vícenásobné řízení? Ani jsem si nevšimnul jak to jezdí z Roudnice do Račinevsi, jestli jsou tam 2 fírové. Je to nevýhoda, že se v Račiněvsi nedá objíždět.
10.12.2010 (23:20)  
Chary: Tušil jsem nějakou takovou záludnost. Proto také ta zmínka o Regioshuttle. 810 v tomto případě dopravu na trati zjevně nezachrání (a montovat do ní vícečlenné řízení v době uplynutí životnosti nejspíš nemá cenu).

Honza: Nevím, zda 810 není pro jinou 810 zbytečně těžká, vždyť už jen kvůli 010 má z výroby balast, a trať z Jeseníku není úplně po rovině, pak ten pohon jen jediného dvojkolí v soupravě... Problém druhého strojvedoucího je zejména v tom, že mzdová složka je podstatnou částí nákladů. Kdybychom početně vyměnili průvodčí za strojvedoucí, pak možná při podobných nákladech dostaneme lepší službu, ale to je pořád málo na nějaké úspory. Zase je ale fakt, že při děravém jízdním řádu je asi celkem jedno, zda strojvedoucí odpočívá na stanovišti druhé 810 nebo někde ve Velké Kraši...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko